Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

En ny fundering ang färgnedärvning:

Kan ett brunt sto få en isabellavkomma tillsammans med en gulbrun hingst?

*Knapplån*

Nä nu får ni faktiskt förklara för en okunnig vad BEC är för något:confused: . Det verkar ju helt klart ett hett ämne inom connemara avel...

MVH Russin8 som ser ut som ett ?

Vilken hingst?

Helena Kättström (veterinär och exteriördomare) har gjort en lista över fjordhingstarnas färg-genetik
(se http://web.telia.com/~u14011510/ Klicka på fakta/färger. Det vore inte så värst svårt att göra något liknande för connemarahingstar om någon skulle ha lust. Hos fjordhingstarna är man bl a intresserade om de har genen "lilla e", dvs "fuxanlaget" så att de kan lämna rödblacka eller isabellblacka (de blacka motsvarigheterna till fux och isabell) - om stoet också har anlaget.

Spinway Corona är väl född fux, och Dale Haze isabell. Vissa bruna hingstar har också fux-anlag, t ex Rolls Royce. Vet inte om Öxenholm Bobby föddes fux eller brun, men han måste ha haft anlaget.

Öxenholm Marble Jr

Ska kolla på det som Helena skrivit. Låter ju jätte intressant. Själv är jag inte så duktig på det här med färger. Men jag hjälper jättegärna till.

Kamik Breeze, Aladdin, Juno Rory, Skousboe Sunwise, Öxenholm Mang, Garryhack Frederick, Kamillo av Haga och Shirley's Thunderbell har alla fuxanlag.

Tror att det stått att Bobby föddes brun. Men är inte hundra.

Håller med om att det ser lite underligt ut... Men kanske blir resultatet på sikt att domarna dömer annorlunda. :)

Ja, vi får hoppas det. Annars är det ju inte så kul att visa färgad ponny på riks om det inte är en unghäst då. De verkar ju få bra poäng även om de har färg.

*Knapplån*

Nä nu får ni faktiskt förklara för en okunnig vad BEC är för något:confused: . Det verkar ju helt klart ett hett ämne inom connemara avel...

MVH Russin8 som ser ut som ett ?

BEC=blue eyed cream vilket vi i Sverige kallat albino innan.

Tror att det stått att Bobby föddes brun. Men är inte hundra.

Vad jag vet så är Bobby född svart, det är därför det står # på SCS hemsida. Hade han varit född brun så hade det inte behöva stått #.

Nej. Det ska inte kunna bli en isabell av ett brunt sto och en gulbrun hingst. Det kan bli gulbrun, brun, skimmel mm. Vet bestämt vilket sto och vilken avkomma du syftar på:angel: . De andra avkommorna har ju fått "rätt" färg undrar vad som hände med denna när hon blev till

Tror det är så att på en svart kan de aldrig säkert säga om han är svart eller svart-gul. Svart-gul har blekanlag

Men två bruna kan ju få fuxavkomma så att en brun och en gulbrun får en isabell borde ju inte vara någon omöjlighet:p .

Vad jag vet så är Bobby född svart, det är därför det står # på SCS hemsida. Hade han varit född brun så hade det inte behöva stått #.

Jo, jag såg också det sen. Hur som helst måste han ha fuxanlag för han har fått en (åtminstone) avkomma som är fux.

Men två bruna kan ju få fuxavkomma så att en brun och en gulbrun får en isabell borde ju inte vara någon omöjlighet:p .

Nej det är inga problem:

Den bruna kan vara AaEe eller AAEe

Den gulbruna är också AaEe eller AAEe, + gulanlaget.

Den isabellfärgade avkomman måste ha fått ett litet e (fux) från båda föräldrarna. AA, Aa eller aa spelar ingen roll eftersom det bara påverkar det svarta anlaget och det saknar ju isabeller. Gulanlaget har isabellen förstås fått från den gulbruna föräldern. Isabellen är alltså AAee, Aaee eller aaee + homozygot för gulanlaget Cc (C betyder normalfärgad och c gulanlag - vet att det egentligen betecknas c "upphöjt till" cr, men det går inte att skriva på ett vettigt sätt här.)

Om man bara tittar på två färganlag är det enklare, men egentligen finns det betydligt fler, en särskild gen för skimmel t ex, och skäck (olika typer), black och gulanlag.

Alla hästar har ändå en "grundfärg" som är Brun, svart eller fux.

En fux saknar anlag för svart (E) och har två ex av den recessiva genen (e). På sätt och vis kan man säga att grundfärgen bara kan vara svart och fux. Men det finns ytterligare ett anlag (A) som begränsar den svarta färgen till man, svans och ben om det finns ett svartanlag (E).

En BEC har alltså fortfarande en grundfärg som är svart, fux eller brun och kan alltså föra över dessa anlag till avkomman + ett exemplar av BEC-genen.

Senast ändrad av en moderator:

Råkade skriva att isabellen är homozygot för gulanlaget, menade heterozygot, men det går inte att ändra längre.:smirk:

Nej. Det ska inte kunna bli en isabell av ett brunt sto och en gulbrun hingst. Det kan bli gulbrun, brun, skimmel mm. Vet bestämt vilket sto och vilken avkomma du syftar på:angel: . De andra avkommorna har ju fått "rätt" färg undrar vad som hände med denna när hon blev till

Jodå, det kan det visst! Det krävs bara att båda föräldrarna har ett fuxanlag. Viggen RC 30 är ett exempel på en isabell med brun pappa och mamma (skm) född gulbrun. Däremot kan det ALDRIG bli en skimmel av en brun och en gulbrun som du skriver. Att de fått en isabell är inte speciellt konstigt, men om de fått en skimmelavkomma är det verkligen dags att börja fundera vad som hände! En av föräldrarna måste nämligen vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det...

Skimmel tillhör alltså inte de "rätta" färgerna i kombinationen brun/gulbrun, men om båda har anlag för svart och röd färg (Ee), och om båda har ett anlag för begränsning av svart färg och ett för icke-begränsning (Aa), kan avkomman bli svart, brun fux, gulsvart, gulbrun och isabell...

ge

Bobby måste varit aaEe. Han hade alltså både anlaget för svart (E, dominant) och fux (e, recessivt), däremot inget A (eftersom det i så fall hade begränsat det svarta anlaget till man, svans, ben). Möjligen kan ha varit svartbrun. Vilket det var kan framkomma om man tittar på avkommornas färger.

Jodå, det kan det visst! Det krävs bara att båda föräldrarna har ett fuxanlag. Viggen RC 30 är ett exempel på en isabell med brun pappa och mamma (skm) född gulbrun. Däremot kan det ALDRIG bli en skimmel av en brun och en gulbrun som du skriver. Att de fått en isabell är inte speciellt konstigt, men om de fått en skimmelavkomma är det verkligen dags att börja fundera vad som hände! En av föräldrarna måste nämligen vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det...

Skimmel tillhör alltså inte de "rätta" färgerna i kombinationen brun/gulbrun, men om båda har anlag för svart och röd färg (Ee), och om båda har ett anlag för begränsning av svart färg och ett för icke-begränsning (Aa), kan avkomman bli svart, brun fux, gulsvart, gulbrun och isabell...

ge

Håller med om allt :bow: :bow:

Men # har ju att göra med om hingsten har gulanlag eller inte att göra väl?
*=gulanlag
#= kan inte uteslutas pga sin härstamning eller har jag missat ngt?

Var hittar ni att han är född svart?

Var hittar ni att han är född svart?

Jag har två avkommor efter Bobby, frågade då förra ägaren om Bobbys födelsefärg och hon sa att han var född svart och han såg ut som min valack i färg. Valacken är född kolsvart men det står inte i hans papper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 122
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 345
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka