Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är muslimerna i Somalia en väldigt stor del av världens muslimer? Verkligen?

I Somalia finns flera religioner, däribland islam, så att könsstympning är så vanlig där är ju ett ypperligt exempel på att det främst har med kultur att göra, inte religion.

Om nästan alla kvinnor är könsstympade och man i världen inte gör något då är det väl en väldigt stor del muslimer som inte tar ställning.

De går ut på gatorna och demonstrerar mot en film och utbringar dödshot mot konstnärer som avbildar deras profet, MEN att protestera mot att kvinnor behandlas illa görs inget.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De går ut på gatorna och demonstrerar mot en film och utbringar dödshot mot konstnärer som avbildar deras profet, MEN att protestera mot att kvinnor behandlas illa görs inget.

En kort fråga: klumpade du just ihop alla världens muslimer i "de"? Eller vilka syftar du på?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast i Fittja söker de ju tillstånd för ett mycket måttligt antal böneutrop. Om den muslimska församlingen inte tänker hålla sig till beslutet, verkar det ju feltänkt att söka tillstånd från början. Varför ropar de inte bara i så fall?

Här kan du läsa deras tankar

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/moske-i-fittja-kan-bli-forst-med-boneutrop_7533906.svd

I muslimska länder sker böneutrop från minareter fem gånger om dagen, men det är inte aktuellt i Fittja enligt Ismail Okur.

– Det hade varit för mycket att börja med det.

Jag kan inte tolka det som något annat att intentionerna är att det skall utökas när folk vant sig...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom ligger inte minareten i ett bostadsområde.
har harvat detta på ifokus, orkar inte dra det med alla islamofober igen.

Det ligger i vart fall ganska nära.

MOSKE-12ny_968944c.jpg
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

men det är väl inte tack vare kristendomen?
så alltså bör vi sky religioner och inte just islam?

Ja ingenting gott kommer ur religion, just därför tycker jag om Sverige så mycket, allt fungerar jämförelsevis bra här och det finns stor andel Ateister
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

ok. Så det är icketroende och muslimer som har taskig kvinnosyn?

Om du inte är rasist kommer du inte framföra rasistiska åsikter och då behöver du inte
oroa dig för att bli kallad rasist.

Man blir kallad rasist bara man yttrar sig idag, så det är inte så konstigt att man börjar med att försvara sig på en gång. Betyder inte att man ÄR rasist.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det vill jag. Jag vill tex. att främlingsfientligheten ska utrotas, att invandrare får det lättare att ta sig in i samhället när de har kommit hit, skola/vård/omsorg får fler resurser och jag vill att SD ska åka ut ur riksdagen (vilket lär hända om de förstnämnda önskningarna slår in).

Jag vill att jättemycket i Sverige ska ändras. Sverige kommer ändå vara svenskt.

Men se där då skiljer vi oss väldigt mycket för jag anser att ALLA kan komma in i ett Svenskt samhälle.

Nej jag vill inte att Sverige skall bli något annat än just Sverige
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bestäm dig. Antingen bryr vi oss i historien, eller så gör vi det inte.



Sverige var fram till 2000 ett lutherskt land med statskyrka. Numera är landet Sverige inte kopplat till någon religion, mer än att det fortfarande står att kungen/drottningen måste vara luthersk.

Utövningen av religion skiljer sig markant. Man kan ha ett ställe som har betydelse historiskt sett som inte betyder något för folket idag än just ett historiskt värde.

Att jämföra med att kristna betedde sig illa för en jäkla massa år sedan är ju inte relevant eftersom de har moderniserats!!

Hur många år efter ligger inte muslimska länder som tex Saudiarabien? Eller varför inte nu Egypten som ser över sina laga att tillåta vuxna män att gifta sig med nioåringar igen. Tar bort hallåor i tv utan slöja etc etc

Jag tycker det är extremt steg åt FEL håll i utvecklingen
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fan, då ryker Norge från ok-listan. Där skjuter de ju politiskt aktiva ungdomar.

Vilka DE??

En ensam massmördare ja men inte ett folk...

Eller har du missat det? Eller du tror att han gjorde det åt regeringen som ett straff??
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kanske inte exakt de straffen, men USA som i allra högsta grad är ett kristet land torterar fångar. Man håller människor fängslade utan rättegång. Man avrättar människor (på diverse osmakliga sätt om det spelar någon roll). Man sätter barn och människor med kognitiva funktionnedsättningar i fängelse (av de sistnämnda är dödsstraff möjligt också).

Det betyder ju inte att alla kristna länder ägnar sig åt sådant barbari (att det är lite putsat på ytan gör det inte till mindre barbari), men man får ju se hur det ser ut i länder med ett kristet styre...:grin:

Menar du att man gör detta utan rättegångar och stark bevisning? Nej jag tror inte på det.

Har en väninna i USA som är advokat och inte tillämpar de i vart fall det som du anser
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och vad exakt är egentligen svenskt, då? Hela vårt land är uppbyggt från första början på invandring och ett hopkok av diverse kulturer.

Ska vi vara riktigt petiga kanske vi bör ha asatron som grundsten för hur vi lever här i Sverige? Eller naturreligionen hos samerna?

Kristendomen blev påtvingat det land som vi idag kallar Sverige. Mig veterligen vill inte muslimerna bränna kyrkor och påtvinga Sverige Islam, de vill bara ha frihet att få utöva sin religion.

Jag pratar endast om att införa en "ny" religion inget annat..

Jag är emot ALLA typer av religion som frihetsberövar människans egna känslor och tankar..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många här har besökt fittja och sett hur störande det skulle vara?

I hallunda, inte långt bort, ligger kyrkan där väääldigt många syrianska bröllop sker.
Pratar man rent störande och decibel ligger de nog hästlängder framför moskén.
Där är det inte 1 som skriker utan snarare flera hundra.

Är det ok för att de är kristna?

Nej inte enligt mig..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.

Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.

Mitt sverige är mitt. Inte ditt.

VEM pratar om invandrare??? Det är väl en RELIGION som diskuteras.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo det är det men jag tror faktiskt man inte tänker på det, här klämtar klockanvarje kväll alltid och inte sällan mer.

Så jag tror att du och andra kommer att vänja er vid böneutrop precis som många vant sig vid kyrkoklockor.

Här rings det i vart fall inte i några kyrkklockor.

Och nej jag vill inte vänjas vid böneutrop, det är något jag borde få bestämma över själv..

Jag anser islam som en farlig religion, som iof all religion är som styr över människor är
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag pratar endast om att införa en "ny" religion inget annat..

Jag är emot ALLA typer av religion som frihetsberövar människans egna känslor och tankar..

Jag är också emot religion. Jag är också emot böneutrop, av den anledningen att jag inte tycker att högljudda religiösa yttringar hör hemma i ett modernt samhälle - oavsett religion, jag särbehandlar inte islam. Jag har redan sagt det åtskilliga gånger i den här tråden.

Men att muslimerna vill vara fria att få utöva sin religion kan ju knappast räknas som samma sak som att införa en ny religion i Sverige? Eller hur menar du nu?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad är det som är så farligt med muslimer som demonstrerar? :confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har absolut inga problem med att det blir böneutrop. De ansökte om det och gick genom den vägen, så där finner jag inget problem. Jag är heller inte mycket för religion alls men om kyrkor ska ringa i sina klockor (vilket sker mer än vad ett böneutrop gör idag) så borde det heller inte vara fel att moskéer kan få ropa ut. Nu gäller det ju 2-3 minuter/vecka och det överlever ju vem som helst.

Jag har befunnit mig ofta i en by där kyrkan ringer en gång i timman. Varje heltimme. Dygnet runt, året runt. Man vänjer sig.

Så länge dessa bönutrop är neutala (dvs inte kränker folk på så sätt att de säger "xx är idioter och kristendomen ska dö") så ser jag inget problem. Religion som religion.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är också emot religion. Jag är också emot böneutrop, av den anledningen att jag inte tycker att högljudda religiösa yttringar hör hemma i ett modernt samhälle - oavsett religion, jag särbehandlar inte islam. Jag har redan sagt det åtskilliga gånger i den här tråden.

Men att muslimerna vill vara fria att få utöva sin religion kan ju knappast räknas som samma sak som att införa en ny religion i Sverige? Eller hur menar du nu?

Ny etablerar dvs man bygger nytt och anpassar det efter sitt forna samhälle eller sin religion.

Jag tycker inte heller att man skall bygga nya kyrkor och jag tycker inte att man skall gå tillbaka till strikta kristna högtider som praxis.

Jag tycker att böneutrop är ett steg åt fel håll. Men då är jag ju emot all form av religiösa uttryck.

Jag vill inte höra böneutrop för jag vill inte bli pådyvlad andras religioner och nej jag tycker inte ens att det är särskilt trivsamt att lyssna på.


Jag tycker att islam är en otäck religion som tyvärr breder ut sig mer och mer och land efter land får islamistisk styrning. Tycker det är ett steg åt fel håll i utvecklingen mot ett jämställt och rättvist samhälle.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp