Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej, du ser alltså en grupp människor på TV som du tycker riktar sin ilska mot fel sak. Detta har alltså ingenting med muslimer i allmänhet att göra, utan du syftar just på demonstranterna om jag förstår dig rätt. Då förstår jag inte vad det har i denna diskussion att göra, om du inte diskuterar islam och muslimer i allmänhet?

Har du missat helt ALLA de oroligheter i världen när filmen kom? Har det helt gått dig förbi?

Varför går man ut och dödshotar OCH mördar folk för en simpel löjlig satir film. Nej det är INTE vare sig civiliserat eller ett steg åt rätt riktning för att skapa demokrati och ett öppet yttrandefritt samhälle i länderna.

Aldrig någonsin att de skulle skapa samma rubriker mot de orättvisor som finns när det gäller kvinnors situation tex rösträtt, könsstympning etc..

Jo det gäller islam och muslimer.

Göteborgskravallerna kablades ut i hela världens TV-kanaler. Jag har ännu inte hört någon som tycker att det tyder på att kristna eller svenskar inte bryr sig om att bekämpa barnmisshandel. Logik?

Så du missat alla organisationer mot barnmisshandel tex RÄDDA BARNEN??

Tycker du verkligen att man inte propagerar för dessa??

Har du missat alla galor på TV?? Hur många propagerar för att kvinnor skall få rösträtt i tex Saudiarabien??

Kvinnors rättigheter

Lagar och traditioner i Saudiarabien samverkar till en omfattande könssegregering; kvinnor och män hålls åtskilda utanför hemmet och kvinnor vistas endast undantagsvis i det offentliga rummet. Kvinnornas rörelsefrihet är kraftigt inskränkt då de endast får resa i sällskap med en manlig släkting och det har varit förbjudet för kvinnor att köra bil. 2008 beslöts emellertid att kvinnor, efter prövning, ska få rätt att köra bil. Detta system har liknats vid det system som tillämpades i Sydafrika under apartheid-perioden.

Kvinnors rättigheter att arbeta, äga och förvalta egendom och att rösta i allmänna val i Saudiarabien är kraftigt inskränkt. Restauranger, även restauranger ägda av västerländska bolag, har två ingångar och åtskilda ytor för ungkarlar och familjer där det förekommer att familjearean är enklare än ungkarlarnas. Enligt tradition så har kvinnor en roll i samhället som mödrar och att sköta hushåll, men så behövs kvinnor i flera yrken så som många vårdyrken då en kvinna inte får vårdas av en manlig läkare och vice versa, förutom i yttersta nödfall.

Kvinnors klädsel är reglerad i lag. Icke-muslimska kvinnor ska bära "anständiga kläder", vilket i princip innebär hijab. Något som det inte finns säkra källor på dock. Muslimska kvinnor ska bära abaya, hijab och niqab. Den religiösa polisen, mutawa, ser till att lagen efterlevs. 2002 hindrade mutawa otillräckligt påklädda skolflickor från att ta sig ut ur en brinnande skolbyggnad, vilket ledde till att 15 elever innebrändes.

Tja jag vet inte när en religion styr på detta sättet hade i vart fall jag protesterat om jag själv hade tillhört den religionen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle du vara skrämd av andra människors trosuppfattning? Varför skulle de inte få välja livsåskådning?

Och till sist; hur kan man bli mer eller mindre skrämd av islam, judendom och kristendom? Tre religioner som genom årtusenden använt våld för att sprida sin mission.

Och i huvudfrågan; nej, inga böneutrop av vare sig muslimer, judar, kristna eller pastafarianer vill jag behöva bli nedlusad i min ljudmiljö med.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Här kallade du precis slavhandel och hedersmord för straff som muslimska länder har. Det kanske var medvetet, kanske omedvetet, oavsett så var det ganska så fel. Hur många muslimska länder tillåter detta enligt sina lagar egentligen? Där detta inträffar så är det enskilda extremister som begår brott.

Du kanske borde läsa på lite om de länder som har islamskt styre!

Så då gjorde jag den här kopplingen. Om galningar i muslimska länder nu helt plötsligt är representativa för alla i det landet, då är det inte mer än rätt att galningar i kristna länder får representera hela deras länder.

Så du menar att regeringar är ensamma galningar?? Breivik var en massmördare enligt mig. Och även om han kallas terrorist så har han inte en regering i ryggen som stöttar honom.

Finns många galningar och skall vi ta upp de så finns det många åt båda hållen, men inte var det extremister typ al-Qaida som diskuterades utan jag menar de länder som idag har islamskt styre.


Jag ville alltså visa på att ditt resonemang brister allvarligt.

Jag håller inte med
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har inte sett några svenska kvinnor demonstrera mot manliga pedofil-brott på länge. Betyder det att alla svenska kvinnor därför anser att det numera är ok att manliga pedofiler förgriper sig på barn?

Jag har heller inte sett några manliga ryttare demonstrera mot att folk pissar i simbassänger. Det måste alltså också betyda att alla manliga ryttare tycker det är ok att folk pissar i simbassängerna. Fy vilka snuskiga typer de manliga ryttarna är!

Ursäkta men jag tycker detta inlägg är bara enfaldigt..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du kanske borde läsa på lite om de länder som har islamskt styre!

Du kanske borde läsa på om alla de länder som har valt religion istället för förnuft som rättesnöre för staten. Inte bara de som har islam som religion.

Religionsfrihet och en sekulär stat är för mig grundstenar för att överhuvudtaget kunna komma i närheten av begreppet demokrati. Därför skäms jag att det dröjde så in i helvete länge innan staten separerade från kyrkan i Sverige.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl ett av problemen med USA, bara egna medborgare räknas som människor!
PL

Tja men nu ser man ju inte kvinnor på ett speciellt trevligt sätt i de islamstyrda länderna, eller tycker du det? Och då är det ändå deras egna medborgare, mammor, systrar och döttrar
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tja men nu ser man ju inte kvinnor på ett speciellt trevligt sätt i de islamstyrda länderna, eller tycker du det? Och då är det ändå deras egna medborgare, mammor, systrar och döttrar

Jag håller med dig, men tycker nog att det verkar som att du har en något enkelspårig bild. Kvinnor har stor makt i "islamstyrda" länder, det är bara det att makten är tvärsäkert uppdelad mellan hem och offentlighet. Jag tycker att det är enormt fel och trasigt tänkt - men man ska vara lite aktsam om att tro att kvinnor anses mindre värda. Det stämmer inte riktigt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många gånger har du protesterat mot att termins och skolavslutningen i svenska grundskolan oftast är förlagd i kyrkan? Och du har väl inte döpt dina barn väl? För det tycker jag är svinpälsigt att göra - skriva in små barn som inte har egen åsikt i en kyrka, så de får sitta och pynta skatt tills de inser att de aktivt måste gå ur skiten.

Varför skulle jag göra det?

Svenska kyrkan tar inte bort rösträtt och förbjuder kvinnor att köra bil eller att visa sig ute utan ett manligt sällskap.

Kan du verkligen inte se skillnaden??
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och självklart har hon protesterat mot att de sjunger Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen! Det är ju en psalm, barn indoktrineras i kristendom!

Dessutom, värst av allt, kristendomen är inte en svensk religion! Den kommer från - håll i er - Mellanöstern!! :eek: :eek: :eek:

Det är rätt roligt att ni skämtar bort de fakta som finns ang de länder som har islamistiskt styre.

Eller nej jag tycker inte det är roligt jag tycker det är horribelt :crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då var detta inte i Sverige alltså?

Nej, men jag förstår inte varför folk tror man avlider av något som sker under 2-3 minuter en dag i veckan? Kan ni som gnäller på det "oljudet" även gnälla över glassbilarna?

En kyrkoklocka i Sverige låter ju ändå mer (i samband med begravning, vigsel bl.a) än vad det där minaritetet i Fittja kommer göra ändå.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, jag är ganska känslig för störningar i ljudmiljön. Sedan är acceptansen av böneutrop i allmän miljö ett sätt att acceptera mission, även till de som inte vill ha dem. Även om det inledningsvis är i liten skala.

Rimligtvis, borde man kunna hitta en kompromiss med att hitta en signal motsvarande kyrkklockorna för minareten. (Istället för högljudda ordfyllda böner och kungöranden.)

Och ja - jag är en stark motståndare till att genomföra skolavslutningar i kyrkan. Jag är en stark motståndare till det som kallas kyrkopedagogik.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har du missat det??

Har någon påstått det?

Du sa ju själv att islam expanderar och att du är rädd för att det kommer bli ett muslimskt styre i Sverige.

Och eftersom du är så tvärsäker på att islam expanderar: 1) Vad är det som är så farligt med det? och 2) källa på det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är rätt roligt att ni skämtar bort de fakta som finns ang de länder som har islamistiskt styre.

Eller nej jag tycker inte det är roligt jag tycker det är horribelt :crazy:

Det där inlägget var inte ett skämt om islamistiska diktaturer. Det var ett skämt apropå vad som är svenskt och inte. Och det vet du också om du läser igenom tråden igen, så försök inte.


Knapplån:

Vad är det med alla muslimmotståndare i den här tråden och deras vägran att svara på frågor som ställs? Istället ställer man motfrågor eller undviker ämnet eller förvrider det till bisarra proportioner, allt för att slippa ta diskussionen eftersom man inte har några motargument.
Värsta sortens retorik.

Och jag säger detta EN gång till: Nej, man blir inte kallad rasist för att man är emot bönetrutop. Allt har att göra med anledningen till att man är emot. Man blir kallad främlingsfientlig när man bashar hela islam som religion och därmed dess utövare, eftersom den typen av generalisering är själva grundstenen för främlingsfientlighet och intolerans. Det är stor skillnad, hur kan man inte se det själv?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Den gäller endast för vissa

Nej, den gäller för alla i tråden. De som klagar över att "man inte får ha åsikter" är de som inte klarar av att få sina åsikter ifrågasatta utan att komma med offerkortet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle jag göra det?

Svenska kyrkan tar inte bort rösträtt och förbjuder kvinnor att köra bil eller att visa sig ute utan ett manligt sällskap.

Kan du verkligen inte se skillnaden??

Argumentera mot regimer som inte arbetar för och anammar mänskliga rättigheter istället. Det är du som inte ser skillnaden. Du är inte på rätt spelplan.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp