Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja USA gör ju allt i guds namn. De har dödsstraff i guds namn.

Homosexuella förföljs i hela världen i guds namn.
Aborter anses som brott mot Gud.

Hur många indiska muslimer har du haft problem med? Ändå beskyller du dem och deras tro
för det nån annan gjort.

En annan grupp som är extremt brottsliga sett ur ett statistkt perspektiv är fattiga och lågutbildade.
Ogillar du dem också? För ska vi vara ärliga är många i förorten inte bara muslimer utan även fattiga och män. Hur vet du att det är just muslimen i dem som begår brott? varför inte den fattiga eller mannen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej. det är mitt sverige likamycket som ditt.
Och du får inte välja åt mig.

Den dagen ditt riksdagsparti blir störst och beslutar att ändra grundlagen så att vi inte har
religionsfrihet eller yttrandefrihet lämnar jag sverige. Men jag tror inte att det kommer ske
genom ett muslimskt parti. Jag tror att det är SD som är farliga, det är de som vill inskränka mina
aborträttigheter, ställa mig vid spisen och kräva att jag ska respektera guds namn.
No way in hell.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vilken förort pratar du om förresten?
Du behöver inte nämna den vid namn.
Säg tunnelbanelinje och nästa station så fattar jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast om man skall vara ärlig så är det inte speciellt många kyrkor som ringer idag och oftast endast vid högtider och begravningar samt bröllop.

Skillnaden är väl att Sverige är ett kristet land.

.

Jo det är det men jag tror faktiskt man inte tänker på det, här klämtar klockanvarje kväll alltid och inte sällan mer.

Så jag tror att du och andra kommer att vänja er vid böneutrop precis som många vant sig vid kyrkoklockor.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vill jag inte ha ett mångkulturellt samhälle? Jo, men inte där det svenska försvinner mer och mer. Då skulle jag väl bosätta mig i ett annat land?

Mitt Sverige...bättre är väl att säga att "min bild av Sverige" är min, inte din.

Här kommer en liten reality-check. Sverige förändras. Hela tiden. Det har det alltid gjort. "Det svenska" som du skriver om är inte konstant. Det förändras. Det är bara att hacka i sig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo det är det men jag tror faktiskt man inte tänker på det, här klämtar klockanvarje kväll alltid och inte sällan mer.
Men det är lite olika beroende på vart man kommer någonstans, på dom flesta ställen ringer inte klockorna om det inte är något speciellt som begravning osv. Sen är det långt ifrån alla gånger kyrkklockor ringer för att det har något med någon gud att göra. Dom ringer av många olika skäl.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej. det är mitt sverige likamycket som ditt.
Och du får inte välja åt mig.

Den dagen ditt riksdagsparti blir störst och beslutar att ändra grundlagen så att vi inte har
religionsfrihet eller yttrandefrihet lämnar jag sverige. Men jag tror inte att det kommer ske
genom ett muslimskt parti. Jag tror att det är SD som är farliga, det är de som vill inskränka mina
aborträttigheter, ställa mig vid spisen och kräva att jag ska respektera guds namn.
No way in hell.

Nu får du väl ge dig? VAR har jag antytt att MITT riksdagsparti är SD??:confused: Jag har aldrig, kommer aldrig rösta eller verka för dem.
Tack för den du!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag är lite kluven i frågan. Det enda som får mig att vara tveksam till utropen (jag förutsätter ju att även böneutrop kommer att föjla allmänna regler om tidpunkter t ex) är innehållet. Efter att ha råkat hamna på ett halleluja-möte som ung där man skulle ställa sig upp m.m. om man erkända att man någon gång hade begått en synd, och gjorde man inte det så var man en hemsk människa etc, så är jag allergiska av alla former av att utnyttja folks svaga punkter för att övertala dem. Jag uppskattar därför inte böneutrop i det offentliga rummet som insinuerar att om jag inte går dit så erkänner jag inte mina brister etc. (Och jag blir precis lika irriterad på runda-upp-kampanjen som var väldigt populär i butiker ett tag, där man antingen måste ge sin slant eller erkänna inför hela kön att jag-är-en-snål-jävel-som-inte-bryr-mig-om-andra-människor) Dock kan jag själv inte arabiska och jag har sett så många olika varianter av bönen så jag vet faktiskt inte vad som egentligen kommer att sägas.

I övrigt har jag inga som helst problem med det. Här ringer kyrkklockan varje kvart med olika många slag, så det vore ju märkligt att bli upprörd över ett utrop en gång i veckan. Vill man inte behöva utsättas för ljud kanske man inte ska bo i stan?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Här kommer en liten reality-check. Sverige förändras. Hela tiden. Det har det alltid gjort. "Det svenska" som du skriver om är inte konstant. Det förändras. Det är bara att hacka i sig.

Jaså, det säger du?
Här är news för dig: det som jag anser vara svensk och vill ha kvar, VEM har bestämt att det förändras= Du? Tillåt mig småle.

Samhället förändras, på gott och ont, det köper jag. Men det som JAG anser vara svenskt, varför ska det ändras? (här lämnas en lucka för att undra vad jag anser vara svenskt för det bryr sig ingen om att fråga)

Ingen här inne, som anser att sverige förändras och det får vi "hacka i oss", skulle flytta till ett annat land och begära samma sak. INGEN.
Hur 17 kommer det sig?
Är vi svenskar så givmilda och ödmjuka att vi ger alla andra vad de vill ha, men inte kräver något själva?
Jag vet inte, svara mig gärna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Här är news för dig: det som jag anser vara svensk och vill ha kvar, VEM har bestämt att det förändras= Du? Tillåt mig småle.

Samhället förändras, på gott och ont, det köper jag. Men det som JAG anser vara svenskt, varför ska det ändras? (här lämnas en lucka för att undra vad jag anser vara svenskt för det bryr sig ingen om att fråga)

Vem har gett dig tolkningsföreträde till vad som är svenskt och inte?

Jag har frågat i tråden vad som anses vara svenskt och inte. Men just det, du diskuterar ju inte med mig, så jag får väl vänta tills någon annan frågar för att du ska bemöda dig om att svara ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Samhället förändras, på gott och ont, det köper jag. Men det som JAG anser vara svenskt, varför ska det ändras? (här lämnas en lucka för att undra vad jag anser vara svenskt för det bryr sig ingen om att fråga)

För att DU inte är ensam i Sverige. DU har all rätt att fortsätta göra det du anser vara "svenskt", men du kan inte kräva att resten av Sverige ska anpassa sig så att din omgivning för evigt ser likadan ut. I denna tråd handlar de om böneutrop vilket är ett ypperligt exempel. DU behöver inte delta i bönen, men om det beslutas demokratiskt att tillåta böneutrop kan du inte kräva att resten av Sverige ska anpassa sig efter dina önskemål om vad DU vill ha.

Ingen här inne, som anser att sverige förändras och det får vi "hacka i oss", skulle flytta till ett annat land och begära samma sak. INGEN.

Jag förstår inte vad du menar. Jag vill att alla människor ska bemötas med respekt, oavsett om det är någon som kommer hit eller om jag flyttar till ett annat land. Tycker jag om Kalles kaviar vill jag kunna få äta det även om jag bor i Frankrike utan att folk nedvärderar mig med att "det är ju inte franskt".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Absolut nej. Jag är helt emot kyrkklockor också, även de som plingar tiden. Men det är ändå en jäkla skillnad på en klocka som plingar till och någon som står och gastar från ett torn i flera minuter.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För att DU inte är ensam i Sverige. DU har all rätt att fortsätta göra det du anser vara "svenskt", men du kan inte kräva att resten av Sverige ska anpassa sig så att din omgivning för evigt ser likadan ut. I denna tråd handlar de om böneutrop vilket är ett ypperligt exempel. DU behöver inte delta i bönen, men om det beslutas demokratiskt att tillåta böneutrop kan du inte kräva att resten av Sverige ska anpassa sig efter dina önskemål om vad DU vill ha.

Beslutas demokratiskt? Ikommunnämnden menar du? Eller folkomröstning? Jag anser att endast en folkomröstning är det enda rätta demokratiskt. Sen, var KRÄVER jag att resten av Sverige ska anpassa sig efter vad jag vill? Ni är ju helt sanslösa i vad ni läser in från vad folk faktiskt skriver.



Jag förstår inte vad du menar. Jag vill att alla människor ska bemötas med respekt, oavsett om det är någon som kommer hit eller om jag flyttar till ett annat land. Tycker jag om Kalles kaviar vill jag kunna få äta det även om jag bor i Frankrike utan att folk nedvärderar mig med att "det är ju inte franskt".

Nej, du förstår inte vad jag menar. Åka till Frankrike och äta Kalles kaviar, är du sann eller? Jämför du det med böneutrop? Ok, då sjönk ju ribban ner rejält i denna tråd...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

JAg var otydlig, jag menade att jag lämnade diskussionen med Hier, inget annat.

Nja, du svarade vallhund med denna post:
Jag blir fascinerad av att du tycker att jag ska söka hjälp för att jag inte tycker som dig?
Jag kan inte minnas att jag någonstans, någon gång i denna diskussion har sagt att ni som inte håller med mig är ointelligent/har vanföreställningar/borde söka hjälp??
Jag frågade om ALLAS åsiker och tycker diskussionen är mycket intressant.
Det jag däremot känner olust för, är att när man uttrycker motvilja mot en viss religion och dess utövande (till viss del) så stämplas man som total IDIOT.

Vänd er om och titta på er själva. Det är lätt att stämpla någon som rasist/idiot/etc enbart utifrån att vi inte har samma åsikter.
Skrämmande. Otroligt skrämmande.

Lämnar diskussionen, den var intressant dock:grin:

Det var inte bara riktat till hier.

Vem har gett dig tolkningsföreträde till vad som är svenskt och inte?

Jag har frågat i tråden vad som anses vara svenskt och inte. Men just det, du diskuterar ju inte med mig, så jag får väl vänta tills någon annan frågar för att du ska bemöda dig om att svara ;)

Ja, jag ställer frågan också då, Vem har gett dig tolkningsföreträde till vad som är svenskt och inte? Vad är det som du anser är genuint svenskt i dagens sverige som du värnar så om?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja USA gör ju allt i guds namn. De har dödsstraff i guds namn.

Jag vill gärna veta vad du grundar detta på? Trodde de hade dödsstraff inom Lagen? Är deras lag Guds lag eller landets juridiska lagar? Är deras straff för brott framtagna ur kristendomen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?


Beslutas demokratiskt? Ikommunnämnden menar du? Eller folkomröstning? Jag anser att endast en folkomröstning är det enda rätta demokratiskt. Sen, var KRÄVER jag att resten av Sverige ska anpassa sig efter vad jag vill? Ni är ju helt sanslösa i vad ni läser in från vad folk faktiskt skriver.

Nej, du förstår inte vad jag menar. Åka till Frankrike och äta Kalles kaviar, är du sann eller? Jämför du det med böneutrop? Ok, då sjönk ju ribban ner rejält i denna tråd...

Intressant. Hur skulle denna folkomröstning gå till? Skulle hela Sverige delta i folkomröstningen eller skulle den gälla de personer som faktiskt skulle bli berörda av ljudet? Vill du avskaffa representativ demokrati i allmänhet och besluta allt genom folkomrösningar eller varför just i denna fråga?

Om du tycker att jag missuppfattade din fråga så kan det ju vara på sin plats att förklara lite tydligare?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nja, du svarade vallhund med denna post:


Det var inte bara riktat till hier.//Just där var jag otydlig, jag borde ha skrivit att jag lämnade diskussionen med Hier. Detta verkar vara viktigt, att man förtydligar sig ORDENTLIGT........


Ja, jag ställer frågan också då, Vem har gett dig tolkningsföreträde till vad som är svenskt och inte? Vad är det som du anser är genuint svenskt i dagens sverige som du värnar så om?

Har jag sagt att JAG har tolkningsföreträde? Jag, som svensk, har rätt att säga att vissa saker, som funnits i vårt land under tusentals år, vill jag ha kvar, helst inte se att de förändras.
Lika stor rätt har du/ni, att hävda att ni vill att sverige blir mångkulturellt, att vi slutar med vissa saker som vi gjort under lång tid, för in andra saker i vår kultur från andra kulturer osv osv osv.

Men i denna tråd verkar endast de som VILL ha böneutrop etc ha en talan, varför?
Jag vill inte, av flera olika orsaker, bl.a religionen bakom de som utövar böneutropen.
Ok?
Jag vill inte att Sverige ska ha fler mångkulturella traditioner än svenska.
Varför ska jag inte få tycka det?
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Intressant. Hur skulle denna folkomröstning gå till? Skulle hela Sverige delta i folkomröstningen eller skulle den gälla de personer som faktiskt skulle bli berörda av ljudet? Vill du avskaffa representativ demokrati i allmänhet och besluta allt genom folkomrösningar eller varför just i denna fråga?

Om du tycker att jag missuppfattade din fråga så kan det ju vara på sin plats att förklara lite tydligare?

Ja, varför inte? Om de startar i Fittjamed böneutrop finns väl ingen anledning till att inte bygga en moské längre in eller upp i landet och även ha böneutrop där? Alltså KAN det påverka alla, i slutändan.
Avskaffa representativ demokrati, nja, men jag tror som så att de som blir valda inte alltid har den kompetens som behövs....
Och tro mig, det är inte enbart i denna fråga jag tycker vi ska ha folkomröstning....

Jag vet inte om du missuppfattade min fråga, det måste du ju svara på själv? Jämför du Kalles kaviar i Frankrike med böneutrop i Sverige?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag kan inte komma på något vi haft i Sverige under tusentals år som inte förändrats(tack och lov).

Inte heller har det någonsin varit så att vi inte tagit till oss nya traditioner och seder utifrån och gjort till våra egna.

Naturligtvis får du ha en åsikt men du kan inte räkna med att den står oemotsagd.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp