Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har jag sagt att JAG har tolkningsföreträde? Jag, som svensk, har rätt att säga att vissa saker, som funnits i vårt land under tusentals år, vill jag ha kvar, helst inte se att de förändras.
Lika stor rätt har du/ni, att hävda att ni vill att sverige blir mångkulturellt, att vi slutar med vissa saker som vi gjort under lång tid, för in andra saker i vår kultur från andra kulturer osv osv osv.

Men i denna tråd verkar endast de som VILL ha böneutrop etc ha en talan, varför?
Jag vill inte, av flera olika orsaker, bl.a religionen bakom de som utövar böneutropen.
Ok?
Jag vill inte att Sverige ska ha fler mångkulturella traditioner än svenska.
Varför ska jag inte få tycka det?

Du deltar i en diskussion och jag kan inte se någonstans att någon har ställt dig utanför den - det är bara du själv som gör.

Om vi inte ska vara mångkulturella och stoppa utvecklingen här och nu innebär det enormt stora förändringar, inser du hur höga murar du bygger runt dig och din vision om hur du vill att sverige ska vara? Eller gäller dina begränsningar bara det du tror är islam?

Edit; Och varför har DU tolkningsföreträde om vad som är svenskt och inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det skrev jag inte. Jag skrev vad jag var rädd för.
Du läser in väldigt mycket i allt och blir kränkt för minsta lilla, det är
därmed svårt att diskutera med dig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det finns gott om svenskar som är bosatta i andra länder men kräver svenska förhållanden.
Åk till Malaga eller Krabi om du inte tror mig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, varför inte? Om de startar i Fittjamed böneutrop finns väl ingen anledning till att inte bygga en moské längre in eller upp i landet och även ha böneutrop där? Alltså KAN det påverka alla, i slutändan.
Avskaffa representativ demokrati, nja, men jag tror som så att de som blir valda inte alltid har den kompetens som behövs....
Och tro mig, det är inte enbart i denna fråga jag tycker vi ska ha folkomröstning....

Ja, det finns ju redan flera moskéer i landet så att det blir ju inget nytt i så fall. Personligen skulle jag principiellt inte ha någonting emot fler folkomröstningar i stora frågor (lite större än böneutropsfrågan), men i praktiken tycker jag att det är väldigt svårt att genomföra på ett bra sätt. T ex hur man drar gränserna. Är det de som bor innanför eller utanför trängselskatten som ska delta, t ex? Är det de som faktiskt har varg i sin närhet som ska rösta om den, eller hela befolkningen? Ska jag tolka dig som att du anser att hela sveriges befolkning har mer kompetens, tid och lust att sätta sig in i alla frågor som vi skulle ha folkomröstning om ifall vi ökar dem, än de som arbetar politiskt på heltid?

Jag vet inte om du missuppfattade min fråga, det måste du ju svara på själv? Jämför du Kalles kaviar i Frankrike med böneutrop i Sverige?

Jag skrev att jag inte förstod frågan. Därefter skrev jag en åsikt som antingen har med din fråga att göra eller inte, beroende på vad du menade med frågan. Så vad menade du med din fråga?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du deltar i en diskussion och jag kan inte se någonstans att någon har ställt dig utanför den - det är bara du själv som gör.

Om vi inte ska vara mångkulturella och stoppa utvecklingen här och nu innebär det enormt stora förändringar, inser du hur höga murar du bygger runt dig och din vision om hur du vill att sverige ska vara? Eller gäller dina begränsningar bara det du tror är islam?

Edit; Och varför har DU tolkningsföreträde om vad som är svenskt och inte?

*suck*
Jag har inte sagt att någon ställer mig utanför diskussionen, jag pekade på att bara för att jag tycker nej till böneutrop målas jag upp som en rasistisk bakåtsträvare, jag utpekas som medlem av SD och blir tillrådd att söka hjälp för vanföreställningar.
Jag ville ha sagt att lika stor rätt som ni har att vilja ha ett mångkulturellt sverige har jag att tycka att jag inte vill ha det, UTAN att svartmålas.

Mångkulturellt och utveckling anser jag inte vara samma sak.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag frågade (inte insinuerade/påstod/hävdade) varför vi svenskar, mig veterligen, inte flyttar en masse till ett annat land med en annan kultur och kräver av landet att de skall ändra sin kultur/leverne/etc etc, eller att vi ska få UTÖVA vår religion så att de påverkar resterande i landet.
eller gör vi det? Var? Krabi? På vilket sätt?

Du svarade att om du vill flytta till frankrike och fortsätta äta din kalles kaviar så anser du dig ha rätt till det.

...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*suck*
Jag har inte sagt att någon ställer mig utanför diskussionen, jag pekade på att bara för att jag tycker nej till böneutrop målas jag upp som en rasistisk bakåtsträvare, jag utpekas som medlem av SD och blir tillrådd att söka hjälp för vanföreställningar.
Jag ville ha sagt att lika stor rätt som ni har att vilja ha ett mångkulturellt sverige har jag att tycka att jag inte vill ha det, UTAN att svartmålas.

Mångkulturellt och utveckling anser jag inte vara samma sak.

Du ställer frågan varför du inte får tycka som du gör, och jag säger att ingen har uteslutit dig ur diskussionen. Många, många riktigt genuina ursvenskar och faktiskt även islamister och de du diskuterar emot här och oavsett ursprung, skulle kunna dö för din rättighet att uttrycka din åsikt - men de delar inte för den delen dina åsikter. Men med kontroversiella och naiva åsikter som du för, är det inte ett dugg konstigt att du blir hårt ansatt i diskussionen.

Var stannar utvecklingen, om den inte får påverkas av kultur? Hur skulle ditt liv se ut i sverige som stod utan mångkulturell påverkan? Hur skulle sverige se ut, beskriv gärna!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag frågade (inte insinuerade/påstod/hävdade) varför vi svenskar, mig veterligen, inte flyttar en masse till ett annat land med en annan kultur och kräver av landet att de skall ändra sin kultur/leverne/etc etc, eller att vi ska få UTÖVA vår religion så att de påverkar resterande i landet.
eller gör vi det? Var? Krabi? På vilket sätt?

Du svarade att om du vill flytta till frankrike och fortsätta äta din kalles kaviar så anser du dig ha rätt till det.

...

Ja, och för mig hänger det ihop. Jag ser inte att muslimska böneutrop som det presenterats nu påverkar mig mer än vad kristnas levnadsval (inklusive kyrkor, högtider, moral) påverkar mig som agnostiker. Detta är inte en stor fråga i min vardag, så det är nog där vi skiljer oss åt i förståelsen av din fråga. Jag har nämligen hört många antiislamister orera över det fasansfulla i att det inte serveras fläskkött på vissa förskolor. Att detta vore att "kräva en anpassning av det SVENSKA samhället". För mig är det jämförbart med att jag gärna i den mån det går behåller mina invanda matvanor när jag flyttar utomlands. Det var alltså en reflektion från min sida, i samband med att jag undrade vad du frågade om.

Slutsatsen är att även svenskar i hög grad tar med sina vanor och levnadssätt när de flyttar utomlands. Min syster var t ex aldrig så "svensk" som när hon bodde i Frankrike :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Klart du får ha dina åsikter, vi har åsiktsfrihet.
Dock får du tåla att bli kallad rasistik när ditt argument är att alla muslimer är knäppa.
En sån generalisering är själva definitionen av rasism.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jaha, nu är mina åsikter naiva också. Vem bestämde det? Har jag nånstans sagt att era åsiker är naiva? Det är ju det ni inte fattar, MINA åsiker är inte de rätta, ERA åsikter är inte de rätta, det här är ingen tävling.
Det BLIR ingen diskussionen om flertalet hävdar att DE har rätt och de andra fel, förstår ni inte det? Så fort man går in i argumenteringen med att "du tycker inte som vi, då har du fel" är det kört.

Enligt MIN mening hör mångkulturellt och utveckling inte ihop, men det beror ju på inom vilket område du menar med utveckling? Hela sverige? Allt som sker inom våra gränser??? Eller vad?
Menar ni att sverige inte skulle förts framåt ALLS utan inslag av det mångkulturella inslaget? Usch, det betyder ju att alla svenskar är helt inkompetenta, det vill jag inte tro.
Självklart ahr vissa delar av mångkulturelltheten (heter det så?) gjort att vi utvecklats inom vissa områden, t.ex. inom industrin där arbetskraften kom på 60 talet i stor del utifrån (tror jag! Inte påstår/hävdar/insinuerar!!) men att vi skulle vara beroende av det för att utvecklas, nej där håller jag inte med.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Klart du får ha dina åsikter, vi har åsiktsfrihet.
Dock får du tåla att bli kallad rasistik när ditt argument är att alla muslimer är knäppa.
En sån generalisering är själva definitionen av rasism.

Citera gärna mitt inlägg där jag har sagt det du säger ovan, jag kan inte hitta det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ingen muslim har ställt ett krav på att sverige ska ändra sig.

Däremot har kristna gjort detsamma mot muslimska länder.
Dels förr i tiden genom korståg och det finns fortfarande en hel del kristna kyrkor som
missionerar. USA gjorde det samma när de gick in i länder för att avsätta deras diktator
"ni ska inte ha en sådan, ni ska leva som oss".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Majoriteten av manniskorna i USA ar Kristna, men landet ar inte kristet och har full religionsfrihet.

Religionsfrihet, ja. Icke-religiöst enligt grundlagen, men i praktiken? Allvarligt? Upphovsmännen till grundlagen skulle antagligen gråta om de såg hur stort inflytande religion (kristendom) har på det amerikanska styret.

"God bless America." "In God we trust."
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har jag sagt att JAG har tolkningsföreträde? Jag, som svensk, har rätt att säga att vissa saker, som funnits i vårt land under tusentals år, vill jag ha kvar, helst inte se att de förändras.
Lika stor rätt har du/ni, att hävda att ni vill att sverige blir mångkulturellt, att vi slutar med vissa saker som vi gjort under lång tid, för in andra saker i vår kultur från andra kulturer osv osv osv.

Men i denna tråd verkar endast de som VILL ha böneutrop etc ha en talan, varför?
Jag vill inte, av flera olika orsaker, bl.a religionen bakom de som utövar böneutropen.
Ok?
Jag vill inte att Sverige ska ha fler mångkulturella traditioner än svenska.
Varför ska jag inte få tycka det?

Du får självfallet ställa dig emot böneutrop. Du är inte den enda i tråden som är emot. Skillnaden på dig och mig är däremot Varför man är emot.

Jag är emot eftersom jag är ateist. Du är - baserat på dina uttalanden i tråden - emot eftersom du ogillar islam och verkar leva i någon slags föreställning om art Sverige riskerar att bli muslimskt. Vilket ju är helt befängt.
Stor skillnad.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Svenskar inte inkompetenta men väldigt många av världens viktigaste saker såsom tex hjul uppfanns inte i sverige. Så ja, influenser utifrån är kritiskt för ett samhälles fortlevnad.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ingen muslim har ställt ett krav på att sverige ska ändra sig.

Däremot har kristna gjort detsamma mot muslimska länder.
Dels förr i tiden genom korståg och det finns fortfarande en hel del kristna kyrkor som
missionerar. USA gjorde det samma när de gick in i länder för att avsätta deras diktator
"ni ska inte ha en sådan, ni ska leva som oss".

Inte? Menar du allvar? Hur benämns det då? Att Sverige ska anpassa sig efter deras religion? Vad är skillnaden?

Historiska korståg i kristendomen jämför jag inte med en religion som gör "korståg" idag. Kan vi jämför det som händer idag?
Kyrkor som missionerar och vill sprida sin religion jämför du också med dagens islamister?
USA gick in och avsatte en diktator och sa att de skulle leva som dem?

Alltså, allvarligt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det BLIR ingen diskussionen om flertalet hävdar att DE har rätt och de andra fel, förstår ni inte det? Så fort man går in i argumenteringen med att "du tycker inte som vi, då har du fel" är det kört.

Men varför skulle jag sitta och skriva en massa saker om jag inte anser att det är ett förnuftigt sätt att uppfatta världen på? Däremot är jag öppen för att det finns en annan uppfattning som är ännu mer förnuftig, som jag inte upptäckt ännu. Det okloka är att fastna i ett tankesätt, att anse att jag har rätt nu och för alltid, vad som än händer.

Vad som är "objektivt" rätt och fel känns ganska meningslöst att diskutera när det handlar om människosyn och värderingsfrågor. Det säger sig självt. Det som gör mig ont att se är dock att människor av kött och blod med känslor och drömmar - precis som du och jag - mår dåligt och t o m behöver dö pga att en del personer är naiva, fördomsfulla och mest tänker på sin egen navels välbehag. Och sedan hänvisar till yttrandefriheten när det blir lite jobbigt i en diskussion. Jag vill verkligen inte att dessa personers världsbild ska få styra hur Sverige formas. De får göra och tycka vad de vill för egen del, men när deras åsikter gör att andra människor far illa så måste jag faktiskt protestera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Influenser och mångkulturellt är inte samma sak, tycker jag och tycker inte någon är dum/naiv/korkad/rasist om de inte tycker som jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag säger definitivt NEJ, det ska byggas en moské 100 meter från min lägenhet, och jag orolig som sjutton att dom ska få godkänt med böneutrop, fy sjutton att bli väckt på morgonen!

Jag är inte rasist, men jag tycker faktiskt att man får anpassa sig lite till det land man bor i. Böneutrop där går liksom gränsen. Jag gillar inte det faktum att religioner med kvinnoförtryck och liknande får uttövas här i för stor utsträckning. Jag vill att Sverige ska få vara sverige.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp