P-spruta depo-provera

CFrisk

Trådstartare
Jag står inför att börja med p-spruta depo-provera. Har varit utan preventivmedel ett par år efter att ha ätit p-piller i runt 20 år vilket funkat felfritt utan några som helst biverkningar. Nu har jag passerat åldersstrecket för att sätta in preventivmedel med östrogen varpå mina rekommendationer från barnmorska blev minipiller eller p-spruta (jag vill inte ha spiral).
Tyckte att spruta lät enkelt och bekymmersfritt men nu läser jag lite skräckhistorier om diverse biverkningar och börjar få kalla fötter... stora viktuppgångar, acne, ändlösa blödningar...
Eftersöker därför lite erfarenheter, bra som dåliga!

Jag hade p-spruta innan jag satte in min första hormonspiral. Funkade bättre än minipiller (som ställer till varenda hormoncykel i kroppen på mig) men med mer biverkningar än spiralen. Det svåra är ju att man inte kan sluta om det inte funkar, och att hormoner är så lurigt att förutse effekten när det som funkar perfekt för en person blir kaos för någon annan.

P-stav är inte ett alternativ?

Har haft p-spruta men efter upptäckt av meningiom i hjärnan har jag slutat med den. Mådde bra på den och slapp alla andra biverkningar förutom då meningiomet.

Kör och testa, går ju alltid att byta om det inte funkar.

Jag står inför att börja med p-spruta depo-provera. Har varit utan preventivmedel ett par år efter att ha ätit p-piller i runt 20 år vilket funkat felfritt utan några som helst biverkningar. Nu har jag passerat åldersstrecket för att sätta in preventivmedel med östrogen varpå mina rekommendationer från barnmorska blev minipiller eller p-spruta (jag vill inte ha spiral).
Tyckte att spruta lät enkelt och bekymmersfritt men nu läser jag lite skräckhistorier om diverse biverkningar och börjar få kalla fötter... stora viktuppgångar, acne, ändlösa blödningar...
Jag har använt p-spruta i över 20 år och på mig har det fungerat superbra. Kanske har hjälp mig att lägga på några extrakilon, men det kan lika gärna vara något jag fixat själv.. Har inte haft någon riktig mens sen jag började med sprutan, har fått nån liten blödning ibland men inte i närheten av vad det brukade vara!

Testade p-spruta när p-stav inte fungerade (ändlösa blödningar i flera månader) och det har funkat fint för mig. Jag har dock fått korta ner intervallet mellan sprutorna till 11 veckor istället för 12, då jag annars fick en mindre blödning sista veckan. Nu när jag har 11 veckor mellan varje funkar det kanon. Har inte märkt av några biverkningar vad jag vet.

Jag började med p-spruta när jag var 24 pga hemska mensproblem. 20 år senare är det ngt av det bästa jag har gjort.
I början varnade de för benskörhet.
Inte upplevt några biverkningar. Men ett mycket bättre liv!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka