Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Alltså, det börjar faktiskt bli lite tjatigt att kalla folk som inte håller med en för rädda och fördomsfulla *gäsp* . Har du verkligen inget annat att komma med?

http://www.dagen.se/nyheter/nu-kan-boneutrop-snart-bli-verklighet-i-botkyrka/

Sen kan du ju googla ordet prejudikat om du inte vet vad det betyder.

Jag har inte kallat dig något alls, jag svarade McGyver. Och din ton är verkligen otrevlig.

Dessutom vet jag vad prejudikat betyder. Och "prejudikat i liknande fall" i denna artikel betyder att det kan innebära att fler moskéer i andra delar av Sverige får igenom förslag att ha böneutrop en gång i veckan, en gång i månaden eller två gånger per år, beroende på vilket av dessa förslag som går igenom. Det finns inga belägg för att ett tillstånd för böneutrop en gång i veckan plötsligt gör att det blir tillåtet med böneutrop fem gånger om dagen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har inte kallat dig något alls, jag svarade McGyver. Och din ton är verkligen otrevlig.

Dessutom vet jag vad prejudikat betyder. Och "prejudikat i liknande fall" i denna artikel betyder att det kan innebära att fler moskéer i andra delar av Sverige får igenom förslag att ha böneutrop en gång i veckan, en gång i månaden eller två gånger per år, beroende på vilket av dessa förslag som går igenom. Det finns inga belägg för att ett tillstånd för böneutrop en gång i veckan plötsligt gör att det blir tillåtet med böneutrop fem gånger om dagen.

Nja, eftersom det var mig du ville ha "belägg" ifrån så utgår jag väl att det är mig du menar, eller?

Ja, i första hand betyder det att böneutrop kan införas i princip var som helst här i landet - utan att omgivningen har något att säga till om.

Och nä, helt plötsligt kommer det inte bli tillåtet med fler ggr/dag men om man godkänner det varje fredag "till att börja med" (som muslimerna själv säger) så kommer det ju inte finnas några juridiska argument för att sedan neka först 2 ggr/dag sedan 3 ggr/dag osv eftersom det kommer finnas ett prejudikat där man godkände böneutropet från första början.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nja, eftersom det var mig du ville ha "belägg" ifrån så utgår jag väl att det är mig du menar, eller?

Ja, i första hand betyder det att böneutrop kan införas i princip var som helst här i landet - utan att omgivningen har något att säga till om.

Och nä, helt plötsligt kommer det inte bli tillåtet med fler ggr/dag men om man godkänner det varje fredag "till att börja med" (som muslimerna själv säger) så kommer det ju inte finnas några juridiska argument för att sedan neka först 2 ggr/dag sedan 3 ggr/dag osv eftersom det kommer finnas ett prejudikat där man godkände böneutropet från första början.

Som sagt, jag svarade på McGyvers inlägg nr 557 om att det "inte behövs några belägg". Jag förstår inte riktigt hur det kan vara oklart? Hävdar du liksom McG att det inte behövs belägg för påståenden?

Böneutrop kommer fortfarande inte kunna införas hur som helst i andra städer, det måste godkännas av kommunen där också - även om det såklart blir betydligt lättare att få igenom ett sådant förslag om detta går igenom. Jag ser verkligen inget problem med det.

Återigen. Det finns inga belägg för att man måste säga ja till fem gånger om dagen för att man har sagt ja till en gång i veckan. Det där är bara skrämselpropaganda. Kommer det ett till medborgarförslag så får kommunpolitikerna ta ställning till det på nytt, med hänsyn till störande av omgivning osv.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

i princip var som helst här i landet - utan att omgivningen har något att säga till om.
Kan det tänkas att det kan bli svårt att få bygglov till nya moskeer om böneutrop blir tillåtet? Kan en ny kyrka få bygglov överallt om kyrkan vill ha klingade klockor som ska ljuda utåt utan att omgivningen har något att säga till om?
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker dom kan få ha sina böneutrop.

Har aldrig störts utav det när jag befunnit mig utomlands i Islamiskt land.
Men då har iofs Moskèrna legat på så pass stort avstånd att det inte har varit direkt märkbart utan snarare diffust i bakgrunden.

Kan tänka mig att dom som bor intill Moskèn kommer bli störda snarare av ljudnivån än av själva utropet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL

Jag säger självklart ja till böneutrop från moske.

De finns en oändlig massa ljud som kan verka störande och jag ser inte att böneutrop skulle vara annorlunda än andra ljudkällor.

Kan det inte vara så att det är den gamla vanliga rädslan och aversionen mot sådan man inte känner igen? Allt man inte är van vid är konstigt och skrämmande. Allt från vindkraftverk till strålning från mobiltelefoner... Eller blänk från grindstolpar.

Jag tillbringar mina dagar ihop med bland annat en hel drös muslimer. Jag tänker inte på vilken religon människor har. Mer på vilken personlighet de har. Många helt underbara personer i min dagliga gärning är muslimer.

Kunde inte bry mig mindre.

Det finns annat att bry sig om. Vi hade besök från kvinnorjouren idag. Det som de talade om är verkliga Problem.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Alltså, det börjar faktiskt bli lite tjatigt att kalla folk som inte håller med en för rädda och fördomsfulla *gäsp* . Har du verkligen inget annat att komma med?

http://www.dagen.se/nyheter/nu-kan-boneutrop-snart-bli-verklighet-i-botkyrka/

Sen kan du ju googla ordet prejudikat om du inte vet vad det betyder.

Svider det att bli kallad fördomsfull o rädd?
Borde det knappast göra om du har minsta gnutta av självkännedom.:angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Alltså, det börjar faktiskt bli lite tjatigt att kalla folk som inte håller med en för rädda och fördomsfulla *gäsp* . Har du verkligen inget annat att komma med?.

Eller hur. Det känns som att det tar vid när argumenten tar slut, eller frustrationen tar över och sänker diskussionen till personangrepp. Det är knappast någon här som är varken rädd eller fördomsfull, vi har bara olika åsikter helt enkelt :idea:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Svider det att bli kallad fördomsfull o rädd?
Borde det knappast göra om du har minsta gnutta av självkännedom.:angel:

Svider? Känns lite enkelspårigt bara... och nä, jag är varken fördomsfull eller rädd thank you very much :cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Knappast, men jag stör mig på uppenbar okunnighet.

Japp det är okunnighet, rädsla och fördommar som styr våra liv...

Jisses va synd det måste vara om oss som dessutom inte LÄR oss att veta bättre... Och det TROTS att ni är så PK så det räcker och blir över...

Det roliga är att ni tror att ni har rätt, att ni tror att bara vi LÄR OSS hur BRA det är med böneutrop så löser sej allt... Men NEJ tyvärr ...
Jag röstade Nej till EU med, är det bättre med EU ? Svårt att veta men generellt ? Nej skulle inte tro det. (nu kom vi inpå invandringen som visserligen diskuteras i en annan tråd) För den invandring som kostar mest är inte de asylsökande flyktingarna, utan "arbetskraftsinvandringen" från Polen, rumänien osv. Ett lysande exempel är tex bärplockningen, men även Lastbilschaufförer... Och dessa har ju "fri rörlighet inom EU" ... Jättesmart !
Och nu är jag väl rasist åxå =) Okunniga rädda och fördomsfulla jag =)
Fast det är sant... Jag har FÖRDOMMAR ! (och de kommer av mina ERFARENHETER !!! )
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om dom införskaffar det kommer jag flytta ut ur stan. Punkt. Vi svenskar får inte sjunga nationalsången på skolavslutningar och halva sången kapas av för att någon tyckte den var så fruktansvärt rasistisk. Men deras böneutrop får tillochmed skrikas ut i högtalare? 5 ggr om dagen om allt går igenom enligt önskemål??
Det är nästan pinsamt att bo i ett land där man begränsar svenskarnas vanor och traditioner men kraftigt utökar invandrarnas.

Jag tycker absolut att vi ska anpassa vårat samhälle så att dom också kan få trivas sålänge dom sköter sig. Men varför ska dom har avsevärt mkt mer frihet än vad vi svenskar får?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, i första hand betyder det att böneutrop kan införas i princip var som helst här i landet - utan att omgivningen har något att säga till om.

Det argumentet är nog inte hållbart som prejudikat. I Sverige har vi en princip om kommunalt självbestämmande vilket innebär att varje kommun gör som de själva vill.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det argumentet är nog inte hållbart som prejudikat. I Sverige har vi en princip om kommunalt självbestämmande vilket innebär att varje kommun gör som de själva vill.

Varje kommun ja - men det finns ju instanser dit man kan överklaga och dessa måste följa prejudikat. Risken att en som fått ett nej inte skulle överklaga när denne vet att andra fått ett ja är ju näst intill obefintlig.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Om dom införskaffar det kommer jag flytta ut ur stan. Punkt. Vi svenskar får inte sjunga nationalsången på skolavslutningar och halva sången kapas av för att någon tyckte den var så fruktansvärt rasistisk. Men deras böneutrop får tillochmed skrikas ut i högtalare? 5 ggr om dagen om allt går igenom enligt önskemål??
Det är nästan pinsamt att bo i ett land där man begränsar svenskarnas vanor och traditioner men kraftigt utökar invandrarnas.

Jag tycker absolut att vi ska anpassa vårat samhälle så att dom också kan få trivas sålänge dom sköter sig. Men varför ska dom har avsevärt mkt mer frihet än vad vi svenskar får?

Suck... "vi får inte ens sjunga nationalsången" , detta gamla tramsargument. Kan du ge en oberoende källa till det? Exakt var har detta hänt?

Hur begränsas dina vanor och traditioner av att invånare av en annan världsreligion tillåts utöva den så att det hörs utanför moskén - en gång i veckan?

Vilka vanor och traditioner anser du hotas och begränsas?

Hur ska alla svenska muslimer göra, de som inte är invandrare eller som har blivit svenska medborgare?

Vad är det för frihet muslimska svenskar har som icke-muslimska svenskar inte har?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varje kommun ja - men det finns ju instanser dit man kan överklaga och dessa måste följa prejudikat. Risken att en som fått ett nej inte skulle överklaga när denne vet att andra fått ett ja är ju näst intill obefintlig.

Du hittar ju bara på.

Kommunala beslut skapar överhuvudtaget inga prejudikat, du tänker på prejudicerande domar i domstolar, vilket är en helt annan sak.

Det är inte så att om en kommun beslutat en sak, så måste andra kommuner "följa det prejudikatet". I så fall vore det ju helt meningslöst både med kommunalaval och med kommunalt självstyre, eftersom sossekommuner skulle bli tvungna att göra som moderatkommuner, och omvänt. Så funkar det förstås inte.

Precis som inte heller alla kommuner har samma regler för annat buller, inklusive kyrkklockorna. Tvärtom har många kommuner olika regler även inom kommunen, beroende på var kyrkan ligger, kan den ringa olika ofta osv. Alltså inte "prejudikat" på den nivån heller.

Sen undrar jag om du vet ungefär hur många moskéer som finns i Sverige och hur många av dem som har en minaret? Någon gissning? Jag menar, eftersom du uppenbarligen ser framför dig böneutrop som ljuder över hela Sverige fem gånger om dagen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och även om det skulle finnas en prejudicerande verkan så är det ju inga problem om avgörandet fattas utifrån faktorer som hur störande böneutropen kan tänkas bli för omgivningen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Med all respekt - men nu är du faktiskt ute och cyklar. Om en medborgare anser att en kommun fattat ett olagligt beslut kan det beslutet överklagas till förvaltningsrätten. Men det finns ju ingen lag som säger att kommunerna måste tillåta t ex böneutrop (då skulle vi inte haft den här debatten). Alltså är det per se inte ett beslut som är möjligt att överklaga.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp