Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du blandar konsekvent ihop religionen islam med de handlingar som utförs av personer och regeringar. Islam som religion baseras på kärlek till medmänniskan, respekt och ödmjukhet, och är mycket lik kristendomen. De kulturella sedvänjor som finns i en del muslimska länder, och de handlingar som muslimska terrorister utför, måste skiljas från religionen. Det är inte islams fel att det sker hemska saker i islams namn - likadant är det med i stort sett alla andra religioner utom möjligen buddhismen. Islam är inte problemet.

Du verkar inte heller se vad som händer i de länder där islamister styr. Har du verkligen missat det??

Jag har aldrig blandat ihop eller buntat ihop dessa med terrorister, det är något du fått för dig.

Jag anser att man i de länder där man styrs av islamister INTE har ett jämställt samhälle där alla människor har samma rätt, där förekommer en hel del saker som för mig känns väldigt omodernt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Rikets sal - ja. Samma sak där. Man föds (i de allra allra flesta fall) in i det och det är ett närmare helvete att ta sej ur och ingen dans på rosor att leva med det. Jag har sett och upplevt det nära.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är man emot byggandet av moskeer, bör man vara emot även kyrkor. Jag har inte fått några argument för att det är rimligt att resonera på något sätt till den ståndpunkten.

Enligt din åsikt. I mitt tycke har du fått rimliga svar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ok, då anar jag en viss konsekvens. Men jag skulle vilja säga att kyrkan i vårt område fungerar som en mycket stark påverkansfaktor och det är nog många, många barn som blir mer eller mindre intvingade i den kristna kyrkan i området, av sina föräldrar och omgivning. Så då borde vi, i konsekvensens namn, även riva kyrkan när det förhåller sig på det sättet i ett område?

Jag är 100% med dig om att det är för jävligt när den individuella friheten sätts ur spel när det gäller livsåskådning.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej. Just för att många många föds in i en religion som är i stort sett omöjlig att ta sej ur.

Det är ett problem med alla religioner.Det har jag ju sagt tidigare i tråden - här i sverige döper vi barn in i kyrkan - vilket är precis lika fel. Det är inte unikt för en religion att göra så.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, fast ingen bakgrund. Bara spridda svar som jag försöker förstå hur de hänger ihop och inte riktigt ännu får ihop till någon logik.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det var dit ann80 ville komma ... De som föds in i ISLAM får inte välja religion.
Här i Sverige får vi välja, vi "icke religiösa" och vill därmed inte ha böneutrop påtvingat oss (eller gäller ödmjukheten bara åt ena hållet ? )

Tänk att allt är så "vitt" åt det ena hållet men svart åt andra =) Tänk många av de saker ni säger som argument funkar lixom åt BÅDA hållen =)

Nej, se svar ovan. Vi väljer att döpa in våra barn i en kyrka. Vad gör det oss till?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du verkar inte heller se vad som händer i de länder där islamister styr. Har du verkligen missat det??

Jag har aldrig blandat ihop eller buntat ihop dessa med terrorister, det är något du fått för dig.

Jag anser att man i de länder där man styrs av islamister INTE har ett jämställt samhälle där alla människor har samma rätt, där förekommer en hel del saker som för mig känns väldigt omodernt.

Men alltså. Du skriver att "Breivik är en terrorist men han har inte en regering i ryggen som stöttar honom". Hur kan det tolkas på något annat sätt? :confused:

Precis som jag skrev i inlägget som du svarade på. REGIMER begår brott mot de mänskliga rättigheterna. Inte religionen. Det finns många regimer utan islamistiskt styre som också begår brott mot de mänskliga rättigheterna. Jag vet inte om du helt enkelt bara har bestämt dig för att inte vilja förstå vad vi skriver?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är ett problem med alla religioner.Det har jag ju sagt tidigare i tråden - här i sverige döper vi barn in i kyrkan - vilket är precis lika fel. Det är inte unikt för en religion att göra så.

Helt rätt. Men jag uppfattar det inte alls som samma problematik att gå ur kyrkan som många andra religioner. Känner dock att det där med dopet är mer en tradition än en religiös handling, och många väljer bort att döpa idag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo när man använder religioner för att styra länder eller göra terrordåd så borde alla vara rädda för det.

Om du kallar mig en människa att vara rädd för så är du rätt vilse själv.

Du anser på fullt allvar att religioner är något gott och borde både uppmuntras och utökas?

Nej vi är alldeles för långt ifrån varandra i detta och jag anser att alla religioner som tar över är av ondo, de gör människor till trälar.

Men du ger ju svar emot dig själv - det är människor som gör egna tolkningar och förvrider i någots namn saker blir farligt. Du är lika farlig som vilken islamist med felaktiga tolkningar av islam som helst. Du gör en egen tolkning som inte är hälsosam för någon.

Joråsåatte, bara för att du bytt nick är jag inte omedveten om vem du är och att du återigen är ute på den fula rasistiska sidan av en sån här diskussion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är ett problem med alla religioner.Det har jag ju sagt tidigare i tråden - här i sverige döper vi barn in i kyrkan - vilket är precis lika fel. Det är inte unikt för en religion att göra så.

Fast det är ändå en vesäntlig skillnad mellan att döpas in i svenska kyrkan och att födas in i jehovas vittnen eller extremmuslimska församlingar där du hotas till livet om du lämmnar. Jag vet få frikyrkligt kristna som hotats till livet om de lämmnat kyrkan. Jag anser visserligen att det är fel att döpa barn in i svenska kyrkan men det är dock få som går ur svenska kyrkan som får hela sin släkt emot sig och det är ännu färre som hotas till livet för det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Helt rätt. Men jag uppfattar det inte alls som samma problematik att gå ur kyrkan som många andra religioner. Känner dock att det där med dopet är mer en tradition än en religiös handling, och många väljer bort att döpa idag.

Så på vilket sätt hotar böneutrop i en moské dig?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är ändå en vesäntlig skillnad mellan att döpas in i svenska kyrkan och att födas in i jehovas vittnen eller extremmuslimska församlingar där du hotas till livet om du lämmnar. Jag vet få frikyrkligt kristna som hotats till livet om de lämmnat kyrkan. Jag anser visserligen att det är fel att döpa barn in i svenska kyrkan men det är dock få som går ur svenska kyrkan som får hela sin släkt emot sig och det är ännu färre som hotas till livet för det.

Men suck - det är fortfarande inte islam som står för den bilden, det är fortfarande människor som gör en tolkning som de hänvisar felaktigt till sin religion.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I praktiken finns det problem vi alla måste hjälpa till att motarbeta. Juridiskt blir aldrig någon fråntagen rätten. Exempelvis borde det vara en självklarhet att konfessionella friskolor inte skulle få existera i vårt samhälle.

Åsikten har du självklart rätt till. Jag blev bara intresserad av hur man resonerar för att komma till en sådan åsikt om man ändå står bakom religionsfriheten. Och antingen stillar du mitt intresse, eller så låter du bli. Även det är alldeles frivilligt.

Håller helt med det borde inte vara tillåtet med religiösa friskolor. Religiösa friskolor är religionsfrihet för föräldrarna men inte för barnen som till och med nekas att möta andra livsåskådningar via skolan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja visst är det det dock är det mer vanligt förekommande i vissa församlingar, släkter grupper. Det är inte försvarbart att utöva en religiös påtryckning oavsett vilken religion det gäller. Jag har kännt mig mycket kränkt över att mina föräldrar döpte mig in i svenska kyrkan men de har å andra sidan inte tvingat mig att konfirmera mig och där har du skillnaden. Mina föräldrar är inte troende, de döpte mig av traditionella skäl som så många andra. Det är därför det är en skillnad, de tvingade mig inte att anamma religiösa värderingar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är ändå en vesäntlig skillnad mellan att döpas in i svenska kyrkan och att födas in i jehovas vittnen eller extremmuslimska församlingar där du hotas till livet om du lämmnar. Jag vet få frikyrkligt kristna som hotats till livet om de lämmnat kyrkan. Jag anser visserligen att det är fel att döpa barn in i svenska kyrkan men det är dock få som går ur svenska kyrkan som får hela sin släkt emot sig och det är ännu färre som hotas till livet för det.

Men det är väl det här som är problemet. Varför ska alla muslimer stå till svars för att det finns extrema muslimer som hotar folk till livet? Jag har träffat flera personer som fötts till muslimer, några som inte räknar sig som religiösa alls, några som ser sig som muslimer men utan att leva på det sätt som folk ofta tror att muslimer måste leva och några som är muslimer och följer religiösa regler i den mån de har möjlighet. Ingen har hotats till livet och de ser på fundamentalistiska muslimska grupper ungefär som jag ser på extremkonservativa kristna grupper i USA.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp