Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bortförklaring? Haha nä, men det måste väl du med förstått att det var ironi.....hade jag velat framföra något annat hade jag gjort det, är inte mycket för att låtsas. Men där är vi väl olika då :)
Jag anser dessutom att man måste kunna skämta om allt, och inte ta allt på dödligt allvar jämt. Men olika även där visst :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tänk att det är så svårt att förstå. Att jämföra religiösa med att tro på jultomten eller basera en religion på Sagan om Ringen är att håna och driva med tron. Det är att vara djupt respektlös. Att du inte förstår det är djupt oroande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är djupt oroande att man inte kan se skillnad på ironi, skämt, och allvar. Det måste göra livet mycket besvärligt och trist :(
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bortförklaring? Haha nä, men det måste väl du med förstått att det var ironi.....hade jag velat framföra något annat hade jag gjort det, är inte mycket för att låtsas. Men där är vi väl olika då :)
Jag anser dessutom att man måste kunna skämta om allt, och inte ta allt på dödligt allvar jämt. Men olika även där visst :)

Jag tar det en gång till. Ja jag förstod att det var ironi. Ingen missde nog det. Att förklara sig med att det var ironi är dock fullkomligt poänglöst eftersom det var det faktum att det var ironiskt som gjorde det hånande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tar det en gång till: nej , jag tycker inte att ironi är hånande. Min åsikt o din åsikt. Igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och jag upprepar mej med att nej , jag tycker inte att ironi är hånande. Min åsikt o din åsikt. Igen.

Så om jag säger till dig "snygg du var då!" i drypande ironisk ton och egentligen menar att du är ful. Då är inte det hånande eftersom jag var ironisk?

Du har nog missförstått det här med ironi lite..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ohnej, det har jag inte alls, men du verkar ha gjort det, helt klart....
Men du, vi säjer att du har rätt och jag har fel (vad det nu än handlar om) :) Orkar tyvärr inte med en sån sandlådediskussion.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ McGvyer: tack för att ni båda illustrerade min poäng om respekt (eller brist därpå).

Och jag tycker att det är väldigt viktigt att påtala hur absolut absurt det är att tro på saker utan att ha en vettig grund. Vilket det är att tro på trollkarlar, gudar, tomtar och troll. För det kan bli mycket mycket farligt när man agerar utifrån sådana fasoner. Det är precis detsamma som att grunda alla sina uppfattningar och beslut på hörsägen och skvaller. Då blir det som tex Bjästa. (för att ta det milt)

Och man kan respektera människan utan att respektera det denne tror på. Nu gör jag, personligen, oftast inte det, men det är fullt möjligt. För till skillnad mot människan så förtjänar inte ogrundade påståenden respekt automatiskt. Alla åsikter har liksom inte lika värde. Hur jobbigt det än är att inse.

Problemet är att man inte får kritisera religion för sådana som du. För säger man det minsta negativa, eller påtalar fakta, ja då är man dum, respektlös och helst lite ful i mun också. Man är hemsk och elak och vill trycka ner folk. Tydligen. Och ibland behövs inte ens det. Ibland räcker det med att man inte delar tron för att de troende ska tycka att man är respektlös. Det går liksom inte att vinna när all kritik går under "oförskämdhet".
Då får jag väl vara oförskämd då.


Du får tro på vilka dumheter som helst och jag tänker fortsätta kritisera att du tror på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och jag tycker att det är väldigt viktigt att påtala hur absolut absurt det är att tro på saker utan att ha en vettig grund.
Problemet är där att folk som inte tror, dom vill ha bevis. Beviset för många som tror är känslan dom har, dom känner tron. Yttre bevis finns kanske inte att lägga fram såpass konkret när det gäller en tro.

Jag anser att det är en god grund när man "känner" tron inom sig. Det är absolut en grund att gå på.
Du får tro på vilka dumheter som helst och jag tänker fortsätta kritisera att du tror på dem.
Varför har du ett behov av att kritisera troende? Vad får du ut av det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och jag tycker att det är väldigt viktigt att påtala hur absolut absurt det är att tro på saker utan att ha en vettig grund. Vilket det är att tro på trollkarlar, gudar, tomtar och troll. För det kan bli mycket mycket farligt när man agerar utifrån sådana fasoner. Det är precis detsamma som att grunda alla sina uppfattningar och beslut på hörsägen och skvaller. Då blir det som tex Bjästa. (för att ta det milt)

Och man kan respektera människan utan att respektera det denne tror på. Nu gör jag, personligen, oftast inte det, men det är fullt möjligt. För till skillnad mot människan så förtjänar inte ogrundade påståenden respekt automatiskt. Alla åsikter har liksom inte lika värde. Hur jobbigt det än är att inse.

Problemet är att man inte får kritisera religion för sådana som du. För säger man det minsta negativa, eller påtalar fakta, ja då är man dum, respektlös och helst lite ful i mun också. Man är hemsk och elak och vill trycka ner folk. Tydligen. Och ibland behövs inte ens det. Ibland räcker det med att man inte delar tron för att de troende ska tycka att man är respektlös. Det går liksom inte att vinna när all kritik går under "oförskämdhet".
Då får jag väl vara oförskämd då.


Du får tro på vilka dumheter som helst och jag tänker fortsätta kritisera att du tror på dem.

Du visar med all önskvärd tydlighet att du inte förstår vad det innebär att vara troende. Att tro är att tro. Det är inte att veta. Skillnaden ligger i de två orden. Du som ateist påstår dig veta att en troende har fel. Du tar dig dessutom rätten att håna och förlöjliga det den troende tror på. Det är ett resonemang som helt saknar ödmjukhet. Precis som bokstavstroende fundamentalister från olika religioner hävdar du dig själv sitta inne med sanningen. Det är mer än bara lite förmätet.

Man kan kritisera fundamentalister, man kan uttrycka oförstående, man kan hävda en helt annan syn på livet och religionen än den man pratar med, och man kan göra det på ett respektfullt sätt. Du väljer den respektlösa vägen. Och det är mycket tråkigt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Helt ärligt, hur många utav er som är emot böneutropen bor granne med en Moskè eller ens har en i er kommun?
Eller inom ett rimligt avstånd för att direkt störas utav böneutropet trots ni befinner er inomhus med normala vardagsljud som kollegor, tv, radio ect??

Verkar som om många sitter på bakhasorna & protesterar enbart för själva protestens & principens skull?

Ett utrop tar ca 5 minuter, blir ni verkligen så pass störda av ett ljud som varar ca 5 min en gång i veckan?
Ni står ut med varningssirenerna som testkörs varje månad i dom flesta samhällen.

Jag har förståelse för dom som har moskén intill sin egen tomt där deras bostad kommer agera som resonanslåda.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men hur många hm typ "ickemuslimer" eller vad man kallar det har varit i en moské någongång? Alltså som ens kan uttala sig om hur stämningen och allt det är i en moské vs kyrka.

Används moskén till att hjälpa folk i övrigt tex? Kan vem som helst gå och få hjälp i en moské? Har dom samma syfte som kyrkan har? tex.

Så egentligen, jag tror inte att det hade blivit någon annan grej riktigt om det hade hade stått att någon mår illa när den går in i en moské. För ingen vet nog hur den skulle se på moskén..eller nåt.

Tror tex att alla i Skåne regionen varit på studiebesök i moskén i Malmö, jag har i vart fall.

Och den som visade mig runt gillade mig inte då jag ställde frågor som han inte ville svara på tex jämställdhet mellan könen och halalslakt..

Tycker inte om islam och kommer aldrig att göra det och jag tycker ännu mindre om det efter jag varit där och sett vilken skillnad man gör på kvinnor och män
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tänk att det är så svårt att förstå. Att jämföra religiösa med att tro på jultomten eller basera en religion på Sagan om Ringen är att håna och driva med tron. Det är att vara djupt respektlös. Att du inte förstår det är djupt oroande.

Det är väl lika djupt respektlöst som att inte förstå att man inte vill höra böneutrop och att jorden faktiskt inte skapades av någon gud eller upphöjd person
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Helt ärligt, hur många utav er som är emot böneutropen bor granne med en Moskè eller ens har en i er kommun?
Eller inom ett rimligt avstånd för att direkt störas utav böneutropet trots ni befinner er inomhus med normala vardagsljud som kollegor, tv, radio ect??

Verkar som om många sitter på bakhasorna & protesterar enbart för själva protestens & principens skull?

Jag anser att islam är ont! Som all religion! Tycker inte att det skall pådyvlas allmänhet oavsett om man bor granne eller man bara vistas i närheten.

Ett utrop tar ca 5 minuter, blir ni verkligen så pass störda av ett ljud som varar ca 5 min en gång i veckan?
Ni står ut med varningssirenerna som testkörs varje månad i dom flesta samhällen.

Med tanke på ett böneutrop är en religiös sed dvs sådant jag inte anser hör hemma i modernt samhälle så tycker jag att man öht inte kan jämföra detta med de Varningssirenerna som ljuden en gång i månaden.

Vet du inte varför man testar dem så läs på för det kan rädda ditt liv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allmänheten
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är väl lika djupt respektlöst som att inte förstå att man inte vill höra böneutrop och att jorden faktiskt inte skapades av någon gud eller upphöjd person

Du bär en åsikt om någons tro. Det är en ganska stor skillnad på politik och religion, och det är de som blandar ihop de två begreppen som är farliga. Du kvalificerar dig till gruppen som blandar begrepp och det är just därför du får mothugg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Många här verkar ha en omodern syn på religion, en förlegad föreställning om att religiösa åsikter i vårt sekulariserade samhälle fortfarande bör anses lite finare än andra åsikter. Religiösa vanföreställningar förtjänar inte mer respekt än vanföreställningar om Illuminati, förintelseförnekelse eller något annat trams.

Alla förtjänar respekt som människor men religiösa åsikter förtjänar ingen respekt helt enkelt. Skrota religionsfriheten, yttrandefriheten kan täcka den biten istället. Varför ska religion behöva särskilda grundlagsskyddade rättigheter? Det är löjligt att religiösa anledningar/åsikter fortfarande idag väger tyngre och anses lite finare och har en särställning jämfört med sekulariserade anledningar/åsikter, som exempel tänker jag bl.a på huvudbonader i skolan. Det om något är väl respektlöst?
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Helt ärligt, hur många utav er som är emot böneutropen bor granne med en Moskè eller ens har en i er kommun?
Eller inom ett rimligt avstånd för att direkt störas utav böneutropet trots ni befinner er inomhus med normala vardagsljud som kollegor, tv, radio ect??

Verkar som om många sitter på bakhasorna & protesterar enbart för själva protestens & principens skull?

Ett utrop tar ca 5 minuter, blir ni verkligen så pass störda av ett ljud som varar ca 5 min en gång i veckan?
Ni står ut med varningssirenerna som testkörs varje månad i dom flesta samhällen.

Jag har förståelse för dom som har moskén intill sin egen tomt där deras bostad kommer agera som resonanslåda.

Jag råkar ut för dem.... Dels på jobbet ... Och dels för att jag faktiskt är seriöst intresserad av att köpa lgh i ett område inom hörhåll från Mosken i Fittja. Och förvisso kommer det (om det går igenom) sänka priserna på det område jag är intresserad av, men det kommer åxå innebära ökad segregation i området. OM det finns icke muslimer som bor där kommer dessa troligen flytta. Vilket gör att jag inte längre kommer va lika intresserad av detta "fina" område...

Nej jag vill inte bo som "ensam" icke muslim i ett i övrigt muslimskt område. Jag delar inte deras tro, kultur eller språk... Jag vill inte heller ha de så i sverige, att det bildas små "muslimska bostadsområden" för de ökar på segregeringen (vilket j-a ord att försöka stava till) i sverige. Det kommer bli ÄNNU mer "vi och dom"....
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag anser att islam är ont! Som all religion! Tycker inte att det skall pådyvlas allmänhet oavsett om man bor granne eller man bara vistas i närheten.



Med tanke på ett böneutrop är en religiös sed dvs sådant jag inte anser hör hemma i modernt samhälle så tycker jag att man öht inte kan jämföra detta med de Varningssirenerna som ljuden en gång i månaden.

Vet du inte varför man testar dem så läs på för det kan rädda ditt liv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktigt_meddelande_till_allmänheten

Jag är fullt införstådd med sirenerna, hör dom regelbundet på jobbet & vet vad dom står för.
Jag vet även vad böneutropen står för & syftet med dom.

Jag är inte i heller överrens med den islamistiska tron som Halal & deras kvinnosyn med mera.
Men vi har pingstkyrkan, jehovas, svenska kyrkan, diverse coven´s, olika samfund inom andra fri religösa slutna sällskap. Varför skulle inte Islam få sin plats?
Illuminate som någon tog upp är inget svenskt begrepp, wicca kulturen är inte svensk, kristendomen är inte svensk.
Varför ska inte dom utländska utövarna ha samma rättighet?

Herregud inte ens vår sk "svenska" husmanskost är inte ens originalsvenskt ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp