Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men nu har vi kommit helt ifrån ämnet, tycker vi återgår till det!

Jag håller helt med. Alltså, hur tycker du vi ska kunna kalla oss ett tolerant samhälle med religionsfrihet om vi förbjuder människor att uttrycka sin tro?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är då vi är vid vägs ände, när diskussionen plötsligt börjar hagla om diskussionen och vilka som är delaktig i den. Tills nästa tråd dyker upp med fula fördomar.

Samt en metakommentar om vad diskussionen plötsligt börjat handla om och varför det är fel. ;) Men gärna för mig, jag släpper gärna den tråden och återgår till ämnet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller helt med. Alltså, hur tycker du vi ska kunna kalla oss ett tolerant samhälle med religionsfrihet om vi förbjuder människor att uttrycka sin tro?

Vem har gjort det? Alla får leva O tycka precis som de vill, men utan att pracka på/utsätta andra för det. Som jag sagt från början.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Samt en metakommentar om vad diskussionen plötsligt börjat handla om och varför det är fel. ;) Men gärna för mig, jag släpper gärna den tråden och återgår till ämnet.

Plötsligt? För mej är det det som varit diskussionsfrågan från början,vad har du diskuterat?:confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller helt med. Alltså, hur tycker du vi ska kunna kalla oss ett tolerant samhälle med religionsfrihet om vi förbjuder människor att uttrycka sin tro?

Men det måste ju finnas en gräns för där tron, eller sätten man uttrycker tron på, faktiskt stör människor för mycket.
Var ska den gränsen gå? Ska det då vara okej att vissa religioner får uttrycka sin tro, medan vissa inte får?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vem har gjort det? Alla får leva O tycka precis som de vill, men utan att pracka på/utsätta andra för det. Som jag sagt från början.

Jag svarade Skjoldur som tyckte att muslimer ska använda kyrkklockor istället för böneutrop därför att det passade Skjoldur bättre.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men det måste ju finnas en gräns för där tron, eller sätten man uttrycker tron på, faktiskt stör människor för mycket.
Var ska den gränsen gå? Ska det då vara okej att vissa religioner får uttrycka sin tro, medan vissa inte får?

Vad jag vet får alla större religioner uttryckas i Sverige (tänker du på någon speciell religion vars utövare hindras uttrycka sin tro?). Och ja, jag tycker också att det ska finnas ett visst mått av begränsningar, till exempel om man genom att uttrycka sin tro skadar andra människor. Men ett böneutrop en eller ett par gånger i månaden - nej, ingen kan få mig att tycka att det är att "störa för mycket" eller att skada någon annan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men det måste ju finnas en gräns för där tron, eller sätten man uttrycker tron på, faktiskt stör människor för mycket.
Var ska den gränsen gå? Ska det då vara okej att vissa religioner får uttrycka sin tro, medan vissa inte får?

Kyrkklockor stör mig enormt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men om dom nu får sin vilja igenom så att det blir 5 böneutrop om dagen, varav det första börjar tidigt på morgonen? Då skulle ju många bli störda, och inte bara på ett sådant sätt som överdrivet känsliga blir ;)

Om kyrkklockor stör så får man kanske mäta ljudet, se över tiderna de används osv? Är det rimlig tid, inte för ofta och inte för högt så är det väl ok, precis som andra religioner då.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag svarade Skjoldur som tyckte att muslimer ska använda kyrkklockor istället för böneutrop därför att det passade Skjoldur bättre.

Jaså gjorde du, då såg jag fel. Tyckte precis inlägg 522 var tydligt till mej. Då ber jag om ursäkt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men om dom nu får sin vilja igenom så att det blir 5 böneutrop om dagen, varav det första börjar tidigt på morgonen? Då skulle ju många bli störda, och inte bara på ett sådant sätt som överdrivet känsliga blir ;)

Om kyrkklockor stör så får man kanske mäta ljudet, se över tiderna de används osv? Är det rimlig tid, inte för ofta och inte för högt så är det väl ok, precis som andra religioner då.

Vem har sagt att det är vad "deras vilja" är? :confused: Kan vi inte börja med att diskutera det förslaget som framkommit, dvs ett böneutrop en fredag i månaden eller något ditåt? Det känns ganska så onödigt att diskutera fiktiva scenarion. En gång i veckan, vilket är mycket färre gånger än det nuvarande förslaget, tycker jag är helt rimligt exempelvis.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det har stått i flera artiklar (ska försöka hitta) att "de" (vem det nu var) tycker att det här är jättebra och att de hoppas på att det ska bli 5ggr om dagen, som de har på hemmaplan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

: Jag vill inte höra deras bönerop pga jag tycker det låter klagande och sorgligt. Vill dom höras så tycker jag dom kan använda kyrkklockor precis som vi svenskar, för trots allt bor dom ju i Sverige.
Vadå "vi svenskar"?? Jag har fan ingenting med varken kyrkklockorna eller din intoleranta syn att göra, klumpa inte ihop oss bara för att vi har samma ursprung!

Få saker gör mig så irriterad som när SD-typer pratar om 'vi svenskar' eller 'vårt Sverige'. Mitt Sverige har inte ett skit med deras unkna åsikter att göra!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det har stått i flera artiklar (ska försöka hitta) att "de" (vem det nu var) tycker att det här är jättebra och att de hoppas på att det ska bli 5ggr om dagen, som de har på hemmaplan.

ÄVEN om du hittar någon artikel om "någon" som "hoppas" att det ska bli tillåtet med böneutrop fem gånger per dag, så är det ju fullständigt irrelevant för det förslag som finns just nu. Varför kan vi inte diskutera det istället för vad "de" kanske vill eller önskar sig i en avlägsen framtid?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

ÄVEN om du hittar någon artikel om "någon" som "hoppas" att det ska bli tillåtet med böneutrop fem gånger per dag, så är det ju fullständigt irrelevant för det förslag som finns just nu. Varför kan vi inte diskutera det istället för vad "de" kanske vill eller önskar sig i en avlägsen framtid?

Problemet är att om man nu godkänner böneutrop öht så blir godkännandet ett prejudikat och man kommer således ha väldigt svårt att i framtiden neka när det kommer ansökan om att få införa det fler ggr/dag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det har stått i flera artiklar (ska försöka hitta) att "de" (vem det nu var) tycker att det här är jättebra och att de hoppas på att det ska bli 5ggr om dagen, som de har på hemmaplan.

Ja men det hade väl varit toppen. Då kanske man inte behöver väckarklocka längre. Inte ens på lediga dagar/nätter ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tills nästa tråd dyker upp med fula fördomar.

Det är en väsentlig skillnad på fördomar och åsikter.
Skulle tro att vi kan hitta andra ämnen där det är ombytta roller.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp