Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker inte om islam som religion och jag vill inte ha deras böneutropare. Ja, vi har religionsfrihet men då kanske vi ska ta det vidare? Ok med omskärelse av kvinnor? Stena kvinnor till döds om de är otrogna? Hugga av händerna på tjuvar? Ok, over the line there men ni fattar vad jag menar.
Tyvärr får vi inte välja ut de "gottaste" delarna av islam, allt eller inget.

De avarter du nämner ÄR inte islam - de är kulturella sedvänjor. Islam som religion förordar INTE könsstympning, stening eller andra otäckheter. Det trodde jag var självklart. Menar du att din utgångspunkt är att alla muslimer i Sverige regelmässigt ägnar sig åt könsstympning och stenar kvinnor? :confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nix, inte alls. Men tar Islam avstånd från det? Nej. Räcker för mig. Himla lätt att skylla på minoriteterna och kulturella avarter.......
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fantastiskt att DU har fördomar om MIG.
Du har ju ingen aning om vad jag grundar mitt tyckande på. Jag kan ju ha upplevt islam på nära håll, blivit kränkt av islam, skadad av islam... Det har du INGEN aning om men förutsätter ändå att jag bygger mina åsikter på FÖRDOMAR. Intressant resonemang.

Jag tycker inte om islam som religion och jag vill inte ha deras böneutropare. Ja, vi har religionsfrihet men då kanske vi ska ta det vidare? Ok med omskärelse av kvinnor? Stena kvinnor till döds om de är otrogna? Hugga av händerna på tjuvar? Ok, over the line there men ni fattar vad jag menar.
Tyvärr får vi inte välja ut de "gottaste" delarna av islam, allt eller inget.
.

Stening, omskärelse, slavhandel, avrättning av "otrogna" och av äktenskapsförbrytare och homosexuella, hedersmord - allt detta kan du hitta i Bibeln, min gode vän. Bland ANDRA religiösa skrifter. Barbari är inte enkom förunnat Koranen.

Med tanke på hur okunnig du verkar förefaller du ändå ha gravt cementerade åsikter om Islam - och just Islam, ingen annan religion.

Eftersom du anklagar mig för att inte se till din personliga bakgrund ger jag dig därför nu möjligheten att förklara dig och din traumatiska upplevelse kopplat till Islam.

Varsågod, ordet är ditt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nix, inte alls. Men tar Islam avstånd från det? Nej. Räcker för mig. Himla lätt att skylla på minoriteterna och kulturella avarter.......

Om du byter ut ordet Islam mot Kristendom och läser dina inlägg en gång till... :angel:

Prova.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De avarter du nämner ÄR inte islam - de är kulturella sedvänjor. Islam som religion förordar INTE könsstympning, stening eller andra otäckheter.

Ang stening.

When Ma'iz bin Malik came to the Prophet (in order to confess), the Prophet said to him, "Probably you have only kissed (the lady), or winked, or looked at her?" He said, "No, O Allah's Apostle!" The Prophet said, using no euphemism, "Did you have sexual intercourse with her?" The narrator added: At that, (i.e. after his confession) the Prophet ordered that he be stoned (to death). (Hadith - Volym 8, Bok 82, Nummer 113)

Ubada b. as-Samit reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Receive (teaching) from me, receive (teaching) from me. Allah has ordained a way for those (women). When an unmarried male commits adultery with an unmarried female (they should receive) one hundred lashes and banishment for one year. And in case of married male committing adultery with a married female, they shall receive one hundred lashes and be stoned to death.”
(Hadith - Sahih Muslim, Book 17: Number 4191


Ang. könsstympning

Profeten sade: Omskärelse är tradition för män, och en hedersam egenskap för kvinnor. (Hadith - Ahmad ibn Hanbal 5:75 )

I hadithen Abu Dawud 41: 5251, beskrivs hur profeten instruerar hur könsstympningen skall gå till, och att han avslutar med att konstatera: "Att kvinnlig könsstympning kommer att ge upphöjdhet åt kvinnan."
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Stening, omskärelse, slavhandel, avrättning av "otrogna" och av äktenskapsförbrytare och homosexuella, hedersmord - allt detta kan du hitta i Bibeln, min gode vän. Bland ANDRA religiösa skrifter. Barbari är inte enkom förunnat Koranen.

Med tanke på hur okunnig du verkar förefaller du ändå ha gravt cementerade åsikter om Islam - och just Islam, ingen annan religion.

Eftersom du anklagar mig för att inte se till din personliga bakgrund ger jag dig därför nu möjligheten att förklara dig och din traumatiska upplevelse kopplat till Islam.

Varsågod, ordet är ditt.

Men ge dig, du har redan visat din rätta sida ang fördomar om mig. Du är i mina ögon inte värd att förklara något för vad det gäller mig som person.
Och nu var det ju Böneutropare vi diskuterade = islam.
Vill jag diskutera min avsky mot kristendom/katolikerna/judarna , ja då startar jag en tråd om det.

Lika illa i sverige som att man motsätter sig religösa påfund, lika illa är det att man på ett forum dömer någon som okunnig och fördömande UTAN att veta bakgrunden till åsikterna.

Intressant vore det att veta hur många här inne som tycker att det är ok med böneutropare, verkligen BOR i ett samhälle där det kan bli verklighet? Mig veterligen verkar de flesta på i de "djupaste, lugnaste skogarna" ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skulle nog säga att det beror helt och hållet på vilken ljudvolym det handlar om och vilka tider.

Som flera andra skulle jag inte direkt älska att bo bredvid kyrkklockorna heller även om jag kan se en viss skillnad då vi är ett kristet land, man är uppvuxen med dem och därmed känns det som ett mindre störmoment på det sättet (och ja, mina barn kommer väl att vara uppvuxna med mångkulturen i stil med moskéer, eventuella böneutrop och vad det nu kan vara om det går igenom och kanske se på det likadant som jag ser på kyrkklockorna). I och med att det är väldigt få människor som faktiskt vallfärdar till kyrkan när klockorna slår nu år 2012 känns det ju som om det är tid att dämpa volymen på dessa också, även om det kanske inte behövs plockas bort helt.

Nu har jag inte riktigt brytt mig om att söka fakta om det här men finns det någon som har fört statistik hur många av muslimerna i området (områdena) som faktiskt praktiserar sin religion och som skulle be i samband med utropen om det börjades med? Skulle det vara lika hög procent muslimer som faller ner på knä och ber som antal kristna som vallfärdar till kyrkan när klockorna slår skulle jag inte tycka att det kändes särskilt värt om jag ska vara ärlig. Även om vi naturligtvis ska ta hand om våra nysvenskar behöver vi inte anpassa allt så till den grad att de får högtalare på sina moskéer som ropar något ur Koranen när ingen av dem egentligen bryr sig, om ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men ge dig, du har redan visat din rätta sida ang fördomar om mig. Du är i mina ögon inte värd att förklara något för vad det gäller mig som person.
Och nu var det ju Böneutropare vi diskuterade = islam.
Vill jag diskutera min avsky mot kristendom/katolikerna/judarna , ja då startar jag en tråd om det.

Lika illa i sverige som att man motsätter sig religösa påfund, lika illa är det att man på ett forum dömer någon som okunnig och fördömande UTAN att veta bakgrunden till åsikterna.

Intressant vore det att veta hur många här inne som tycker att det är ok med böneutropare, verkligen BOR i ett samhälle där det kan bli verklighet? Mig veterligen verkar de flesta på i de "djupaste, lugnaste skogarna" ;)


Det är väl snarare du som har visat din rätta sida. Jag gav dig en chans att förklara varför just Islam är så hemskt för dig, men där valde du att inte yttra dig. Om man ogillar en religion utan att kunna lägga grund för det är det ingenting annat än rena fördomar man håller sig med.

Och du - jag bor i Stockholm. I förorten ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

... även om jag kan se en viss skillnad då vi är ett kristet land, man är uppvuxen med dem och därmed känns det som ett mindre störmoment på det sättet...

Nej, Sverige är ett sekulariserat land. Vi har ingen stadsreligion. Kristendomen har präglar vår historia ja, men det har även tron på asagudar och ingen påstår väl idag att vi är ett "asatroende land"?

För mig som ateist är det lite skitsamma om det är kristna klockor som klämtar eller om det är en muslim som hojtar i ett torn. Jag kan inte relatera till någotdera utan i mitt huvudet sorteras det under "oljud" jämställt med glassbilen, husbyggen, vägarbete, trafikbuller osv.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ang stening.

When Ma'iz bin Malik came to the Prophet (in order to confess), the Prophet said to him, "Probably you have only kissed (the lady), or winked, or looked at her?" He said, "No, O Allah's Apostle!" The Prophet said, using no euphemism, "Did you have sexual intercourse with her?" The narrator added: At that, (i.e. after his confession) the Prophet ordered that he be stoned (to death). (Hadith - Volym 8, Bok 82, Nummer 113)

Ubada b. as-Samit reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Receive (teaching) from me, receive (teaching) from me. Allah has ordained a way for those (women). When an unmarried male commits adultery with an unmarried female (they should receive) one hundred lashes and banishment for one year. And in case of married male committing adultery with a married female, they shall receive one hundred lashes and be stoned to death.”
(Hadith - Sahih Muslim, Book 17: Number 4191


Ang. könsstympning

Profeten sade: Omskärelse är tradition för män, och en hedersam egenskap för kvinnor. (Hadith - Ahmad ibn Hanbal 5:75 )

I hadithen Abu Dawud 41: 5251, beskrivs hur profeten instruerar hur könsstympningen skall gå till, och att han avslutar med att konstatera: "Att kvinnlig könsstympning kommer att ge upphöjdhet åt kvinnan."

Okej, ska vi börja gå igenom Gamla testamentet också? Någon som skulle vara road av det och tycka att det vore att ge en rättvisande bild av hur alla kristna ser på hur människor bör leva sina liv? Någon?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fel av dig, anser jag.
Du dömde ut mig INNAN jag ens avböjt att svara på varför jag avskyr islam. Jag väljer att inte svara DIG eftersom du redan dömt mig. Ok?
Så jag väljer att inte diskutera med dig något mer.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ang stening.

When Ma'iz bin Malik came to the Prophet (in order to confess), the Prophet said to him, "Probably you have only kissed (the lady), or winked, or looked at her?" He said, "No, O Allah's Apostle!" The Prophet said, using no euphemism, "Did you have sexual intercourse with her?" The narrator added: At that, (i.e. after his confession) the Prophet ordered that he be stoned (to death). (Hadith - Volym 8, Bok 82, Nummer 113)

Ubada b. as-Samit reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: Receive (teaching) from me, receive (teaching) from me. Allah has ordained a way for those (women). When an unmarried male commits adultery with an unmarried female (they should receive) one hundred lashes and banishment for one year. And in case of married male committing adultery with a married female, they shall receive one hundred lashes and be stoned to death.”
(Hadith - Sahih Muslim, Book 17: Number 4191


Ang. könsstympning

Profeten sade: Omskärelse är tradition för män, och en hedersam egenskap för kvinnor. (Hadith - Ahmad ibn Hanbal 5:75 )

I hadithen Abu Dawud 41: 5251, beskrivs hur profeten instruerar hur könsstympningen skall gå till, och att han avslutar med att konstatera: "Att kvinnlig könsstympning kommer att ge upphöjdhet åt kvinnan."

Liknande citat kan du hitta i Bibeln. Islam som religion förordar INTE det ovan nämnda. Precis som jag sa. Koranen och Bibeln är mycket gamla texter. Inte ens de djupt troende tror att varje ord och bokstav ska följas slaviskt, utan istället tolkar man texterna som historiska dokument. De som tror på vartenda ord i sin heliga skrift och som vill leva därefter kallas bokstavstrogna eller fundamentalister, och är inte typiska för troende som grupp.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, ska vi börja gå igenom Gamla testamentet också? Någon som skulle vara road av det och tycka att det vore att ge en rättvisande bild av hur alla kristna ser på hur människor bör leva sina liv? Någon?

:bow::bow::bow:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nix, inte alls. Men tar Islam avstånd från det? Nej. Räcker för mig. Himla lätt att skylla på minoriteterna och kulturella avarter.......

Jag skyller inte på några minoriteter. Vad menar du att jag skyller på dem? De saker du nämnde ÄR ju kulturella sedvänjor som den stora majoriteten muslimer skarpt tar avstånd från, liksom de allra flesta muslimer tar avstånd från hedersmord. Det måste du väl ändå veta?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fel av dig, anser jag.
Du dömde ut mig INNAN jag ens avböjt att svara på varför jag avskyr islam. Jag väljer att inte svara DIG eftersom du redan dömt mig. Ok?
Så jag väljer att inte diskutera med dig något mer.

Jag tycker det är väldigt märkligt att yttra sig i väldigt svepande, yviga och framförallt fruktansvärt fördomsfulla ordalag om en hel religion - och sedan när man blir ifrågasatt inte vilja svara, ännu mindre kunna ge belägg för sina s k "argument". Det är verkligen inte man vad skulle kalla att gå ur diskussionen med hedern i behåll.

Du får anse vad du vill, men jag hoppas för din egen skull att du inte kommer leva hela ditt liv så där inskränkt. Måste vara förskräckligt tråkigt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, ska vi börja gå igenom Gamla testamentet också? Någon som skulle vara road av det och tycka att det vore att ge en rättvisande bild av hur alla kristna ser på hur människor bör leva sina liv? Någon?

Det får du absolut göra om det intresserar dig. Vad det har med ditt påstående om islam att göra förstår jag dock inte.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Liknande citat kan du hitta i Bibeln. Islam som religion förordar INTE det ovan nämnda. Precis som jag sa. Koranen och Bibeln är mycket gamla texter. Inte ens de djupt troende tror att varje ord och bokstav ska följas slaviskt, utan istället tolkar man texterna som historiska dokument. De som tror på vartenda ord i sin heliga skrift och som vill leva därefter kallas bokstavstrogna eller fundamentalister, och är inte typiska för troende som grupp.

Haditherna är lika mycket "värda" för troende muslimer som koranen så jo, det förordas. Sen att de flesta inte är bokstavstrogna är ju en helt annan sak. Men det är ju en helt annan sak än det påstodda.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ ananya

Tack, jag försökte börja med ett svar men kände att det blev alldeles för långrandigt. Däremot är det viktigt att påpeka att citaten INTE kommer från koranen utan från hadith.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp