Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och vilken religion är trevlig i händerna på extremister? Är inte alla vanföreställningar på något sätt otrevliga? Islams huvudbudskap är kärlek, att vara en god människa, att hjälpa andra, att förlåta andra, på vilket sätt är just det otrevligt?

:bow::bow:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, jag vill slippa høra bøneutrop! Moskeernas bøneutrop låter allltid så klagande att det ær jobbigt att høra. (Hørt i Israel før længe sedan). Dom får væl skaffa kyrkklocka istællet om dom vill høras! Dom kan ju ha en egen melodi eller så om dom vill det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*
En sak som slog mig, när jag kom till sidan 11 (har alltså inte läst igenom hela diskussionen).
Men va fan, om all religion ska bort ska väl våra högtider bort oxå!? Ingen mer jul, påsk, pingst, midsommar eller Kristi flygare..... ( jag har kanske missat någon)

Helvete!, där rök varenda ledighet...... Dom är det ingen som klagar på!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Argumentera mot regimer som inte arbetar för och anammar mänskliga rättigheter istället. Det är du som inte ser skillnaden. Du är inte på rätt spelplan.

Så du menar att islam gör detta? Arbetar för mänskliga rättigheter..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Menar du på allvar att du tror att regeringar i till största delen muslimska länder begår terrordåd? :confused::crazy:

Vem har pratat om terrordåd??

Det är väl ingen som gjort, det som tagits upp är jämställdhet mellan könen och att kvinnor får en bättre livsmiljö.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men! Vad är det som är så svårt med att svara på frågan? :confused:

Jag frågar igen: vad har du för faktaunderlag på att islam expanderar? Fråga 2: Vad är det du är rädd för ska hända om nu islam expanderar?

Att det är fritt att söka.. Ja, det är väl klart. Det är ju en av de stora världsreligionerna som det är fritt att konvertera till, det är ingen hemlig underjordisk sekt.

Det föds flest in i islam idag, det trodde jag varenda en visste..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är inte ett skämt, kristendomen kommer från mellanöstern, läser man inte religionshistoria i skolan nu för tiden?
Nej man har jämt göra med att chatta med polarna, surfa på nätet och hålla fånen varm och stänga omvärlden ute, den är ju iallafall inget viktig. :grin:


Apropå huvudfrågan: NEJ! :cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eh.. Jo :confused: Jag får väl formulera om mig: att man bashar hela religionen islam. Förstod du bättre nu?

Nej jag förstår inte vad du menar, du får gärna förklara lite tydligare utan att använda slang

Jag vet faktiskt inte vad ordet bashar betyder på svenska.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Inte att det ska, men du skrev att du var rädd för att det skulle gå i en riktning mot ett muslimskt styre i Sverige. Vilket - jag upprepar mig - är en totalt obefogad rädsla baserad på att en moské i Fittja vill ha böneutrop.

Visa mig gärna var jag skrivit det.

Och alla har en egen rätt att tycka vad de vill. JAG vill inte ha böneutrop i Sverige någonstans
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har aldrig stött på någon i tråden som har sagt så. Däremot har det förekommit ifrågasättande av åsikter i tråden, vilket inte är samma sak som att säga att man inte får ha en viss åsikt - helt naturligt eftersom detta är en diskussion, inte en konversation.

Om du vill ha medhåll och aldrig bli ifrågasatt får du väl söka dig till mer lämpliga forum istället.

Nu var det väl inte mig som det gällde..

Läs om och gör rätt
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och vilken religion är trevlig i händerna på extremister? Är inte alla vanföreställningar på något sätt otrevliga? Islams huvudbudskap är kärlek, att vara en god människa, att hjälpa andra, att förlåta andra, på vilket sätt är just det otrevligt?

Men kan man verkligen kalla alla de länder som faktiskt har ett islamskt styre för extremister??

Men snälla öppna ögonen för omvärlden!! Jag ser inte mycket kärlek vare sig i Saudiarabien eller i Egypten nu. Fast det är ju klart är det deras kärlek att förtrycka kvinnor så är det väl rätt..
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag var slarvig i uttrycket med mission. Jag får vidga det till våldsam intolerans mot annorlunda tänkande. I judendomens fall drabbar det både internt oliktänkande och andra (gojimer) våldsamt och hårt.

Nu finns det i alla religioner ett stort spann - så även inom judendomen. Det jag argumenterar om är att ingen religion/specifik livsåskådning leder till något bra, i händerna på extrema och intoleranta människor.

Och när det gäller våldsamheter och stora orättfärdigheter mot andra trosbekännelser; kan man titta lite på hur palestinier, både kristna och muslimer, behandlas av staten Israel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men kan man verkligen kalla alla de länder som faktiskt har ett islamskt styre för extremister??

Men snälla öppna ögonen för omvärlden!! Jag ser inte mycket kärlek vare sig i Saudiarabien eller i Egypten nu. Fast det är ju klart är det deras kärlek att förtrycka kvinnor så är det väl rätt..

Jag ser inte särskilt mycket kärlek i dina påhopp på invandrare och flyktingar och bestämda åsikt att deras vård är mindre viktig än den vård du och dina barn får heller. Inte alls, faktiskt.

Och nej, det är inte extremister överallt. Det vore ju att ta udden av termen. Att basera en stat på en specifik livsåskådning är att inte vilja vara en demokrati. En sekulär stat är enda tänkbara i vår värld. Därför är det ett bekymmer att så många i världen försöker koppla samman stat och religion alltmer. Det sker i Mellanöstern, det sker i USA och det sker på ett mer blygsamt sätt här i Sverige. Fast det har inte så mycket med huvudfrågan att göra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu vet jag inte om just förföljelse är korrekt term, men det som sker i Östra Jerusalem och på Västbanken är ju knappast ett kafferep.

Oavsett vad man anser om det, så är det väl knappast i missionerande syfte. Och det är ett sådant exempel jag fortfarande väntar på.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag var slarvig i uttrycket med mission. Jag får vidga det till våldsam intolerans mot annorlunda tänkande. I judendomens fall drabbar det både internt oliktänkande och andra (gojimer) våldsamt och hårt.

Nu finns det i alla religioner ett stort spann - så även inom judendomen. Det jag argumenterar om är att ingen religion/specifik livsåskådning leder till något bra, i händerna på extrema och intoleranta människor.

Och när det gäller våldsamheter och stora orättfärdigheter mot andra trosbekännelser; kan man titta lite på hur palestinier, både kristna och muslimer, behandlas av staten Israel.

Jag håller absolut inte med om att judar genom historien har förföljt icke-judar (termen är goyim eller gojim) i judendomens namn.
Och vi är absolut inte missionerande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så du menar att islam gör detta? Arbetar för mänskliga rättigheter..

Du har fortfarande inte förstått att det inte är islam du är rädd för, utan vissa gruppers tolkningar av islam. Du tror uppenbarligen att Islam är en politisk organisation. Du är lika vilse som de är som brukar våld i vilken religions namn som helst är. Det är människor som gör exakt det du gör här, vi ska vara rädda för. Människor som bär rädsla och okunnighet som med kraft och förbannad okuvlighet för fram sina egna tolkningar av något som i grunden är det motsatta mot vad som påstås.

Och vilken religion är trevlig i händerna på extremister? Är inte alla vanföreställningar på något sätt otrevliga? Islams huvudbudskap är kärlek, att vara en god människa, att hjälpa andra, att förlåta andra, på vilket sätt är just det otrevligt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag var slarvig i uttrycket med mission. Jag får vidga det till våldsam intolerans mot annorlunda tänkande. I judendomens fall drabbar det både internt oliktänkande och andra (gojimer) våldsamt och hårt.

Nu finns det i alla religioner ett stort spann - så även inom judendomen. Det jag argumenterar om är att ingen religion/specifik livsåskådning leder till något bra, i händerna på extrema och intoleranta människor.

Och när det gäller våldsamheter och stora orättfärdigheter mot andra trosbekännelser; kan man titta lite på hur palestinier, både kristna och muslimer, behandlas av staten Israel.

:bow::bow: Right back at you !

Jag får vidga det till våldsam intolerans mot annorlunda tänkande

Alla tycker OLIKA, inte LIKA olika som DU ...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Nu har jag ingen aning om vart folket i denna moské kommer ifrån. Men om de har både böneutrop och kyrkklockor i sitt första land tycker jag det är okej. Annars inte.

Jag är så här barnsligt småaktig jämnt. Jag vill alltid att det ska vara lika, så det är inte specifikt för denna fråga.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp