Bilder på barn på sociala medier

grodan21

Trådstartare
Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera ansiktena. Jag förstår att en väljer att inte lägga upp bilder på barnen alls! Men varför överhuvudtaget lägga upp bilden om du måste maskera barnets ansikte? Är det inte bättre att låta bli att lägga upp bilderna? Vet att många föräldrar väljer att inte lägga ut bilder för att barnen i framtiden ska kunna välja vad som finns på internet och det tycker jag är rimligt. Men jag hade heller inte velat ha massa bilder sprida på internet där mitt ansikte är maskat.

Hur tänker ni?
 
Jag har också reflekterat över att det känns ganska onödigt att lägga upp bilder på barn när du ändå inte vill lägga upp bilder, om ni förstår vad jag menar. Tror det dock handlar om det här behovet av att "är det inte på sociala medier så händer det inte".
"Du är en dålig förälder om du lägger upp bilder på dina barn, men du är också dålig om du inte lägger upp bilder på dina barn" tror jag också är ett perspektiv. Alltså känslan av det. Då blir bilder på barn med ett hjärta över ansiktet som något slags mellanting.
 
Många använder nog sociala medier just för det sociala. Man bjuder in till en inblick i sitt eget liv, skickar en gilla eller ett hjärta till varandra även fast man inte hörts på länge, eller startar en konversation från en bild. Då kan man man ju vilja dela med sig av sitt liv med barnen, utan att kompromissa med barnens integritet. Många utav oss har ju inte så mycket liv utanför livet med barnen, så delar vi inte med oss av det så finns det inte så mycket att dela med sig av. Är min gissning, utan att själv vara en som censurerar ansikten.

Men sen skulle jag också vilja bredda diskussionen om barns integritet på nätet. Enligt mig är det inte enbart hur barnens ansikten ser ut som är viktigt för deras integritet utan det är ju allt vi delar med oss av. Att konstant posta barnens vardag men med censurerade ansikten kan ju jag tycka kompromissar mer med anonymiteten än någon väl vald porträttbild från någon julafton osv. Men det är ju en annan diskussion.
 
Många använder nog sociala medier just för det sociala. Man bjuder in till en inblick i sitt eget liv, skickar en gilla eller ett hjärta till varandra även fast man inte hörts på länge, eller startar en konversation från en bild. Då kan man man ju vilja dela med sig av sitt liv med barnen, utan att kompromissa med barnens integritet. Många utav oss har ju inte så mycket liv utanför livet med barnen, så delar vi inte med oss av det så finns det inte så mycket att dela med sig av. Är min gissning, utan att själv vara en som censurerar ansikten.

Men sen skulle jag också vilja bredda diskussionen om barns integritet på nätet. Enligt mig är det inte enbart hur barnens ansikten ser ut som är viktigt för deras integritet utan det är ju allt vi delar med oss av. Att konstant posta barnens vardag men med censurerade ansikten kan ju jag tycka kompromissar mer med anonymiteten än någon väl vald porträttbild från någon julafton osv. Men det är ju en annan diskussion.
De jag tänkte på när jag startade tråden är influencers som lever på sina sociala medier. Det känns liksom dubbelt att de läger ut bilder varje dag på barnen men censurerar ansiktet, men allt annat delas på internet för flera hundra tusen.
 
De jag tänkte på när jag startade tråden är influencers som lever på sina sociala medier. Det känns liksom dubbelt att de läger ut bilder varje dag på barnen men censurerar ansiktet, men allt annat delas på internet för flera hundra tusen.

Dubbelt eller en kompromiss, beroende på hur man ser det. Bättre att censurera ansikten, åtminstone, kanske de tänker. Det kan ju också vara på grund av att undvika igenkänning. Om de inte har några större problem med att de delar med sig av barnens liv, men de vill gärna undvika att barnen blir igenkända i onödan och där är ju just ansiktet centralt.

Jag varken anklagar eller försvarar, bara tänker högt. Jag kan förstå att det provocerar lite.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 079
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 409
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 602
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 059
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp