Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skyller inte på några minoriteter. Vad menar du att jag skyller på dem? De saker du nämnde ÄR ju kulturella sedvänjor som den stora majoriteten muslimer skarpt tar avstånd från, liksom de allra flesta muslimer tar avstånd från hedersmord. Det måste du väl ändå veta?

98%* av somaliska kvinnor är könsstympade så uppenbarligen är det iaf en väldigt stor del av världens muslimer som inte tar avstånd från just könsstympning. *Källa: Amnesty.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sol gjorde en jämförelse - som på inget sätt alls saknar relevans, eftersom alla abrahamitiska religioner (Islam, Kristendom, Judendom) är sprungna ur samma "Gud" och från samma del av världen. Jesus nämns i Koranen, exempelvis. Under tidens gång har förgreningarna vuxit sig starkare och mer isär från varandra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Nej jag vill inte att det ska böneutropas här i Sverige. Bedrövligt att lyssna på.

Hur ofta ringer ens kyrkklockorna nuförtiden, är det lika ofta som förr? Här hör jag dom inte varje timme iaf och det är jag glad för.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Även hadith kan omtolkas och det faktum att strikt sharialagstiftning inte tillämpas överallt i den muslimska världen borde vara ett tecken på att man moderniserat tolkningen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men nu använde du ju enbart Somalia som exempel. Där det religiöst är majoritet muslimer, ja, men kulturellt är kvinnlig könsstympning väldigt vanlig där.
Perspektivet blir lite skevt och sensationssökande när man bara har ett enda land som utgångspunkt.

Hur många kvinnor procentuellt tror du könsstympas i Saudiarabien? Turkiet? Malaysia? Det blir egentligen inte intressant förrän man tar Alla muslimer i hela världen och därifrån ser till hur många kvinnor som könsstympas.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är lika stark motståndare till böneutrop som kyrklockor Och hemglassbilen. Och då ska vi inte ens tala om vad jag tycker om hög musik i affärer och på Café...

jag bor i Biskopsgården och korteala (där Kyrklockan faktiskt hörs lååångt),bott i Angered större delen av mitt liv men även i Bergsjön och under cirka 2 år ett par hundra meter från den då största mosken i göteborg. Får jag uttala mig?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Haditherna är lika mycket "värda" för troende muslimer som koranen så jo, det förordas. Sen att de flesta inte är bokstavstrogna är ju en helt annan sak. Men det är ju en helt annan sak än det påstodda.

Att texterna är betydelsefulla och ses som heliga betyder ju inte att man konkret lever efter dem utan tolkning. På precis samma sätt fungerar det med Koranen eller Bibeln, så jag förstår inte riktigt hur du menar att jag har sagt emot mig själv? Jag vågar lova dig att INGEN muslimsk församling i Sverige öppet förordar stening eller könsstympning - bara tanken är så absurd att det känns löjligt att ens diskutera den saken. :confused: Det skulle vara som att påstå att kristna församlingar i Sverige anser att onani och homosexualitet ska straffas med döden.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

98%* av somaliska kvinnor är könsstympade så uppenbarligen är det iaf en väldigt stor del av världens muslimer som inte tar avstånd från just könsstympning. *Källa: Amnesty.

Om man räknar lågt på antalet muslimer i världen så bor 1% av dem i Somalia. Inte "en väldigt stor del" som jag ser det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

98%* av somaliska kvinnor är könsstympade så uppenbarligen är det iaf en väldigt stor del av världens muslimer som inte tar avstånd från just könsstympning. *Källa: Amnesty.

Är muslimerna i Somalia en väldigt stor del av världens muslimer? Verkligen?

I Somalia finns flera religioner, däribland islam, så att könsstympning är så vanlig där är ju ett ypperligt exempel på att det främst har med kultur att göra, inte religion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns ng de som förordar det du nämnde inom båda religionerna - bara det att de inte gör det öppet.

Kolla bara Åke Green :crazy: Otroligt obehaglig pastor inom kristendomen.

Jag såg också ett program för inte så länge sedan där två muslimska kvinnor med gömd kamera gått till olika moskéer och frågat imamen om man skulle lämna en man som misshandlade den ena v dem och om man skulle anmäla till polisen.

Alla imamer utom en sa skarpt att kvinnan absolut inte skulle anmäla eller lämna för då var det hon som var skyldig till att familjen splittrades. Hon skulle bara gå hem och älska mannen lit emer så skulle han nog sluta slå :cool:

När de sedan konfronterades så ville ju såklart ingen av dem stå för det de sagt....
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns ng de som förordar det du nämnde inom båda religionerna - bara det att de inte gör det öppet.

Kolla bara Åke Green :crazy: Otroligt obehaglig pastor inom kristendomen.

Jag såg också ett program för inte så länge sedan där två muslimska kvinnor med gömd kamera gått till olika moskéer och frågat imamen om man skulle lämna en man som misshandlade den ena v dem och om man skulle anmäla till polisen.

Alla imamer utom en sa skarpt att kvinnan absolut inte skulle anmäla eller lämna för då var det hon som var skyldig till att familjen splittrades. Hon skulle bara gå hem och älska mannen lit emer så skulle han nog sluta slå :cool:

När de sedan konfronterades så ville ju såklart ingen av dem stå för det de sagt....

Men om vi ska diskutera om könsstympning och stening av kvinnor kommer att eskalera om vi tillåter böneutrop i Sverige, som FreSus är rädd för, så får vi väl ändå hålla oss till vad kyrkor, samfund och religiösa grupper faktiskt säger? Att det finns imamer med taskig kvinnosyn är ju självklart, liksom det finns präster i Svenska Kyrkan som fortfarande inte accepterar kvinnliga präster, men för att diskutera sakfrågan måste vi ju utgå från den officiella hållningen.

Och när vi diskuterar kristendom och islam tycker jag det är rätt fruktlöst att blanda in extremerna (en del väldigt extrema frikyrkor, extrema personer som Åke Green, islamistiska fundamentalister etc) för de har så otroligt lite med kärnan i religionerna att göra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många kvinnor procentuellt tror du könsstympas i Saudiarabien? Turkiet? Malaysia? Det blir egentligen inte intressant förrän man tar Alla muslimer i hela världen och därifrån ser till hur många kvinnor som könsstympas.

Könsstympning förekommer inte i någon stor omfattning i Turkiet, Iran, Irak eller Saudiarabien.
Däremot är omskärelse av den kvinnliga befolkningen vanlig i Somalia, Sudan, Eritrea, Etiopien, Malaysia, Indonesien och Egypten varav det i Somalia, Eritrea och Etiopien är så att nästan alla kvinnor är faraoniskt omskurna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men om vi ska diskutera om könsstympning och stening av kvinnor kommer att eskalera om vi tillåter böneutrop i Sverige.

Nej, men det har jag verkligen inte påstått och tror inte heller. Spann bara vidare av ditt inlägg där i början. :idea:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I den lokal förordningen kan man skriva ut exakta tider och sånt, typ som man gör i torgstadgar och annat på allmän platsmark. Frågan är dock vad man räknar böneutropen som, störande verksamhet och om mosken ligger på privat mark?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns ng de som förordar det du nämnde inom båda religionerna - bara det att de inte gör det öppet.

Kolla bara Åke Green :crazy: Otroligt obehaglig pastor inom kristendomen.

Jag såg också ett program för inte så länge sedan där två muslimska kvinnor med gömd kamera gått till olika moskéer och frågat imamen om man skulle lämna en man som misshandlade den ena v dem och om man skulle anmäla till polisen.

Alla imamer utom en sa skarpt att kvinnan absolut inte skulle anmäla eller lämna för då var det hon som var skyldig till att familjen splittrades. Hon skulle bara gå hem och älska mannen lit emer så skulle han nog sluta slå :cool:

När de sedan konfronterades så ville ju såklart ingen av dem stå för det de sagt....

Jag såg samma dokumentär, det var verkligen intressant! Jag försökte sätta mig in i imamernas tankesätt. Kanske menade de att man skulle söka hjälp från släkten för att få tak över huvudet medan man reder ut situationen? T ex var man ska flytta, var ska barnen gå i skola, osv.

Men nej. Inskränkta och mossiga gubbar hela högen. Men sen kom debattprogrammet efteråt, med muslimska feminister och kvinnorättsaktivister, som med råge talade ner despoterna! :bow:

Samma känsla fick jag när jag i i gymnasiet skulle göra ett projektarbete om Pingstkyrkan. Tanten som tog emot oss för intervjun ville själv se pappret med frågor vi skrivit ned, t ex rörande homosexualitet, abort, jämställdhet med mera, och hon ville själv välja vilka frågor det skulle svaras på. Svar nog för mig :cool:

Men nu börjar det verkligen kännas som att diskussionen spårar ur.
Pratar vi överhuvudtaget om böneutrop längre? :confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, Sverige är ett sekulariserat land. Vi har ingen stadsreligion. Kristendomen har präglar vår historia ja, men det har även tron på asagudar och ingen påstår väl idag att vi är ett "asatroende land"?

För mig som ateist är det lite skitsamma om det är kristna klockor som klämtar eller om det är en muslim som hojtar i ett torn. Jag kan inte relatera till någotdera utan i mitt huvudet sorteras det under "oljud" jämställt med glassbilen, husbyggen, vägarbete, trafikbuller osv.

Du har ju en poäng med vad du säger men i alla fall de jag pratat med räknar ju Sverige som kristet, kanske för att man inte riktigt kommit in i det med att landet är sekulariserat? Vi har ju trots allt fortfarande våra dop, konfirmationer, betala till kyrkan-historier osv osv. För de flesta födda svenskar känns det väl ändå ganska naturligt att man gifter sig och har begravningar i kyrkan (även om giftermål i kyrkan börjar falla mer och mer åt sidan) enligt den kristna tron. Det är väl inte särskilt vanligt att ha liknande evenemang enligt andra religioner, än?

I och med att många inte direkt far till kyrkan för att be varje söndag längre känns det ju onödigt att ha kyrkklockor med den volymen de för med sig, av respekt för de som bor i närheten. Samtidigt känns det inte helt rätt i mitt hjärta att slå av klockorna helt om man ska införa böneutrop då vi fortfarande har en del praktiserande kristna, precis som att det finns en del praktiserande muslimer. Jag kanske ska understryka att detta inte har något med islamhat att göra då jag inte känner någon form av avsky alls för deras religion eller anhängare. Jag tycker att det är lite roligt att det kommer in fler religioner så det förhoppningsvis blir mer accepterat så småningom. Kanske till nästa generation?



Delvis kl

Då jag inte haft särskilt mycket med moséer att göra har jag en intressefråga. I vad för typ av områden ligger dessa? Är de placerade i områden med mycket muslimer? Det har ju en hel del med frågan att göra, faktiskt. Är det i ett muslimskt område där de sedan tidigare är vana vid detta känns det ju inte som en särskilt stor grej att diskutera för de/oss som inte bor inom hörhåll.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

En ofrånkomlig fråga blir ju då varför man öht skall ropa? :confused:

Religiös symbolik, är väl en ganska trolig förklaring. För allt vad jag känner till finns det kyrkor i ödemarken som står där och slår i sin ensamhet.

Mot den bakgrunden tycker jag egentligen inte det är särskilt konstigt att det finns en litet reserverad hållning gentemot praktiserande hyfsat rättrogna muslimer (läs: moskébesökare) i Sverige.

Och varje gång någon säger eller skriver så, blir det ännu lite mer okej att vara "lite reserverad" mot muslimer.

I västafrika finns det terroristiskt inriktade kyrkor (kristna församlingar), kristna står för mycket den antisemitism som finns på många håll i världen och som tar sig mer eller mindre otrevliga uttryck, kristna hotar, misshandlar och mördar såväl homosexuella som gynekologer som utför aborter, det finns skolor i västvärlden där man enbart får undervisa om den bibliska synen på jordens tillkomst, Bush-administrationen motiverade i hög grad invasionen i Irak med kristna argument osv.

Ändå tycker jag att vi ska bemöda oss om att vara öppna och fördomsfria även mot kristna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fel av dig, anser jag.
Du dömde ut mig INNAN jag ens avböjt att svara på varför jag avskyr islam. Jag väljer att inte svara DIG eftersom du redan dömt mig. Ok?
Så jag väljer att inte diskutera med dig något mer.

Det är säkert fler som vill veta. Kanske någon av dem är tillräckligt värdig att få ett svar?
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp