Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, det "later inte bara lite pa hall" ... har de hogtalare i minareten later det ganska vesantligt pa hall och mycket hogt intill. Att lyssna pa EN boneutropare ar fint ... om han har atminstone lite rost for det ...

Jag är emot religiösa yttringar i det offentliga rummet, oavsett vilken religion det gäller. Visst har vi religionsfrihet och det ska vi förstås ha, men det ska inte störa andra.

:bow::bow::bow:

Jag antar att du menar Eid al-Fitr, slutet på Ramadan. Och det var ett mindre helvete när jag bodde nära moskén också kan jag säga. Trummor kom jag inte över, men folk körde runt i bilar och tutade non-stop hela nätterna. <snip>

I Cairo hade vi en som kom pa cykel, med special trumma fastsatt pa cykeln sa trumman lat for varje pedal tramp, utanfor fonstret vid 4 varje morgon ... hela manaden ... Da och da stannade han och ropade halsningar till kompisar, hojtade att alla skulle vakna och han var GLAD. Varje morgon. :crazy:

Sen kan jag ju tala om att jag ar GLAD att jag inte bor i en narliggande liten stad ... eller staden pa andra sidan sjon fran deras kyrka. Kyrkklockorna spelar 3 hela psalmer i rad innan kyrkan pa Sondagar, sedan igen efter kyrkan. De spelar ocksa flera psalmer vid varje storre hogtid, flera ganger om dagen, och vid varje begravning, brollop, dop ... etc.:crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej precis. Poängen med det offentliga rummet är att alla ska kunna delta på sina villkor. Skulle vi bara få göra sådant som inte kan väcka anstöt eller irritation hos andra så skulle det offentliga utrymmet bli väldigt trångt.

Att vi lever i ett sekulärt samhälle betyder ju inte att ateister har rätt att slippa att alls komma i kontakt med religiösa föreställningar.

Håller med! Att vi lever i ett sekulärt samhälle innebär att staten ska vara neutral i trosfrågar i sin lagstiftning, inte att religiösa yttringar bara är tillåtna i det privata.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ska religionsfriheten bara gälla "rätt" religioner? :crazy:

Hastflicka: du är inte den enda som vistats i länder med böneutrop! Jag tycker att det är vackert, senast i helgen bodde jag granne med en minaret.
Du missar ju dessutom att det inte är en minaret i varje gathörn i Sverige, vi kommer inte automatiskt ha femton böneutropare som skriker i kapp med varandra bara för att man låter en moské i Fittja göra ett böneutrop fem gånger per år eller vad det nu gäller.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Man kan bli störd av det mesta om man vill. I ett närliggande samhälle finns det ett buddisttempel. Mitt i ett bostadsområde. Det är en ständigt klagan på hur de stör. Buddister tänker ni kanske? Tysta, vänliga buddistmunkar? Stör? Jodå. Det senaste i en rad gnäll är att de intillboende blev så störda av solreflexerna från templets guldmålade grindstolpar att de krävde att de skulle målas om.

Toleransen är verkligen på topp.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Idag får kyrkor låta sina klockor klämta så för att vara konsekvent bör således muslimerna få ha böneutrop i samma störande omfattning. Det råder religionsfrihet och det ska inte diskrimineras. Får kristna störa måste muslimer, judar, buddister osv. också få göra det.

Vilka störningar som sedan är acceptabla i en tätort är ju en konstant diskussion. Hur länge och hur högt ska krogarna få spela? Hur mycket får gatumusikanterna låta? Hur hög musik får affärerna spela?

Jag bor 5 minuter från en moské (med minaret) och inom ungefär samma avstånd finns även 2 kyrkor. Jag tvivlar på att varken kyrkornas klockor eller eventuella böneutrop skulle störa mig lika mycket som det pågående bygget av ett helt nytt bostadsområde i kvarteret bredvid. Eller de ständiga vägarbetena. Eller trafikbullret.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge religionsfrihet till en religion som inte tolererar andra religioner?
Om jag är inskränkt och trångsynt? Kanske det.
Har extremt svårt att hitta positiva saker med deras religion.




Då får väl vi som haft turen att inte blivit indoktrinerade i denna religon visa att vår religon ändå betyder förståelse o öppenhet- nej, jag är anti religoner men störs inte om andra håller på.

Och vad säger vår egen??"du skall inga andra gudar hava jämte mig"
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

ja, tillåter vi kyrklockor och hemglassbilen så kan jag se hur man kan neka böneutrop på vettiga tider....
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*
Historiskt har mycket elände skett i kristendomens namn, det kan ju knappast någon förneka. Men idag är mitt intryck att de allra flesta religöst motiverade övergrepp sker i samband med just islam. Att det stora flertalet muslimer varken är våldsbenägna eller fundamentala islamister är nog uppenbart för de flesta, men omfattningen av islamistiska övergrepp mot de värderingar som man litet svepande kanske kan kalla allmänna moderna västerländska är tillräcklig för att förskräcka. Mot den bakgrunden tycker jag egentligen inte det är särskilt konstigt att det finns en litet reserverad hållning gentemot praktiserande hyfsat rättrogna muslimer (läs: moskébesökare) i Sverige.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Arrg! Hemglassbilen! Skakar näven i luften;) Den där jäkla bilen kommer man ju inte ifrån hur långt ut på landet man flyttar. Kyrkor, skolor och moskeer kan man lite grand välja hur nära man vill bo, det finns ju inte en per gata liksom.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Absolut Nej till böneutrop! Jag är också emot religiösa yttranden oavsett religion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Delvis KL

Kan vi snälla hålla diskussionen kring böneutrop, och låta bli den infekterade debatten kring islam som religion? Annars kommer det fort spåra ur...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

ja, tillåter vi kyrklockor och hemglassbilen så kan jag se hur man kan neka böneutrop på vettiga tider....

Aha så bara för att "allt annat låter ju" så kan det som inte låter ÅXÅ få låta ??? Nej tack . Och jag ser gärna som sagt att man tystar kyrkklockor med...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge religionsfrihet till en religion som inte tolererar andra religioner?
Om jag är inskränkt och trångsynt? Kanske det.
Har extremt svårt att hitta positiva saker med deras religion.

Det är förmodligen bara för att du jämför med den svenska sekulariserade versionen av kristendom. Jag lovar att det finns kristna på många håll i världen som är precis lika intoleranta som en del muslimer.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Historiskt sett har väl muslimer ofta varit mer toleranta än kristna. Judar ar definitivt förföljts mer av kristna av muslimer.
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om böneutropet i Fittja inskränker sig till att vara i samband med fredagsbönentycker jag det är OK. Jag bor i Fittja, ganska nära moskén, men den byggnaden ligger inte i anslutning till några bostäder så knappast någon torde bli störd av om det står någon i tornet och ropar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Rent allmänt kan jag tycka att det är helt ok. Bodde jag däremot nära intill skulle jag inte alls vara lika tolerant. Vad kallas det, hyckleriet med "not in my backyard".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja man får gärna ta bort kyrkklockor också, jag hade gärna levt ett liv fri från religion men det är ju antagligen inte möjligt under min livstid.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Jag är tveksam. I samband med fredagsbönen och stora högtider, visst. Fem gånger om dagen dygnet runt, nej tack.

Jag har bott bredvid en minaret och nu bor jag bredvid en kyrka. Det är definitivt skillnad i störningsgrad. Framför allt eftersom kyrkklockorna (iaf dessa) ringer endast på helger och aldrig tidigare än halv 11. Fajr i Sverige på sommaren inträffar inträffar omkring 03:00. Då vill jag helst inte lyssna till någon som vrålar i en högtalare att det är bättre att be än att sova.

Det jag ställer mig mest frågande till är hur man ska kunna begränsa det hela. Som planarkitekt kan jag ju skratta åt planbestämmelsen som i detaljplanen förbjöd adhan. Att det inte fungerar är solklart. Frågan är väl om det fungerar rent juridiskt om det fungerar att tillåta något "men bara ibland".
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp