Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, tro kan aldrig vara sant eller falskt. Det kan bara vara. De absoluta sanningar som finns är väldigt få - de flesta forskare oavsett disciplin hävdar att det är en fråga om olika teorier och perspektiv. Det är ju lite roligt att du påstår att jag har "övergett konventionell logik" när ditt eget resonemang är så fullständigt ologiskt.

Det låter lite som att du har en väldigt okunnig syn på vad en troende är - om man är kristen så tror man att Jesus gick på vattnet och att allt som står i Skapelseberättelsen faktiskt hände, ungefär? Jag kan lugna dig med att det är långt ifrån sanningen. De flest kristna ser Bibeln som en samling allegoriska berättelser som ska tolkas, inte som en genomgång över historiska händelser. Det finns många sätt att tro på gud.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det här är ett otroligt intressant ämne, som egentligen skulle behöva en egen tråd. Och som vore jätterolig att delta i, om diskussionen kunde hållas i god ton och utan sarkasmer och förlöjligande (från bägge sidor ;) ).

Ja, kanske är det här en egen tråd, men om inte moderator protesterar tycker jag ändå att diskussionen platsar i den här tråden - mycket av oron kring böneutrop handlar uppenbarligen om okunskap om religion i allmänhet och islam i synnerhet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Bevisa det då. Varför blev universum till kan du börja med.
Hur det blev efter smällen ser vi alla. Men varför blev det en smäll och hur startade den?

Precis så som alla andra stjärnor föds i universum

Fast det skrev hon väl inte heller?

Jo, just exakt så skrev hon. Oldie frågade hur hon trodde att universum blev till. Hon svarade "så som alla andra stjärnor föds". Alltså skrev hon att universum var en stjärna. Tankefel, läsfel, förståelsefel? Jag vet inte, men exakt så stod det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag begriper inte hur det kan vara så svårt att acceptera att en del människor bara inte vill ha böneutrop. Det handlar inte om rädsla eller okunskap som så många vill göra gällande. Utan kanske bara om vad man har för åsikt, ja eller nej. Av olika anledningar. Likväl har ju alla rätt till en åsikt oavsett om den delas eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, tro kan aldrig vara sant eller falskt. Det kan bara vara. De absoluta sanningar som finns är väldigt få - de flesta forskare oavsett disciplin hävdar att det är en fråga om olika teorier och perspektiv. Det är ju lite roligt att du påstår att jag har "övergett konventionell logik" när ditt eget resonemang är så fullständigt ologiskt.

Det inte bara kan utan måste vara sant eller falskt. Det är det som är konventionell logik. Sanning beror aldrig på vad folk tror, sanning är som det är.Du tror alltså hur någonting faktiskt har skett varierar beroende på vad varje enskild människa tror? Eller hur menar du egentlig?


Det låter lite som att du har en väldigt okunnig syn på vad en troende är - om man är kristen så tror man att Jesus gick på vattnet och att allt som står i Skapelseberättelsen faktiskt hände, ungefär? Jag kan lugna dig med att det är långt ifrån sanningen. De flest kristna ser Bibeln som en samling allegoriska berättelser som ska tolkas, inte som en genomgång över historiska händelser. Det finns många sätt att tro på gud.

Tack för den utläggningen men det är bara i dina fördomar jag är väldigt okunnig om vad en troende är.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det inte bara kan utan måste vara sant eller falskt. Det är det som är konventionell logik. Sanning beror aldrig på vad folk tror, sanning är som det är.Du tror alltså hur någonting faktiskt har skett varierar beroende på vad varje enskild människa tror? Eller hur menar du egentlig?

Tack för den utläggningen men det är bara i dina fördomar jag är väldigt okunnig om vad en troende är.

Goddag yxskaft. Har du ens läst mitt inlägg?

Jag har inga fördomar om dig. Däremot har jag det du visar i dina inlägg. Och eftersom du konsekvent och trots förklaringar hävdar att religiös tro går att motbevisa och konstant tar upp exempel om "sådant som faktiskt har skett" så visar du att du inte förstår alternativt inte har kunskap om religiös tro. Det är ju okej såklart, men då blir det svårt att diskutera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vetenskap är just en bevisning för hur det är annars får man inte kalla det vetenskap

Att något går att bevisa till den grad det för tillfället är möjligt innebär inte att det är en objektiv sanning. Har du helt missat att "vetenskapligt bevisade" fakta ständigt omprövas och förnyas? Att vetenskapliga fakta helt plötsligt inte är det?

Och då är det också en grov förenkling eftersom man kan få fram helt motsatta resultat som är i princip lika mycket "vetenskapligt bevisade". Men det känns inte så meningsfullt att lägga energi på att förklara det för någon som faktiskt tror att definitionen av vetenskap är så som citatet ovan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kl

Saker jag säger nej till före böneutrop....alla dar i veckan

Glassbilshelvetet!!!
Hårdrock på Stadion- svensk musik går bra, Winnerbäck, Kent, Melissa Horn etc. Traditionell ej störande svensk musik
Raggare på Sveavägen

Det finns fem Minareter i Sverige, bara Moskén i fittja som är aktuell för böneutrop. Hur många av " nejsägarna " bor i Fittja eller ens inärheten av dessa fem moskéer?

Bara undrar lite.....
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast...Kent på Stadion stör mer än riktigt fin traditionell hårdrock. Tycker jag. Omröstning på det? :D ;)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast...Kent på Stadion stör mer än riktigt fin traditionell hårdrock. Tycker jag. Omröstning på det? :D ;)

Jag kan tänka mig att ha överseende då jag vet att många gillar hårdrock, även invandrad sådan.....har du samma förmåga?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Att överse med Kent om jag får min hårdrock menar du? Hur ofta pratar vi om då?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kl

Saker jag säger nej till före böneutrop....alla dar i veckan

Glassbilshelvetet!!!
Hårdrock på Stadion- svensk musik går bra, Winnerbäck, Kent, Melissa Horn etc. Traditionell ej störande svensk musik
Raggare på Sveavägen

Det finns fem Minareter i Sverige, bara Moskén i fittja som är aktuell för böneutrop. Hur många av " nejsägarna " bor i Fittja eller ens inärheten av dessa fem moskéer?

Bara undrar lite.....

Jag ! :cool:
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp