Bör arbetsgivaren höra av sig?

tott

Trådstartare
Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det senaste året, pga usel chefsvikarie, inte synts över huvudtaget. Har under många år, och även det senaste året, berättat om problemen. Alla som bör veta vet!

Blev först sjukskriven en vecka men efter ett läkarbesök blev jag sjukskriven två veckor till. Då jag, strax efter att jag blev sjukskriven, var in med sjukintyget pratade jag en stund med högre chefen och meddelade om sjukskrivningen till chefsvikarien. ...men ingen har hört av sig efter det. Inte när sjukskrivningen förlängdes och inte efter det heller. Eftersom problemet är att jag är bortprioriterad och osynlig så känns det här inte riktigt bra det heller. Gör liksom känslan av att vara betydelselös ännu större. Om de är för fega för att ringa så kunde väl ett sms "Hur mår du?" vara ett alternativ.

Har varit sjukskriven för samma sak tidigare och då ringde den dåvarande närmaste chefen och kollade läget. Det kändes bra.

Vad tycker ni? Hur tänker ni?
 
Jag kan tycka det är en balansgång, här extremt åt ena hållet och min erfarenhet av en chef som kunde höra av sig varje dag även med jobbrelaterade frågor extremt åt andra hållet.

Personligen hade jag nog velat ha kontakt den dagen sjukskrivningen beslutades och sedan i slutet av veckan innan jag förväntas vara tillbaka för avstämning om jag kommer tillbaka eller ej, upplägg för första dagen (inte rätt in i väggen dag ett) osv. Något ord om mående och sånt hade ju inte skadat heller. Däremellan hade jag nog inte velat ha någon kontakt för att kunna släppa jobbet helt.
 
På vettiga arbetsplatser brukar det ju finnas en rutin för hur chefen ska agera vid sjukskrivning.

När jag blivit sjukskriven har jag haft två olika chefer. Den första hörde av sig efter 10-14 dagar (och sa direkt att han väntat lite för att jag skulle få landa i lugn och ro). Den chefen pratade allmänmänskligt med mig om situationen, om när han varit i liknande läge, och att vi skulle lösa allt till det bästa så fort jag kände mig redo att börja prata jobb igen.

Den andra hörde aldrig av sig direkt till mig under hela sjukskrivningen.

Gissa vilket ställe jag kunde gå tillbaka till heltid på, och vilket som jag behövde byta arbetsgrupp för att ens kunna börja rehab?
 
Jag kan tycka det är en balansgång, här extremt åt ena hållet och min erfarenhet av en chef som kunde höra av sig varje dag även med jobbrelaterade frågor extremt åt andra hållet.

Personligen hade jag nog velat ha kontakt den dagen sjukskrivningen beslutades och sedan i slutet av veckan innan jag förväntas vara tillbaka för avstämning om jag kommer tillbaka eller ej, upplägg för första dagen (inte rätt in i väggen dag ett) osv. Något ord om mående och sånt hade ju inte skadat heller. Däremellan hade jag nog inte velat ha någon kontakt för att kunna släppa jobbet helt.
Vill absolut inte ha kontakt varje dag eller flera gånger i veckan. Var beredd på kontakt då sjukskrivningen förlängdes, och en kontakt då hade ju varit rimlig...men icke.
 
Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det senaste året, pga usel chefsvikarie, inte synts över huvudtaget. Har under många år, och även det senaste året, berättat om problemen. Alla som bör veta vet!

Blev först sjukskriven en vecka men efter ett läkarbesök blev jag sjukskriven två veckor till. Då jag, strax efter att jag blev sjukskriven, var in med sjukintyget pratade jag en stund med högre chefen och meddelade om sjukskrivningen till chefsvikarien. ...men ingen har hört av sig efter det. Inte när sjukskrivningen förlängdes och inte efter det heller. Eftersom problemet är att jag är bortprioriterad och osynlig så känns det här inte riktigt bra det heller. Gör liksom känslan av att vara betydelselös ännu större. Om de är för fega för att ringa så kunde väl ett sms "Hur mår du?" vara ett alternativ.

Har varit sjukskriven för samma sak tidigare och då ringde den dåvarande närmaste chefen och kollade läget. Det kändes bra.

Vad tycker ni? Hur tänker ni?
Jag vill absolut inte ha något ”hur mår du?”-sms från jobbet men däremot kontakt innan evtl nedtrappning av sjukskrivning för att få en plan inför återgång.
 
Jag vill absolut inte ha något ”hur mår du?”-sms från jobbet men däremot kontakt innan evtl nedtrappning av sjukskrivning för att få en plan inför återgång.
Fast det är ju läkaren som föreslår nedtrappning av sjukskrivning - i alla fall var det så för mig tidigare. Läkaren föreslår och arbetsplatsen godkänner. planen.

Vi har under de senaste två åren haft kanske 6 nätverksmöten - sjukvården och arbetsplatsen (närmaste chefer) och jag. Inget konkret har hänt.
 
Nu jobbar jag på ett stort företag och är chef för 55 personer totalt (med underchefer, men vid en rehabsituation är jag ansvarig).
Vi har väldigt tydliga rutiner för hur vi hör av oss, dag 3, 8 och sen löpande men initialt varannan vecka, och beroende på prognos för återgång i arbete åtminstone 1 gång per månad.

Det ingår i både arbetsgivarens och arbetstagarens skyldigheter att delta aktivt i rehabiliteringen och det blir svårt utan kommunikation. Bland annat så måste man upprätta en plan för återgång i arbete (senast dag 30), göra omplaceringsutredningar osv. Det brukar inte vara så svårt men jag har inte haft någon som varit sjukskriven för arbetsrelaterade saker. Jag kontaktade senast i veckan försäkringskassan för stöd i en situation när en medarbetare inte bidrar i rehabiliteringen (inte heller arbetsrelaterad sjukdom), ska bli intressant att se vad de tycker vi ska göra framåt och vilket ansvar som åligger de inblandade
 
När jag var chef hade jag alltid en konversation med den sjukskrivna där jag tog reda på hur den ville bli kontaktad: SMS, messenger, telefon etc. samt vilken typ av kontakt den ville ha.
 
Det borde finnas rutiner för hur kontakt med sjukskriven personal görs på ett seriöst företag. Det finns de som blir förbannade och tycker att de ska få bli lämnadde ifred under sjukdom precis som att det finns de som känner sig bortglömda om inte arbetsgivarrepresentant hör av sig regelbundet. Därav bra med rutiner där det framgår hur man ska göra både som anställd och som chef.

Rent lagstiftningsmässigt behöver ingen rehabplan göras för återgång i arbetet om sjukskrivningen kan antas vara kortare än 60 dagar och det är både den anställdas och arbetsgivarens ansvar att hålla kontakten men hur mycket kontakt som behövs eller hur är inte reglerat så det är inte helt tyldigt hur man "borde" göra.
 
Nu jobbar jag på ett stort företag och är chef för 55 personer totalt (med underchefer, men vid en rehabsituation är jag ansvarig).
Vi har väldigt tydliga rutiner för hur vi hör av oss, dag 3, 8 och sen löpande men initialt varannan vecka, och beroende på prognos för återgång i arbete åtminstone 1 gång per månad.

Det ingår i både arbetsgivarens och arbetstagarens skyldigheter att delta aktivt i rehabiliteringen och det blir svårt utan kommunikation. Bland annat så måste man upprätta en plan för återgång i arbete (senast dag 30), göra omplaceringsutredningar osv. Det brukar inte vara så svårt men jag har inte haft någon som varit sjukskriven för arbetsrelaterade saker. Jag kontaktade senast i veckan försäkringskassan för stöd i en situation när en medarbetare inte bidrar i rehabiliteringen (inte heller arbetsrelaterad sjukdom), ska bli intressant att se vad de tycker vi ska göra framåt och vilket ansvar som åligger de inblandade
Låter som en bra arbetsplats. Jag jobbar också på en stor statlig arbetsplats, men här verkar inte finnas några som helst rutiner.

Frågar av nyfikenhet - vad till exempel kan räknas som att/att inte den sjukskrivna bidrar till rehabiliteringen?
 
Fast det är ju läkaren som föreslår nedtrappning av sjukskrivning - i alla fall var det så för mig tidigare. Läkaren föreslår och arbetsplatsen godkänner. planen.

Vi har under de senaste två åren haft kanske 6 nätverksmöten - sjukvården och arbetsplatsen (närmaste chefer) och jag. Inget konkret har hänt.
Ja det vet jag, men eftersom nedtrappning innebär återgång till arbetet (även om det inte är på 100%) vill jag ju ha en kontakt med arbetsgivaren inför det för att göra upp en plan över hur återgången ska se ut.
 
Ja det vet jag, men eftersom nedtrappning innebär återgång till arbetet (även om det inte är på 100%) vill jag ju ha en kontakt med arbetsgivaren inför det för att göra upp en plan över hur återgången ska se ut.
Förra gången hade läkaren och jag en plan som läkaren sedan presenterade på ett gemensamt möte med arbetsgivaren. Jag behövde inte göra nåt alls själv.
 
Förra gången hade läkaren och jag en plan som läkaren sedan presenterade på ett gemensamt möte med arbetsgivaren. Jag behövde inte göra nåt alls själv.
Vad skönt! Själv vill jag gärna vara delaktig i min arbetsplan, de gånger jag varit sjukskriven och återgått har jag, rehabkordinator och chef gjort upp en plan som känts bra för mig. Läkaren har mest bara bestämt hur nedtrappningen vad gäller procenten ska se ut. Jag vill gärna veta innan jag kommer tillbaka vad mina uppgifter kommer att vara, vad som förväntas eller inte förväntas av mig samt hur uppföljningen ska se ut. Jag har exempelvis ofta fått andra arbetsuppgifter till en början och mindre ansvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 010
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Hej hej, Sammanfattningsvis har jag haft ett skitår. Jag började förra året på ett jobb jag grät på redan första månaden, bytt chef 3...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 821
Senast: Lobelia
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 943
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp