Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja det kanske vi får förbereda oss att möta i framtiden Ridde.
:cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu förutsätter jag att vi pratar om människor som trivs i sitt område. Ni menar alltså att folk hade sålt en lägenhet de trivs i, i ett område de trivs i, ryckt upp barn från förskolor och skolor de trivs i och från vänner de har, eventuellt få längre resväg till jobbet... För att de om de är hemma under den enda gången i veckan böneutropet pågår eventuellt kan höra ett böneutrop, under förutsättning att de har ett fönster öppet eller att TVn eller radion inte är igång så det är tyst nog. Ett böneutrop som pågår i fem minuter?

Nej, jag ser det inte som speciellt troligt att det skulle bli en massflytt.

Jo vi hade flyttat helt klart
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man kan heller inte bevisa att gud inte finns. Och tro handlar inte om att bevisa guds existens.

Och jag måste få ha rätt att ha den åsikten att tror man fullt och fast på att gud finns så är man inte så upplyst.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Självklart är han ironisk... vi svenskar är tyvärr ett hyfsat lätt byte för vi är naiva och godtrogna och tror att alla bara vill oss väl typ. :cool::grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Självklart är han ironisk... vi svenskar är tyvärr ett hyfsat lätt byte för vi är naiva och godtrogna och tror att alla bara vill oss väl typ. :cool::grin:

Inte jag iallafall, jag tillhör inte fårskocken som man kan leda vart som helst med fagra löften. Försök ta ifrån mig åsikts och handlingsfrihet får ni se hur bra det går, lika snäll som jag är IRL i vanliga fall, lika fort vänder det om någon försöker leda mig in i något dylikt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du kan lika lite hävda att en troende "har fel" som tror på gud, som jag kan hävda att du "har fel" som tror att det är roligt med fotboll. Att tro är ett personligt val man gör, och det kan varken bevisas eller motbevisas.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Precis så som alla andra stjärnor föds i universum
Universum är inte en stjärna.

Stjärnor föds och dör inne i vårt i universum. Det finns materia/energi som de kan skapas av, och som de sen kan avge när de dör.

Universum är någonting annat. Det är ett stort hål/en stor boll/en stor skiva/nånting stort, där en viss mängd energi och materia finns fördelat.

Vad finns utanför vårt universum?

Finns det flera universum eller är vårt det enda som finns?

Var kom energin ifrån som skapade universum till att börja med?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du kan lika lite hävda att en troende "har fel" som tror på gud, som jag kan hävda att du "har fel" som tror att det är roligt med fotboll. Att tro är ett personligt val man gör, och det kan varken bevisas eller motbevisas.

Nej, det är inte samma sak och det skulle bara någon som övergett konventionell logik hävda. Huruvida något är roligt är subjektivt, om något är sant eller ej är objektivt. Mänskligheten tjänar på att hålla dessa isär men det är inte något som många religiösa verkar vilja göra utan kan rationalisera bort objektivitet med påståenden som "sanning för dig behöver inte vara samma som sanning för mig". Det är därför religion är så farligt. Det är ingen slump att t.ex 93% är ateister i amerikanska National academy of sciences medan siffran är 6-9% bland alla amerikaner.

Med din egen logik kan du ju heller inte säga emot mig, det är ju vad jag tror på?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man kan heller inte bevisa att gud inte finns. Och tro handlar inte om att bevisa guds existens.

Det här är ett otroligt intressant ämne, som egentligen skulle behöva en egen tråd. Och som vore jätterolig att delta i, om diskussionen kunde hållas i god ton och utan sarkasmer och förlöjligande (från bägge sidor ;) ).
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vetenskap är just en bevisning för hur det är annars får man inte kalla det vetenskap

Nej, det där är en väldigt dålig beskrivning av vad vetenskap är. Jag skulle föreslå att du läser på lite, för det är helt orimligt att ha så usel inblick i vad vetenskap är för något när man lever i dagens samhälle.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är därför religion är så farligt. Det är ingen slump att t.ex 93% är ateister i amerikanska National academy of sciences medan siffran är 6-9% bland alla amerikaner.

Jag skulle vilja säga att det är farligt med folk som rapar siffror utan att kontrollera dem och samtidigt hyllar vetenskap. Undersökningen du hänvisar till, utförd 1998, visar att 72,2 % av de tillfrågade inte tror på en personifierad gud, 20,8 % är agnostiker och 7 % är troende.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vill man vara ännu mer vetenskaplig så kan man titta på hur undersökningen är utförd och jämföra med en gallupundersökning vid samma tidpunkt där 45 % av forskar trodde att gud hade någon form av inblandning i evolutionen. Skillnaden mellan studierna blir ganska förklarlig när man får veta hur specifik frågan i den första av dem var utformad. Intressant jämförande studie.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det här är ett otroligt intressant ämne, som egentligen skulle behöva en egen tråd. Och som vore jätterolig att delta i, om diskussionen kunde hållas i god ton och utan sarkasmer och förlöjligande (från bägge sidor ;) ).

Och DET kommer nog aldrig hända här :cool:
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp