Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men då är det väl bättre att börja med att protestera mot tusentals kyrkklockor är att tjata om några enstaka böneutropare.
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge religionsfrihet till en religion som inte tolererar andra religioner?
Om jag är inskränkt och trångsynt? Kanske det.
Har extremt svårt att hitta positiva saker med deras religion.

Men nu rör inte diskussionen islam som religion, utan om böneutrop rent praktiskt. Behåll gärna dina fördomar för dig själv, så får vi det trevligare :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Man kan bli störd av det mesta om man vill. I ett närliggande samhälle finns det ett buddisttempel. Mitt i ett bostadsområde. Det är en ständigt klagan på hur de stör. Buddister tänker ni kanske? Tysta, vänliga buddistmunkar? Stör? Jodå. Det senaste i en rad gnäll är att de intillboende blev så störda av solreflexerna från templets guldmålade grindstolpar att de krävde att de skulle målas om.

Toleransen är verkligen på topp.

Det är tragiskt vilken dålig tolerans det finns i vårt samhälle för sina medmänniskor. Och vi är inte på något sätt trångbodda. Jag tror varje svensk skulle behöva en semestervecka mitt i calcutta, bara för att fatta hur jevla bra vi har det i sverige även om vi så skulle ha minareter i två av fyra gathörn och ett storskaligt jordbruk i det tredje och en racingbana i det fjärde.

Ja säger JA till böneutrop. Jag fattar inte hur man kan gnöla om det ens, i den omfattningen det gäller här.
Då är hemglassbilen mer störande liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men då är det väl bättre att börja med att protestera mot tusentals kyrkklockor är att tjata om några enstaka böneutropare.
PL

Jag håller med till 100 %. Och jag är förvånad över att diskussionen inte kommit på tapeten tidigare. Kanske för att så många som är uppvuxna i Sverige är vana vid kyrkklockor?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

En gång i veckan, tillåt mig le mitt mest överlägsna leende.
Syftet är att så småningom få upp antalet utrop till fem gånger/dag så då säger jag, utan tvekan eller närmare fundering - NEJ

Och när vi ändå är i farten kan vi tysta kyrkklockorna om någon nu skulle använda det som motargument.

Varför?
Det är störande och poänglöst.


Jag är dessutom mycket skeptisk till religion, Islam i synnerhet och känner att dess existens märktes tillräckligt - redan för tio år sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det relgeras ju inte i plan det kan regleras genom lokala förordningar vilket är väldigt vanligt. Enstaka tillfällen räknas inte som "buller" eller bullrande verksamhet så det behöver inte skrivas in i plan.

*Kl* Jag är för, jag tycker vi skall lyfta fram mångfalden i Sverige det tror jag alla mår bra av. Om det blir mer av vår vardag så kanske folk slutar att vara så rädda.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det relgeras ju inte i plan det kan regleras genom lokala förordningar vilket är väldigt vanligt. Enstaka tillfällen räknas inte som "buller" eller bullrande verksamhet så det behöver inte skrivas in i plan.

*Kl* Jag är för, jag tycker vi skall lyfta fram mångfalden i Sverige det tror jag alla mår bra av. Om det blir mer av vår vardag så kanske folk slutar att vara så rädda.

Nej alltså en sådan planbestämmelse är olaglig så det var väldigt konstigt att länsstyrelsen släppte igenom den från första början.

Jag vet att lokala förordningar styr sådant. Vad jag funderade på var hur man ska begränsa det, för att det sker i begränsad omfattning verkar ju nu vara ett av argumenten. Vad är "enstaka" osv..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*Kl* Jag är för, jag tycker vi skall lyfta fram mångfalden i Sverige det tror jag alla mår bra av. Om det blir mer av vår vardag så kanske folk slutar att vara så rädda.

Vem har sagt något om rädsla? Jag är inte rädd för religiösa människor, bara irriterad. Ibland road.

Konceptet religion i sin helhet dock, tycker jag är ruskigt otäckt. Det säger något om det mänskliga psykets förmåga till att bli helt nollställt och blint lydande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, protestera mot att fler religiösa oväsen skall startas är prio ett, efter det känns det aktuellt att ta itu med oväsen vi redan är vana vid.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja säger JA till böneutrop. Jag fattar inte hur man kan gnöla om det ens, i den omfattningen det gäller här.
Då är hemglassbilen mer störande liksom.

Japp. Jag blir hellre påmind om olika religioner än om förekomsten av dyr glass av dålig kvalitet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

En gång i veckan, tillåt mig le mitt mest överlägsna leende.
Syftet är att så småningom få upp antalet utrop till fem gånger/dag så då säger jag, utan tvekan eller närmare fundering - NEJ

Och när vi ändå är i farten kan vi tysta kyrkklockorna om någon nu skulle använda det som motargument.

Varför?
Det är störande och poänglöst.


Jag är dessutom mycket skeptisk till religion, Islam i synnerhet och känner att dess existens märktes tillräckligt - redan för tio år sedan.
Är man rasist så är din tolkning självklar!
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Precis! Det övergår mitt förstånd hur man kan ha problem med det.

+ 1 på den. Jag förstår inte att man ens kan se det som ett problem. EN gång i veckan, och så vid några större högtider? När bilar, flygplan, bussar och allt möjligt larmar och står i mest hela tiden?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är man rasist så är din tolkning självklar!
PL

oj, det dröjde hela fyra sidor innan någon kom viftande med rasistkortet.

smiley_popcorn.JPG
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men nu rör inte diskussionen islam som religion, utan om böneutrop rent praktiskt. Behåll gärna dina fördomar för dig själv, så får vi det trevligare :)

Fantastiskt att DU har fördomar om MIG.
Du har ju ingen aning om vad jag grundar mitt tyckande på. Jag kan ju ha upplevt islam på nära håll, blivit kränkt av islam, skadad av islam... Det har du INGEN aning om men förutsätter ändå att jag bygger mina åsikter på FÖRDOMAR. Intressant resonemang.

Jag tycker inte om islam som religion och jag vill inte ha deras böneutropare. Ja, vi har religionsfrihet men då kanske vi ska ta det vidare? Ok med omskärelse av kvinnor? Stena kvinnor till döds om de är otrogna? Hugga av händerna på tjuvar? Ok, over the line there men ni fattar vad jag menar.
Tyvärr får vi inte välja ut de "gottaste" delarna av islam, allt eller inget.

Och HUR kan ni jämföra detta med hemglass bilen??:crazy:
Ok, tillåt hemglass och böneutropare men inte moskéerna eller förtrycket av kvinnorna.
Inte? Nä just det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så nu är jag kriminell också? Nej det är helt och hållet mina åsikter, det är inget brott att protestera och särskilt inte i vilken ordning jag vill protestera mot saker.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför hymla med att det finns rasistiska inslag i den här diskussionen?
PL

JAg är inte rasist. Jag avskyr människor som är är dumma i huvudet, beter sig respektlöst, kränker andra människor, inte följer lagar & regler OAVSETT etnicitet, färg, kön eller hemort.

Jag avskyr män som våldtar barn - är jag manshatare då?
Jag avskyr män som slår kvinnor - är jag feminist då?
JAg avskyr religioner som kränker, förtrycker och hjärntvättar - rasist????
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tyckte inte det fanns något rasistiskt i No1:s inlägg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Arrg! Hemglassbilen! Skakar näven i luften;) Den där jäkla bilen kommer man ju inte ifrån hur långt ut på landet man flyttar.

Håller med! De borde verkligen förbjudas att åka runt och tjuta. Sos-fordon absolut att de ska låta om det behövs. Men glass :crazy:...
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp