Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är det här som är problemet.

när en norrman skjuter folk är det "en ensam galning".
när en muslim gör det är det "terroristceller som består av ALLA muslimer".

Tänk om vi var tvungna att stå till svars för allt USA gör?
För att vi liksom dem tillhör kristendomen.

Ang bilden på moskén så är avståndet betydligt längre än vad den visar.
Det ligger en sjö mellan moskén och husen på bilden.

Vad är det som är så svårt att förstå??

Ingenstans har JAG dragit liknelsen med terrorister. Det är det andra som har gjort!

JAG anser att de länder som har islamistiskt styre förtrycker sina kvinnor har inte sagt att de utövar attentat!!!

Dessutom så var det väl knappast religiösa tankar bakom Breiviks attentat.

Och jo enligt mig så är och så kommer att vara Breivik en massmördare inget annat
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ang bilden på moskén så är avståndet betydligt längre än vad den visar.
Det ligger en sjö mellan moskén och husen på bilden.

250 meter är det från mosken till husen på andra sidan.

JÄTTELÅÅÅÅNGT :cool:

Och det var även 250 m till första bostadshuset i Fittja...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jodå jag förstår, men nu har du klippt in kommentarerna helt tokigt i fel ordning, eller kanske som du vill ha dem. Min kommentar skrev jag efter att Petruska förde diskussionen till en så låg nivå med att "jag ser i dina inlägg att du är djupt fördomsfull och okunnig"
Då lägger jag ner diskussionen. Är helt meningslöst att diskutera när man kommer dit.
Jomen visst känner väl du till Senior på buke? Petruska eller Honung sätter tonen så kommer det svansar och fyller i....
Men nu är Petruska inte ensam om sin tolkning av dina inlägg det är ju helt uppenbart att du är djupt fördomsfull o okunnig.
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ahaaa nä, jag är inte så insatt (eller intresserad för den delen) i Bukehierarkin, men nu klarnade det här, tack! :rofl::rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

<snip>

Och "Kristendomen" är ju ett sånt vitt begrepp, sträcker sig över ett enormt spann av samfund, och även sk sekter, så det är omöjligt att säga bu eller bä om alla samtidigt. Det jag har erfarenhet av är avhopp från kristna samfund, somliga som tangerar sekt-klassificering trots att de är ganska vanligt förekommande, vs avhopp från Svenska Kyrkan, som ju trots allt är ganska tolerant. Som kyrka betraktat. Hur toleranta somliga individer är, är en annan femma ;)

Hur det ar i Europa att lamna Islam vet jag inte, men i Mellan Ostern ar det "unheard of". Man lamnar inte Islam dar.
Det var ett fall men en kvinna som flydde fran Saudi Arabia till Italien (?) for att hon ville konvertera sedan hon hade "samrore" med en kristen Libanesisk man. Hon blev domd till doden i sin franvaro, inte for att hon haft "samrore" med en man, eller for att han var kristen, utan for att hon avsade sig sin religion. Det protesterades villt pa gator i Pakistan dar de kravde att dodsdommen skulle utverkas i landet hon befann sig i.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur det ar i Europa att lamna Islam vet jag inte, men i Mellan Ostern ar det "unheard of". Man lamnar inte Islam dar.
Det var ett fall men en kvinna som flydde fran Saudi Arabia till Italien (?) for att hon ville konvertera sedan hon hade "samrore" med en kristen Libanesisk man. Hon blev domd till doden i sin franvaro, inte for att hon haft "samrore" med en man, eller for att han var kristen, utan for att hon avsade sig sin religion. Det protesterades villt pa gator i Pakistan dar de kravde att dodsdommen skulle utverkas i landet hon befann sig i.

MEH nu gjorde du ju som mej ... Buntade ihop ALLA muslimer i mellanöstern... Har du nånsinn vart där ? näää men dåså då har ju du säkert inte heller nån talan... :cool:

OBS Ironisk !!!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då får väl jag också "bunta ihop" alla muslimer jag träffat och utgå från mina egna erfarenheter som sanningen: När vi bodde i Californien senast, var våra allra bästa vänner Muslimer (från Indien!) och det var den underbaraste, vänligaste, mest generösa, varma, godhjärtade familj jag någonsin mött, både förr och senare. Familjen hade 3 barn och senast vi hade kontakt berättade mamman, att sonen blivit framröstad i skolan som skolans "bästa kamrat"!

Min man, som är uppvuxen i 3 olika arabländer (fast han själv är engelsman) brukar berätta för mig om den otroliga generositeten hos de muslimska människorna. Hur kärleksfullt behandlad han blev som liten, och hur trygg han kunde springa omkring där familjen bodde, i vetskapen om att alla skulle se efter honom och ta hand om honom. Han förklarar det med att deras religion (!) säger åt dem att leva på det viset, och att det blir till en livsstil, ett sätt att vara. Och vilken underbar vana!

Jag, som inte alls var van vid detta, blev helt förbluffad vid umgänget med våra muslimska vänner. Tyckte jag att F:s vida långbyxor var vackra, tog det en vecka så hade hon sytt mig ett par! Med glädje! Tyckte jag hennes kardemummate var det godaste jag druckit, blev jag inbjuden på te i hennes hem så snart jag gick förbi! Och inte som ett tvång eller en plikt, utan med strålande glädje! För att inte tala om hur många vidunderligt goda indiska curryrätter vi bjöds på.......

Min man brukar berätta, att här hos oss blir man inbjuden på fika. Hos en muslimsk familj blir man inbjuden att bo hela året!

Även här i Sverige har vi vänner från Iran. Behöver jag säga att de är ungefär likadana...?

Så, jag buntar ihop dem, så gärna! En UNDERBAR godhjärtad och kärleksfull bunt!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att man inte kan avsaga sig Islam har val anda ingenting med hur generosa eller fantastiska manniskor innom den religionen kan vara?
Jag har tillbringat storre delen av 30 ar i Mellan Ostern och har manga, manga vanner dar och darifran. (Pa grund av min bakgrund av Arab varlden och dess kultur dras vi ofta till varandra har i USA ... liksom Svenskar dras till andra Svenskar) Jag har flera Muslimska vanner jag anser vara bland mina riktigt nara vanner.
Fortfarande i dag i Saudi Arabien kanner jag mig betydligt sakrare att ga ensam i alla delar av stader med flera millioner innevanare an jag gjor i stader bade har i USA och i Sverige. I en Stad som Jeddah (5 millioner innevanare) kan jag rora mig overallt alla tider pa dygnet utan att vara radd att bli overfallen.

Det har dock inte nagot att gjora med om man kan konvertera fran Islam eller inte. Och ... man kan INTE konvertera fran Islam enligt Sharia lagen som styr Islam och manga Imamer anser att det ar dodsstraff pa det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det menade jag inte heller! Jag bara hakade på "bunta-ihop-dem "-snacket med en positiv upplevelse! :laugh: En parentes, kanske!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Den här tråden har kommit att handla om "för eller mot islam", och inte om böneutrop eller inte! Böneutrop är ju inte direkt mission, kan inte tänka mig att dom vinner anhängare pga att böneutropen hörs i hela kvarteret. Så vi får knappast vare sig fler eller färre, mer konservativa eller fler liberala, muslimer pga
böneutrop.

Så alltså, åter till trådskaparens fråga: Böneutrop eller inte?

Jag har redan svarat på det men skriver det igen: Jag vill inte höra deras bönerop pga jag tycker det låter klagande och sorgligt. Vill dom höras så tycker jag dom kan använda kyrkklockor precis som vi svenskar, för trots allt bor dom ju i Sverige.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jomen visst känner väl du till Senior på buke? Petruska eller Honung sätter tonen så kommer det svansar och fyller i....

gulan

Men käre värld så barnsligt. Ska vi inte försöka hålla diskussionen på en lite högre nivå än så?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har redan svarat på det men skriver det igen: Jag vill inte höra deras bönerop pga jag tycker det låter klagande och sorgligt. Vill dom höras så tycker jag dom kan använda kyrkklockor precis som vi svenskar, för trots allt bor dom ju i Sverige.

Så en hel grupp troende ska rätta sig efter vad du tycker "låter fint"? :confused: Ändra sina vanor och de sätt de visar sin tro på bara för att passa dig? Är inte det lite väl förmätet?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har redan svarat på det men skriver det igen: Jag vill inte höra deras bönerop pga jag tycker det låter klagande och sorgligt. Vill dom höras så tycker jag dom kan använda kyrkklockor precis som vi svenskar, för trots allt bor dom ju i Sverige.

Jag är svensk och jag använder ingen kyrkklocka.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så en hel grupp troende ska rätta sig efter vad du tycker "låter fint"? :confused: Ändra sina vanor och de sätt de visar sin tro på bara för att passa dig? Är inte det lite väl förmätet?

Men man kan väl inte säja att de får ändra på något som de inte redan gör? Eller har vi böneutrop i Sverige redan?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men man kan väl inte säja att de får ändra på något som de inte redan gör? Eller har vi böneutrop i Sverige redan?

Nej, men i muslimska länder är det en viktig sedvänja, liksom det är viktigt för kristna att höra kyrkklockorna. Det går inte att byta ut mot något arbiträrt ljud bara för att det "inte låter fint" enligt en del. Ska vi ha religionsfrihet i Sverige så måste vi också låta människor uttrycka den religionen - exempelvis genom klädsel, böneutrop och matvanor - så länge de inte skadar någon annan. Hur kan vi annars kalla oss ett tolerant samhälle?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

DEN låga ribban lades tyvärr tidigare i diskussionen.

Jasså? Var det någon som klumpade ihop dig, gulan och skjoldur och kallade er buke-maffia, och påstod att ni automatiskt höll med varandra? Det missade jag i så fall. "Vem som började" känns också som en argumentationsteknik som borde hållas borta från Senior.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja eller hur!? :D så även att uttrycka otrevliga personangrepp. Det är viss skillnad på det o kunstruktiv kritik.
Men nu har vi kommit helt ifrån ämnet, tycker vi återgår till det!
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jasså? Var det någon som klumpade ihop dig, gulan och skjoldur och kallade er buke-maffia, och påstod att ni automatiskt höll med varandra? Det missade jag i så fall. "Vem som började" känns också som en argumentationsteknik som borde hållas borta från Senior.

Det är då vi är vid vägs ände, när diskussionen plötsligt börjar hagla om diskussionen och vilka som är delaktig i den. Tills nästa tråd dyker upp med fula fördomar.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp