Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har befunnit mig ofta i en by där kyrkan ringer en gång i timman. Varje heltimme. Dygnet runt, året runt. Man vänjer sig.


Har aldrig någonsin varit med om kyrkringning en gång i timmen. Får man fråga vad det var för kyrka?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, jag omformulerar mig. Varför tar du upp begreppet "muslimer som demonstrerar"? Gillar du inte att muslimer demonstrerar, eller vad är det frågan om?
Försöker bara förstå, så du får gärna hjälpa till och förtydliga dig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ny etablerar dvs man bygger nytt och anpassar det efter sitt forna samhälle eller sin religion.

Jag tycker inte heller att man skall bygga nya kyrkor och jag tycker inte att man skall gå tillbaka till strikta kristna högtider som praxis.

Jag tycker att böneutrop är ett steg åt fel håll. Men då är jag ju emot all form av religiösa uttryck.

Jag vill inte höra böneutrop för jag vill inte bli pådyvlad andras religioner och nej jag tycker inte ens att det är särskilt trivsamt att lyssna på.


Jag tycker att islam är en otäck religion som tyvärr breder ut sig mer och mer och land efter land får islamistisk styrning. Tycker det är ett steg åt fel håll i utvecklingen mot ett jämställt och rättvist samhälle.


Jag håller med dig hela vägen fram tills du pekar ut Islam som otäck religion. Där tar det tvärtstopp för mig. ALLA religioner är otäcka i mitt tycke, men i ett fritt och demokratiskt samhälle ska man ändå få ha rätten att utöva vilken religion det nu är man följer.

Varför skulle moskébygge och böneutrop leda till en islamistisk styrning av Sverige? För övrigt kan jag också informera dig om att det är skillnad på begreppen "islamistisk" respektive "muslimskt".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Japp. Jag blir hellre påmind om olika religioner än om förekomsten av dyr glass av dålig kvalitet.

:bow::bow::bow:

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Förstår inte alls hur några enstaka böneutrop skulle vara ett problem?! Men tyvärr verkar många överdramatisera det hela - det ser vi ju även exempel på här i tråden där vissa har fått för sig att det handlar om ständiga böneutrop dygnet runt...

Har en god vän som jobbar på ett studieförbund där man just nu genomför en undersökning av vad länets innevånare har för attityd till ett ev bygge av ett muslimskt kulturcenter där det även ska finnas ett bönerum. (Alltså inte en moské.) Tydligen finns det folk som fått för sig att studieförbundet ska bygga en moské - och någon/några dårar ägnar sig t o m åt att mordhota studieförbundets medarbetare, skär sönder däcken på deras cyklar o s v. Detta trots att dessa vare sig är muslimer eller ansvariga för något moskébygge (eller ens ansvariga för bygget av kulturcentret.) Bara ansvariga för en undersökning av vilka attityder folk har ang detta... :crazy:

Jag bor 50 meter från sveriges tredje mest populära vigselkyrka (där det även är vanliga gudstjänster, många dop, begravningar o s v) så här rings det i kyrkklockorna VÄLDIGT ofta. Särskilt under sommarhalvårets helger när vigslarna verkligen avlöser varandra. Har även rest i muslimska länder och där ibland bott vägg i vägg med en moské. Måste säga att jag uppfattar böneutropen på samma sätt som kyrkklockorna: de ger mig en högtidlig känsla. Och då är jag inte muslim, utan kristen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag får lite "varg / inte varg känsla" av den här tråden fast nu "tvärtom"...

Landsbygden vill inte ha varg, tätorterna säger "va kul"....

Tätorterna vill inte ha böneutrop men landsbygden säger "äh varför inte"

Med undantag i båda lägren såklart...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, jag omformulerar mig. Varför tar du upp begreppet "muslimer som demonstrerar"? Gillar du inte att muslimer demonstrerar, eller vad är det frågan om?
Försöker bara förstå, så du får gärna hjälpa till och förtydliga dig.

Om du hade läst det första inlägget där jag tog upp demonstranter så var det att man går ur hus och demonstrerar mot filmer och avbildningar om och av profeten, MEN man protesterar inte mot de orättvisor som finns, tex könsstympning, äktenskap med minderåriga, stening av kvinnor, att kvinnor inte har rösträtt etc etc i de länder som styrs av islam.

Förstår du nu?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men bara för att de inte demonstrerar mot allt sänker det väl inte deras rätt att demonstrera för sin religiösa övertygelse? Och som sagt, vad har demonstrerande muslimer med böneutrop i Fittja att göra?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, jag omformulerar mig. Varför tar du upp begreppet "muslimer som demonstrerar"? Gillar du inte att muslimer demonstrerar, eller vad är det frågan om?
Försöker bara förstå, så du får gärna hjälpa till och förtydliga dig.

Det Rubytoo är frågande inför är muslimernas "prioriteringar"... Och då de som demonstrerar och bränner flaggor för att nån profet är avbildad ... De (som protesterar och demonsterar mot detta) borde va lite mer insiktsfulla och kanske kolla vad deras "grann-muslimer" gör mot kvinnor.
Men det är ju kanske inte lika uppseendeväckande att skrika ut att muslimer är kvinno"kränkare" som inte tillåter kvinnor göra som de vill... Då ser de mkt bättre ut att skrika för att nån målat av nån profet...

Ungefär som allt annat... Ingen vill se problemen "hemma" men gärna gorma om någon annan gör fel i andra hänseenden... Självkritik ?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

"Ingen vill se problemen hemma" - syftar du på mig nu? För jag ser inga problem alls med att det bor muslimer i Sverige.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller med dig hela vägen fram tills du pekar ut Islam som otäck religion. Där tar det tvärtstopp för mig. ALLA religioner är otäcka i mitt tycke, men i ett fritt och demokratiskt samhälle ska man ändå få ha rätten att utöva vilken religion det nu är man följer.

Varför skulle moskébygge och böneutrop leda till en islamistisk styrning av Sverige? För övrigt kan jag också informera dig om att det är skillnad på begreppen "islamistisk" respektive "muslimskt".

Av alla religioner är just islam otäckast enligt mig! Det är min personliga åsikt. Sedan finns det andra fullt likvärdiga mindre religioner som också är minst lika otäcka men de är som sagt inte lika utbredda och expanderar inte lika fort.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur menar du med att Islam expanderar? Och jag frågar igen: varför skulle svenska moskéer leda till muslimskt styre i Sverige?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De muslimer som går ut och demonstrerar!!!

Gör alla muslimer det?

Om du hade läst det första inlägget där jag tog upp demonstranter så var det att man går ur hus och demonstrerar mot filmer och avbildningar om och av profeten, MEN man protesterar inte mot de orättvisor som finns, tex könsstympning, äktenskap med minderåriga, stening av kvinnor, att kvinnor inte har rösträtt etc etc i de länder som styrs av islam.

Okej, du ser alltså en grupp människor på TV som du tycker riktar sin ilska mot fel sak. Detta har alltså ingenting med muslimer i allmänhet att göra, utan du syftar just på demonstranterna om jag förstår dig rätt. Då förstår jag inte vad det har i denna diskussion att göra, om du inte diskuterar islam och muslimer i allmänhet?

Göteborgskravallerna kablades ut i hela världens TV-kanaler. Jag har ännu inte hört någon som tycker att det tyder på att kristna eller svenskar inte bryr sig om att bekämpa barnmisshandel. Logik?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Av alla religioner är just islam otäckast enligt mig! Det är min personliga åsikt. Sedan finns det andra fullt likvärdiga mindre religioner som också är minst lika otäcka men de är som sagt inte lika utbredda och expanderar inte lika fort.

Är du rädd för att själv behöva bli muslim eller vad är det som skrämmer dig?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har aldrig någonsin varit med om kyrkringning en gång i timmen. Får man fråga vad det var för kyrka?

Det enda stallet jag varit med om det var for manga ar sedan i en liten stad i sodra Frankrike ... Kyrkklockorna slog ett slag for varje timma, pa klockslaget, dygnet runt. Sedan mellan sex am till sex pm slog den ocksa ett slag for kvart over, tva slag for halv, ett slag for kvart i ... och tva ganger for hel timma.:crazy: Man vande sig faktiskt forvanansvart fort aven med det.:p
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Stening, omskärelse, slavhandel, avrättning av "otrogna" och av äktenskapsförbrytare och homosexuella, hedersmord - allt detta kan du hitta i Bibeln, min gode vän. Bland ANDRA religiösa skrifter. Barbari är inte enkom förunnat Koranen.

Med tanke på hur okunnig du verkar förefaller du ändå ha gravt cementerade åsikter om Islam - och just Islam, ingen annan religion.

Eftersom du anklagar mig för att inte se till din personliga bakgrund ger jag dig därför nu möjligheten att förklara dig och din traumatiska upplevelse kopplat till Islam.

Varsågod, ordet är ditt.
Ge gärna exempel på vilket kristet land som man utför dessa "straff" idag??

Sedan kan du ju blicka ut i världen och se vilka muslimska länder man utför dessa straff..

Ganska enkelt!

Och nej det betyder inte att alla muslimer gör detta men man får ju se hur det ser ut i de länder som har detta som styre, eller du menar att det vi får se är osanning
Här kallade du precis slavhandel och hedersmord för straff som muslimska länder har. Det kanske var medvetet, kanske omedvetet, oavsett så var det ganska så fel. Hur många muslimska länder tillåter detta enligt sina lagar egentligen? Där detta inträffar så är det enskilda extremister som begår brott.

Fan, då ryker Norge från ok-listan. Där skjuter de ju politiskt aktiva ungdomar.
Vilka DE??

En ensam massmördare ja men inte ett folk...

Eller har du missat det? Eller du tror att han gjorde det åt regeringen som ett straff??
Så då gjorde jag den här kopplingen. Om galningar i muslimska länder nu helt plötsligt är representativa för alla i det landet, då är det inte mer än rätt att galningar i kristna länder får representera hela deras länder.


Jag ville alltså visa på att ditt resonemang brister allvarligt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ungefär som allt annat... Ingen vill se problemen "hemma" men gärna gorma om någon annan gör fel i andra hänseenden... Självkritik ?

Var drar du gränsen för hemma då? Protesterna mot islamprovokationen har ju varit runt om i hela världen. Omskärelse sker ju inte alls i lika stor utsträckning på alla platser där det varit demonstrationer. I ursprungsfrågan nämndes Somalia som ett land där könsstympning är väldigt vanligt, men i min TV kan jag inte minnas att jag sett någon demonstration mot islamprovokationen just där (vilket det förstås kan ha varit där ändå, som en av många platser).
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om du hade läst det första inlägget där jag tog upp demonstranter så var det att man går ur hus och demonstrerar mot filmer och avbildningar om och av profeten, MEN man protesterar inte mot de orättvisor som finns, tex könsstympning, äktenskap med minderåriga, stening av kvinnor, att kvinnor inte har rösträtt etc etc i de länder som styrs av islam.

Förstår du nu?
Jag har inte sett några svenska kvinnor demonstrera mot manliga pedofil-brott på länge. Betyder det att alla svenska kvinnor därför anser att det numera är ok att manliga pedofiler förgriper sig på barn?

Jag har heller inte sett några manliga ryttare demonstrera mot att folk pissar i simbassänger. Det måste alltså också betyda att alla manliga ryttare tycker det är ok att folk pissar i simbassängerna. Fy vilka snuskiga typer de manliga ryttarna är!
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp