Konsten att välja ett bra hundnamn

MML

Trådstartare
Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver bättre än andra, och att det därför kan vara en fördel att ha namn som innehåller dessa bokstäver. Ligger det något i det, eller är det mest en gammal skröna? Det gäller väl, om jag minns rätt, I, S, och kanske någon mer bokstav.

Väljer "man" bara ett namn som man gillar? Ett namn som är lätt att ropa? Ett namn som låter bra med "hundsyskonen"?

Jag tycker mig också se vissa mönster, där jakthundar t. ex. har en viss typ av namn, små sällskapshundar ofta en annan typ av namn, "min" ras har ofta en sorts namn o. s. v. Är sådant något ni tänker på, att namnet ska "vara rätt för rasen"?
 
Ta något du tycker om.
Själv föredrar jag korta namn som är lätt att ropa och hörs bra när det ropas. Detta har mycket med att göra med att jag är van vid hundar som jobbar långt ifrån föraren (drivande och ställande hundar). Har haft tur och bara funnits 1 hund som det inte används namnet i stamtavlan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver bättre än andra, och att det därför kan vara en fördel att ha namn som innehåller dessa bokstäver. Ligger det något i det, eller är det mest en gammal skröna? Det gäller väl, om jag minns rätt, I, S, och kanske någon mer bokstav.

Väljer "man" bara ett namn som man gillar? Ett namn som är lätt att ropa? Ett namn som låter bra med "hundsyskonen"?

Jag tycker mig också se vissa mönster, där jakthundar t. ex. har en viss typ av namn, små sällskapshundar ofta en annan typ av namn, "min" ras har ofta en sorts namn o. s. v. Är sådant något ni tänker på, att namnet ska "vara rätt för rasen"?
Jag gillar att ha ett tema för mina djurnamn och som med shiban uppskattar jag ett japanskt namn som ett hjärta till rasens ursprung. Jag gillar också korta temanamn på jakthundar och finska eller samiska namn på finnspetsarna... men det är ju bara som jag växt upp. :D
En del andra namn har bara varit en fix idé och ibland passar de djuret och ibland får man ändra sig. Det mesta kommer naturligt tycker jag och det är sällan man använder hela tilltalsnamnet ändå, det blir mest förkortningar och fånigt lull-lull.

Jag menar, Kimchi heter mer Kim än något annat, men också Kimbop, Kimmichan och sjuhundra alternativ. Chika blir Chikapoo, Pikachoo, Cheeks och.. well... listan fortsätter. Till och med Fasanerna har smeknamn. 😅
 
Vi har ju fått välja själva utifrån ett tema på kullen på de två första, har då valt tvåstaviga namn som vi gillar. Tredje hade ett stamtavlensmn som hon hade fått behålla om inte det varit så likt ett av de vi redan hade, så det blev ett tilltalsnamn i samma tema istället. Fjärde är vår egen valp, så det blev utifrån bokstav och tema vi själva bestämde 😊 Tvåstavigt, lätt att säga.
 
Jag vill helst ha ett tvåstavigt namn. Lo-ke, Sa-rek. Omplaceringarna har fått behålla sina gamla namn. Helst vill jag ha samma namn i stamtavlan också men det kan man inte alltid styra över.

Loke hette Zeke som valp, döpt efter TV-programmet Gladiatorerna som var poppis i slutet på 90-talet. Jag tyckte inte om namnet så jag bytte till en annan gladiator.

Sarek skulle heta något på S, han var min drömvalp och är döpt efter ett drömresemål.

Nästa blir svårare, temat är fantasi och jag har bra namn på hane men inte tik... Får den ett stamtavlenamn som inte ligger bra i munnen kanske jag fortsätter på geografitemat (andra hunden heter Rio).
 
Min plan var namnet Dobby, men Nisse kallades Nisse hos uppfödaren och så fastnade det helt enkelt. Han är en Nisse och så är det. Har dock annat namn på N som stamtavlenamn
 
Mina cockrar har alltid haft namn efter litterära eller mytologiska figurer. Det började med att mitt ex köpte den allra första hunden (inte cocker) och hon hette Daphne. Vi tyckte det var helt ok och behöll namnet. Hund nr 2 är den enda som avvikit. Hon fick heta sitt kennelnamn med en liten jusering, men sen fick vi en omplacering som råkade heta Fredman (cocker nr 1. Fredman följdes av en annan omplacering, en borzoi som hette Casper. Jag tyckte att det namnet inte var något som passade en ståtlig vinthund och ändrade raskt till Caspian (detta var långt före Narnia-reviveln). Och då var väl traditionen etablerad.

Ibland har det sliart lite Lishka (borzoi) är en operakaraktär och Dharma (cocker) togs från en TV-serie. Men Phaedra (cocker, grekiskt drama), Myrten (cocker, karaktär från Kerstin Ekman-roman) och nu Rhiannon (cocker, mytologisk/sagofigur, men det är ju också en väldigt bra låt), har hållit stilen.

Jag har inga problem att uttala mina hundars namn, men främst Rhiannon reser väl vissa frågetecken. Jag vet inte hur många gånger jag sagt "Nej, hon heter inte Rhianna. Hon heter Rhiannon. Det är en låt med Fleetwood Mac!" Men det är ju jag som ska gilla namnet. 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 417
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 257
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp