Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det är dom oseriösa(vill absolut inte kalla dom uppf*dare) som förstör för alla andra som är seriösa och väljer sina kombinationer med stor kunskap.

Men både Hagens och Önnarps chansar ju med kombinatinen om de tror på det i övrigt. Är de då oseriösa?

BEC hästarna förstör ju inte egentligen något för rasen eftersom de inte får användas i stamboken. Tycker inte heller att man ska avla BEC och inte är de särskilt vackra heller.

Jag tycker ni ska fortsätta diskutera här i tråden. Intressant att läsa och lära av er andra!

Jag tycker det är dumt att utestänga dessa från aveln. Däremot så kanske man kan krumelura till det så att de bara får betäckas med helfärgad hingst (eftersom detta enkom lär gälla ston hur som helst). För då blir det ju en "vanlig" gulbrun, isabell osv.

Eller åtminstone släppa in avkommorna i stamboken. Min är född före 1997 och registrerad med "vanligt" löpnummer. Om hon hade fått föl som ung så hade ju både hon och avkommorna kommit in i stamboken och sedan hade de varit där...

Och jo jag diskuterar självklart ur ett "ego-perspektiv" nu. Jag har ändå ett bra sto (ohalt och icke sjuk i 15 års tid. Gått på ridskola, tränad, tävlad osv och bra exteriörbedömningar). Jag vill få in hennes avkommor i stamboken. Punkt. Typ. Och den dagen när och om jag betäcker så blir det med hingst utan gulanlag.

Jag tycker det är dumt att utestänga dessa från aveln. Däremot så kanske man kan krumelura till det så att de bara får betäckas med helfärgad hingst (eftersom detta enkom lär gälla ston hur som helst). För då blir det ju en "vanlig" gulbrun, isabell osv.

Eller åtminstone släppa in avkommorna i stamboken. Min är född före 1997 och registrerad med "vanligt" löpnummer. Om hon hade fått föl som ung så hade ju både hon och avkommorna kommit in i stamboken och sedan hade de varit där...

Och jo jag diskuterar självklart ur ett "ego-perspektiv" nu. Jag har ändå ett bra sto (ohalt och icke sjuk i 15 års tid. Gått på ridskola, tränad, tävlad osv och bra exteriörbedömningar). Jag vill få in hennes avkommor i stamboken. Punkt. Typ. Och den dagen när och om jag betäcker så blir det med hingst utan gulanlag.

Jo jag tycker ju att en BEC är lika mycket connemara som en skimmel eller gulbrun eller om det nu skulle bli en skäck (som det faktiskt fötts två exemplar av, varav en i Sverige). Sen att jag inte gillar färgen är ju en smaksak. En del gillar inte skimlar eller fuxar.

Tycker det är en bra ide att man i så fall måste använda hingst utan gul anlaget.

Vet att du diskuterar ur "ego-perspektiv" men om man kunde stambokföra avkommorna kanske jag skulle betäcka något av mina ston med gul-anlaget med en hingst som också har det.

MEN om de nu får användas (BEC) ska det gälla både hingstar och ston eller bara ston.

Fux är ju inte heller omtyckt inom connemararasen. Men de får ju stambokföras. Det är synd att irländarna inte vill ändra sig.

Jo självklart hingstar också men jag har MKT svårt att tro att en BEC-hingst skulle godkännas.

Jo självklart hingstar också men jag har MKT svårt att tro att en BEC-hingst skulle godkännas.

Jo precis, det har jag också svårt att tro. Men det borde ju vara lika. Fast han sprider ju sina gener fortare om han nu får många ston. Kanske blir det en ändrig snart. Vi får väl fortsätta vänta och se.

Men både Hagens och Önnarps chansar ju med kombinatinen om de tror på det i övrigt. Är de då oseriösa?
Jag vet det, men man ska kanske inte jämföra uppfödare som hållit på i generationer inom samma ras, de vet säkert alla blodslinjer och för och nackdelar med sina avelsval-med nybörjare som TROR sig vara experter efer att ha läst "hästens färger":eek: ...

Skämt och sido-det finns kunnigt folk som får fram en del BEC avkommor "som" bieffekt, men tala med dom i "enrum" så får du se vad dom säger om det:angel: fast givetvis-inte offentligt:o

BEC hästarna förstör ju inte egentligen något för rasen eftersom de inte får användas i stamboken. Tycker inte heller att man ska avla BEC och inte är de särskilt vackra heller.

Jag tycker ni ska fortsätta diskutera här i tråden. Intressant att läsa och lära av er andra!

Regler är till för att följas! Om ngn vill ha ändrade regler så får man kämpa för det! Inte genom att sitta och önska ändringar i ett offentligt forum...eller hur:)

Jag diskuterar gärna mera, men med männsikor som du då-som förstår att vi alla är olika och bär med oss olika erfarenheter och värderingar.
Har svårt för människor som skall försöka "omvända" andra hela tiden:(

Jag vet det, men man ska kanske inte jämföra uppfödare som hållit på i generationer inom samma ras, de vet säkert alla blodslinjer och för och nackdelar med sina avelsval-med nybörjare som TROR sig vara experter efer att ha läst "hästens färger":eek: ...

Skämt och sido-det finns kunnigt folk som får fram en del BEC avkommor "som" bieffekt, men tala med dom i "enrum" så får du se vad dom säger om det:angel: fast givetvis-inte offentligt:o

Jag förstod nästan att det var så du tänkte men det vore ju inte bra om folk tror att du är emot de större stuterierna. Att de ibland avlar fram de BEC färgade hästar. För de (större stuterierna) gör det ju inte jättemycket om ett föl av kanske 15 är BEC. Det är ju inte lika roligt för den lilla uppfödaren som kanske tar 1-3 föl.

Det behövs bättre upplysningar om vilka hingstar (vilket nu har blivit mycket bättre) och ston som har BEC anlag. På de flesta C hingstar står nu födelsefärg men inte alla. Tycker det borde skrivas in i passet vilken färg hästen hade när den föddes.

Regler är till för att följas! Om ngn vill ha ändrade regler så får man kämpa för det! Inte genom att sitta och önska ändringar i ett offentligt forum...eller hur:)

Jag diskuterar gärna mera, men med männsikor som du då-som förstår att vi alla är olika och bär med oss olika erfarenheter och värderingar.
Har svårt för människor som skall försöka "omvända" andra hela tiden:(

Eftersom jag inte vill ha någon BEC så tänker jag inte kämpa för några ändringar av regler, även om jag tycker att det är en mycket konstig regel. Om jag någon gång får ett BEC färgat sto ska jag däremot kämpa för ändrade regler.

Slänger in en färgfråga också. En isabell är väl en fux med blekanlag? = att både föräldrarna har fuxanlag? Kollar färgnedärvning på connemarahingstarna. :D

Ang födelsefärg i passet...är det inte den som anges i parantes i signalementet efter hästens nuvarande färg?

Om ngn vill ha ändrade regler så får man kämpa för det! Inte genom att sitta och önska ändringar i ett offentligt forum...eller hur:)
Men att säga vad man tycker i ett offentligt forum tycker åtminstone jag är ett ypperligt sätt att påverka! Sen kanske man måste jobba på andra fronter också.

Ang födelsefärg i passet...är det inte den som anges i parantes i signalementet efter hästens nuvarande färg?

Kan det kanske vara. I så fall är det ju jättebra. Bara att hoppas att det är rätt färg som rapporteras. Mina senaste är ju födda 2001 och ingen av de är skrivna som skimmel. Den ena är brun den andra håller på att skimla - måste väl ändras.

Kan det kanske vara. I så fall är det ju jättebra. Bara att hoppas att det är rätt färg som rapporteras. Mina senaste är ju födda 2001 och ingen av de är skrivna som skimmel. Den ena är brun den andra håller på att skimla - måste väl ändras.

Vore tråkigt om det visar sig att någon lämnat fel födelsefärg...borde inte sådant straffas? Som uppfödare måste man väl ha vissa förpliktigelser och att lämna rätt födelsefärg är väl en...

På mina två står det brun i parantes och idag är de skimlar! Är så himla dåligt insatt i nedärvning av färg...

Vore tråkigt om det visar sig att någon lämnat fel födelsefärg...borde inte sådant straffas? Som uppfödare måste man väl ha vissa förpliktigelser och att lämna rätt födelsefärg är väl en...

På mina två står det brun i parantes och idag är de skimlar! Är så himla dåligt insatt i nedärvning av färg...

Fast nu för tiden är det ju id-kontrollanterna som fyller i. Tror inte någon vill vara det om de kan straffas.:angel:

Sen kan det nog vara svårt att veta vilken färg hästen har. Kulan stod ju som född brun - han har ju visat sig vara född gulbrun.

Eftersom jag inte vill ha någon BEC så tänker jag inte kämpa för några ändringar av regler, även om jag tycker att det är en mycket konstig regel. Om jag någon gång får ett BEC färgat sto ska jag däremot kämpa för ändrade regler.

Samma här. Är inte personligen "drabbad" men tycker att regeln är ovetenskaplig och bör tåla att diskuteras. Hur som helst skall väl kanske regeln ändras...

Slänger in en färgfråga också. En isabell är väl en fux med blekanlag? = att både föräldrarna har fuxanlag? Kollar färgnedärvning på connemarahingstarna. :D

Japp, isabell är fux med blekanlag. Har för mig att det var vanligare med isabeller förr. Hur såg det ut i Clifden i år? Hur var fördelningen av färger på ett ungefär? I repotaget i Ridsport såg man bara skimlar...

Samma här. Är inte personligen "drabbad" men tycker att regeln är ovetenskaplig och bör tåla att diskuteras. Hur som helst skall väl kanske regeln ändras...

Japp, isabell är fux med blekanlag. Har för mig att det var vanligare med isabeller förr. Hur såg det ut i Clifden i år? Hur var fördelningen av färger på ett ungefär? I repotaget i Ridsport såg man bara skimlar...

Men jag tycker ju att det är lite konstigt hur de tänker. Om man inte vill riskera en BEC så är det ju bara undvika att använda en hingst med det anlaget. Irländarna behöver lektioner i färgnedärvning!

Då börjar jag lära mig lite då. Hittade en av våra hingstar som bara hade en isabell efter sig inga fuxar. På Clifden är det nog ingen ide att visa färgad häst. Gulbrun i så fall. Det var en gulbrun som vann för några är sedan; Castle Countess (kan varit någon efter det också).

Sen tycker jag att det här nya priser colour cup är väl bra MEN det ska ju inte behövas. Är det inte bättre att få bort problemet. Nu har man ju bara erkänt det, men egentligen inte gjort något åt det.

Då börjar jag lära mig lite då. Hittade en av våra hingstar som bara hade en isabell efter sig inga fuxar..

Vilken hingst?

Helena Kättström (veterinär och exteriördomare) har gjort en lista över fjordhingstarnas färg-genetik
(se http://web.telia.com/~u14011510/ Klicka på fakta/färger. Det vore inte så värst svårt att göra något liknande för connemarahingstar om någon skulle ha lust. Hos fjordhingstarna är man bl a intresserade om de har genen "lilla e", dvs "fuxanlaget" så att de kan lämna rödblacka eller isabellblacka (de blacka motsvarigheterna till fux och isabell) - om stoet också har anlaget.

Spinway Corona är väl född fux, och Dale Haze isabell. Vissa bruna hingstar har också fux-anlag, t ex Rolls Royce. Vet inte om Öxenholm Bobby föddes fux eller brun, men han måste ha haft anlaget.

Sen tycker jag att det här nya priser colour cup är väl bra MEN det ska ju inte behövas. Är det inte bättre att få bort problemet. Nu har man ju bara erkänt det, men egentligen inte gjort något åt det.

Håller med om att det ser lite underligt ut... Men kanske blir resultatet på sikt att domarna dömer annorlunda. :)

Men att säga vad man tycker i ett offentligt forum tycker åtminstone jag är ett ypperligt sätt att påverka! Sen kanske man måste jobba på andra fronter också.

Givetvis!:) Men det kanske räcker med någon gång-inte i inlägg efter inlägg,gång på gång kanske...

Vad är det man säger:Ju högre dom gapar-ju mindre får dom gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 125
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka