Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men då är det väl bättre att börja med att protestera mot tusentals kyrkklockor är att tjata om några enstaka böneutropare.
PL

Fast om man skall vara ärlig så är det inte speciellt många kyrkor som ringer idag och oftast endast vid högtider och begravningar samt bröllop.

Skillnaden är väl att Sverige är ett kristet land.

Jag anser inte någon religion vara av godo och def inte islam så jag är självklart emot att man får utbredning..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl köpcentret mittemot som kan tänkas störas baserat på google street-view http://goo.gl/maps/L1E1I
Så jag förstår inte hur man kan anse att den ligger i ett bostadsområde, även om det finns bostäder på promenadavstånd.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller med till 100 %. Och jag är förvånad över att diskussionen inte kommit på tapeten tidigare. Kanske för att så många som är uppvuxna i Sverige är vana vid kyrkklockor?

Kanske för att det är tradition och Svensk historia! Sverige är ju ett kristet land och ärligt hur många kyrkor byggs idag..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det relgeras ju inte i plan det kan regleras genom lokala förordningar vilket är väldigt vanligt. Enstaka tillfällen räknas inte som "buller" eller bullrande verksamhet så det behöver inte skrivas in i plan.

*Kl* Jag är för, jag tycker vi skall lyfta fram mångfalden i Sverige det tror jag alla mår bra av. Om det blir mer av vår vardag så kanske folk slutar att vara så rädda.

Menar du att islam skall bli mer vardag för oss Svenskar :eek:

Jisses..

Jag är Svensk och är stolt över det, jag vill inte att Sverige skall ändras till ngåot annat än vad det är idag dvs Svenskt!!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kanske för att det är tradition och Svensk historia! Sverige är ju ett kristet land och ärligt hur många kyrkor byggs idag..

Och jag kommer bli förbannat tjatig, men så länge någon påstår att Sverige är kristet kommer jag att svara: Nej! Sverige är sekulariserat! I en sekulariserad demokrati med religionsfrihet ska inte myndigheter diskriminera mellan religioner dvs. får kristna väsnas av kristna anledningar får muslimer göra detsamma.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är Svensk och är stolt över det, jag vill inte att Sverige skall ändras till ngåot annat än vad det är idag dvs Svenskt!!

Det vill jag. Jag vill tex. att främlingsfientligheten ska utrotas, att invandrare får det lättare att ta sig in i samhället när de har kommit hit, skola/vård/omsorg får fler resurser och jag vill att SD ska åka ut ur riksdagen (vilket lär hända om de förstnämnda önskningarna slår in).

Jag vill att jättemycket i Sverige ska ändras. Sverige kommer ändå vara svenskt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Frågan är väl inte hur det ser ut historiskt det är väl hur det ser ut idag!
Kanske för att det är tradition och Svensk historia! Sverige är ju ett kristet land och ärligt hur många kyrkor byggs idag..

Bestäm dig. Antingen bryr vi oss i historien, eller så gör vi det inte.



Sverige var fram till 2000 ett lutherskt land med statskyrka. Numera är landet Sverige inte kopplat till någon religion, mer än att det fortfarande står att kungen/drottningen måste vara luthersk.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

oj, det dröjde hela fyra sidor innan någon kom viftande med rasistkortet.

smiley_popcorn.JPG

:rofl::rofl:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Stening, omskärelse, slavhandel, avrättning av "otrogna" och av äktenskapsförbrytare och homosexuella, hedersmord - allt detta kan du hitta i Bibeln, min gode vän. Bland ANDRA religiösa skrifter. Barbari är inte enkom förunnat Koranen.

Med tanke på hur okunnig du verkar förefaller du ändå ha gravt cementerade åsikter om Islam - och just Islam, ingen annan religion.

Eftersom du anklagar mig för att inte se till din personliga bakgrund ger jag dig därför nu möjligheten att förklara dig och din traumatiska upplevelse kopplat till Islam.

Varsågod, ordet är ditt.

Ge gärna exempel på vilket kristet land som man utför dessa "straff" idag??

Sedan kan du ju blicka ut i världen och se vilka muslimska länder man utför dessa straff..

Ganska enkelt!

Och nej det betyder inte att alla muslimer gör detta men man får ju se hur det ser ut i de länder som har detta som styre, eller du menar att det vi får se är osanning
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fan, då ryker Norge från ok-listan. Där skjuter de ju politiskt aktiva ungdomar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ge gärna exempel på vilket kristet land som man utför dessa "straff" idag??

Sedan kan du ju blicka ut i världen och se vilka muslimska länder man utför dessa straff..

Ganska enkelt!

Och nej det betyder inte att alla muslimer gör detta men man får ju se hur det ser ut i de länder som har detta som styre, eller du menar att det vi får se är osanning

Kanske inte exakt de straffen, men USA som i allra högsta grad är ett kristet land torterar fångar. Man håller människor fängslade utan rättegång. Man avrättar människor (på diverse osmakliga sätt om det spelar någon roll). Man sätter barn och människor med kognitiva funktionnedsättningar i fängelse (av de sistnämnda är dödsstraff möjligt också).

Det betyder ju inte att alla kristna länder ägnar sig åt sådant barbari (att det är lite putsat på ytan gör det inte till mindre barbari), men man får ju se hur det ser ut i länder med ett kristet styre...:grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Menar du att islam skall bli mer vardag för oss Svenskar :eek:

Jisses..

Jag är Svensk och är stolt över det, jag vill inte att Sverige skall ändras till ngåot annat än vad det är idag dvs Svenskt!!

Och vad exakt är egentligen svenskt, då? Hela vårt land är uppbyggt från första början på invandring och ett hopkok av diverse kulturer.

Ska vi vara riktigt petiga kanske vi bör ha asatron som grundsten för hur vi lever här i Sverige? Eller naturreligionen hos samerna?

Kristendomen blev påtvingat det land som vi idag kallar Sverige. Mig veterligen vill inte muslimerna bränna kyrkor och påtvinga Sverige Islam, de vill bara ha frihet att få utöva sin religion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl köpcentret mittemot som kan tänkas störas baserat på google street-view http://goo.gl/maps/L1E1I
Så jag förstår inte hur man kan anse att den ligger i ett bostadsområde, även om det finns bostäder på promenadavstånd.

Ok men då är fortfarande frågan (för er nu som uppenbarligen tycker att det ligger "ostört i ingenstans") VARFÖR ha böneutrop om ingen ska höra det ?

och personligen är jag nog rätt övertygad om att TANKEN är att böneutropen ska höras till Fittja, för som sagt annars förstår jag FORTFARANDE inte vitsen med att ha de... Och då kommer det inte bara höras dit utan som sagt även till mitt jobb som ligger 900 m ifrån fågelvägen.

Och nej jag tycker inte att "bara för att kyrkklockor ringer så ska alla få låta" jag tycker kyrkklockor ska va tysta med... Jag vet (hittar just nu ingen källa på det dock) att några kyrkor har klockringningar MEN endast som hörs i kyrkan, inte utåt... Just för att de vet att alla runt omkring inte vill höra dessa... Så pratar vi böneutrop som bara ska höras inne i Mosken är jag "all for it"...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Ni som orerar så mycket om rasism och tolerans här - har ni kikat in i tråden om romer?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Diskutera romer är inte särskilt intressant för mig, lika lite som jag tycker att det är intressant att diskutera danskar, amerikaner eller centerpartister.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ok men då är fortfarande frågan (för er nu som uppenbarligen tycker att det ligger "ostört i ingenstans") VARFÖR ha böneutrop om ingen ska höra det ?

och personligen är jag nog rätt övertygad om att TANKEN är att böneutropen ska höras till Fittja, för som sagt annars förstår jag FORTFARANDE inte vitsen med att ha de... Och då kommer det inte bara höras dit utan som sagt även till mitt jobb som ligger 900 m ifrån fågelvägen.

Och nej jag tycker inte att "bara för att kyrkklockor ringer så ska alla få låta" jag tycker kyrkklockor ska va tysta med... Jag vet (hittar just nu ingen källa på det dock) att några kyrkor har klockringningar MEN endast som hörs i kyrkan, inte utåt... Just för att de vet att alla runt omkring inte vill höra dessa... Så pratar vi böneutrop som bara ska höras inne i Mosken är jag "all for it"...

Varför klämtar klockorna i en kyrka mitt ute i ingenstans? Jag har inte en susning, men jag har inga problem att respektera att det kan vara symboliskt viktigt för troende människor.

Och det spelar ingen roll att du tycker att även kyrkklockorna ska vara tysta. Idag är de inte det och det är den utgångspremissen vi måste ha. Idag får kyrkor störa. Varför ska då inte störningar i form av böneutrop från ett minerat få förekomma? Försök hitta ett enda konsekvent svar på den fråga. Som inte landar i att religioner ska särbehandlas för i Sverige råder religionsfrihet och då ska inte religion (eller icke-religion) vara en orsak till särbehandling.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Diskutera romer är inte särskilt intressant för mig, lika lite som jag tycker att det är intressant att diskutera danskar, amerikaner eller centerpartister.

Det var väl kanske inte det som var poängen heller :grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår vad du menade. Och nej, jag gillar verkligen inte diskrimineringen mot romer, men som sagt, jag har ingenting att tillföra den diskussionen. Ville jag diskutera romer hade jag hoppat in i den diskussionen.

Om vi ska hålla oss till topic (även om hela den här diskussionen redan har spårat ur): Du sa att du ville ha Sverige svenskt. Jag frågade dig då vad som egentligen är svenskt. Lust att bemöta detta?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår vad du menade. Och nej, jag gillar verkligen inte diskrimineringen mot romer, men som sagt, jag har ingenting att tillföra den diskussionen. Ville jag diskutera romer hade jag hoppat in i den diskussionen.

Om vi ska hålla oss till topic (även om hela den här diskussionen redan har spårat ur): Du sa att du ville ha Sverige svenskt. Jag frågade dig då vad som egentligen är svenskt. Lust att bemöta detta?

Du får gärna visa var jag skrivit det för det har jag mig veterligen inte skrivit! :crazy:
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp