Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

Ett kort försök till sammanfattning:

Nästan 50% av de renrasiga är importer. I stort sett alla av korsningarna är svenskfödda. Poetic Justice dominerar - på alla fronter ;) .

Bra sammanfattning. Jag trodde när jag började att det skulle vara många fler connemaror. De allra flesta var okänd imp Irland. Mycket konstigt.

Nu har jag hittat fram till hingsstatestiken på connemarasälskapets sida. Tittar man på dom hingstar som lever nu så ligger ju Ö Marbel JR högst pluss att han ligger väldigt högt på listan över utställningspoäng.
Räknas han inte bland dom som borde vara intressanta om man ska avla bra ridponnyer och uställningsconnemaror?
Finns det nån statestik över yngre hingstar?
För som nån sa innan så tar det ju ett tag innan de yngre hingstarna kommer upp i många föl.
Läster man prestationstoppen är det ju inte många hingstar som lever med överhuvedtaget?
Om jag fattar rätt är ju dom flesta döda sen länge? Därför känns den statestiken lite oviss. Det vore rätt intresseant att se hur tenndensen är bland ynglingarna menar jag. Om man ska retas lite ligger ju både ÖMJ,Finn,H O´Chief,Janus, f hazy chanc tex före L Rodrik som anses vara prestationshingst... :devil:

Nu har jag hittat fram till hingsstatestiken på connemarasälskapets sida. Tittar man på dom hingstar som lever nu så ligger ju Ö Marbel JR högst pluss att han ligger väldigt högt på listan över utställningspoäng.
Räknas han inte bland dom som borde vara intressanta om man ska avla bra ridponnyer och uställningsconnemaror?
Finns det nån statestik över yngre hingstar?
För som nån sa innan så tar det ju ett tag innan de yngre hingstarna kommer upp i många föl.
Läster man prestationstoppen är det ju inte många hingstar som lever med överhuvedtaget?
Om jag fattar rätt är ju dom flesta döda sen länge? Därför känns den statestiken lite oviss. Det vore rätt intresseant att se hur tenndensen är bland ynglingarna menar jag. Om man ska retas lite ligger ju både ÖMJ,Finn,H O´Chief,Janus, f hazy chanc tex före L Rodrik som anses vara prestationshingst... :devil:

Jag skrev bara de med tävlingsmeriter. Det är mer prestation för mig än vad utställning är. Men Ö Marble Jr tycker jag är ett utmärkt val att ha som pappa till ev avelssto. Han nedärver ju både vackra ponnyer som kan prestera.

Ingen av de hingstarna har tävlingsmeriter i högre klasser. Fr Hazy Chance tror jag inte har tävlat alls och inte Marble Jr heller. Finn kan du läsa om på en av hemsidorna som finns länkade från SCS hemsida.

De hingstarna med fet stil på listorna är de som fortfarande lever (några kan ha dött under året). Såg att det inte gäller prestationstoppen.

Sen är det ju bara renrasiga connemaror sam räknas så de med många korsningar får ju inte de tillräknade sig (om jag inte har fel).

Är det ngn som har koll på vilka av connemara hingstarna som har börjat skimmla på äldre dar.

Är det ngn som har koll på vilka av connemara hingstarna som har börjat skimmla på äldre dar.

Shirley's Thunderbell
Ashfield Cathal Crobdhearg
ev Hagens O'Chief (tycker det är mycket vitt för hans ålder om det nu är "gammelhår") (Vårt svarta russ har bara några hår här och där och han är 28)

En nyfiken fråga som kanske inte passar här men ändå.

Om ni fick nämna en absolut favorit connemara bland avelshingstarna och avelsstona, Vem skulle det vara och varför?

Jag kan börja med en favorithingst.Sto vet jag ingen eftersom jag har lite för dålig kunskap om det.

Favorithingst hos mej av Slieve Dara ´fast jag bara sett honom på bild.Han ser ut som en connemara ska göra tycker jag.Sen lämnade han väl också många fina föl?:love:

* Curragh Colm
* Värnbergs Neptunus
* Holiday Prince
* Värnbergs Orion
* Orm
* Tulira Highball
* Spinway Corona
* Önnarps Chateau

Här är min långa lista med önskehingstar

Min connemaraponny har Värnbergs Orion som pappa :smirk:

Min favorithingst måste nog vara Janus, han är för mig connemaran personifierad. Snygg, supertrevlig och en bra ridhäst. Tittade på bilder från bla Royal Dublin Horseshow och Clifden igår, och han är ju så himla fin!

Avelsto är svårare, det finns många fina märrar därute. Min gamla connemara som togs bort 03, var ett fint gammalt tävlingssto, som lämnade två fina fölungar. Annars var ju Brantshammars Julie ett jättefint sto, lämnade både Rolls Royce, Janus och Juno Rory. Sen gillar jag också Atlantic Treasure, som lämnat två godkända hingstar och ett flertal elitston.

Har en connemara som vi är mkt nöjda med, E:Westside Frank UE:Fort Tynion. ska ev. köpa en som är lite släkt, hon är E.Fort tynion UE:Killadreenan Bobby. Ngn som känner till stammen?

*kl*

Jag kom på en sak som jag skulle fråga er alla:'
Någon som vet om man kan få tag på de vita tyggrimskaft som connemarorna visas i på Irland? Nästan alla använder det, både till föl, unghästar, ston och hingstar. Jag tycker om att ha en komplett utrutning, och ett sånt grimskaft är det enda jag saknar. Om det inte finns att få tag på så tänkte jag låta min sadelmakare sy upp ett, men egentligen vill man ju ha "the real thing"

Nån som sett, eller vet om det finns att köpa?

Fort Tynion är efter Rory Ruadh, som har två godkända söner i Sverige, Rolls Royce och Juno Rory (som dessutom är helbröder)

Westside Frank är en överhöjdare, som står i Tyskland. Pappan Bobby Brown, har gått som tvåa i hingstklassen på Clifden.

Killadeenan Bobby, är e. Lambay Bobby som jag inte lyckas hitta så mkt info om.

Men sammataget så är det fina stammar, utländskt blod och på det stoet som är har Lambay Bobby i stammen så är det en gammal, kanske inte så använd stam.

En nyfiken fråga som kanske inte passar här men ändå.

Om ni fick nämna en absolut favorit connemara bland avelshingstarna och avelsstona, Vem skulle det vara och varför?

Jag kan börja med en favorithingst.Sto vet jag ingen eftersom jag har lite för dålig kunskap om det.

Favorithingst hos mej av Slieve Dara ´fast jag bara sett honom på bild.Han ser ut som en connemara ska göra tycker jag.Sen lämnade han väl också många fina föl?:love:

Favorithingstar får nog bli Garryhack Frederick och Lofty Roderic båda är trevlig individer. Roderic har jag haft tillfälle att umgås med under några veckor.

Favoritsto blir nog Rolo mamma till bla L Roderic, L Rowallane Rose (diplom 2a i sin klass på riksen i år) , Lofty Roseanne (diplom). Elit premierad. Annars är mitt eget sto min absoluta favorit. Men hon har ännu inte fått någon avkomma här hos mig.

Fort Tynion är efter Rory Ruadh, som har två godkända söner i Sverige, Rolls Royce och Juno Rory (som dessutom är helbröder)

Westside Frank är en överhöjdare, som står i Tyskland. Pappan Bobby Brown, har gått som tvåa i hingstklassen på Clifden.

Killadeenan Bobby, är e. Lambay Bobby som jag inte lyckas hitta så mkt info om.

Men sammataget så är det fina stammar, utländskt blod och på det stoet som är har Lambay Bobby i stammen så är det en gammal, kanske inte så använd stam.

Ang. Westside Frank så är han ju tyvärr död nu.

Har en connemara som vi är mkt nöjda med, E:Westside Frank UE:Fort Tynion. ska ev. köpa en som är lite släkt, hon är E.Fort tynion UE:Killadreenan Bobby. Ngn som känner till stammen?

Westside Frank var ju pappa till Smokey Duncan.

Länk till W. Frank
http://www.connemaras.com/PonyPages/west-frank.html

Smokey Duncan
http://www.connemaras.com/PonyPages/smoky-duncn.html

några avkommor till W Frank
http://www.smaragaid.de/10_Family/10_Westi/10_Westi_Kids/10_westi_kids.html

Min absoluta favorithingst & sto !
( Om man bortser från de jag äger/harägt el. på annat sett ´haft hand om ´)
Hingst = Slieve Dara. Så skall en connemara se ut !
Ston ( lite svårare, blev några stycken ! ) =
Jelaus Lady, Keehaun Belle, Erin´s Own & Atlantic Treasure

// Connemarasenior

Våran connemara är med på bild bland Westside Franks avkommor, kul!

*kl*

Jag kom på en sak som jag skulle fråga er alla:'
Någon som vet om man kan få tag på de vita tyggrimskaft som connemarorna visas i på Irland? Nästan alla använder det, både till föl, unghästar, ston och hingstar. Jag tycker om att ha en komplett utrutning, och ett sånt grimskaft är det enda jag saknar. Om det inte finns att få tag på så tänkte jag låta min sadelmakare sy upp ett, men egentligen vill man ju ha "the real thing"

Nån som sett, eller vet om det finns att köpa?

*psst* Kolla in bilderna från Riksen och fråga ordföranden himself. Han ville icke visa sitt föl utan "brandslangen" som vi kallar den och skrattar åt honom :D

Tänk nu på att jag inte kan ngt om avel o sådant :D

Min favorithingst hade pga helt personliga anledningar blivit Dale Mist. Helt lovely...

Favoritston kan jag inte skilja ut ett enda, har flera som av lite olika anledningar är trevliga connemaror. Dale Drizzle (bet. med Junor Rory i år enl hörsägen) - min förra ponny pga hennes temperament, arbetsvilja och gränslösa välvilja. Beezies Bounty (har väl lämnat endel bra avkommor)- hon var helt urhäftig att rida! Lofty Fiona (ska väl iaf få ngt föl längre fram) - för hennes gång, ridbarhet, känslighet och tillgivenhet. Lofty Rowallane Rose (fått två föl hittills som gått ganska bra) - för att hon måste vara den mest lättlärda o positiva unghäst som satt hovarna på denna jord, maken till unghäst!

Och måste ju få lägga in en bild på favvovalacken just nu: Tigern :love:
540_20061017111657DSC_0155.jpg

från lofty.nu, foto Ebba Christensen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 333
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 343
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka