Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är absolut av åsikten att utvecklingen av islam inte är önskvärd och att säga nej till allt som har med islam/religion att göra är begränsande.

Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att fler inte är mer skeptiska till religioners vara i ett modernt samhälle.
En man som tror på magiska kallingar har just nu chans att bli president i världens största militärmakt. Och det är liksom helt ok?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag tycker faktiskt det är lite konstigt att fler inte är mer skeptiska till religioners vara i ett modernt samhälle.
En man som tror på magiska kallingar har just nu chans att bli president i världens största militärmakt. Och det är liksom helt ok?

KAN man ens bli president i USA om man inte bekänner en kristen tro?? Man kunde inte bli första människan på månen, i alla fall!

Richard Dawkins böcker är riktiga ögonöppnare.......
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag tycker det är sjukt trist att det är okej att håna troende hur som helst, att kalla det de tror på för "sagor" och andra löjeväckande namn. Bara för att man är kristen, muslim eller jude/judinna betyder det inte att man är en idiot.

Du har all rätt i världen att vara övertygad ateist, men om du vill respekteras för dina åsikter så ska du också respektera andra. Annars är du en lika god kålsupare som de som anser att ateister hamnar i helvetet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu skulle jag inte direct pasta att Richard Dawkins har alla svar och "predikar" den alenast radande sanningen.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du har all rätt i världen att vara övertygad ateist, men om du vill respekteras för dina åsikter så ska du också respektera andra. Annars är du en lika god kålsupare som de som anser att ateister hamnar i helvetet.

Håller med om att det är väldigt trist, ateister verkar ofta tro att dom får säga och göra vad som helst, men dom verkar sällan uppfatta att dom sårar och hånar troende för fullt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag tycker det är sjukt trist att det är okej att håna troende hur som helst, att kalla det de tror på för "sagor" och andra löjeväckande namn. Bara för att man är kristen, muslim eller jude/judinna betyder det inte att man är en idiot.

Scientologerna då? Dom verkar ju vara ok att håna enligt många, men för dom är det ju också en sann tro. Deras tro är ju baserad på en science fiction författare. Men det är ju även bibeln, koranen osv, om man ska tänka så. Det är bara böcker människor någon gång har skrivit.

För dom som inte vet; http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi#Grundl.C3.A4ggande_l.C3.A4ror
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är bara böcker människor någon gång har skrivit.
Ja, och som skrivits om ett antal gånger för att passa just där och då. Religion har ett enda syfte, det är ett redskap för att kuva befolkningen så dom inte börjar tänka själva och ifrågasätta. Makt och Mammon ni vet. :cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Scientologerna då? Dom verkar ju vara ok att håna enligt många, men för dom är det ju också en sann tro. Deras tro är ju baserad på en science fiction författare. Men det är ju även bibeln, koranen osv, om man ska tänka så. Det är bara böcker människor någon gång har skrivit.

För dom som inte vet; http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi#Grundl.C3.A4ggande_l.C3.A4ror

Jag tycker inte att troende ska hånas. Punkt. Framgick inte det av mitt inlägg? Det betyder förstås inte att man inte får kritisera.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*kl*

Jag tycker det är sjukt trist att det är okej att håna troende hur som helst, att kalla det de tror på för "sagor" och andra löjeväckande namn. Bara för att man är kristen, muslim eller jude/judinna betyder det inte att man är en idiot.

Du har all rätt i världen att vara övertygad ateist, men om du vill respekteras för dina åsikter så ska du också respektera andra. Annars är du en lika god kålsupare som de som anser att ateister hamnar i helvetet.

Tack för det inlägget!!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Scientologerna då? Dom verkar ju vara ok att håna enligt många, men för dom är det ju också en sann tro. Deras tro är ju baserad på en science fiction författare. Men det är ju även bibeln, koranen osv, om man ska tänka så. Det är bara böcker människor någon gång har skrivit.

För dom som inte vet; http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi#Grundl.C3.A4ggande_l.C3.A4ror

Är man troende tycker man inte att för heliga bok är något människor hittat på. Hur var det med respekten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast vadå respekt, det handlar väl inte det.
Det är ju så det är, det är böcker/målningar/statyer osv gjorda av Människor, någon gång i tiden. Sedan om de är baserade på gudar eller hjärtar eller varelser, vad vet jag. Men det är vanliga människor som har skrivit/målat/skapat dom.

Då skulle man ju egentligen kunna basera en religion på sagan om ringen tex, bara för att ta ett exempel.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och jag tror på båda, är jag religiös trots allt då?!:idea::D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Snarare scitzofren, man kan bara ha EN tro, den RÄTTA! :cool:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu skulle jag inte direct pasta att Richard Dawkins har alla svar och "predikar" den alenast radande sanningen.

Hehe, det gör inte jag heller, jag är kritisk till en del av påståendena i hans bok ("The God delusion") t.ex. Men jag tycker han är befriande på något vis.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ McGvyer: tack för att ni båda illustrerade min poäng om respekt (eller brist därpå).
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

<snip>
Då skulle man ju egentligen kunna basera en religion på sagan om ringen tex, bara för att ta ett exempel.

Det kanns ju inte sa langt bort fran Scientology ... Ron Hubbard yttrade ju till och med offentligt innan Scientologyn startade att, "Vill man bli rik ska man starta en religion".:crazy: Eller hur allvarligt ser vi pa Mormonerna med deras "super kalsonger"?

Det innebar dock inte att att det ar okay att hana nagon ... om jag trodde att nagon har trodde pa de religionerna skulle jag inte ha namnt dem och postat det har ... "Var och en far vara lycklig i sin tro" tycker jag. Varesig den tror pa nagot "overnaturligt" eller inte tror pa nagot alls haller jag med om att de inte ska hanas. Jag forstar inte riktigt fortjusningen i att forlojliga nagons tro ... eller att forlojliga en annan manniska overhuvud taget.
Har i USA pa forum och liknande ar det oftast de konservativa kristna som anvander den "diskutions tekniken:angel:" medan pa Svenska sites ar det vanligare att ateisterna gjor det ... det verkar vara en sak majoriteten tar till.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ooops, glömde att alla inte förstår ironi... :angel:

Eh, du insåg inte att det var din ironiska ton i inlägget och vad du skrev som var det hånande.

För övrigt finns det väl inget så genomskinligt som att först skriva något och sedan bortförklara det med "oj jag insåg inte att alla förstår ironi". Inte många som går på den gubben..

Ditt efterföljande inlägg är också ett bevis på att du uppenbarligen inte alls har förstått var det respektlösa ligger.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp