Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I den lokal förordningen kan man skriva ut exakta tider och sånt, typ som man gör i torgstadgar och annat på allmän platsmark. Frågan är dock vad man räknar böneutropen som, störande verksamhet och om mosken ligger på privat mark?

Ja alltså jag är fullt medveten om att det går att begränsa i teorin. Frågan är ju hur man motiverar en begränsning i praktiken på kvartersmark som inte ägs av kommunen. Det är ju rätt vanligt att kommuner har lokal ordningsstadga som säger att bullerarbeten kräver polistillstånd. Men det gör ju inte så mycket om polisen inte har motiv att avslå.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast i Fittja söker de ju tillstånd för ett mycket måttligt antal böneutrop. Om den muslimska församlingen inte tänker hålla sig till beslutet, verkar det ju feltänkt att söka tillstånd från början. Varför ropar de inte bara i så fall?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast i Fittja söker de ju tillstånd för ett mycket måttligt antal böneutrop. Om den muslimska församlingen inte tänker hålla sig till beslutet, verkar det ju feltänkt att söka tillstånd från början. Varför ropar de inte bara i så fall?

Jag menar inte att jag tror att moskén i Fittja kommer ha fler adhan än de har sökt för. Jag funderar mer allmänt på om det verkligen går att begränsa, och vilken lagstiftning man isf kan stödja sig på. Utan att veta svaret..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom ligger inte minareten i ett bostadsområde.
har harvat detta på ifokus, orkar inte dra det med alla islamofober igen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kan vi snälla hålla diskussionen kring böneutrop, och låta bli den infekterade debatten kring islam som religion? Annars kommer det fort spåra ur...
Mitt inlägg var inte OT; TS frågade om inställningar till böneutrop och argument för och emot varpå jag nämnde de bakomliggande orsaker som påverkar min uppfattning. (Men jag har inte alls någon drift att gräva djupare i det spåret.)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

"En" fråga från en mycket oinsatt (men mycket nyfiken) angående just bönerop.

Varför måste dom söka tillstånd öht? Har dom angett antalet decibel? Är tanken att en man ska ropa eller ska någon form av elektrisk anläggning användas så att det hörs ordentligt?


KL igen

Jag ser inget problem i det som beskrivs här. Låt dom sjunga/ropa. Jag hade säkert bara gillat det!
Jag bodde granne med stadens kyrka förut. Den ringde en hel kvart varje "morgon" kl 10 (vet inte om det är så längre). Dom få mornar jag var hemma då så hördes det mycket tydligt in och jag vet att andra som bodde där klagade. Jag var nästan aldrig hemma vid den tiden trots att jag var arbetslös.
Jag är förvisso otroligt tolerant mot "oljud". Toleransen kommer nog ifrån att jag själv ibland önskar föra lite "oljud" utan att vilja ha någon hängandes på min ringklocka och klaga. Jag tycker helt enkelt om att mina grannar bekräftar sin existens med lite ljud.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I västafrika finns det terroristiskt inriktade kyrkor (kristna församlingar), kristna står för mycket den antisemitism som finns på många håll i världen och som tar sig mer eller mindre otrevliga uttryck, kristna hotar, misshandlar och mördar såväl homosexuella som gynekologer som utför aborter, det finns skolor i västvärlden där man enbart får undervisa om den bibliska synen på jordens tillkomst, Bush-administrationen motiverade i hög grad invasionen i Irak med kristna argument osv.

Ändå tycker jag att vi ska bemöda oss om att vara öppna och fördomsfria även mot kristna.
Den parallellen köper jag tyvärr inte rakt av. Utan att kunna stödja mig på fakta, och tills jag blir motbevisad, tror jag att de religöst motiverade övergrepp som sker idag till betydligt större del sker i islams än i kristendomens namn. Då syftar jag exempelvis på talibaner och fundamentalister i västafrika och mellanöstern som agerar i större skala, mer systematiskt, mer våldsamt och mer urskillningslöst (läs: mot barn) än någon kristen extremistorganisation jag känner till. Men visst, jag blir gärna överbevisad.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag menar inte att jag tror att moskén i Fittja kommer ha fler adhan än de har sökt för. Jag funderar mer allmänt på om det verkligen går att begränsa, och vilken lagstiftning man isf kan stödja sig på. Utan att veta svaret..

Det skulle väl kunna räknas som sanitär olägenhet. Det där är ju från fall till fall. Jag tycker det är rimligt att böneutrop behandlas precis som all annam verksamhet som kan störa omgivningen. Jag ser inget konstigt med det.

Med en moské på rätt plats och med en konstruktiv vilja att hitta en lösning som funkar för omgivningen så skall det inte vara några problem.

Jag ser inga ideologiska skäl till att inte tillåta böneutrop. Däremot skall inte religiösa samfund ha en gräddfil där de kan störa mer än andra verksamheter. De får väl bedömmas på samma sätt som när någon har en tupp tex. Lite dum liknelse kanske.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Jag har absolut ingenting emot boneutrop ... det ar hogtalarna jag opponerar mig emot. Det ar precis lika storande som att bo bredvid en kyrka:crazy:

<snip>
Hastflicka: du är inte den enda som vistats i länder med böneutrop! Jag tycker att det är vackert, senast i helgen bodde jag granne med en minaret.
Du missar ju dessutom att det inte är en minaret i varje gathörn i Sverige, vi kommer inte automatiskt ha femton böneutropare som skriker i kapp med varandra bara för att man låter en moské i Fittja göra ett böneutrop fem gånger per år eller vad det nu gäller.

Varifran du fatt att jag tror att jag ar den enda som vistas i lander med boneutrop forstar jag inte ... Jag talar bara om min asikt, med min erfarenhet, precis som du ger din asikt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Få se nu, jag är uppväxt i muslimska länder men även i Grekiskt ortodoxa o katolska o jag delar inte din erfarenhet av islam.
Lider man av så allvarlig islamofobi/xenofobi så bör man söka hjälp för sina vanföreställningar.

Btw, hedersmord o könsstympning fanns långt innan Muhammed föddes o praktiseras ff i många ickemuslimska områden, missat det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag ser inga ideologiska skäl till att inte tillåta böneutrop. Däremot skall inte religiösa samfund ha en gräddfil där de kan störa mer än andra verksamheter. De får väl bedömmas på samma sätt som när någon har en tupp tex. Lite dum liknelse kanske.

Då lär de bli hänvisade till landet- det är väl väldigt sällan tuppar tillåts inom tätbebyggt område?? isf måste väl alla grannar ge samtycke och vad gäller böneutrop lär det ju inte ske, bara att läsa tråden.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag blir fascinerad av att du tycker att jag ska söka hjälp för att jag inte tycker som dig?
Jag kan inte minnas att jag någonstans, någon gång i denna diskussion har sagt att ni som inte håller med mig är ointelligent/har vanföreställningar/borde söka hjälp??
Jag frågade om ALLAS åsiker och tycker diskussionen är mycket intressant.
Det jag däremot känner olust för, är att när man uttrycker motvilja mot en viss religion och dess utövande (till viss del) så stämplas man som total IDIOT.

Vänd er om och titta på er själva. Det är lätt att stämpla någon som rasist/idiot/etc enbart utifrån att vi inte har samma åsikter.
Skrämmande. Otroligt skrämmande.

Lämnar diskussionen, den var intressant dock:grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

.

Vänd er om och titta på er själva. Det är lätt att stämpla någon som rasist/idiot/etc enbart utifrån att vi inte har samma åsikter.
Skrämmande. Otroligt skrämmande.

Lämnar diskussionen, den var intressant dock:grin:

Du bygger dina åsikter om islam efter hur vissa grupper tolkar och därefter utövar islam. Det är inte religionen du (och alla andra islamofober) är rädd för, det är människorna - du har bara inte fattat det. DET är skrämmande. Otroligt skrämmande.

Det är skitenkelt att säga att man lämnar diskussionen. Här på buke har man hög toleranströskel för såna uttalanden, det brukar vara svängdörr på såna beslut.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Där har du faktiskt helt fel, jag tolkar inte enbart utifrån hur vissa utövar religionen, faktiskt. Jag drog till med ytterligheterna men det fattar inte du va?

Svängdörr på såna beslut? Alltså.... lugna ner dig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tja det tog 3/4s timme från de du avslutade diskussionen tills du var tbx o skrev igen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom ligger inte minareten i ett bostadsområde.
har harvat detta på ifokus, orkar inte dra det med alla islamofober igen.

Återigen VILKEN ? För den i Fittja ligger fortfarande bara 250 m från närmsta hus. Att den sen inte ligger "vägg i vägg" är en annan sak ... Men att säga att den inte ligger i ett bostadsområde ? :confused:

Och som nån annan frågade, om den nu INTE ligger så man ska höra den (om du nu pratar om nån annan än den i Fittja tex), varför ska man då ha böneutrop ?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Delvis KL

Kan vi snälla hålla diskussionen kring böneutrop, och låta bli den infekterade debatten kring islam som religion? Annars kommer det fort spåra ur...

Har inte böneutrop med islam att göra??
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp