Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Det diskuteras mycket om färger på connemarorna här,. Man får nästan känslan av att det färgavlas i rasen?Är det viktigt med färgen på connemarorna?
Jag trodde det bara va på shettisar som man höll på med sånt.?

En del färgavlar säkert. Men det är ju skimmel som blivit den dominerande färgen i connemararasen. När man är på utställningar (speciellt med irländska domare) så sätts nästan alltid de färgade ponnyerna efter skimlarna.

Vet en uppfödare som inte ville betäcka med en viss hingst för den hade så ful färg och då kunde ju fölet också få det. Men jag tycker ju hellre ett föl "med ful färg" än inget föl alls.

Vad är det för stam du har tänkt dig på stoet.

Okej, då tror jag att jag förstår hur det är.
Jag har egentligen inte kommit så långt i mina tankar om speciell stam. Bara det är en bra häst. Ibland lutar det mot en bra gammal svensk stam, ibland käns det spännande med nåt importsto. Jag har fattat det som att det är jättedyrt att köpa connemaror på Irland?
Finns det något avelsråd eller så som man kan fråga och kontakta för att få råd innan man köper? Så man vet att man köper en bra connemara menar jag. Har många komipsar och min ridlärare som man kan fråga om hästar så, men ingen som kan connemaror.:confused:

Okej, då tror jag att jag förstår hur det är.
Jag har egentligen inte kommit så långt i mina tankar om speciell stam. Bara det är en bra häst. Ibland lutar det mot en bra gammal svensk stam, ibland käns det spännande med nåt importsto. Jag har fattat det som att det är jättedyrt att köpa connemaror på Irland?
Finns det något avelsråd eller så som man kan fråga och kontakta för att få råd innan man köper? Så man vet att man köper en bra connemara menar jag. Har många komipsar och min ridlärare som man kan fråga om hästar så, men ingen som kan connemaror.:confused:

Jag tycker det är intressantare med import. Men som du redan skrivit så är priserna på Irland skyhöga för tillfället. Men det finns ju fina connemaror i Danmark också. Fast vi har nog ganska mycket liknande blod. Sen har du ju Tysklnad och Frankrike.

Jag tror inte att de har något avlesråd för tillfället. Är dock inte säker. Men det finns inte med på hemsidan (som jag hittat). Innan har Thomas Björklund och Elisabeth Ljungstorp varit avelsråd.

Finns det någon hingst du tycker om så här om man frågar nu som du vill ha i ditt avelsto?

Oj, va snabba ni var att svara.:bow:
Jättefin sammaställlning. Jag får sätta mig och läsa ordentilgt.
Har Rolls Royce tävlat själv också? Han fanns inte med i Mizz Beautys lista. Var inte han rätt bra bedömd på utställningar när han var yngre?Jag har för mig att jag har läst om honom i nån gammal Vår Ponny som jag fick låna.

Han var BIS på riksutställningen 1984, den sista bruna connemaran som blivit det faktiskt, appropå färger... Visades senast i somras på Riks, 26 år gammal, guld och vinst i veteranklassen.

Han är inte tävlad själv, men är elitpremierad pga sina avkommors meriter, så nog kan man kalla honom en riktig prestationshingst, med avkommor i den absoluta toppen i dressyr och fälttävlan.

Avkommorna blir väl ofta lite lätta och eleganta för att få bra poäng på rastyp.

Här kommer betäckningstatistik för 2004 (tar bara med "tävlingshingstarna" på min lista) först alla betäckta och connemaror inom parantes

Blue Sham RC 92 6 (2)
Kamik Breeze RC 63 -
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048 -fanns inte i Sverige för avel då
Lofty Roderick RC 74 10 (9)
Brolötens Grafit RC 70 -
Brolötens Joop RC 82 1 (1)
Juno Rory RC 56 0
Kewin RC 85 2(2)
Poetic Justice RC 81 19 (8)
Rolls Royce RC 49 5 (0)
Touchwood Winston RC 91 0
Uranus RC 60 0
Öxenholm Mango (DEN) RC 84 8 (3)
Garryhack Frederick RC 80 2(1)
Dale Mist RC 72 5 (5)

Ska leta vidare efter de från förra året. Vet inte om de publicerats.

Någon mer som tycker att prestationshingstarna är underutnyttjade (totalt och speciellt på connemaraston!)? Jag tror inte att det ser likadant ut på t ex New Forest sidan :confused: ! New Forest har just haft stora framgångar på SM. Bästa connemaran franskfödd.

Här kommer betäckningstatistik för 2004 (tar bara med "tävlingshingstarna" på min lista) först alla betäckta och connemaror inom parantes

Blue Sham RC 92 6 (2)
Kamik Breeze RC 63 -
Kilpatrick Fionn RC-IRE 1048 -fanns inte i Sverige för avel då
Lofty Roderick RC 74 10 (9)
Brolötens Grafit RC 70 -
Brolötens Joop RC 82 1 (1)
Juno Rory RC 56 0
Kewin RC 85 2(2)
Poetic Justice RC 81 19 (8)
Rolls Royce RC 49 5 (0)
Touchwood Winston RC 91 0
Uranus RC 60 0
Öxenholm Mango (DEN) RC 84 8 (3)
Garryhack Frederick RC 80 2(1)
Dale Mist RC 72 5 (5)

Ska leta vidare efter de från förra året. Vet inte om de publicerats.

Någon mer som tycker att prestationshingstarna är underutnyttjade (totalt och speciellt på connemaraston!)? Jag tror inte att det ser likadant ut på t ex New Forest sidan :confused: ! New Forest har just haft stora framgångar på SM. Bästa connemaran franskfödd.

Jag håller med. Ingen av de har ju haft fler än 10 connemaraston. Det här året tror jag det var Coosheen Finbarr som hade flest betäckta ston; 23 st alla connemaror.

Men som du redan skrivit så är priserna på Irland skyhöga för tillfället.
Tänkte bara säga att priserna är på väg ner. Det syns tydligt på valackerna som börjar bli helt ok i pris numera. Även föl och ungponnier säljs för ok priser numera. Avelsston ligger fortfarande högt i kurs om de är riktigt fina, annars har även de gått ner i pris.

Ni kan tacka den tyska och amerikanska marknaden för dessa höga priser på Connemara-ponnierna på Irland.

Precis det jag sagt länge nu !
Givetvis är de underutnyttjade !
Det har aldrig ( utom några få undantag ! ) funnits några direkt önskningar ibland avelsfolket inom connemararasen att använda dessa prestationshingstar ! Eller har jag fel ? Varför får de betäcka så lite isånnafall ?
De som betäcker med dessa hingstar är te.x oftast gamla tävlinsryttare som vill ta ett föl på sitt f.d tävlingssto, connemara eller ej ! Många av dem har många gånger sett just dessa hingstar ute på tävlingsbanorna & blivit imponerade ( med all rätt ! )

Efter att ha läst inläggen i tråden ang. färg på connemaran & kopplat till färg/utställningsmeriter kan man ju tro att hos vissa uppf. är det viktigare vad connemaran har för färg än att den kan prestera på tävlingsbanan ?

Givetvis får man hålla sig inom de ´gränser´ ( rastyp )som satts upp för att vara en connemara, men det finns trots allt många godkända färger på en connemara, utom te.x skäck & BEC.
Ang. just BEC ser jag det inte som ett stort problem, vi har så många hingstar i Sverige ( & utomlands med att använda nu. ) att välja ibland att vi inte behöver riskera BEC.
I de fall, det skett, ofrivilligt ( te.x att man inte vet födelsefärg ) eller frivilligt( man är beredd att chansa för att få en annars bra ponny !) tror jag inte det har så stor betydelse för connemarans vidare fortlevnad !
Flera av de stora uppfödarna ( som det diskuterades förut om de var seriösa eller ej, som just chansade på detta vis ! ) vet jag ser dessa födda BEC-ponnyer som en ´slutprodukt´, som inte skall avlas vidare på. utan istället skall vara en utmärkt bruks/tävlingsponny.
Man måste inte avla på allt !

Kom på en till nu levande connemarhingst med tävlingsprestationer-
Nice´-n- Curly SM-NM-EM fälttävlan.
Någon som vet hur många ston han har haft ?

// connemarasenior

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hållt på med Connemaraponnyer sedan 1978 och mig veterligen finns det ingen Connemarauppfödare i Sverige som avlar på färg. Det skulle vara någon liten uppfödare som inte är speciellt intresserad av rasen utan använder ngn enstaka ponny i sådana fall. Tycker att det är befängt och förutfattat att tro att folk avlar bara för utställning och för att få fram vissa färger.

Det verkar vara svårt för vissa personer att förstå att man faktiskt kan vara intresserad av att avla fram Connemaror som verkligen följer rasstandarden i utseende och dessutom är goda bruksponnyer som presterar väl. Jag vill inte nöja mig med varken det ena eller det andra, jag vill att mina ponnyer ska ha "allt" och har detta som avelsmål.

Tycker också att det är helt befängt att kalla UPPFÖDARE som medvetet kombinerar ponnyer med blekanlaget för oseriösa och "att om man har regler så ska man följa dem". Herregud, om alla hade agerat så hade vi nog inte haft någon utveckling över huvud taget här i världen, vem har sagt att en regel är bra bara för att den existerar?!?. En BEC är en helt NORMAL och VANLIG ponny som inte har lika mycket färg som andra ponnyer. Det är bara att betäcka den med en ponny utan blekanlag så har man en helt NORMAL ponny med färg. Tycker också att det är helt vansinnigt att färgade avkommor till BEC's inte får stambokföras. De skiljer sig inte ett dugg från de ponnyer som får stambokföras.

Jag tror heller inte (eller hoppas iallafall) att ingen avlar på färg, men man tänker sig för vilken färg man avlar på. Många är rädda för/vill inte få fram BEC hästar.
Jag har själv fått BEC-föl. Betäckte mitt sto med en hingst som ägarna garanterade var brunfödd. Och jag kollade inte upp bättre. Just denna hingst har på connemara-hemsidan stått som brunfödd och saknat*, fast han lämnat isabell med en arab som inte har tecken till blekanlag och BEC-föl. Först nu så är brunfödd borttaget men han saknar fortfarande*.
Blue.jpg

Det verkar vara svårt för vissa personer att förstå att man faktiskt kan vara intresserad av att avla fram Connemaror som verkligen följer rasstandarden i utseende och dessutom är goda bruksponnyer som presterar väl. Jag vill inte nöja mig med varken det ena eller det andra, jag vill att mina ponnyer ska ha "allt" och har detta som avelsmål.

:bow: Tack för det!! Bra sagt!! :bow: Synd att vissa personer har lite svårt att förstå detta bara...

Jag tycker att det är så roligt att komma ut till SCS arrangemang, för där är en så god stämning! Alla hjälper alla osv.. En del personer har samma inställning här. Härligt att se! Tyvärr har inte alla det... och det är synd, tycker jag...

Jag tror ( & hoppas ! )inte heller att det är så många som färgavlar inom connemararasen, men man kan ju krasst konstatera att det är skimmlar & gula som gäller på utställningar numera !

Jag har oxå hållt på med connemaror sen 70-talet & då var det inget ovanligt med ´färgade´connemaror i topp på utställningarna !

Återigen connemarans godkända färger är skimmel, gulbrun, svart,fux,isabell & brun ( har jag glömt nån´? ) & Alla är lika mycket connemaror för det !

SHE, vill bara påpeka att det var inte jag som kallade de uppf. som medvetet ( el. omedvetet ! )avlar BEC för oseriösa, det var det någon annan som sa !

Hälsn. Connemarasenior

Men är du representativ? Faktum kvarstår att "prestationshingstarna" står för en liten del av connemarafölen. Men det kanske är en ändring på väg. Såg att Juno Rory fått 14 ston! Skulle tro att Poetic Justice också kan ha ökat på connemarasidan. Men har svenskfödda connemaror kapacitet att vara i den absoluta toppen i hoppning?
Tycker också att det är helt befängt att kalla UPPFÖDARE som medvetet kombinerar ponnyer med blekanlaget för oseriösa och "att om man har regler så ska man följa dem". Herregud, om alla hade agerat så hade vi nog inte haft någon utveckling över huvud taget här i världen, vem har sagt att en regel är bra bara för att den existerar?!?. En BEC är en helt NORMAL och VANLIG ponny som inte har lika mycket färg som andra ponnyer. Det är bara att betäcka den med en ponny utan blekanlag så har man en helt NORMAL ponny med färg. Tycker också att det är helt vansinnigt att färgade avkommor till BEC's inte får stambokföras. De skiljer sig inte ett dugg från de ponnyer som får stambokföras

Håller helt med! :bow: . Men det kan bli så fel att diskutera färger med någon som besvarar naturvetenskapliga argument med känslomässiga....

Sen tycker jag inte vi skall behöva tävla om vem som hållit på längst med connemaror. Jag träffade min första 1970, men det är inget jag tänker slå i huvudet på folk. ;)

det behöver väl inte va dom hingstar som presterar bäst själva som lämnar dom bästa tävlingsavkommorna.
Jag har inte satt mej in i det men med tanke på vad som skrevs förut om Rolls Royce verkar det ju nte så.
Jag tror mej ha läst nånstans att att prestationsavla är att avla på hästar som har förutsättningen att pretsera. Då borde ju en god extriör vara ett pluss i kanten?
Rätta mej om jag har fel?

En tanke... för mig är avel när man vill få fram en hållbar och frisk häst. Med bra mentalitet och rätt "skalle". Tittar man inte ngt på hur avels hingsten nedärver dessa saker?

Med bra mentalitet och rätt "skalle". Tittar man inte ngt på hur avels hingsten nedärver dessa saker?

Det skulle jag också vilja veta, tycker det är väldigt viktigt, man vill ju ha en trevlig/vettig avkomma.

det behöver väl inte va dom hingstar som presterar bäst själva som lämnar dom bästa tävlingsavkommorna.

Hej !
Nej, givetvis inte !
Det vet vi väl alla hur svårt det kan vara att få sin hingst tävlad om man inte själv har barn i rätt ålder !
Det som är viktigt är ju att de nedärver prestationsförmågan.
Tyvär tar det väldigt lång tid att få våra hingstar avkommebedömda, (pg.a de låga betäckningssiffror som de flesta har ) ibland så lång tid att hingsten ifråga hinner dö !

Så man får då gå efter vad man har för uppgifter vid tillfället. te.x härstammning & evt. egna meriter.
Och för mig säger en tävlande hingst så mycket mer än bara själva tävlingsmeriter !
Jag får veta temprament/ lynne, veta att den fungerar att åka med på tävlingar helg efter helg. Veta att den har ett lynne som gör att den kan hanteras & ridas utav barn/ungdom.
Jag kan se hur den ´håller´ & är frisk !
( En sjuk/skadad ponny får ju ej starta ! )

Tyvär finns det ju inga uppgifter på hur hingstarna nedärver lynne & sjukdommar/skador !

// connemarasenior

Jag har inte satt mej in i det men med tanke på vad som skrevs förut om Rolls Royce verkar det ju nte så.
Jag tror mej ha läst nånstans att att prestationsavla är att avla på hästar som har förutsättningen att pretsera. Då borde ju en god extriör vara ett pluss i kanten?
Rätta mej om jag har fel?

Det finns tankar på många håll i världen på att bedriva hästavel lite mer vetenskapligt. Då har man "ko-avel" som förebild. Där mäts inte bara prestation (=mjölkproduktion eller kött) utan också exteriör, hållbarhet, sundhet och temperament.

En tjur kan ju knappast producera mjölk, så man kan inte begära att han varit ute i "mjölk-svängen" utan man får gå på vad döttrarna presterar. Det är inte konstigare med en hingst som lämnar bra tävlingsavkommor. Och det är trots allt det som "prestationsindex" eller BLUP-index och vad det nu heter grundas på.

När det gäller sambandet exteriör - prestation tvistar de lärde... Det senaste är att hopphästar och dressyrhästar skall se olika ut för att lyckas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 334
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 118
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 343
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II