Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och så tar vi då den där vanliga påminnelsen:

Håll era skriverier till ämnet.
Åsikter och kommentarer om ämnet är alltid ok.
Åsikter och kommentarer om andra användare är inte ok.


/moderatorn
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är lika fel att säga att alla som är emot böneutrop är emot religionsfrihet. Jag har min fulla rätt att vara mot böneutrop utan att för den sakens skull varken vara emot muslimer eller religionsfrihet. Jag ser bara inte hur vi ska kunna leva i ett mulitkulturellt samhälle utan att dra gränser för hur vi basunerar ut vår religion. Jehovasvittnen går runt och knackar dörr vilket många irriterar sig på. Jag vill inte ha fler religiösa pådyvlingar men jag kan välja att inte öppna för jehovas vittnen eller att sätta en lapp på dörren. Men ett böneutrop kan jag inte stänga ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL:
det GÅR INTE att fostra andra vuxna människor till att ha samma tro och värderingar som ni själva har. Det HAR aldrig gått och det KOMMER ALDRIG att gå

Säger du det :D
Det finns ju en del människor som varmhjärtat och generöst helst vill öppna landsgränserna och låta världens alla lyckovandrare obehindrat få ta del av vårt skattefinansierade välfärdssystem till ingenting återstår.
Vacker tanke, vackra människor, en trolig guldstjärna i himlen.
Många av dessa generösa och kärleksfulla personer verkar tro att det går att ändra på människor?

Tror att friktionen som uppstår när svensken möter annan nationalitet (som pga kultur/tro/värderingar/uppväxtmiljö/trauman osv har en syn på kvinnor och konflikthantering som inte riktigt imponerar) - går att avhjälpa!
Lite kärlek, bidrag, utbildning, jobb (som fö inte finns och inte kommer finnas), hyresrätt (som numer knappt finns och troligen inte kommer finnas) i utanförskapsområde och svenska skötsamma vänner (som troligen inte bor i samma område) så är saken biff.

Höhöhö :D

Jag har inga problem att förstå de invandrare/flyktingar som kommer hit och vägrar integreras, oavsett om de väljer att vara skötsamma eller kriminella.
Jag har inga problem att förstå att de klungar ihop sig med liktänkande, isolerar sig i ett bostadsområde där de ser till att göra ett eget litet samhälle, med ex moskéer/böneutrop, som de helst inte lämnar eftersom samhället utanför helt går emot deras världsomfattning.


Jag har inga problem att förstå oviljan eftersom jag personligen skulle använda allt i min makt för att slippa integreras i och med de samhällen som många av dem kommer ifrån.
Det är långt ifrån alla som är här för att slippa hemlandets påverkan av religion och kultur för att få uppleva svenskt dito, snarare är det så att det i större utsträckning handlar om överlevnad pga krig/ekonomi/klimat.
Kulturen, tratidionen och religionen behåller nog de flesta allra helst, gissar jag. Annars inbillar jag mig att vi inte hade haft de stora integrationsproblem som vi faktiskt har.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du kan inte stänga det ute. Men är det verkligen ett problem om moskén kallar till bön en gång under fredag eftermiddag? Så många moskéer har vi inte i Sverige och så värst lång tid tar inte utropet. Det här känns som en väldigt högjludd debatt för något som egentligen inte är ett problem för någon.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag fortsätter med en dåres envishet att påminna att vi har svenska muslimer i Sverige. Det är inte enbart en invandrarfråga. Ingen har hittills kunnat svara på hur de ska göra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag upplever det som ett problem eftersom jag inte kan väja mig mot det, jag kan inte välja bort det. Att jag dessutom får slängt i ansiktet att jag är emot religionsfrihet om jag inte är för böneutrop och att jag påstås vara emot islam om jag inte är för böneutrop är nog det jag upplever som det största prblemet. Att vara emot böneutrop är uppenbarligen inte en åsikt man "får ha". Jag anser att jag har rätt att ha min åsikt utan att anklagas för att ha en massa andra åsikter jag inte har.

Det råder en ganska högljud debatt om hurvida vi bör sjunga nationalsången på skolavslutningen också eller om skolavslutningen bör hållas i kyrkan, det gäller en gång om året.
Jag är inte överlycklig över att Jehovas vittnen knackar på dörren en gång i veckan heller.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag fortsätter med en dåres envishet att påminna att vi har svenska muslimer i Sverige. Det är inte enbart en invandrarfråga. Ingen har hittills kunnat svara på hur de ska göra.

Och jag förstår inte vad muslimens nationalitet har för betydelse... Jag vill inte ha böneutrop !

En svensk muslim har klarat sej till 2012 utan böneutrop, den klarar sej nog utan med och anser sej nog inte va mindre muslim för att nån inte kallar den till bön. MÅSTE den ha nån som kallar en till bön är religionen nog inte så livsstyrande ändå ...

Och återigen ... (för 111e gången) nej jag har inget emot muslimer eller andra religioner, men de ska inte PÅVERKA MEJ ! Jag har en rättighet att få neka religioner att "hoppa på mej" .. Då ska jag åxå slippa höra böneutrop. (och JA kyrkklockor med !!! Den enda kyrkklocka jag hör numer är den i Hökarängen när jag är hos min mamma och den STÖR mej. I övrigt hör jag aldrig kyrkklockor)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Meningen Några har uttryckt det som att moskén är en 'mysig' lokal att vistas i? :eek: Håren reser sig på mina armar! Moskén är en vedervärdig plats för mig att vistas på! Att sjunga nationalsången i en moské i samband med en skolavslutning är något som får mig att må fysiskt illa. känns som något som hade fått helt andra reaktioner i denna tråd.

Men hur många hm typ "ickemuslimer" eller vad man kallar det har varit i en moské någongång? Alltså som ens kan uttala sig om hur stämningen och allt det är i en moské vs kyrka.

Används moskén till att hjälpa folk i övrigt tex? Kan vem som helst gå och få hjälp i en moské? Har dom samma syfte som kyrkan har? tex.

Så egentligen, jag tror inte att det hade blivit någon annan grej riktigt om det hade hade stått att någon mår illa när den går in i en moské. För ingen vet nog hur den skulle se på moskén..eller nåt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och återigen ... (för 111e gången) nej jag har inget emot muslimer eller andra religioner, men de ska inte PÅVERKA MEJ ! Jag har en rättighet att få neka religioner att "hoppa på mej" .. Då ska jag åxå slippa höra böneutrop. (och JA kyrkklockor med !!! Den enda kyrkklocka jag hör numer är den i Hökarängen när jag är hos min mamma och den STÖR mej. I övrigt hör jag aldrig kyrkklockor)

Jag förstår inte varför folk blir påhoppade bara för dom hör någonting som har med religionen att göra. Det är ju bara att ignorerar dom eller är du såpass rädd att bli påverkad av dom att du inte vill vara med om det?

Det är ju som att bli störd av folk som går med ett halsband med ett kors på, eller har en tatuering som visar att den är kristen eller något annat som öppet går och visar tron. Det är också isåfall att "bli påhoppad" med symboler och tecken som har med tron att göra. Bara det att dom låter in.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag upplever det som ett problem eftersom jag inte kan väja mig mot det, jag kan inte välja bort det.

Jo, jag förstår den inställningen. Men det finns ju så enormt mycket annat i samhället som rimligen är större bekymmer i vår ljudvardag och som inte heller går att välja bort. Jag menar allt från trafik till hemglassbilar och flygplan. Den här diskussionen verkar sila mygg och svälja elefanter.

När moskén kallar till bön så är det en mycket kort stund på fredag eftermiddag och det kommer ju bara att höras om man befinner sig alldeles i närheten. Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå hur det kan uppfattas som ett problem för så många människor. Det borde knappast ens vara ett problem för de som bor alldeles intill.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det syftades inte på att man inte kan ifrågasätta/bli ifrågasatt utan på personangreppen när nån inte tycker som en själv. Men när argumenten och ordförrådet tryter kan det tydligen bli så tråkigt.

Personangrepp är alltid otrevliga, vilket håll de än riktas åt. Men åsiktsfrihet har nämnts flera gånger i tråden, helt orelaterat till ev. personangrepp, vilket får mig att tro att en del i tråden har en väldigt underlig definition av åsiktsfrihet som inte är den vedertagna. Därav mitt inlägg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Rent retoriskt så är det ju ingen som blir "påhoppad" när de tycker att man ska lära ut kreationism på naturkunskapen i framtiden heller.
Jodå, det pratar (den kyrkliga) församlingen här bredvid redan om.

Man kan inte blunda, ignorera och tro att saker inte finns bara för det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men hur många hm typ "ickemuslimer" eller vad man kallar det har varit i en moské någongång? Alltså som ens kan uttala sig om hur stämningen och allt det är i en moské vs kyrka.

Används moskén till att hjälpa folk i övrigt tex? Kan vem som helst gå och få hjälp i en moské? Har dom samma syfte som kyrkan har? tex.

Så egentligen, jag tror inte att det hade blivit någon annan grej riktigt om det hade hade stått att någon mår illa när den går in i en moské. För ingen vet nog hur den skulle se på moskén..eller nåt.

Ganska många skulle jag tro (jag själv däribland), eftersom det brukar bjudas in klasser via samhällskunskapen numera.
Det var fint och trevlig stämning. Lite sneda blickar eftersom tjejerna fick vara "nere på mattan" så att säga. Men så var det ju också arrangerat och inte under bön så det gjorde inget att vi var där.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och så tar vi då den där vanliga påminnelsen:

Håll era skriverier till ämnet.
Åsikter och kommentarer om ämnet är alltid ok.
Åsikter och kommentarer om andra användare är inte ok.


/moderatorn

Var det verkligen till mej?.....
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ganska många skulle jag tro (jag själv däribland), eftersom det brukar bjudas in klasser via samhällskunskapen numera.

Så himla många tror jag inte det är ändå, jag har aldrig sett hur det ser ut ens, ingen jag känner har varit i någon. Jag tror ändå dom flesta inte har varit i någon eller har besökt någon. Om dom börjar visa moskéer för skolklasser nu är väl visserligen bra.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag fortsätter med en dåres envishet att påminna att vi har svenska muslimer i Sverige. Det är inte enbart en invandrarfråga. Ingen har hittills kunnat svara på hur de ska göra.

Det var inte riktat till mig va, det återspeglar inte riktigt det jag skrev.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo, jag förstår den inställningen. Men det finns ju så enormt mycket annat i samhället som rimligen är större bekymmer i vår ljudvardag och som inte heller går att välja bort. Jag menar allt från trafik till hemglassbilar och flygplan. Den här diskussionen verkar sila mygg och svälja elefanter.

När moskén kallar till bön så är det en mycket kort stund på fredag eftermiddag och det kommer ju bara att höras om man befinner sig alldeles i närheten. Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå hur det kan uppfattas som ett problem för så många människor. Det borde knappast ens vara ett problem för de som bor alldeles intill.


Jag tippar att det för de allra flesta nej-sägare handlar om samma sak som för mig dvs säga nej för att förhindra utvecklingen att fredagens enda böneutrop snabbt förökar sig.

Jag ogillar påprackandet av religiöst skit, ljud inte undantaget.
Jag har bott granne med en kyrka och hade jag haft råd och vetat att jag inte hade åkt dit hade jag betalat någon för att sabotera ljudkällan.


Jag är absolut av åsikten att utvecklingen av islam inte är önskvärd och att säga nej till allt som har med islam/religion att göra är begränsande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Lite sneda blickar eftersom tjejerna fick vara "nere på mattan" så att säga. Men så var det ju också arrangerat och inte under bön så det gjorde inget att vi var där.




Det här är så stört, jag fylls av ohanterbar irritation.
Vi hetsar över "hen", färgen rosa, att kvinnor tar ut 80% av fp samtidigt som vi fånler åt utvecklingen av islam, byggandet av moskéer och vägrar fatta att man könsstympar och gifter bort barn i sverige + en massa annat av värsta sortens skitbeteende.

Min farmor var kvinnosakskvinna, en kämpe och förebild på sin tid.
Jag har ältat att jag aldrig hann säga allt jag ville ha sagt innan hon dog men jag får nog snart chansen för snart sliter hon säkert upp ytterdörren och frågar vart det gick fel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Så himla många tror jag inte det är ändå, jag har aldrig sett hur det ser ut ens, ingen jag känner har varit i någon. Jag tror ändå dom flesta inte har varit i någon eller har besökt någon. Om dom börjar visa moskéer för skolklasser nu är väl visserligen bra.

Märk väl att när jag säger "ganska många" så menar jag absolut inte en majoritet. Utan enbart många fler än vad man kanske först tror.
Och som mycket annat har det nog med krets att göra. I min krets har kanske hälften svängt förbi en moské på besök. Några har säkert väntat i receptionen.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp