Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Hallå alla connemarakunniga.
Jag är rätt ny på den hära rasen, och har försökt läsa en del här på Bukefalos om connemara. Jag kommer att köpa ett sto till våren om jag hittar något som jag gillar.
Jag är tillbaks på det ni skrivit innan om det med prestationsavel kontra uställningsavel osv. Självklar vill man ju köpa ett sto med en bra extriör och som har gjort något.
Hur menar ni med prestationshingstar? Vilka hingstar i connemaraaveln har presterat bra i tävlingar och var kan man läsa såna resultat? I hingstlistan på conemarasällskapets hemsida är det väldigt lite såna fakta? Kan man leta på annat håll?

Det står i hans stamtavla

http://www.connemaraponny.org/pedigree.pl?id=21208

Jag tror att det går att vara svart, trots gulanlag - men hade han verkligen det?

Kollade i gamla hingstkataloger och hingstlistan men inte där.:o

Bobby hade inte gulanlag.

Om man tittar på SCS hingstlista så står det antingen * eller # efter hingstarna som har eller kan ha gulanlag. Och han har varken eller.

På SCS hemsida kan du titta på avel, prestationstoppen eller evangemang och resultat/ungponnychampionat. Gamla resultat finns på SPAF´s hemsida http://www.spaf.info/.

Det går ju också att bilda sig en uppfattning efter rankade connemaror och resultat från SM. En stor del (majoriteten?) av de bästa hopp-connermarorna är importer.

Utan att trampa någon på fötterna kan man nog säga att den dokumenterat bästa hoppförärvaren nu är Poetic Justice. På dressyrsidan är det Rolls Royce. Ingen av dessa hingstar är speciellt popular i någon utställningsavel, om det nu finns någon sådan.

Kollade i gamla hingstkataloger och hingstlistan men inte där.:o

Bobby hade inte gulanlag.

Om man tittar på SCS hingstlista så står det antingen * eller # efter hingstarna som har eller kan ha gulanlag. Och han har varken eller.

Tror inte heller att han hade något gulanlag, om man ser på avkommorna, så han var nog en äkta svart, som grundfärg alltså. Det finns väl inte så många av dem.

En annan sak som jag har funderat på är hur grundfärgen påverkar skimmelfärgen. Är det mest de som är födda bruna som blir flugskimlar? Har de riktigt kritvita gamlingarna en annan grundfärg?

Hallå alla connemarakunniga.
Jag är rätt ny på den hära rasen, och har försökt läsa en del här på Bukefalos om connemara. Jag kommer att köpa ett sto till våren om jag hittar något som jag gillar.
Jag är tillbaks på det ni skrivit innan om det med prestationsavel kontra uställningsavel osv. Självklar vill man ju köpa ett sto med en bra extriör och som har gjort något.
Hur menar ni med prestationshingstar? Vilka hingstar i connemaraaveln har presterat bra i tävlingar och var kan man läsa såna resultat? I hingstlistan på conemarasällskapets hemsida är det väldigt lite såna fakta? Kan man leta på annat håll?

Du kan fråga vidare här. Det finns många insatta som säkert delar med sig av sin kunskap.

Det ena utesluter ju inte det andra. Som vi skrivit innan så kan nog alla connemaror prestera. Men uppfödarna inriktar sig nog lite olika.

Dale Haze var en duktig tävlingsponny men även väldigt framgångsrik i utställningsringen.

Poetic Justice är för mig en prestationshingst. Han har själv tävlat 130 hoppning och har avkommor på SM/EM nivå i hoppning.

Blue Sham RC 92 - SM hoppning
Kamik Breeze RC 63 - hoppning
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048 - EM hoppning
Lofty Roderick RC 74 - fälttävlan
Brolötens Grafit RC 70 - EM dressyr
Brolötens Joop RC 82 - dressyr, fälttävlan och hoppning MSV (enl hingstannons)
Juno Rory RC 56 - EM dressyr
Kewin RC 85 - MSV hoppning
Poetic Justice RC 81 - 130 hoppning
Rolls Royce RC 49 - ej tävlat själv men många framgångsrika avkommor
Touchwood Winston RC 91 - NM dressyr
Uranus RC 60 - NM guld ? fälttävlan
Öxenholm Mango (DEN) RC 84 - MSV hoppning
Garryhack Frederick RC 80 - MSV hoppning FEI dressyr avkommor på EM
Dale Mist RC 72 - SM fälttävlan

Tror inte heller att han hade något gulanlag, om man ser på avkommorna, så han var nog en äkta svart, som grundfärg alltså. Det finns väl inte så många av dem.

En annan sak som jag har funderat på är hur grundfärgen påverkar skimmelfärgen. Är det mest de som är födda bruna som blir flugskimlar? Har de riktigt kritvita gamlingarna en annan grundfärg?

Mina ston (båda födda gulbruna) är flugskimlar. Tror valacken som även han är född gul kommer bli flugskimmel. Han har ngn ful färg med halva svansen svart den andra är grå och vit.

Men Janus tex är väl född brun och har mycket "flugor" i pälsen. Likaså Marble Jr men vet inte vilken födelsefärg han hade.

Och Dale Haze (född isabell)? Har aldrig sett honom i verkligheten så jag har ingen aning. På bilder ser han väldigt vit ut.

Jodå, det kan det visst! Det krävs bara att båda föräldrarna har ett fuxanlag. Viggen RC 30 är ett exempel på en isabell med brun pappa och mamma (skm) född gulbrun. Däremot kan det ALDRIG bli en skimmel av en brun och en gulbrun som du skriver. Att de fått en isabell är inte speciellt konstigt, men om de fått en skimmelavkomma är det verkligen dags att börja fundera vad som hände! En av föräldrarna måste nämligen vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det...

Skimmel tillhör alltså inte de "rätta" färgerna i kombinationen brun/gulbrun, men om båda har anlag för svart och röd färg (Ee), och om båda har ett anlag för begränsning av svart färg och ett för icke-begränsning (Aa), kan avkomman bli svart, brun fux, gulsvart, gulbrun och isabell...

ge

Nu kan det väl vara lite svårt med connemarorna och färger. Shirley's Thunderbell tex är skimmel men stod som gulbrun vääldigt länge. Likaså Ashfield Cathal Crobdhearg har börjat skimla.

Och Dale Haze (född isabell)? Har aldrig sett honom i verkligheten så jag har ingen aning. På bilder ser han väldigt vit ut.

Dale Haze var nog kritvit. Tror jag såg honom på riksen i Alingsås 1999? Likaså Finbarr blir nog "bara" vit. Han är född brun.

Dale Mist (e Dale Haze) däremot har en massa flugprickar. Har för mig att han är född gul.

Blue Sham RC 92 - SM hoppning
Kamik Breeze RC 63 - hoppning
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048 - EM hoppning
Lofty Roderick RC 74 - fälttävlan
Brolötens Grafit RC 70 - EM dressyr
Brolötens Joop RC 82 - dressyr, fälttävlan och hoppning MSV (enl hingstannons)
Juno Rory RC 56 - EM dressyr
Kewin RC 85 - MSV hoppning
Poetic Justice RC 81 - 130 hoppning
Rolls Royce RC 49 - ej tävlat själv men många framgångsrika avkommor
Touchwood Winston RC 91 - NM dressyr
Uranus RC 60 - NM guld ? fälttävlan
Öxenholm Mango (DEN) RC 84 - MSV hoppning
Garryhack Frederick RC 80 - MSV hoppning FEI dressyr avkommor på EM
Dale Mist RC 72 - SM fälttävlan

Bra sammanställning! :bow:

Vore kul att jämföra med betäckningssiffror de senaste 3 åren. Har du dom? Vissa har ju "bara" tävlat, och inte betäckt av den anledningen - men övriga?

Det har tidigare stått # på SCS, eftersom man inte var säker då. Men nu vet man att han inte är bärare och nu är det ändrat. Kolla i gamla hingstkataloger, där står det #.

Senast ändrad av en moderator:

Är det mest de som är födda bruna som blir flugskimlar? Har de riktigt kritvita gamlingarna en annan grundfärg?

Min valack född svart (e. Ö Bobby) är hel vit i dag, sommarpälsen får han svartfärg i sina flugskimmel ytor.

Stoet född brun, har brunfärg i sina flugskimel ytor.

Visst var väl Dale Haze en framgångsrik tävlingsponny i fälttävlan?

Oj, va snabba ni var att svara.:bow:
Jättefin sammaställlning. Jag får sätta mig och läsa ordentilgt.
Har Rolls Royce tävlat själv också? Han fanns inte med i Mizz Beautys lista. Var inte han rätt bra bedömd på utställningar när han var yngre?Jag har för mig att jag har läst om honom i nån gammal Vår Ponny som jag fick låna.

Nu skäms jag lite. Jag såg inte innan jag skickat vad du skrivit. pinsamt :o

Bra sammanställning! :bow:

Vore kul att jämföra med betäckningssiffror de senaste 3 åren. Har du dom? Vissa har ju "bara" tävlat, och inte betäckt av den anledningen - men övriga?

Här kommer betäckningstatistik för 2004 (tar bara med "tävlingshingstarna" på min lista) först alla betäckta och connemaror inom parantes

Blue Sham RC 92 6 (2)
Kamik Breeze RC 63 -
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048 -fanns inte i Sverige för avel då
Lofty Roderick RC 74 10 (9)
Brolötens Grafit RC 70 -
Brolötens Joop RC 82 1 (1)
Juno Rory RC 56 0
Kewin RC 85 2(2)
Poetic Justice RC 81 19 (8)
Rolls Royce RC 49 5 (0)
Touchwood Winston RC 91 0
Uranus RC 60 0
Öxenholm Mango (DEN) RC 84 8 (3)
Garryhack Frederick RC 80 2(1)
Dale Mist RC 72 5 (5)

Ska leta vidare efter de från förra året. Vet inte om de publicerats.

Det har tidigare stått # på SCS, eftersom man inte var säker då. Men nu vet man att han inte är bärare och nu är det ändrat. Kolla i gamla hingstkataloger, där står det #.

Okej. Då är jag med. Trodde det stod någonstans nu. Vet att Kristina skrivit i någon av sina hingstannonser vilka färger Bobby nedärvt.

Det diskuteras mycket om färger på connemarorna här,. Man får nästan känslan av att det färgavlas i rasen?Är det viktigt med färgen på connemarorna?
Jag trodde det bara va på shettisar som man höll på med sånt.?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 122
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka