Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Däremot, de förbannade billarmen som går igång helt omotiverat och när som helst. Hur kan de vara tillåtna??

Och jag satte igång att fundera vad tusan billarmen var för nåt?
Läste bill-armen
Bi- larmen

Etc.

Innan jag kom på att det var BIL- larmen ....(fnissar). Jag tror att jag ska sluta läsa här på Buke när jag är trött. :o
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej till kyrkklockor och nej till böneutrop.

Störande är vad det är!

:bow:

Tycker inget av dem är okej..man har väl rätt att ha sin tro, men jag som icketroende vill inte veta av oljud från dessa utan det får de som tror hålla för sig själva.

Jag tycker det känns påprackande faktiskt för de som inte är intresserade av religionsformer överhuvudtaget.

Likaså moskebyggen och kyrkobyggen..nej tack, bekosta själv i så fall..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom, värst av allt, kristendomen är inte en svensk religion! Den kommer från - håll i er - Mellanöstern!! :eek: :eek: :eek:
Japp det är väl snarare Asatron som ska ha företräde....:angel:

Ska där ringas i kyrkklockor och ropas ut från minareter i tid och otid så ska där väl också vara offentligt midvinterblot i stadsparkerna landet runt! :idea:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

På tal om kyrkklockor, klockorna är faktiskt ett gammalt signalhorn. Själaringning är för de som avlidit så att byggden skulle veta att någon dött, samma tidpunkt och intensitet varje gång. Tex klockan 10, ringning i en kvart. Samma sak med sammanringningar, inringning osv.
Visst är det religiöst, men det har också vissa likheter med Hesa Fredrik:D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om nästan alla kvinnor är könsstympade och man i världen inte gör något då är det väl en väldigt stor del muslimer som inte tar ställning.

De går ut på gatorna och demonstrerar mot en film och utbringar dödshot mot konstnärer som avbildar deras profet, MEN att protestera mot att kvinnor behandlas illa görs inget.

Ska muslimerna i Bosnien och Indien klä skott för vad muslimer och anhängare till andra religioner gör i Somalia? Det känns som att du drar alla muslimer över samma kam: "de" måste stå för vad "de" gör. Problemet är att det finns många olika grupperingar inom islam, precis som det finns inom kristendom, och det du pratar om är extremerna, alltså inte det typiska för den stora massan muslimer i världen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har aldrig någonsin varit med om kyrkringning en gång i timmen. Får man fråga vad det var för kyrka?

När jag bodde i Gamla stan ringde det faktiskt varje kvart, vill minnas att det var Tyska Kyrkan som låg ca 100 m från där jag bodde.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl knappast förenligt med hela USAs rättsväsen, eller?

Jag tycker inte heller det är ok på något vis men det är ju absolut inte ett signum för hur rättssamhället fungerar för de egna medborgarna..

Aha, så bara för att majoriteten som sitter/satt i Guantanamo var icke Amerikanska muslimer så är det OK att behandla folk så?
Fantastiskt!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skrev inget om omskärelsen, det var nån annan... Min del sa bara att jag tycker muslimerna som demonstrerar (mellanöstern ?) har en "konstig" syn på sina kvinnor. De får inte ha västerländska kläder, ska dölja håret osv... DEN synen av kvinnor ser jag som konstig då de kan reagera på en profetbild. Om bilden sen var menat som provokation eller bara nidbild eller "skoj" är inget jag kan. Men tycker ändå den reaktionen som kom va VÄLDIGT kraftig.
Men som sagt de har ju lika kraftiga reaktioner på om man som tjej/kvinna inte klär sej enligt deras "sed"... Så de kanske bara är så att jag inte är van vid deras känsloyttringar över totalt självklara saker (och då menar jag skämtteckningar, valfri klädsel osv) men jag VILL inte heller bli van vid det för det är inte rätt enligt mej. Liksom jag inte vill bli van vid böneutrop i sverige.
Jag är för religionsfrihet men vill inte ha Livets ord i dörren, kyrkklockor/böneutrop i tid och otid, eller bli påhoppad på gatan av "tror du på gud...nähä men läs det här" osv ... Reklamlappar/propaganda kan jag slänga, reklamradio/TV - byta kanal, men ljud som inte går att stänga av NEJ...

Har du varit i mellanöstern öht? Libanon, Grekland, Turkiet, Cypern, Egypten, Gaza etc, många av de länderna har varit föregångare när det gäller sekularisering, ta Attatûrk i Turkiet t ex. OK, Grekland är kristet, men där förekommer ff hedersmord, missat det? Samma sker oxå bland de kristna i Libyen, Turkiet, Syrien m fl länder.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har du varit i mellanöstern öht? Libanon, Grekland, Turkiet, Cypern, Egypten, Gaza etc, många av de länderna har varit föregångare när det gäller sekularisering, ta Attatûrk i Turkiet t ex. OK, Grekland är kristet, men där förekommer ff hedersmord, missat det? Samma sker oxå bland de kristna i Libyen, Turkiet, Syrien m fl länder.

Eh ? Nej har inte vart i mellanöstern, men spelar det nån roll ?
Hade jag gillat den delen av världen hade jag nog vart där, men har absolut inget intresse av att åka dit, inte ens som turist. Jag väljer bort Egypten och tex Turkiet på grund av deras kvinnosyn (nu pratar jag INTE religion, utan hur andra tjejjer upplevt de länderna när de varit där) ...

Jag gillar vår "svenska" modell att leva och är nog mkt riktigt en sån som skulle äta kalles kaviar i frankrike...

Vad har de att göra med att jag inte vill ha böneutrop i Sverige ?
Bara för att jag inte upplevt dem så "vill jag inte"... Hade jag bara förstått va böneutropen är så skulle jag bli mer välvilligt inställd ? NEJ...
Jag äter inte skaldjur, inte för att jag är allergisk, inte för att jag aldrig blivit erbjuden, JAG VILL INTE äta skaldjur... Tycke å smak ... Olika du vet... Alla gillar olika och jag är en av dem som kanske inte gillar samma olika som du...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om du inte vet hur klädkoden för kvinnor är i mellanöstern så kanske du inte skall skriva något om den?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bara för att jag inte upplevt dem så "vill jag inte"... Hade jag bara förstått va böneutropen är så skulle jag bli mer välvilligt inställd ? NEJ...
Jag äter inte skaldjur, inte för att jag är allergisk, inte för att jag aldrig blivit erbjuden, JAG VILL INTE äta skaldjur... Tycke å smak ... Olika du vet... Alla gillar olika och jag är en av dem som kanske inte gillar samma olika som du...

Frågan är väl om man ens får ha en åsikt med en så navelskådande syn på sin omvärld.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad hände med åsiktsfriheten helt plötsligt ? :idea:

Jodå, jag tycker nog att du får ha din åsikt, men den väger lätt.
Jag förutsätter att du är en vuxen människa, men jag kanske hade fel. Ditt resoneman känns väldigt bekant från middagsbordet när jag försöker få mina barn att smaka på rotmos typ.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Instämmer.
/icke-religiös
---------------------------------------------------------------
*kl*
När min mormor levde så bodde hon i en lägenhet i ett hus vars baksida vette mot en tunnelbanestation i Stockholmsförort. Ljudet av tågen och utropen från konduktörerna hördes var 10:e minut när man var där. När man skulle sova (i ett rum som låg mot baksidan) vaknade man första kvällen- kvällarna ett antal gånger av detta. Efter att ha sovit där några kvällar så vande man sig och sov vidare utan avbrott.

Och då handlade det som sagt om ljud och utrop ca var 10:e minut hela dagarna till framåt 21tiden, sen med längre intervall. Tågtrafiken gick nästan hela dygnet.

Diskussioner på FB om minaretutrop där folk tycker det ena och det andra som inte ens bor i närheten av en moské känns bara som ren "muslimskräck". Gissningsvis har de allra flesta som är emot detta på grund av "störning" aldrig fört upp debatten om tågtrafiken, motorvägar genom städerna, stationsutrop i tunnelbanan, kyrkklockor som stör osv.

Jag tror (liksom flera) att "störningen" handlar mer om att man stör sig på muslimer (och förmodligen antar man att nästan alla invandrare är muslimer och att ingen svensk muslim finns) och inte att man själv skulle bli så där väldans störd rent "fysiskt" av några böneutrop då och då.

fast varför tillskriver du andra åsikter de inte har?
jag ser en väsentlig skillnad mellan tågtrafik och böneutrop. Tågtrafiken behövs för att frakta människor och gods, böneutropen fyller inte den funktionen. Har själv bott nära en järnväggstation och ja det var störande med godståg på nätterna men jag skulle inte klaga på sj för det. Jag anser att finnas måste man få göra men onödigt störande av omgivningen bör undvikas.

kl
Väldigt trist att människor som annars är sansade i sina argument tillskriver andra åsikter de inte har iden här tråden och sätter likhetstecken mellan att vara mot böneutrop och främlingsfientlighet. Jag gillar inte när andra människor tillskriver mig en rad åsikter jag inte har för att jag inte håller med om en sak.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Helt okej för min del. Visst skulle jag själv kunna uppfatta det som störande, men jag är väl medveten om att även jag gör saker som stör andra. När vi har hundträningar (lure coursing) så låter hundarna en hel del och jag är övertygad om att folk som bor i närheten störs. Men det är ju så det är med livet. Alla stör ju någon.

Jag blir gärna störd bara jag själv får störa lite.

Gäller det även när Jehovas vittnen knackar på dörren eller telefonförsäljaren ringer?
Det finns regler för hur hundägare får hålla sina hundar, en hund får ex inte störa grannarna med att skälla ständigt, det är inget jag störs av däremot. Jag kan skaffa rulgardin om jag störs av gatlyktans sken men jag kan inte stänga bort ljud. Vi måste få leva och röra oss och då ingår att vi stör ibland det jag däremot inte är för är att störa andra människor i onödan vilket jag anser att böneutrop är.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Eftersom det verkar finnas ett rätt stort kunskapsglapp i hur människor i muslimska länder verkligen lever vill jag varmt rekommendera boken "De säger att de känner gud, men de ljuger" av Henri Forss. Det är en reseskildring av Iran med beskrivningar dels av landet och dess historia men också av möten med många olika typer av människor som lever där.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det som vi anser idag som typiskt svenskt är inget annat än ett hopkok av olika andra kulturer som vi tagit till oss genom århundradena.

:bow:

Jag hörde en intervju med religionshistorikern Mattias Gardell i vår lokalradio, i samband med att han var här och föreläste på en informationsdag kring det muslimska kulturcenter man planerar här i Luleå. Han sa hur mycket klokt som helst!!! Synd bara att de som verkligen skulle behöva det knappast lyssnar på en sådan intervju/föreläsning...

T ex påpekade han att det faktiskt funnits muslimer längre än lutheraner i Europa. (Svenska kyrkan är evangelisk-lutherskt...)
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp