Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har heller inte sett några manliga ryttare demonstrera mot att folk pissar i simbassänger. Det måste alltså också betyda att alla manliga ryttare tycker det är ok att folk pissar i simbassängerna. Fy vilka snuskiga typer de manliga ryttarna är!

:rofl::rofl:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl ett av problemen med USA, bara egna medborgare räknas som människor!
PL
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Var drar du gränsen för hemma då? Protesterna mot islamprovokationen har ju varit runt om i hela världen. Omskärelse sker ju inte alls i lika stor utsträckning på alla platser där det varit demonstrationer. I ursprungsfrågan nämndes Somalia som ett land där könsstympning är väldigt vanligt, men i min TV kan jag inte minnas att jag sett någon demonstration mot islamprovokationen just där (vilket det förstås kan ha varit där ändå, som en av många platser).

Jag skrev inget om omskärelsen, det var nån annan... Min del sa bara att jag tycker muslimerna som demonstrerar (mellanöstern ?) har en "konstig" syn på sina kvinnor. De får inte ha västerländska kläder, ska dölja håret osv... DEN synen av kvinnor ser jag som konstig då de kan reagera på en profetbild. Om bilden sen var menat som provokation eller bara nidbild eller "skoj" är inget jag kan. Men tycker ändå den reaktionen som kom va VÄLDIGT kraftig.
Men som sagt de har ju lika kraftiga reaktioner på om man som tjej/kvinna inte klär sej enligt deras "sed"... Så de kanske bara är så att jag inte är van vid deras känsloyttringar över totalt självklara saker (och då menar jag skämtteckningar, valfri klädsel osv) men jag VILL inte heller bli van vid det för det är inte rätt enligt mej. Liksom jag inte vill bli van vid böneutrop i sverige.
Jag är för religionsfrihet men vill inte ha Livets ord i dörren, kyrkklockor/böneutrop i tid och otid, eller bli påhoppad på gatan av "tror du på gud...nähä men läs det här" osv ... Reklamlappar/propaganda kan jag slänga, reklamradio/TV - byta kanal, men ljud som inte går att stänga av NEJ...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Menar du att man gör detta utan rättegångar och stark bevisning? Nej jag tror inte på det.

Har en väninna i USA som är advokat och inte tillämpar de i vart fall det som du anser

USA har hållit fångar (hört talas om Guantanamo?) fängslade utan rättegång, ja. Det är självklart inte praxis, men de gör så och det är illa. Att de tillämpar dödsstraff och tortyr är illa oavsett om rättegång har hållits eller inte. Likaså att barn och kognitivt funktionsnedsatta sätts i fängelse.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag får lite "varg / inte varg känsla" av den här tråden fast nu "tvärtom"...

Landsbygden vill inte ha varg, tätorterna säger "va kul"....

Tätorterna vill inte ha böneutrop men landsbygden säger "äh varför inte"

Med undantag i båda lägren såklart...

De jag känner som motsätter sig böneutrop bor 100 mil ifrån närmsta moské (och hade 2 muslimer av 400 elever på skolan i högstadiet)... jag bor 5 minuter ifrån en och ser inte problemet. Jag tycker mig se flera stycken här i tråden som inte motsätter sig böneutrop trots att de kan komma att "drabbas".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker att böneutrop är ett steg åt fel håll. Men då är jag ju emot all form av religiösa uttryck.

Jag vill inte höra böneutrop för jag vill inte bli pådyvlad andras religioner och nej jag tycker inte ens att det är särskilt trivsamt att lyssna på.


Jag tycker att islam är en otäck religion som tyvärr breder ut sig mer och mer och land efter land får islamistisk styrning. Tycker det är ett steg åt fel håll i utvecklingen mot ett jämställt och rättvist samhälle.

Hur många gånger har du protesterat mot att termins och skolavslutningen i svenska grundskolan oftast är förlagd i kyrkan? Och du har väl inte döpt dina barn väl? För det tycker jag är svinpälsigt att göra - skriva in små barn som inte har egen åsikt i en kyrka, så de får sitta och pynta skatt tills de inser att de aktivt måste gå ur skiten.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl knappast förenligt med hela USAs rättsväsen, eller?

Jag tycker inte heller det är ok på något vis men det är ju absolut inte ett signum för hur rättssamhället fungerar för de egna medborgarna..

Men islamism/fundamentalism ska ses som ett signum för alla muslimer?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har inte sett några svenska kvinnor demonstrera mot manliga pedofil-brott på länge. Betyder det att alla svenska kvinnor därför anser att det numera är ok att manliga pedofiler förgriper sig på barn?
!

Jag har aldrig sett svenska män demonstrera mot några pedofilbrott överhuvudtaget! Betyder det att alla svenska män är pedofiler, eller att de anser att det är helt ok att förgripa sig på barn?

Jag har däremot sett svenska män demonstrera mot trängselskatt och mot höjda bensinskatter. Betyder det att svenska män tycker att det är viktigare att slippa trängselskatt och slippa höjt bensinpris än att förhindra att barn utnyttjas sexuellt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många gånger har du protesterat mot att termins och skolavslutningen i svenska grundskolan oftast är förlagd i kyrkan? Och du har väl inte döpt dina barn väl? För det tycker jag är svinpälsigt att göra - skriva in små barn som inte har egen åsikt i en kyrka, så de får sitta och pynta skatt tills de inser att de aktivt måste gå ur skiten.

Och självklart har hon protesterat mot att de sjunger Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen! Det är ju en psalm, barn indoktrineras i kristendom!

Dessutom, värst av allt, kristendomen är inte en svensk religion! Den kommer från - håll i er - Mellanöstern!! :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och självklart har hon protesterat mot att de sjunger Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen! Det är ju en psalm, barn indoktrineras i kristendom!

Dessutom, värst av allt, kristendomen är inte en svensk religion! Den kommer från - håll i er - Mellanöstern!! :eek: :eek: :eek:

Nejmen oj, nu blev det jättejobbigt ju! :rofl:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Svenska muslimer är ju också svenskar och förhoppningsvis stolta över det, jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Kan inte du snälla definiera svenskheten för mig. Vad är det som du anser vara specifikt svenskt?

Det mesta som vi anser vara typiskt svenskt är ju importerat på olika sätt. Den röda färgen på våra typiska svenska torp, en efterapning av andra länder nere i europas röda stenhus. En trend som togs med hem av handelsmän och resande. Vikingarna har man kommit fram till var klädda i färgglada sidenkläder inte helt olika de som bärs i indien eftersom de reste och handlade längs "sidenvägen". Kåldolmar typisk svensk mat kommer från turkiet. Till och med kristendomen kom till oss genom invandring. Vanligt vete som vi använder är allt kommer i från mellanöstern (http://en.wikipedia.org/wiki/Common_wheat). De flesta av våra trädgårdsrosor kommer ifrån asien.

Det som vi anser idag som typiskt svenskt är inget annat än ett hopkok av olika andra kulturer som vi tagit till oss genom århundradena.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Dessutom, värst av allt, kristendomen är inte en svensk religion! Den kommer från - håll i er - Mellanöstern!! :eek: :eek: :eek:

Åh neej! För sjutton gubbar, finns det ingenting som är svenskt längre?

Åtminstone har vi våra älskade köttbullar. Right...? Right? Häpp. Från Mellanöstern de också :cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker snarare att det är ett steg mot ett mer jämlikt samhälle, ett samhälle där alla oavsett trosuppfattning och bakgrund behandlas lika.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*


Jag har inga som helst problem med böneutrop dygnets ljusa timmar.
Kan inte riktigt förstå att det kan - på riktigt- göra någon upprörd.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

. . . . . . . . . . .
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är man rasist så är din tolkning självklar!
PL

Vilket du är, eller vad du nu vill ha sagt.

Om du nu skulle få för dig att anklaga mig för något vill jag
göra dig uppmärksam på att du tidigare visat ett för mig sällan skådat
skitigt inre med sådan väl utvecklad förmåga att angripa
och uttrycka förakt genom riktigt uppseendeväckande personangrepp
att du kan bespara dig. För min del är du rökt på heltid
och livstid, en månads avstängning kanske kändes rimlig
för Tifo men jag är inte lika förlåtande.

Så länge människor beter sig som idioter i religionens
namn slipper jag helst ha med alla typer av religiösa
yttringar att göra. Det har inget med ras eller rädsla att göra.

Man vill förbjuda Tintinböcker - fine, Koranen och Bibeln nästa tack.
Sedan tycker jag vi ska förbjuda dop, kyrkans barntimmar och
annat kränkande som barn tvingas in i.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sen är det långt ifrån alla gånger kyrkklockor ringer för att det har något med någon gud att göra. Dom ringer av många olika skäl.

Rings det fortfarande vid allmän mobilisering av krigsmakten och när kungen är död/tronarvinge född etc?

Förr lät man väl också kyrkklockorna ringa om det utbröt eldsvåda i städerna för att hjälpa till att varna allmänheten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Absolut nej. Jag är helt emot kyrkklockor också, även de som plingar tiden. Men det är ändå en jäkla skillnad på en klocka som plingar till och någon som står och gastar från ett torn i flera minuter.

De har ju en tornblåsare i Ystad. Fin gammal tradition.

"Sitter man still kan man varje kväll mellan 21.15 och 01.00 höra en livs levande tornblåsare tuta i luren varje kvart från S:ta Marias kyrkans torn"

:D
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp