Sekretessbrott?

Wille

Trådstartare
Jag träffade en läkare i veckan. På bordet inne i rummet där hon tog emot patienter, låg det papper med patientinformation. Det låg mitt framför näsan på mig där jag satt i besöksstolen. Där stod bl.a. diagnos, sysselsättningsgrad och namn på flera patienter.

Jag känner spontant att det där borde jag inte ha sett.

Borde jag agera på det där och på vilket sätt i så fall?
 
Hade inte brytt mig, men jag brukar försöka att inte läsa sådana grejer liksom att jag automatiskt tittar bort när den före i shoppingkön slår in sin kod till exempel. Är det något jag vet att jag inte bör se fast det ligger framme läser jag inte.
 
Hade inte brytt mig, men jag brukar försöka att inte läsa sådana grejer liksom att jag automatiskt tittar bort när den före i shoppingkön slår in sin kod till exempel. Är det något jag vet att jag inte bör se fast det ligger framme läser jag inte.
Precis.
Sedan kan man visst påpeka det så att de kan se över rutinerna tycker jag.
 
Jag hade nog försökt få tag på någon slags ansvarig för avdelningen. Det är ju ändå ett väldigt stort övertramp, kanske till och med brott mot GDPR. Även om den mänskliga faktorn varit inblandad här så får det inte hända.
Ja, jag känner ju att det skaver. Jag hade själv inte velat ha mitt namn där som en granne sen kan läsa. Blir ju inte heller bättre av att läkarens uppträdande fick mig att undra om hen var drogad. Kanske hen inte var, men säker kan jag inte vara.
 
Hade inte brytt mig, men jag brukar försöka att inte läsa sådana grejer liksom att jag automatiskt tittar bort när den före i shoppingkön slår in sin kod till exempel. Är det något jag vet att jag inte bör se fast det ligger framme läser jag inte.

Samma här, har sett andras journaler uppe på datorskärmar förut och bara struntat i att läsa. Jag vet ju hur systemet ser ut.
 
Jag hade anmält till Patientnämnden. Eller kontaktat IVO om det går.
Det kan verka oskyldigt att de "glömt framme" sekretessbelagda dokument men det kan även vara ett systemfel eller något som den läkaren slarvat med tidigare.
 
Man kan anmäla en sk personuppgiftsimcident. Sjukvården kan anmäla sig själva när sånt här händer, du som patient borde också kunna göra det alt att du meddelar en chef på enheten som gör det.
 
Man kan anmäla en sk personuppgiftsimcident. Sjukvården kan anmäla sig själva när sånt här händer, du som patient borde också kunna göra det alt att du meddelar en chef på enheten som gör det.
När jag googlar nu verkar det bara gälla organisationer, som privatperson kan man i stället lämna ett klagomål - om det gäller ens egna personuppgifter.
Länk
 
Ja, jag känner ju att det skaver. Jag hade själv inte velat ha mitt namn där som en granne sen kan läsa. Blir ju inte heller bättre av att läkarens uppträdande fick mig att undra om hen var drogad. Kanske hen inte var, men säker kan jag inte vara.
Men hur stor är sannolikheten att just din granne kommer till just den läkaren när ett papper med just ditt namn ligger framme?
 
Jag läser blixtsnabbt och skulle definitivt kunna läsa ett namn och en diagnos utan att registrera VAD jag läser och sen så sitter det. Så det är inte ok att låta sådan info ligga framme. Jag vill inte veta även om jag aldrig skulle föra vidare. Skulle absolut ha sagt något till doktorn och beroende på reaktion tagit det vidare.
 
Precis.
Sedan kan man visst påpeka det så att de kan se över rutinerna tycker jag.
Ja där och då kanske, jag hade inte gjort det, men nog kan man göra det. Men anmäla i efterhand, nej, det hade jag inte gjort. Jag har större problem att ta tag i just nu i mitt liv än så ;-) Men det är JAG, som inte bryr mig så mycket om vad andra håller på med :cautious:, men jag är å andra sidan vit, hetero och har ingen känslig information att dela när det kommer till hälsan. Hade kanske tänkt annorlunda om jag var i en utsatt position.
 
Om en är på den lokala vårdcentralen och SkvallerOlle lyckas läsa så vet väl hela byn på en vecka om du har syfilis, cancer eller depression.
Byar har väl mer sällan vårdcentraler, de omfattar kommuner med tusentals invånare. Då ska det rätt mycket till för att det där scenariot ska bli verklighet.

Men vad jag egentligen menar är att om man tänker in sig själv och grannen i situationen så har man nog övertänkt den här frågan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 290
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 823
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp