Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Min P hade ganska ljusa ögon men de var vackra.

Min mara nu har ju ljusblå ögon :love:

Jag hoppas verkligen de slutar med fånerierna vad gäller BEC. Det är väl knappast någon som VILL avla fram dem men det är ju inte sämre hästar bara för att de blev lite urblekta.

Jag tror att problemet ligger i att de är rädda för att folk kommer att avla med mindre eftertanke, om man tillåter BEC färgade hästar i A register.Dvs att de skulle öka i antal, och i längden ge bekymmer för connemaraaveln.
Men jag håller med dig om att de som finns,många gånger är lika bra hästar som andra, även om färgen inte är önskvärd.

BEC- Blue eyed creame dvs hästar som har gulanlag från båda föräldrarna och får ngn slags färg av typen albinism.

Precis !
Jag tycker de´är hemska !
Men smaken är som baken.....
Det är ju tur att vi alla inte tycker lika !

Annars är det väl egentligen som man säger-
En bra häst har ingen färg !

// Connemarasenior

Hej Tystamarie !

Som jag oxå skrev så är inte connemaran som ras uppdelad i utställnings( prydnads som du uttryckte dig ) & tävlings ( ridponnyer ) ponnyer. Åtminstånne inte enligt mitt tycke !
Därimot vet jag många uppfödare som helt avlar tävlingsponnyer & inte är ett dugg intresserade av utställning.
De avlar för en funktionell & hållbar exteriör för det ändamål de har tänkt te.x hoppning.
I utställningsringen är det ofta typ & ff.a travrörelser i BIS- ringen som är avgörande, vilket inte har sån´ jättestor betydelse för en ( te.x mig själv )som avlar för hoppning.
Sen finns det ju en himla massa fina & duktiga connemaror som är bådeoch ! Och givetvis även uppfödare som har ett intresse av bäggedelarna. Vi har ju haft flera stora duktiga uppfödare te.x Brolöten & Hagen, men den ena har slutat & den andra gör det väl inom några år ? Vad kommer sen ?
Men jag har oxå sett många hoppconnemaror få väldigt låga poäng på utställning, trots det hoppar de fantastiskt & håller år efter år i eliten med nya ryttare i sadeln.

Det vi behöver inom SCS är fler aktiva (gärna i styrelsen ) f.d tävlingsryttare som nu har uppfödning ( typ Poetic Justic´s ägare ! ) för att ´lyfta´connemaran som ett alternativ för de som ska köpa tävlingsponny. Så de inte köper en imp. Irland m. okänd härst. för det är där de har fått höra att de ´riktiga´ tävlingsponnerna finns.

// connemarasenior

Det är säkert sant. Men vi har väl lite bättre koll här på färgnedärvningen än var de har på Irland (finns säkert undantag på båda hållen). Var på Irland förra året hos en uppfödare och enligt henne så var det i prinip de bruna som fick BEC avkommor. :rofl:

Jag orkade inte försöka argumentera på engelska.

Men det är synd om man inte kan använda en hingst som kanske är favortien för att stoet har gul-anlaget. Det är väl 75% eller är det 50%? att det blir en färgad ponny.

Innan det blandades in hästar från andra stamböcker så fanns inte BEC-anlaget inom connemaran. Lärde mig det på Tom kursen förra hösten. Han berättade då att skimmel var ovanligt i början på connemarorna. Att den kommit på "senare år". De var bruna, fuxar, svarta, mörkbruna och gulbruna.

Men det är synd om man inte kan använda en hingst som kanske är favortien för att stoet har gul-anlaget. Det är väl 75% eller är det 50%? att det blir en färgad ponny.
75 %

Innan det blandades in hästar från andra stamböcker så fanns inte BEC-anlaget inom connemaran. Lärde mig det på Tom kursen förra hösten. Han berättade då att skimmel var ovanligt i början på connemarorna. Att den kommit på "senare år". De var bruna, fuxar, svarta, mörkbruna och gulbruna.

Funderar på vad gulanlaget kan ha kommit ifrån... Knappast fullblod eller arab, skulle kunna vara från Welsh, men har fått för mig att det var nån fuxhingst som användes... Om det verkligen finns spanska hästar i connemarans bakgrund, så verklar det troligast att BEC kom därifrån, och det var ganska länge sedan. Isabell var väl drottning Isabella av Spaniens favoritfärg på typ slutet av 1400-talet :confused: ?

Ännu mer färgfunderingar...

Och om connemarans ursprung :idea:

Pat Lyne som har skrivit connemaramänniskornas bibel (eller biblar) hade noll koll på färgnedärvningen när hon skrev "Shrouded in Mist" 1984. Många kanske har fått sin första kontakt med färgnedärvningens genetik i och med att Bo Furugren gav ut sin bok "Hästens färger" 2000. Faktum är att nedärvningen av BEC anlaget (och det mesta andra om de vanliga färgerna fux, brun, svart, skimmel m fl) har varit känt i minst 30 år. Tyvärr (som Mizz_Beauty skrev) har många irländare fortfarande inte fattat riktigt.

Hur som helst skriver Pat Lyne om att den gulbruna färgen länge har varit populär i connemara för att de hästarna skulle ha vissa speciellt positiva egenskaper :crazy: . Tror inte så mycket på det, men i alla fall: i så fall borde det ha funnits gulbruna hästar mycket länge?!

En tanke som Pat Lyne väljer att tona ner (?) är vikingarnas roll i connemarans ursprung. Vad jag förstår har den isländska (inte irländska!) befolkningen sitt ursprung i både norden och Irland. Vikingarna hämtade keltiska kvinnor där och tog också med sig hästar till (och från?) Island. Om islandshästarna kommer från norden eller Irland vet jag inte. Inte heller om det kom hästar från Island till Irland eller tvärtom. Vikingarna kan dessutom mycket väl ha tagit med sig hästar direkt från norden till Irland.

Men det finns några likheter mellan islandshäst och connemara::)

• båda har BEC anlag
  • hos båda finns eksemanlag
  • båda har/har haft töltanlag

Och, ve och fasa, på Island störs man inte alls av BEC-anlag utan välkomnar färgernas mångfald :eek: !!

Men det är ju otroligt enkelt att låta bli att avla fram dom, en gulanlag och en "vanlig" blir ju aldrig en BEC...

två gulanlag ger
25% chans för en BEC
50% chans för enkelt gulanlag (isabell, gulbrun, gulsvartbrun)
25% chans för "vanlig" färg

BEC anlaget kan INTE ha kommit från en fuxhingst eftersom en fux med gulanlag blir isabell...

Precis som Ninne hänvisar jag till Färgguden Bo Furugren och hans "bibel" Hästens färger. Han förklarar enkelt det som är fakta och sticker inte under stol med det man inte är överens om!

Men det är ju otroligt enkelt att låta bli att avla fram dom, en gulanlag och en "vanlig" blir ju aldrig en BEC...
Visst är det väldigt enkelt att undvika att BEC hästar inte kommer till världen GENOM NOGGRANN AVEL- men då krävs det att människor avlar etiskt och noggrannt. tyvärr finns det alltid folk som gärna chansar för att få fram en isabell/gulbrun, och som tar en och annan BEC "på köpet"...

Det är dom oseriösa(vill absolut inte kalla dom uppf*dare) som förstör för alla andra som är seriösa och väljer sina kombinationer med stor kunskap.

I en slags ideal värld där alla hästar inom en ras, t ex connemarorna i Sverige, har samma chans att fortplanta sig, kommer BEC-anlagets andel av den totala genpoolen inte att öka. BEC-anlaget kommer bara att öka om man på något sätt favoriserar det, genom att t ex bara hingstar och ston med BEC används i aveln. Det låter inte så värst troligt. Däremot skulle det kunna bli så att bara gulbruna hingstar blir populära. Även om de bara får BEC-fria ston så kommer 50% av deras avkommor att bära anlaget.

Ett ex. Om alla avelsdjur är heterozygota (dvs har ett BEC-anlag) kommer statistiskt sett 50% av avkommorna att få anlaget i enkel uppsättning (heterozygota), 25% bli "BEC-fria" och 25% bli BEC. Om man inte avlar vidare på BEC individerna betyder det att BEC-anlagets andel av generna har sjunkit från 50% till 33%. Hänger ni med?!

Visst man kan undvika att korsa två heterozygoter och därmed undvika homozygoterna, t ex genom att i stället för att korsa en gulbrun med en gulbrun och en brun med en brun, så tillverkar man två föl med kombinationen gulbrun x brun. Är det bättre? Nej! Andelen BEC-anlag bland avkommorna är konstant. Man "slipper" visserligen homozygota BEC, men generna finns kvar i lika hög andel i båda varianterna.

Connemaran är inavlad så till den milda grad att släktskapet närmar sig det mellan kusiner. Och då har man ändå utgått ifrån att individerna i ursprungspopulationen var sinsemellan obesläktatde, vilket de knappast var. Därför tror jag tyvärr att det är missriktad välvilja att "skrämma" uppfödare till att låta bli att avla på BEC.

Alla har vi ju olika åsikter.:D

Du vet,lika väl som jag att det finns folk som menbart avlar på FÄRG, och som gärna betäcker BEC med fux för att få fram isabeller.
det går bra i en generation, men hur länge håller det?

Alla har vi ju olika åsikter.:D

Du vet,lika väl som jag att det finns folk som menbart avlar på FÄRG, och som gärna betäcker BEC med fux för att få fram isabeller.
det går bra i en generation, men hur länge håller det?

Jo, och det är ju inte ens säkert att det ger isabeller i första omgången ;) (beror ju på "grundfärgen"). Jag tror ju inte att det är så många i connermaraaveln som avlar på isabeller - skimlar möjligen... Det finns inte heller så mycket fuxanlag i connemarorna. Tyskar ridponnyer däremot, och welsh kanske. Men då föreställer jag mig att man korsar fux x isabell - och inte två isabeller.

Det låter lite hårt att kalla det oetiskt att avla fram BEC, som om de var någon slags missfoster med ett eländigt liv framför sig. Men det är inte precis så att jag tänker -åh vad snyggt!- så fort jag ser en BEC. Så missförstå mig inte, jag är ingen förespråkare för att det blir fler BEC, men jag kan också förstå att man chansar om man prompt vill använda en viss hingst. Men då får man också finna sig i att det blir en BEC, som då kanske inte är så lättsåld :confused: ?

Jag vet uppfÖdare (med mycket kunskap) som chansar om de i övrigt tror på kombinationen. Det är ju oftast inte för att få fram en ponny med speciell färg som man väljer sin hingst, utan för att få fram en i övrigt bra ponny...

I mitt fall (har ju själv fött upp en BEC) handlade det om fel information om stoets födelsefärg. Trodde visserligen på kominationen, men hade antagligen inte betäckt med den hingsten om jag vetat hur det låg till med stoet. Numera tycker jag att han är det vackraste som finns:love:

Det låter lite hårt att kalla det oetiskt att avla fram BEC, som om de var någon slags missfoster med ett eländigt liv framför sig.?
Jag tycker det är OETISKT om man gör det medvetet-så länge det inte är godkänt.Men märk väl, att det är MIN åsikt.:smirk: Och jag har aldrig påstått att det är några missfoster,det är dina ord...även om jag håller med om att de inte är särskilt vackra i mina ögon.

Så missförstå mig inte, jag är ingen förespråkare för att det blir fler BEC, men jag kan också förstå att man chansar om man prompt vill använda en viss hingst. Men då får man också finna sig i att det blir en BEC, som då kanske inte är så lättsåld :confused: ?

Och då undrar jag, hur många uppfödare som vill verka för connemarans avel i flera generationer tänker så?
De flesta jag känner gör det inte!Men visst finns dom.

I mitt fall (har ju själv fött upp en BEC) handlade det om fel information om stoets födelsefärg.

Det är ju inte helt ovanligt-att det uppges "FEL" födelsefärg på ston, men även på hingst:mad: Så det gäller att kolla upp noga även i hingstkatalogerna där ju de riktiga födelsefärgerna numera står utskrivna tydligt!

Och då undrar jag, hur många uppfödare som vill verka för connemarans avel i flera generationer tänker så?
De flesta jag känner gör det inte!Men visst finns dom.

Jag tror inte heller att så många med berått mod korsar två BEC-bärare. Men om någon gör det så förstör det inte alls något för framtida connemaraavel. Tvärtom! Individerna med BEC anlag är ju inte bara BEC och inget annat, utan kan ha mängder av för aveln värdefulla gener.

Om vitsen är att helt utrota BEC så är det enda rätta att förbjuda heterozygoterna (gulbruna, isabeller) i aveln. Som jag visade förut (vet inte om du förstod vad jag menade, men jag förklarar gärna noggrannare om det behövs) så spelar det ingen som helst roll om man korsar gulbrun x gulbrun + brun x brun, eller (gulbrun x brun) x2.

Jag tror att jag förstår lika enkelt som de flesta andra;)

Det som det för mig handlar om är att regeln fortfarnde är sån som den är,och det är alltid samma folk som inte "sköter"sig,bryter mot regler och förstör för andra ,i detta fallet uppfödare som väljer att följa sin rasförenings råd.

Jag tror inte du och jag kommer längre i diskussionen,vi har aldelles för olika åsikter och erfarenheter i ämnet. Vill du, så kan du PMa mig så kan vi fortsätta där,så kan tråden fortsätta att diskutera annat intressant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 129
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka