Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du ser inte själv att du resonerar i cirkel, att du med ditt resonemang är grunden till segregationen?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och du tycker det är rimligt att förvänta sig att någon ska bosätta sig på ett ställe där man inte vill leva för att inte spä på segregationen? Bara för att man inte vill bo segregerat så blir det en motsättning att tycka att det är dåligt att det skapas segregerade områden?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Har bott i ett av de områdena, flyttade dit utan att veta något om staden och jag bytte område snabbare än attans.
Kaos minst sagt :crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du bär en åsikt om någons tro. Det är en ganska stor skillnad på politik och religion, och det är de som blandar ihop de två begreppen som är farliga. Du kvalificerar dig till gruppen som blandar begrepp och det är just därför du får mothugg.

Möjligt men jag förstår fortfarande inte att folk inte vill inse att jorden inte är platt..

Och vad är inte respektlöst om man inte tar hänsyn till de som inte vill höra böneutrop??
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vem vill inte inse att jorden inte är platt? Det visste vi ju redan för ett par tusen år sedan. Huruvida det finns en högre makt eller inte är däremot inte något som går att bevisa vetenskapligt, därav benämningen TRO.

Min sambo är ateist men ödmjuk och klok nog att inse att hans sätt att tänka inte behöver vara det enda rätta.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är fullt införstådd med sirenerna, hör dom regelbundet på jobbet & vet vad dom står för.
Jag vet även vad böneutropen står för & syftet med dom.

Jag är inte i heller överrens med den islamistiska tron som Halal & deras kvinnosyn med mera.
Men vi har pingstkyrkan, jehovas, svenska kyrkan, diverse coven´s, olika samfund inom andra fri religösa slutna sällskap. Varför skulle inte Islam få sin plats?
Illuminate som någon tog upp är inget svenskt begrepp, wicca kulturen är inte svensk, kristendomen är inte svensk.
Varför ska inte dom utländska utövarna ha samma rättighet?

Herregud inte ens vår sk "svenska" husmanskost är inte ens originalsvenskt ;)


Förstår faktiskt inte vad ditt svar har med det jag skrev?

Nej jag anser inte att man skall påtvinga någon religion eller livsåskådning på någon person och det anser jag att man gör när man tillåter böneutrop.

Det har inte med som är svenskt eller inte att göra och skall man börja dra i det så finns det många uppfinningar i världen idag som har förbättrat enormt.

Och jo jag anser att det är helt klart att man skall testa signalerna varje månad liksom ALLA borde testa sina brandlarm etc som vi tex gör på vårt jobb.

Vi har regelbundna tester för både brandlarm och nödstopp just för att man skall veta att det fungerar om olyckan är framme.

Förstår fortfarande inte hur man på långa vägar kan jämföra något som är till för dig och mig som person och vår säkerhet med böneutrop
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vem vill inte inse att jorden inte är platt? Det visste vi ju redan för ett par tusen år sedan. Huruvida det finns en högre makt eller inte är däremot inte något som går att bevisa vetenskapligt, därav benämningen TRO.

Min sambo är ateist men ödmjuk och klok nog att inse att hans sätt att tänka inte behöver vara det enda rätta.

Jag TROR på vetenskap och den säger att jorden inte har skapats av någon gud eller av några rymdsnubbar.

Jag pådyvlar inte folk vad jag tror eller inte men att idag i det moderna samhället som vi lever anse att vetenskap inte är sanning har jag väldigt väldigt svårt att förstå.

Det betyder inte att jag vill tvinga folk att tro att vi bara har ett liv och att jorden skapades utan guds hjälp utan rent vetenskapligt som alla andra himlakroppar i universum.

Folk får tro på vad de vill inget jag lägger mig i även om jag anser att förtrycka religioner/sekter är av ondo för mänskligheten
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men vi har pingstkyrkan, jehovas, svenska kyrkan, diverse coven´s, olika samfund inom andra fri religösa slutna sällskap. Varför skulle inte Islam få sin plats?
Vad jag vet så finns det flera moskeer i Sverige? Eller anser "böneutropsförespråkarna" att Islam inte får sin plats eller kan utövas helt och fullt om det inte får låta över hela område i ex antal miuter så alla hör att nu är det bön?
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag litar också på vetenskap på alla de områden där vetenskapliga förklaringsmodeller går att applicera. Existensen av en gud är inte ett sådant område.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag råkar ut för dem.... Dels på jobbet ... Och dels för att jag faktiskt är seriöst intresserad av att köpa lgh i ett område inom hörhåll från Mosken i Fittja. Och förvisso kommer det (om det går igenom) sänka priserna på det område jag är intresserad av, men det kommer åxå innebära ökad segregation i området. OM det finns icke muslimer som bor där kommer dessa troligen flytta. Vilket gör att jag inte längre kommer va lika intresserad av detta "fina" område...

Nej jag vill inte bo som "ensam" icke muslim i ett i övrigt muslimskt område. Jag delar inte deras tro, kultur eller språk... Jag vill inte heller ha de så i sverige, att det bildas små "muslimska bostadsområden" för de ökar på segregeringen (vilket j-a ord att försöka stava till) i sverige. Det kommer bli ÄNNU mer "vi och dom"....

Varför skulle folk flytta för att de möjligtvis kan höra ett böneutrop fem minuter i veckan? Om de som bor i området trivs i övrigt har jag svårt att se varför det skulle leda till en flyttvåg av ickemuslimer från området?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle folk flytta för att de möjligtvis kan höra ett böneutrop fem minuter i veckan? Om de som bor i området trivs i övrigt har jag svårt att se varför det skulle leda till en flyttvåg av ickemuslimer från området?

Det återstår att se... Det kan ingen av oss veta förrens det verkligen händer...
men min tro är att några flyttar säkerligen om de blir verklighet med böneutrop.
Liksom det säkerligen kommer finnas muslimer som "jublar" över möjligheten att få höra böneutrop, som vill köpa dessa lägenheter.

Då jag INTE jublar över möjligheten att höra böneutrop så kommer min "köpvilja" av lgh i området minska...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag TROR på vetenskap och den säger att jorden inte har skapats av någon gud eller av några rymdsnubbar.

Din tolkning här av ordet 'tror' är synonymt med ett antagande. Den tro man har vad det gäller religion är av själavårdande betydelse. Att tro på en religion, är att med trygghet luta sig mot något som förklarar och tröstar och ger en förklaring om själslivet. Vad man väljer att luta sig mot för religion är subjektivt, och här i det land du är så stolt och mån om idkar vi religionsfrihet. Alla får tro på vad de vill.
Vetenskapen kan inte vare sig bekräfta eller utesluta skapelseberättelsen, den vet inte vad mörka energier består av (ja, inte de mörka energierna på seniorbuke förstås - dessa vet vi en hel del om) eller hur den fungerar. Vetenskapen kan inte vare sig bekräfta eller utesluta orsaken till vår existens. Det handlar om förklaringsmodeller.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Självklart ska en moske ha rätt att kalla till bön på samma vilkor som ex en kyrka. Ngr ggr så ringer kyrklockan per vecka...ngr ggr per vecka så skallar Ahla aukbar ut över nejden..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vetenskapen kan inte vare sig bekräfta eller utesluta skapelseberättelsen, den vet inte vad mörka energier består av (ja, inte de mörka energierna på seniorbuke förstås - dessa vet vi en hel del om) eller hur den fungerar. Vetenskapen kan inte vare sig bekräfta eller utesluta orsaken till vår existens. Det handlar om förklaringsmodeller.

Skämtar du??

Jag tar det i alla fall väldigt oseriöst.

Vetenskap är något som går att bevisa. Här ger jag upp när man inte anser att vetenskap är sanning..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Varför skulle folk flytta för att de möjligtvis kan höra ett böneutrop fem minuter i veckan? Om de som bor i området trivs i övrigt har jag svårt att se varför det skulle leda till en flyttvåg av ickemuslimer från området?

Jag hade flyttat helt klart
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Skämtar du??

Jag tar det i alla fall väldigt oseriöst.

Vetenskap är något som går att bevisa. Här ger jag upp när man inte anser att vetenskap är sanning..

Nu får du ta och snyta dig. Skapelseprocessen kan väl ändå INGEN vare sig bekräfta eller dementera. Ingen. Vetenskapen har förklaringsmodeller, men just hur vår planet skapades och utvecklades till det första livet på jorden vet vi inte. Men grattis, du kanske vet något ingen annan vet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Skämtar du??

Jag tar det i alla fall väldigt oseriöst.

Vetenskap är något som går att bevisa. Här ger jag upp när man inte anser att vetenskap är sanning..

Hur läser du honungs inlägg egentligen? Ja, vetenskapliga teorier ska gå att bevisa. Men det går inte att vetenskapligt bevisa huruvida gud existerar eller ej.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur läser du honungs inlägg egentligen? Ja, vetenskapliga teorier ska gå att bevisa. Men det går inte att vetenskapligt bevisa huruvida gud existerar eller ej.

Just därför så tror man på vetenskapen och den hävdar att jorden inte är skapt av gud.

Jag kan tro på gud om man bevisar att han finns och det gör man inte idag trots att många många människor världen över försöker
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp