Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du hittar ju bara på..

Vad hittar jag på? Ang. prejudikat så stog det om det i länken jag la in tidigare så det är inget jag kommit på själv :cool:

Kommunala beslut skapar överhuvudtaget inga prejudikat, du tänker på prejudicerande domar i domstolar, vilket är en helt annan sak. .

Jag har inte påstått att kommunala beslut skapar prejudikat. Var har du fått det ifrån?
Om nu Sthlms kommun (eller vem det är som beslutar om just denna fråga) säger ja till böneutrop så är det ju hyfsat stor risk att andra moskéägare (?) ansöker om samma sak till sina moskéer. Får de då ett nej så kan de överklaga till domstol och domstolen kommer naturligtvis att göra en helhetsbedömning där man såklart kommer att ta hänsyn till att en annan kommun sagt ja och det beslutet domstolen då kommer fram till (vad det nu än blir för beslut) blir ju en prejudicerande dom. Som givetvis kan både överklagas och eventuellt ändras. Men detta visste ju du, eller hur?

.
Det är inte så att om en kommun beslutat en sak, så måste andra kommuner "följa det prejudikatet". I så fall vore det ju helt meningslöst både med kommunalaval och med kommunalt självstyre, eftersom sossekommuner skulle bli tvungna att göra som moderatkommuner, och omvänt. Så funkar det förstås inte..

Vilket jag heller aldrig påstått.


.
Sen undrar jag om du vet ungefär hur många moskéer som finns i Sverige och hur många av dem som har en minaret? Någon gissning? Jag menar, eftersom du uppenbarligen ser framför dig böneutrop som ljuder över hela Sverige fem gånger om dagen.

Jag har inte den blekaste aning och ärligt talat är det inget som intresserar mig heller. Jag ser inte alls "framför mig" några böneutrop. Jag har bara klargjort vad som kan hända och att folk ska ta det i beaktning. Inget annat.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och även om det skulle finnas en prejudicerande verkan så är det ju inga problem om avgörandet fattas utifrån faktorer som hur störande böneutropen kan tänkas bli för omgivningen.

Självklart tar ju en domstol hänsyn till alla aspekter. Men nu var det ju inte jag som hävdade att det blir prejudicerande utan det har stått i ett antal artiklar som jag dessutom länkat till.

Med all respekt - men nu är du faktiskt ute och cyklar. Om en medborgare anser att en kommun fattat ett olagligt beslut kan det beslutet överklagas till förvaltningsrätten. Men det finns ju ingen lag som säger att kommunerna måste tillåta t ex böneutrop (då skulle vi inte haft den här debatten). Alltså är det per se inte ett beslut som är möjligt att överklaga.

Tror noga att det är du som är ute och cyklar. Klart att ett beslut kan överklagas. Hur menar du att ett kommunbeslut inte skulle kunna överklagas?.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Amin SubkhanNej till böneutrop i Sverige
Känns som om man borde skriva något angående detta, men först om mig:
Jag är född i Sverige sen 21 år tillbaka, och är otroligt tacksam över de.
Jag talar dessutom för mina föräldrar som är minst lika tacksamma för alla chanser dom fått. Dom kom hit från Thailand för ett bättre liv och de fick dom, tack.
Jag älskar Sverige(cheesy, sure), för de finns inget annat land jag skulle vilja se mina framtida barn växa upp i.

...Nu till ämnet, Böneutrop i Sverige:
Jag, en Muslim i Sverige, säger faktiskt nej till detta.
Varför? Låt oss ta ett simpelt exempel:

Om vi säger att du(vem de än är som läser detta), har en egen lägenhet, som står i ditt namn, som du stått i kö över ett decennium för, tar emot en inneboende.

Husets regler är ju självklart dina regler, korrekt? Din gäst kan inte komma in och styra allt, utan du bestämmer för de är DIN lägenhet. Gästen får anpassa sig, inte ägaren.

Dvs, de här är Sverige, de är Svenskarnas land. Vi är gäster(även jag som är född här), vi följer deras regler.
Att kyrkklockor ringer runtom i landet är en självklarhet då de är ett kristet land. Inte ett buddistiskt, inte hinduisk eller den religionen böneutropen handlar om.

Vi ska vara tacksamma att vi ens får använda deras lokaler/mark till att bygga moskéer.
Vi ska vara tacksamma att de finns Halal kött att köpa.
Vi ska vara tacksamma att vi får bo i de här underbara landet.
Vi ska vara tacksamma för allt Sverige har att erbjuda.

Men nej, de är ni inte. De räcker inte, ni får inte nog.
Girighet, de är vad de kallas.

Ni smutskastar folk så fort de förnekar er något(okej, inte alla men många), kallar dom rasister bl.a.

Religionsfrihet har vi i Sverige, men de betyder inte att vi ska tvinga på oss ALLT vår religion står för, de går inte, de är inte rättvist mot Sverige.

Jag kan förstå varför de finns så mycket hat mot oss "Muslimer", för ni beter er väldigt radikalt och envist.

Kalla mig förrädare om ni vill, jag struntar fullständigt i de. Får jag mordhot, hotbrev etc.. Ja, de förstärker bara folks hat mot oss så, gör de ni.

Från en Muslim som faktiskt uppskattar allt vi fått av Sverige redan, och säger nej till böneutrop.

Kopierat från FB ...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då kan vi konstatera att den personen och jag tycker olika om en lång rad saker. Jag tycker till exempel inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva vara tacksamma för att få bo i Sverige.

Jag är inte tacksam över det, tex. Jag gillar det rätt bra på många vis, men tacksam är jag inte.

Jag vill inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva kräla och vara tacksamma. Tacksamhet är enligt min mening en oerhört dålig grund för att aktivt ta del i ett land och medverka i att utveckla det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tror noga att det är du som är ute och cyklar. Klart att ett beslut kan överklagas. Hur menar du att ett kommunbeslut inte skulle kunna överklagas?.

Enligt kommunallagen finns det fyra grunder på vilka man kan ändra kommunala beslut.

1. Om beslutet inte är fattat i laga ordning.
2. Om beslutet rör något som kommunen inte ska ägna sig åt.
3. Om kommunen har överskridit sina befogenheter.
4. Om beslutet är olagligt.

Förvaltningsrätten gör alltså en laglighetsprövning. Men att en annan kommun har fattat beslut i samma fråga är ingen grund för överklagan. Det här är en central princip i det kommunala självstyret.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nu sker inte böneutrop från moskéer, utan från minareter.
OK, då kanske det blir svårare att få bygglov till minareter om böneutrop tillåts. Jag tror även att det starkt kommer att bidra till ökad segregation.
Svider det att bli kallad fördomsfull o rädd?
Borde det knappast göra om du har minsta gnutta av självkännedom.:angel:
Är du med i någon tävling eller mår du bara dåligt och måste häva ur dig dumheter för att må bättre?
Knappast, men jag stör mig på uppenbar okunnighet.
Ante mig att det var något som tryckte dig....Måste vara svårt att vara du och hänga på internetforum...där man träffar på många olika människor. Klarar man inte av den biten, utan att "störa" sig i tid och otid och som dessutom bidrar till att det plockar fram ens sämsta och fulaste sida...är det bäst att låta bli.
Och även om det skulle finnas en prejudicerande verkan så är det ju inga problem om avgörandet fattas utifrån faktorer som hur störande böneutropen kan tänkas bli för omgivningen.
Helt riktigt tycker jag.
Om jag köpt mig en bostad där en kyrka ligger intill har varit tyst i många år (klockor inomhus tex), men helt plötsligt vill församlingen att det ska ringa utåt på söndagar, bröllop, begravningar eller vid konfirmationer-då hade jag protesterat och absolut inte velat det.
Jag är uppvuxen med hemglassbilen. Jag tycker inte den stör...det är ett vant ljud. Skulle inte sakna det om det försvann eller blev otillåtet, men det har som sagt funnits i många år. I mitt område kommer det fiskbilar,blombilar och ungar som ringer på dörren och ska sälja. Skulle dessa ochså börja väsnas, ringa i klocker skulle jag abslout bli skitarg och börja protestera vilt mot att det förekom. Jag vill inte ha mer oljud i det offentliga rummet -utan mindre. Därför tycker jag att böneutrop inte borde tillåtas.
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*



Kopierat från FB ...

Haha, kunde du inte grävt fram något bättre som argument i diskussionen än att kopiera ett fejkinlägg från gruppen 'Nej till böneutrop i Sverige' på facebook och kopiera in här? Vem var det som hade brist på egna argument sa du? :grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Suck... "vi får inte ens sjunga nationalsången" , detta gamla tramsargument. Kan du ge en oberoende källa till det? Exakt var har detta hänt?
Jag vet flera skolor som inte sjunger nationalsången på skolavslutningen, eftersom de som inte är etniska svenskar kan ta illa upp.

Däremot går jag en del på hockey eftersom jag får sponsorbiljetter, och där sjungs det nationalsången inför varje match. Utan undantag!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Haha, kunde du inte grävt fram något bättre som argument i diskussionen än att kopiera ett fejkinlägg från gruppen 'Nej till böneutrop i Sverige' på facebook och kopiera in här? Vem var det som hade brist på egna argument sa du? :grin:

Jag må va naiv men NEJ det finns MÅNGA muslimer som tycker som denna...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag må va naiv men NEJ det finns MÅNGA muslimer som tycker som denna...
Det är många muslimer som röstar på SD också. Givetvis har de också åsikter och anledningar.

I många fall har ju människor flytt för att undslippa extremisten. Många från Iran kom ju hit för att slippa den muslimska regimen.

Och jag hade gjort likadant. Hade Sverige blivit högerextremt kristet hade jag nog också flyttat härifrån, trots att jag räknas som kristen eftersom jag firar jul mm.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag må va naiv men NEJ det finns MÅNGA muslimer som tycker som denna...

Och vilken betydelse har det, menar du?

Borde jag tycka som den personen därför att han/hon är muslim? Jag är ju inte muslim, så jag förstår inte kopplingen. :confused:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet flera skolor som inte sjunger nationalsången på skolavslutningen, eftersom de som inte är etniska svenskar kan ta illa upp.

Däremot går jag en del på hockey eftersom jag får sponsorbiljetter, och där sjungs det nationalsången inför varje match. Utan undantag!

Vilka skolor är det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då kan vi konstatera att den personen och jag tycker olika om en lång rad saker. Jag tycker till exempel inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva vara tacksamma för att få bo i Sverige.

Jag är inte tacksam över det, tex. Jag gillar det rätt bra på många vis, men tacksam är jag inte.

Jag vill inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva kräla och vara tacksamma. Tacksamhet är enligt min mening en oerhört dålig grund för att aktivt ta del i ett land och medverka i att utveckla det.


Absolut OT:

Beror det på att du generellt inte har nära till tacksamhet?

Jag vill minnas att du någon gång skrev att du inte går runt varje dag och är tacksam för att vara frisk - eller något sådant?

Jag är tvärtom, jag känner daglig tacksamhet för allt möjligt och många gånger förundras jag över att folk inte har vett att vara/visa tacksamhet men det är kanske så enkelt att det inte är deras grej helt enkelt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fy vad hemskt att tycka att man är gäst i det land man är född i. Att man som svensk medborgare ska gå och vara tacksam för att man är en del av samhället.

Och återigen... Sverige är inte ett kristet land!
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vilka skolor är det?

I min högstadieskola fick vi inte sjunga nationalsången på skolavslutningen få det kunde uppfattas rasistiskt. Självklart var det inte invandrarna som drivit igenom det (det fanns kanske tre på hela skolan..) men likväl fanns det förbudet. När jag gick i nian fick vi sjunga den igen, under förutsättning att elevrådet först gick runt i klasserna och berättade varför den inte var rasistisk. Så var det iaf fortfarande när min bror gick där ett par år senare. Förhoppningsvis försvann det sen med rektorsbyte..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Då kan vi konstatera att den personen och jag tycker olika om en lång rad saker. Jag tycker till exempel inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva vara tacksamma för att få bo i Sverige.

Jag är inte tacksam över det, tex. Jag gillar det rätt bra på många vis, men tacksam är jag inte.

Jag vill inte att svenska medborgare, oavsett ursprung, ska behöva kräla och vara tacksamma. Tacksamhet är enligt min mening en oerhört dålig grund för att aktivt ta del i ett land och medverka i att utveckla det.


Jag är jättesvensk och född i Sverige. Jag är sjukt tacksam att jag är född i Sveroge och inte exempelvis Somalia. Att någon skulle ha problem med det är känns väldigt främmande..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I min högstadieskola fick vi inte sjunga nationalsången på skolavslutningen få det kunde uppfattas rasistiskt. Självklart var det inte invandrarna som drivit igenom det (det fanns kanske tre på hela skolan..) men likväl fanns det förbudet. När jag gick i nian fick vi sjunga den igen, under förutsättning att elevrådet först gick runt i klasserna och berättade varför den inte var rasistisk. Så var det iaf fortfarande när min bror gick där ett par år senare. Förhoppningsvis försvann det sen med rektorsbyte..

Jag hör till de som inte tycker att vare sig nationalsång som skolavavslutning har i kyrkan att göra överhuvudtaget. Liksom, avsaknad av logik och relevans, de luxe. Religion och nationalyttring har liksom inte med sammanhanget 'skolavslutning att göra. Vad gör det mig till? Jag har trots uppnådd medelålder aldrig kunnat se eller känna annnat än att det är FEL.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är jättesvensk och född i Sverige. Jag är sjukt tacksam att jag är född i Sveroge och inte exempelvis Somalia. Att någon skulle ha problem med det är känns väldigt främmande..

Det är väl ingen som har problem med att du känner så. Jag kan känna tacksamhet för att jag bor på den breddgraden jag gör relaterat till natur, kultur och avsaknad av oroshärdar som det finns i andra delar av världen, men knappast relaterat till just sverige eller 'svenskhet'.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag hör till de som inte tycker att vare sig nationalsång som skolavavslutning har i kyrkan att göra överhuvudtaget. Liksom, avsaknad av logik och relevans, de luxe. Religion och nationalyttring har liksom inte med sammanhanget 'skolavslutning att göra. Vad gör det mig till? Jag har trots uppnådd medelålder aldrig kunnat se eller känna annnat än att det är FEL.

Jag håller helt och håller med. Nationalsången är självfallet inte rasistisk - men vad har den på en skolavslutning att göra? Likaså att ha skolavslutning i kyrkan. Det är i min mening helt befängt.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp