Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Intressant inlägg på fb från en 17-årig kusins kompis idag.

"Jag är muslim och tror på gud mer än allt. Men jag säger nej till böneutrop. Jag tycker att vi ska tacka Sverige för att vi invandrare har fått möjligheten till att leva ett liv vi aldrig skulle kunna göra i våra hemländer. Jag tycker inte att det är okej att Sverige ska få böneutrop, för Sverige är faktiskt ett kristen land. Jag tycker att vi ska visa lite respekt. För vi bor i ett land där vi får tro på vad vi vill, tänkt på folk som tror på andra saker. Skulle inte bli så roligt för dom att få höra böneutrop varje vecka. Så snälla, sluta ändra på Sverige. Vi måste också anpassa oss lite. Nog med ändringar, det räcker med att nationalsången är borta från avslutningarna, och att man har bytt namnet på "jullov" till vinterlov. Är du inte nöjd, så visst, åk hem till ditt hemland. "

För övrigt bryr jag själv mig inte mycket om det, risken att få höra böneutrop i högtalare här är obefintlig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, att lämna sin tro är ofta ohyggligt svårt. Det är inte bara en fråga om att "lämna" en kyrka eller församling, det handlar om att ompröva hela sin livsåskådning, ofta något som man byggt stora delar av sitt liv kring. Att inte längre ha den "tryggheten" som kristendomen/religionen ger, att falla tillbaka på, att " stå ensam på jorden" som någon uttryckte det, och måsta hitta nya svar på allt. Jag vet, av egen erfarenhet och av att ha umgåtts största delen av mitt liv med kristna ur olika samfund, även bott ett antal år i EFS-styrd folkhögskola.

Ändå har de som jag själv mött, som lämnat sin tro, och haft de största problemen, tillhört t.ex. Jehovas Vittnen och Mormonkyrkan. Någon ur Filadelfiarörelsen. De kristna ur Svenska Kyrkan som lämnat, har (i min erfarenhet) oftast haft problem med föräldrarna, som förfärats över att "barnet" tappat sin tro och "gått förlorat". En sorg för föräldrarna. Men jag känner inte till någon familj i Svenska Kyrkan där hela släkten och samtliga vänner och bekanta, tagit aktivt avstånd från "avfällingen" och t.om. förbjudits att tala med denne.

Men naturligtvis finns det undantag, både från den ena och den andra sidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur kan du tycka att man accepterar och respekterar andra religioner när man samtidigt förbjuder människor att konvertera?

Just Iran förstår jag inte hur man på något vis kan försöka försvara. Anser man att regimen i Iran gör något annat än att förtrycka så bör man kanske ta en vända dit eller tala med någon av alla de människor som flytt därifrån.

Just regimen i Iran finns det inte mycket gott att säga om. Det hindrar inte att det finns kristna kyrkor i Iran och att det är fullt lagligt att ha en annan religion än islam. Det är fullt möjligt att konvertera, och en hel del iranier konverterar också till zoroastrism. Att konvertera är inte olagligt enligt statslagarna, däremot enligt Sharia:

"Enligt kodifierad lagstiftning är det inte straffbart
att konvertera från islam, men eftersom religiös sharia-rätt har företräde
förekommer straff mot konvertiter. Religiösa uttolkningar, så kallade fatwas,
från religiösa auktoriteter påverkar uttolkningen av sharia-rätten.
Iranska myndigheter bedriver i regel inte någon aktiv verksamhet för att
komma åt konvertiter eller ”avfällingar” från Islam, men en konvertit som
utsätts för förföljelse av enskilda har inte möjlighet att söka skydd hos
myndigheterna."
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Just regimen i Iran finns det inte mycket gott att säga om. Det hindrar inte att det finns kristna kyrkor i Iran och att det är fullt lagligt att ha en annan religion än islam. Det är fullt möjligt att konvertera, och en hel del iranier konverterar också till zoroastrism. Att konvertera är inte olagligt enligt statslagarna, däremot enligt Sharia:

"Enligt kodifierad lagstiftning är det inte straffbart
att konvertera från islam, men eftersom religiös sharia-rätt har företräde
förekommer straff mot konvertiter. Religiösa uttolkningar, så kallade fatwas,
från religiösa auktoriteter påverkar uttolkningen av sharia-rätten.
Iranska myndigheter bedriver i regel inte någon aktiv verksamhet för att
komma åt konvertiter eller ”avfällingar” från Islam, men en konvertit som
utsätts för förföljelse av enskilda har inte möjlighet att söka skydd hos
myndigheterna."
Jag fattar inget? Mina två tidigare arbetskamrater var från Iran och kristna. De fick fly hals över huvud eftersom bägge riskerade fängelse och mannen även döden. Efter 6 år i Sverige fick de äntligen uppehållstillstånd här.
Nu undrar jag om de fick uppehälle här på helt fel grunder? Det är inte alls lika med livsfara att vara kristen i Iran? Enligt flera här i tråden verkar det så...
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag känner också flera som har flytt Iran pga religiöst förtryck, samtliga kristna.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ niphredil

Jag TROR(jag är verkligen ingen expert) att det kan bero på ens ursprung, är man armenier och assyrier är det accepterat att man är kristen men inte om man är perser.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så kan det vara, alla kristna iranier jag känner är perser.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja absolut, men där tror jag att just den vanliga, ibland lite ljumma, Svenska Kyrkan, är en av de lättare att lämna. Många är medlemmar av vana, tradition etc och inte pga att religionen som sådan anses livsavgörande. Men visst finns det sådana situationer även inom Svenska Kyrkan, knappast lika många som inom t.ex. Jehovas Vittnen och Mormonkyrkan (där det faktum att hela familjerna ofta är medlemmar, gör det ännu svårare, det är inte helt ovanligt att man som avfälling "mister" hela sin släkt i processen...)

Jag förstår hur du menar, min poäng var att det bör finnas de familjer och släkter tillhörande Svenska kyrkan där det är samma sak. Dvs att det finns extremvarianter även inom svenska kyrkan och att det för de individer som ingår i dessa familjer är samma sak som för de med familjer som tillhör extrema grenar av tex. islam.

Att det inte går att generalisera, utan att de extrema varianterna likväl kan finnas inom kristendomen som inom andra religioner. :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men böneutrop ingår i den muslimska religionen som en viktig del. Liksom det är viktigt för de allra flesta i Svenska Kyrkan att höra kyrkklockorna. Liksom du har rätt att uttrycka ditt avstånd från religion borde ju troende ha rätt att uttrycka sin tro på det sätt de dömer är det rätta?


Folk får tycka och tro vad de vill. De får fritt uttrycka sin åsikt, men att tvinga på andra människor religiösa uttryck meddelst regelbundna utrop från nåt torn är inte acceptabelt.

Om man ska utveckla ditt resonemang "borde ju troende ha rätt att uttrycka sin tro på det sätt de dömer är det rätta?", så borde alla ha rätt att utföra handlingar och uttrycka åsikter på sitt sätt? Oavsett om det är lagligt eller inte?

Nej, inte när det pådyvlas folk mot deras vilja. Tro gärna, men håll det för er själva eller i samlingar med likasinnade.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jodå jag förstår, men nu har du klippt in kommentarerna helt tokigt i fel ordning, eller kanske som du vill ha dem. Min kommentar skrev jag efter att Petruska förde diskussionen till en så låg nivå med att "jag ser i dina inlägg att du är djupt fördomsfull och okunnig"
Då lägger jag ner diskussionen. Är helt meningslöst att diskutera när man kommer dit.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår hur du menar, min poäng var att det bör finnas de familjer och släkter tillhörande Svenska kyrkan där det är samma sak. Dvs att det finns extremvarianter även inom svenska kyrkan och att det för de individer som ingår i dessa familjer är samma sak som för de med familjer som tillhör extrema grenar av tex. islam.

Att det inte går att generalisera, utan att de extrema varianterna likväl kan finnas inom kristendomen som inom andra religioner. :)

Absolut, det finns extrema individer inom alla grupper i samhället. Men de extrema grupperna finns inte "likväl" inom Svenska Kyrkan jämfört med vissa andra religiösa sk sekter. De flesta medlemmarna i Svenska Kyrkan är ganska ljumma "kristna" och de jag känner som gått ur kyrkan har inte gjort det efter långa och svåra grubblerier över sin tro, och valt att mista både familj och vänner genom sitt "avhopp", utan av andra skäl. För att slippa kyrkoskatten! :cool: För att markera sin ovilja mot ett nästan automatiskt medlemskap. Etc etc. Eller för att känna en frihet från religion överhuvudtaget.

Det finns inte på långt när samma problem kring "avhopp" från Svenska Kyrkan som avhopp från t.ex. Jehovas Vittnen och andra sk sekter. Och då rör det sig inte bara om individers åsikter och metoder utan om tankesätt inom hela sekten, om sektens filosofi i stort. "Regler" som faktiskt är en del av tron.

Men, självklart finns det undantag. Att lämna en tro överhuvudtaget kan innebära enorma våndor och vara en stor livskris.

"Generaliserar" gör vi väl alltid när vi pratar om majoriteter, trender och tendenser. Man får bara inte samtidigt vara blind för avvikelser och undantag.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast jag pratade inte om kristendomen jämfört med så kallade sekter, jag pratade om kristendomen jämfört med islam. Och där menar jag att det inte går att säga att det är jättesvårt att gå ur islam och alltid plättlätt att gå ur den svenska kyrkan. Däremot tycker jag att man kan säga att det vanligtvis inte är lätt att lämna en sekt, men jag tycker inte att islam kan räknas dit, även om det såklart kan vara svårt att lämna islam med, beroende på vad för personer en har i sin familj och omgivning.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast jag pratade inte om kristendomen jämfört med så kallade sekter, jag pratade om kristendomen jämfört med islam. Och där menar jag att det inte går att säga att det är jättesvårt att gå ur islam och alltid plättlätt att gå ur den svenska kyrkan. Däremot tycker jag att man kan säga att det vanligtvis inte är lätt att lämna en sekt, men jag tycker inte att islam kan räknas dit, även om det såklart kan vara svårt att lämna islam med, beroende på vad för personer en har i sin familj och omgivning.

Ja, jag kan inte yttra mig alls om hur det är att lämna Islam, jag har ingen aning. Men jag förstår hur du menar.

Och "Kristendomen" är ju ett sånt vitt begrepp, sträcker sig över ett enormt spann av samfund, och även sk sekter, så det är omöjligt att säga bu eller bä om alla samtidigt. Det jag har erfarenhet av är avhopp från kristna samfund, somliga som tangerar sekt-klassificering trots att de är ganska vanligt förekommande, vs avhopp från Svenska Kyrkan, som ju trots allt är ganska tolerant. Som kyrka betraktat. Hur toleranta somliga individer är, är en annan femma ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, så är det såklart.

Och jag är helt med på att det är en skillnad på att lämna den svenska kyrkan generellt eller islam generellt sett med att lämna Livets ord eller Jehovas (även detta också är generellt sett såklart). :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Min kommentar skrev jag efter att Petruska förde diskussionen till en så låg nivå med att "jag ser i dina inlägg att du är djupt fördomsfull och okunnig"
Då lägger jag ner diskussionen. Är helt meningslöst att diskutera när man kommer dit.

Men nu är Petruska inte ensam om sin tolkning av dina inlägg det är ju helt uppenbart att du är djupt fördomsfull o okunnig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är det här som är problemet.

när en norrman skjuter folk är det "en ensam galning".
när en muslim gör det är det "terroristceller som består av ALLA muslimer".

Tänk om vi var tvungna att stå till svars för allt USA gör?
För att vi liksom dem tillhör kristendomen.

Ang bilden på moskén så är avståndet betydligt längre än vad den visar.
Det ligger en sjö mellan moskén och husen på bilden.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp