Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Där jag bor finns det många som hör till tex Evangelisk Luthersk Mission och EFS och i dessa 'samhällen' av utövare och familjer ses det mycket strängt på om någon väljer att gå ur eller stå vid sidan av. Jag blir ibland mörkrädd när jag får höra hur det fungerar i dessa tystlåtna varianter av svenska kyrkans församlingar. Jag lovar - det är inte så timida gånger där alltid.
Jag har i sommar jobbat med en ung kvinna som är strängt hållen av sin familj och församlingen, som berättat mycket om hur det fungerar hos dem med uppbrott och jag tycker det känns som hon berättar om amish-folket nästan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag anser inte att utövandet av en religion ska gå ut över människor som inte utövar den. Jag ser inget problem med att utöva Islam utan böneutrop. En lösning kan vara radiosända böneutrop vilket jag förmodar redan finns. Då kan de som vill höra utropet lyssna på det och de som inte vill höra det kan slippa.

Du är tre steg efter i diskussionen. Hemglassbilen, ljudande billarm, reklamradio, ljuddämparbrist på fordon, hesa fredrik torde vara ett större problem.

Jag har båttrafik utanför mina fönster - det är ett jävla tutande i dimman på mornarna, kan de inte låta bli att trafikera här när jag ska sova, liksom. På den nivån är ditt argument.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tråden sväller som en amöba.
Så jag väljer att svara på första inlägget.

Jag tycker att tystnaden är underskattad och borde värnas mera.
Att det rent allmänt borde vara mindre oljud i vår omgivning.
Jag tror nämligen att alla dessa ljud gör oss stressade och nöter på vår hälsa.

Så därför måste man noga överväga om man skall tillåta ytterigare oljud och kanske snarare fundera på att förbjuda Hemglassbilen att låta och dra ner på ringandet i kyrkklockor, sätta bättre ljuddämpare på alla möjliga fordon, arbeta mera aktivt för elbilar och jaga det olagliga crossåkandet i skogen.

Minska bullret helt enkelt.

Så tänker jag med :)

Varför bidra till kakafonin av ljud?

Hade jag bott i närheten av en moské, så hade jag inte velat ha böneutrop. Religion behöver inte basuneras ut.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och det innebär att jag inte får svara på en direkt fråga eller motivera mitt svar?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och det innebär att jag inte får svara på en direkt fråga eller motivera mitt svar?

Självklart får du det, men i en konstruktiv diskussion tar man till sig saker och låter frågan utvecklas tillsammans med sin egen upplysning. Menar du att vi bara ska ha en ja eller en nejsida utan att resonera om det - starta en poll om du tycker det är intressant.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Snarare tvärtom. Du ställer frågan till fel person, du kanske bör ställa den till Dig själv istället.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Snarare tvärtom. Du ställer frågan till fel person, du kanske bör ställa den till Dig själv istället.

Men kära du, det är du som sagt att du inte förstår vitsen med böneutrop. Det är DU som har bristande förståelse och vilja att låta människor utöva sin religion. Inte jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle jag emot religionsfrihet för att jag inte vill tillåta böneutrop?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Eftersom du med ditt nej till moskéer inte ger muslimer möjlgiheten att utöva sin religion här i sverige, antar jag att du ser just detta som ett hot. Men förklara gärna varför inte våra svenskar med muslimsk tro ska få utöva sin religion här?

Ojojoj vad det läggs ord i munnen på en hela tiden här. Vart har jag antytt att jag inte tycker att de ska få utöva sin religion? Om det inte går att göra det utan böneutrop förmodar jag att ingen gör det nu då?
:confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Därför att du med nej till böneutrop nekar till religionsfrihet på lika villkor.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Japp här blandas äpplen med päron hej vilt......

Kan du utveckla det? Så värst tillförande till diskussionen är du inte med ett sånt svar.
Vad innebär religionsfrihet för dig? Och vad innebär det att neka muslimer att utöva sin religion på samma sätt som protestanter gör det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tycker du? Jag tycker snarast att det är kristna som mer och mer kritiseras, ...

Muslimer kan tycka att det är ett problem.
De förstår om man är Kristen, Jude och även ofta om har en annan religion.
Men att inte tro alls, det är inte något en Muslim har förståelse för.
Någon Gud måste man liksom ha annars är man en ociviliserad vilde.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

De förstår om man är Kristen, Jude och även ofta om har en annan religion.
Men att inte tro alls, det är inte något en Muslim har förståelse för.
Nu gör du det igen - klumpar ihop alla muslimer.

Jag har många muslimska vänner och kollegor som har lika stor förståelse för ateism som de har för kristendom eller exempelvis judendom.

För övrigt heter det jude, muslim och kristen - inte Jude, Muslim och Kristen.

Någon Gud måste man liksom ha annars är man en ociviliserad vilde.
Ingen av mina vänner resonerar så - varken kristna eller muslimer.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Därför att du med nej till böneutrop nekar till religionsfrihet på lika villkor.

:confused: Lika villkor ? Så du vill påstå att oavsett hur många moskeer som finns så kommer aldrig islamisterna ha sin religion på samma villkor ? MEN VILKA VILLKOR ? Gentemot vem då ? Är det en tävling jag missat reglerna på ?

Och JA jag vill tysta kyrkklockor ÅXÅ ! I många kyrkor så hörs inte klockringningarna utåt de spelas BARA upp inne i kyrkan för att de som är inne i kyrkan tycker den är viktig medans vi utanför tycker den är ett oljud !
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har många muslimska vänner och kollegor som har lika stor förståelse för ateism som de har för kristendom eller exempelvis judendom.

Det har jag också.
Men för det finns inget stöd i Koranen så som det gör när det gäller respekt för andra religioner och då särskilt de monoteistiska.

Det var en Imam som i TV förklarade att många muslimer tyckte att många svenskar var ociviliserade som inte hade någon gudstro alls.
Och att det var ett problem för dem i anpassningen till sitt nya hemland.

Att tycka om "den andra sidan" går faktiskt åt båda håll.
Svenskar kan ju te sig som alkoholdrickande vildar om man går på stan en fredag- eller lördag-kväll.
Eller åker buss tillsammans med "festgängen".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej tack! Inga böne utrop här.
Man anpassa sig till landet man kommer till och bor i.

Mvh
från en osivilicerad vilde
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, stöd i Koranen eller ej - det funkar inte att tala så svepande om "muslimer" som du gör eftersom det inte är en homogen grupp. Det är generaliseringen jag vänder mig emot.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om man är född här då?
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp