Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För mig har skolavslutningen i en kyrka inget med religion att göra utan det var mer en lokal där alla familjer hade plats att sitta plus mycket mysigare än att sitta i en gammal gympasal.
När man sedan måste byta lokal pga att andra med en annan religion kan ta illa upp tycker jag är fel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att ha kyrka enbart som lokal kan jag köpa. Men i min skola skulle prästen vara delaktig, hålla tal och "välsigna" oss alla, vilket definitivt inte var välkommet för t ex en ateist som jag.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då kan jag förstå att du e emot det, om det var så skulle jag inte heller gilla det då jag inte heller är troende. När jag gick i skolan var det inget religiöst alls, inte vad jag kan komma ihåg i alla fall så då tycker jag att det är så fel att det ändrar lokal med hänvisning till att folk med annan religion kan ta illa upp.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då kan jag förstå att du e emot det, om det var så skulle jag inte heller gilla det då jag inte heller är troende. När jag gick i skolan var det inget religiöst alls, inte vad jag kan komma ihåg i alla fall så då tycker jag att det är så fel att det ändrar lokal med hänvisning till att folk med annan religion kan ta illa upp.

Sjöng ni inte ens "Den blomstertid nu kommer"?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För mig har skolavslutningen i en kyrka inget med religion att göra utan det var mer en lokal där alla familjer hade plats att sitta plus mycket mysigare än att sitta i en gammal gympasal.
När man sedan måste byta lokal pga att andra med en annan religion kan ta illa upp tycker jag är fel.

Av allt jag begriper är det sällan personer med annan religion som är obekväma med situationen. Snarare är det alla vi som inteär religiösa alls som känner oss rejält obekväma.

Jag har firat samtliga mina avslutningar i skolan. Att man kunde fira dem i kyrkan kom som en överraskning när avkomman började skolan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag hör till de som inte tycker att vare sig nationalsång som skolavavslutning har i kyrkan att göra överhuvudtaget. Liksom, avsaknad av logik och relevans, de luxe. Religion och nationalyttring har liksom inte med sammanhanget 'skolavslutning att göra. Vad gör det mig till? Jag har trots uppnådd medelålder aldrig kunnat se eller känna annnat än att det är FEL.

Jag förstår inte heller vad nationalsången har med en skolavslutning att göra, vi sjöng aldrig den på någon av våra avslutningar, varken på låg-, mellan-, högstadiet eller gymnasiet. Knappast någonting jag direkt saknat. Upp till 8an gick vi i kyrkan på vårterminsavslutningarna, då sjöngs det någon psalm och delades ut lite stipendier, prästen sa några ord och sen var det klart. Visst tyckte man som yngre det var lite roligt att ha avslutningen i kyrkan, men det berodde mest på att man fick komma bort från skolan och för att kyrkan var lite mysigare än ett klassrum. Det var knappast bundet till någon religiös känsla.

Därför har jag så himla svårt att förstå detta jäkla liv det blivit om att man inte längre får fira avslutningar som man alltid gjort, i kyrka och med nationalsång. Gör man verkligen det på så många platser i Sverige och varför bryr man sig överhuvudtaget om kyrka och nationalsång?

Antagligen för att man inte riktigt vet hur man ska uttrycka vad det egentligen är man är rädd för och känner, så man griper tag i allt som går och gör trojanska hästar av .. öh, småplank. (:angel:)

Tråkigt, tycker jag, att det ska vara så svårt att acceptera andra människor och förändringar (som egentligen inte påverkar någon nämnvärt)..


Tillägg: Vår kyrka i min gamla hemby ringer och plingar en gång i timmen, och rådhuset här i Helsingborg spelar hela låtar (några gånger har det tydligen varit kända poplåtar:rofl:) kl 12, 3, 6 och 9. Övriga tider slår den så många pling som klockan är. Rådhuset ligger mitt i centrum och det hade knappast varit mer irriterande med ett böneutrop i veckan, för någon.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Beror det på att du generellt inte har nära till tacksamhet?

Jag är tvärtom, jag känner daglig tacksamhet för allt möjligt och många gånger förundras jag över att folk inte har vett att vara/visa tacksamhet men det är kanske så enkelt att det inte är deras grej helt enkelt.

Jo, så kan det vara. Och det kan ju också vara så att vi har olika idé om hur tacksamhet känns, så att säga. Att det ligger olika nära till hands för oss att benämna en känsla så, menar jag.

Men nu tänkte jag främst politiskt, utifrån ett medborgarperspektiv. Då framstår verkligen inte tacksamhet som den bästa utgångspunkten för att vara en medborgare som aktivt tar del i samhällslivet och på olika vis bidrar till att utveckla det. Tacksamhet verkar ju snarare konserverande, i så fall, typ att vi är så tacksamma att vi varken tar initiativ till nya saker, eller kräver något.

Om flyktingar som får bli medborgare känner sig tacksamma, är väl en sak, men det är absolut inget man kan "kräva" av dem. Jag tycker också att det verkar vara stor risk att man genom att vara tacksam aldrig blir mer än gäst i sitt nya land. Vilket som jag ser det vore dåligt både för gästen och för landet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag hör till de som inte tycker att vare sig nationalsång som skolavavslutning har i kyrkan att göra överhuvudtaget. Liksom, avsaknad av logik och relevans, de luxe. Religion och nationalyttring har liksom inte med sammanhanget 'skolavslutning att göra. Vad gör det mig till? Jag har trots uppnådd medelålder aldrig kunnat se eller känna annnat än att det är FEL.

Vem har pratat om kyrkan eller religion? Vi fick inte sjunga nationalsången på skolgården..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller helt och håller med. Nationalsången är självfallet inte rasistisk - men vad har den på en skolavslutning att göra? Likaså att ha skolavslutning i kyrkan. Det är i min mening helt befängt.

När tycker du att man ska sjunga nationalsången? Ska man öht sjunga nationalsången?

Jag har svårt att se att det någonsin kan vara fel att sjunga en nationalsång. Vad är felet med att sjunga den? Mer än om man typ firar Uruguays nationaldag, då kan det ju vara lite malplacerat.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl klart att man ska kunna sjunga nationalsången. Men varför på en skolavslutning? Jag ser ingen logik i det, alls.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl klart att man ska kunna sjunga nationalsången. Men varför på en skolavslutning? Jag ser ingen logik i det, alls.

Men varför inte? Varför ska man sjunga nånting alls isåfall, varför är det mer konstigt att sjunga den än alla andra låter som sjungs?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl lämpligt att sjunga nationalsången på t ex nationaldagen ;) Och i sportsammanhang där vi tävlar mot andra länder.

Vad har skolan med Sveriges nationalsång att göra? Vad är din åsikt förutom ickesvaret "varför inte"?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har ingen åsikt om det, jag har aldrig sjungt den på någon skolavslutning en enda gång. Dock om dom skulle göra det skulle jag inte se det som något vidare konstigt, det är många låtar som sjungs som inte har något större samband med någonting riktigt. Vi är ju ändå i sverige och det är en relativt fin sång så..varför inte.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vad är det då?

Nästan 70% kristna (även om en hel del av dem säkert inte är troende)

Och hela vår grundlag bygger på kristendom.

Sekulariserat, sekulariserat, sekulariserat. Officiellt. År 2000 separerade Svenska kyrkan och staten åt. Vi har ingen statsreligion. Sedan, beroende på vilken forskning man ser till, är 40-85% av svenskarna ateister, agnostiker eller "icke-troende".

Att 70% (en stadigt sjunkande siffra) är medlemmar i Svenska kyrkan gör dem inte till kristna. Väldigt många är medlemmar "för att SK gör så mycket gott" men de anser sig ändå vara ateister eller agnostiker.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

När tycker du att man ska sjunga nationalsången? Ska man öht sjunga nationalsången?

Jag har svårt att se att det någonsin kan vara fel att sjunga en nationalsång. Vad är felet med att sjunga den? Mer än om man typ firar Uruguays nationaldag, då kan det ju vara lite malplacerat.

I nationella sammanhang kanske? Vore det väldigtväldigt långsökt tycker du? Vare sig nationalsång eller psalmsjungande hör samman med skolavslutning tycker jag då.

----
kl
Några har uttryckt det som att kyrkan är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Kyrkan är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en kyrka i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. Kan det bli taffligare?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför är det så hemskt med kyrkor? Har kyrkan gjort dig något illa personligen? Kyrkan är annars en fridfull plats där otroligt mycket människor blir hjälpta, troende som icketroende.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför är det så hemskt med kyrkor? Har kyrkan gjort dig något illa personligen? Kyrkan är annars en fridfull plats där otroligt mycket människor blir hjälpta, troende som icketroende.

Undrar detsamma, dessutom så finns det ju ett fint instrument där som man inte gärna kan flytta nån annanstans (orgeln) och finns det något mera rogivande än att sent på kvällen i mörkret med bara svag läktarbelysning sitta och spela på den?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I nationella sammanhang kanske? Vore det väldigtväldigt långsökt tycker du? Vare sig nationalsång eller psalmsjungande hör samman med skolavslutning tycker jag då.

----
kl
Några har uttryckt det som att kyrkan är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Kyrkan är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en kyrka i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. Kan det bli taffligare?

Fast vad är definitionen av ett "nationellt sammanhang"? Måste hela Sverige göra något samtidigt för att det ska vara ett nationellt sammanhang? Det är alltså okej att sjunga nationalsången när Sveriges fotbollslandslag ska spela en fotbollsmatch (man vet ju inte ens om de har vunnit) men inte okej när Sveriges skolbarn har klarat av ytterligare ett år i skolan? Nu gillar jag visserligen sport men att det skulle vara så mycket viktigare än allt annat vet jag inte om jag tycker.

Förstår inte rikgt varför det ska vara så mycket dramatik att sjunga nationalsången, eller hur det inte kan vara något positivt. Obegripligt.

Angående det du skrev sen (som jag förstod inte var just till mig) så är det såklart dig fritt att göra äcklade smileys och må fysiskt illa av kyrkor. Men det är intressant att du basunerar ut det i en tråd som denna.

Meningen Några har uttryckt det som att moskén är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Moskén är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en moské i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. känns som något som hade fått helt andra reaktioner i denna tråd.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vad är det då?

Nästan 70% kristna (även om en hel del av dem säkert inte är troende)

Och hela vår grundlag bygger på kristendom.

Lite intressant fråga, vem som är "kristen" och vem som inte är. Hur "het" måste ens tro vara för att man ska kvalificera som kristen? Räcker det med att man utbrister -Gode Gud hjälp! när man är i en risksituation (nåt som t.om. min superateistiske man skulle tänka sig göra), eller måste man vara vuxendöpt och gå regelbundet i kyrkan/församlingen? JAG tror att de flesta svenskar trots allt (absolut inte alla!!) har ett uns av kristen tro i sig, förmodligen pga sed och påverkan, men ändå. Och med "kristen" menar jag då inte att man är medlem i svenska kyrkan och döper sitt barn där, utan att man har nån form av, kanske lös men ändå, tro på "Gud" och Jesus och att nåt händer med ens själ när man dör. Den tron kan vara lösare än lös, men jag tror att den finns där hos väldigt många, de flesta om jag ska dra till med en gissning.

Men det kanske inte är att vara kristen, det är kanske ... vad ska man kalla det, andlig? Mycket löst andlig.

Jag tror i alla fall det är jättevanskligt att nämna siffror ang hur många svenskar som är kristna. Omöjligt, till och med.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp