Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skulle nog uttrycka det som att Sverige har en kristen bakgrund och har kristna traditioner - tillsammans med hedniska traditioner som t ex midsommar.

Sverige är ett av de länder i världen som har högst andel ateister, så att "de flesta" har en vag tro på Gud vet jag inte om jag håller med om.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag skulle nog uttrycka det som att Sverige har en kristen bakgrund och har kristna traditioner - tillsammans med hedniska traditioner som t ex midsommar.

Sverige är ett av de länder i världen som har högst andel ateister, så att "de flesta" har en vag tro på Gud vet jag inte om jag håller med om.

Ja, våra sk kristna traditioner är ju ofta en blandning av hedniska och kristna idéer!

Jag vet inte heller ang andelen ateister/troende, jag bara tycker mig känna att många har en ganska luddig "tro" som man gärna tar till i krisiga lägen, när en nära avlider, etc etc så att där ofta finns nåt i botten som kanske inte uppfattas av en själv som en "kristen tro".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Visst, absolut. Jag har ju ingen aning om vad folk innerst inne känner. Men ingen jag känner har den upplevelsen iallafall så vitt jag vet. Även i krissituationer och dödsfall.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och när man pratar om Svenska Kyrkan så är den ju väldigt tolerant - man hör knappast talas om människor som utesluts ur kyrkan pga "okristligt" leverne, brist på engagemang osv osv. I många andra kristna samfund kallas man till möte om man t.ex. inte kommer till "gudstjänsterna" och man kan mycket väl bli utesluten och bannad.

Så, Svenska Kyrkan och svenskarnas sk kristendom, uppfattar jag som något väldigt svävande och luddigt i kanterna. Det finns inte många ramar kring hur man ska vara och tänka för att kvalificera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Förstår inte rikgt varför det ska vara så mycket dramatik att sjunga nationalsången, eller hur det inte kan vara något positivt. Obegripligt.
Obegripligt? Mja, du använder ett starkt känslo-uttryck som antyder att du stör dig mer på andra sidan av myntet än vad jag gör. Jag förstår bara inte sammanhanget mellan skolavslutning och nationalsång. Varför är det viktigt att sjunga just nationalsång på just en skolavslutning? Varför reser vi oss inte upp och sjunger nationalsången runt julbordet då, liksom? Ett nationellt sammanhang är för mig i en situation där nationell sammanhållning och känsla är motiverad. Det har jag svårt att se i sammanhanget fotbollsmatch på vallen bakom byn. Eller i sjuåringars skolavslutning - i kyrkan.
Angående det du skrev sen (som jag förstod inte var just till mig) så är det såklart dig fritt att göra äcklade smileys och må fysiskt illa av kyrkor. Men det är intressant att du basunerar ut det i en tråd som denna.

Meningen Några har uttryckt det som att moskén är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Moskén är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en moské i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. känns som något som hade fått helt andra reaktioner i denna tråd.

Duktigt, du reagerar precis som jag avsåg och hoppades. Nu har jag inte sån koll på om just du hör till de som argumenterar mot böneutrop i sverige och generellt mot det som buntas ihop med ordet 'islam' i tråden', men de som gör det kanske kan ta till sig att navelskådning inte är så vidsynt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Obegripligt? Mja, du använder ett starkt känslo-uttryck som antyder att du stör dig mer på andra sidan av myntet än vad jag gör. Jag förstår bara inte sammanhanget mellan skolavslutning och nationalsång. Varför är det viktigt att sjunga just nationalsång på just en skolavslutning? Varför reser vi oss inte upp och sjunger nationalsången runt julbordet då, liksom? Ett nationellt sammanhang är för mig i en situation där nationell sammanhållning och känsla är motiverad. Det har jag svårt att se i sammanhanget fotbollsmatch på vallen bakom byn. Eller i sjuåringars skolavslutning - i kyrkan.


Duktigt, du reagerar precis som jag avsåg och hoppades. Nu har jag inte sån koll på om just du hör till de som argumenterar mot böneutrop i sverige och generellt mot det som buntas ihop med ordet 'islam' i tråden', men de som gör det kanske kan ta till sig att navelskådning inte är så vidsynt.

Nej jag ser verkligen inte problemet med att sjunga nationalsången. Att vi inte reser oss upp och sjunger nationalsången kring julbordet har väl med att göra att det inte är tradition att göra det. Men om någon skulle vilja göra det kan inte jag se vad som skulle vara fel med det. Stor skillnad.

Lite smått komiskt att du efter ditt inlägg med eek-smiley och beskrivning om hur det är vedervärdigt, att håren reser sig på dina armar och att du mår illa, tycker att jag använder mig av starka känslouttryck när jag skriver att något är obegripligt.

Precis lika komiskt är det att reagera med ett "haha du reagerade du som jag trodde" istället för att svara på sakfrågan. Som att någon för ett ögonblick skulle tro att du satt med en sådan plan från början. Klassiskt.. Och nej tack jag vill inte bli ihopbuntad med folk som skulle argumentera mot islam.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Beträffande TS fråga. Jag har inget emot att man kallar till bön från ett minaret. Det är, för mig, mindre störande än tåg, bilar, trimmade mopeder etc. Man vet när bönen utropas däremellan är det tyst. Kyrklockorna hör jag inte ens fast jag har 100 meter till kyrkan.

Jag har inga problem med folk som utövar sin religion, så länge man inte tar till extrema metoder för att omvända andra människor.

Vid skolavslutningen var vi i kyrkan p.g.a utrymmesskäl och vad jag minns så sjöng vi inte nationalsången.


Jag tycker inte om synsättet "Vi och Dem". Det är narcissismens tidevarv vi lever i

Hur vi än vänder och vrider på saken så är vi alla beroende av varandra.
Jag efterlyser lite medmänsklighet och förståelse för de som har en annan livshistoria. Alla är lika värda och om vi ska hårddra det hela med en otäck liknelse, så ser vi alla likadana ut under skinnet.

NiNi - agnostiker
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Meningen Några har uttryckt det som att moskén är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Moskén är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en moské i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. känns som något som hade fått helt andra reaktioner i denna tråd.

:rofl: :bump: :banana: :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sjöng ni inte ens "Den blomstertid nu kommer"?

Jo förvisso, men för mig har den inget med religion att göra utan jag förknippar den med sommar även om den är en psalm. Och det är ju inte därför de har flyttat skolavslutningen från kyrkan. De sjunger fortfarande dessa låtar/psalmer, i alla fall på min gamla skola, dock är det bara inte tillåtet i kyrkan längre.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man är kristen när man tror att Jesus är ens frälsare.
Tror man på "en-kanske-gud-någonstans-som-jag-inte-vet-vad-det-är-typ-universum" är man panteist eller liknande. Det behöver inte nödvändigtvis vara den abrahamiska guden.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår bara inte sammanhanget mellan skolavslutning och nationalsång. Varför är det viktigt att sjunga just nationalsång på just en skolavslutning?

Nej och jag förstår inte vitsen med böneutrop. Det går aldeles utmärkt att vara rättrogen muslim utan att höra böneturop. Jag tror nog att muslimer från ex nomadfolk betraktar sig som lika mycket muslimer som de som bor nära moskén.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Precis lika komiskt är det att reagera med ett "haha du reagerade du som jag trodde" istället för att svara på sakfrågan. Som att någon för ett ögonblick skulle tro att du satt med en sådan plan från början. Klassiskt.. Och nej tack jag vill inte bli ihopbuntad med folk som skulle argumentera mot islam.

Precis det är ju ingen som tror på det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Precis det är ju ingen som tror på det.

Nej, det är ju ditt val. Jag lämnade det öppet för tolkning. Diskussionen har nått top of the bottom och du står med bottenslammet upp till hakan.

Jag är inte kyrklig alls, jag har gått ur svenska kyrkan MEN, jag arbetar på uppdragsbas minst en gång i månaden i kyrkan, på uppdrag av svenska kyrkan. Jag vistas alltså regelbundet och frivilligt i kyrkan tillsammans med präst och församlingsmedlemmar OCH människor som hör till andra församlingar OCH kyrkor OCH religioner samt människor som bara har engagemang i att hjälpa andra människor - oavsett deras religion. Detta är inte relevant för diskussionen överhuvudtaget, men fyi - man dömer andra människor efter sig själv.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Knappast, men Zoia kanske gör det?
Detta var jag svarade på:

"
Citat:
Ursprungligen postat av Zoya Visa inlägg
Alltså, det börjar faktiskt bli lite tjatigt att kalla folk som inte håller med en för rädda och fördomsfulla *gäsp* . Har du verkligen inget annat att komma med?

http://www.dagen.se/nyheter/nu-kan-b...et-i-botkyrka/

Sen kan du ju googla ordet prejudikat om du inte vet vad det betyder."

Mitt svar:

"Svider det att bli kallad fördomsfull o rädd?
Borde det knappast göra om du har minsta gnutta av självkännedom. "
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL:
Nu börjar den här tråden OCKSÅ urarta till personangrepp, det är bara att inse för er som inte gör det utan bara bjäbbar på att det GÅR INTE att fostra andra vuxna människor till att ha samma tro och värderingar som ni själva har. Det HAR aldrig gått och det KOMMER ALDRIG att gå, alla har en fri vilja och så har vi åsiktsfrihet här i landet (vilket vissa tydligen missat) och så får vi tänka och tycka precis som vi vill, det kan ingen hindra. Ju mer människor försöker fostra andra människor, desto mer anti blir dom som ska pådyvlas den "rätta tron".


McG - som aldrig tänker gå i någon annans ledband bara för att vara PK och till lags för dom som "vet bäst". :grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är ett jäkla tjat om åsiktsfrihet. Visst har vi det! Ett mycket tydligt exempel är den här tråden. Många har uttryckt en hel massa olika åsikter, och ingen har blivit mördad eller fängslad. Det är åsiktsfrihet. Det är inte samma sak som att man har rätt att säga en massa saker utan att någon ifrågasätter.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det syftades inte på att man inte kan ifrågasätta/bli ifrågasatt utan på personangreppen när nån inte tycker som en själv. Men när argumenten och ordförrådet tryter kan det tydligen bli så tråkigt.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp