Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad jag vet får alla större religioner uttryckas i Sverige (tänker du på någon speciell religion vars utövare hindras uttrycka sin tro?). Och ja, jag tycker också att det ska finnas ett visst mått av begränsningar, till exempel om man genom att uttrycka sin tro skadar andra människor. Men ett böneutrop en eller ett par gånger i månaden - nej, ingen kan få mig att tycka att det är att "störa för mycket" eller att skada någon annan.

Du tycker inte själv att du säger emot dej där ?

INGEN hindrar islamister att utöva sin tro... Vi hindrar dem ENDAST att ljuda över hela området när de har bön..

Är det BARA jag som hört att vissa svenska kyrkor inte ljuder över området utan som sagt bara inne i kyrkan ?

Så nej lika lite som jag vill ha jehovas vittnen i dörren, vill jag ha böneutrop i sverige. Och tro mej jag har än INTE haft Jehovas vittnen i dörren på 2 år, men skulle va tvungen att höra böneutropet de gånger de skulle ljuda i Fittja då jag jobbar i närheten ! Och NEJ TACK !
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du tycker inte själv att du säger emot dej där ?

INGEN hindrar islamister att utöva sin tro... Vi hindrar dem ENDAST att ljuda över hela området när de har bön..

Är det BARA jag som hört att vissa svenska kyrkor inte ljuder över området utan som sagt bara inne i kyrkan ?

Så nej lika lite som jag vill ha jehovas vittnen i dörren, vill jag ha böneutrop i sverige. Och tro mej jag har än INTE haft Jehovas vittnen i dörren på 2 år, men skulle va tvungen att höra böneutropet de gånger de skulle ljuda i Fittja då jag jobbar i närheten ! Och NEJ TACK !

Kan ni inte sluta blanda ihop islamister (extremister) och muslimer (troende)?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kan ni inte sluta blanda ihop islamister (extremister) och muslimer (troende)?

Fast islamister är väl inte liktydligt med extremister? Det är ett politiskt styrelsesätt också

De som anses vara islamister använder som regel dock inte begreppet om sig själv eller andra som delar deras uppfattningar. Inom den islamistiska rörelsen finns såväl moderata demokratiska partier som extremistiska militanta grupper
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det är fortfarande inte samma sak som muslimer.

Okej men nu är ju : En som bekänner sig till islam kallas muslim.
En Islam, flera ? Islamer ? Islamister ?
dvs samma sak som en muslim och flera muslimer !

Men jag är inte så bra på det svenska språket ! :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Okej men nu är ju : En som bekänner sig till islam kallas muslim.
En Islam, flera ? Islamer ? Islamister ?
dvs samma sak som en muslim och flera muslimer !

Men jag är inte så bra på det svenska språket ! :angel:

Nej, uppenbarligen inte.

Om det har gått dig förbi att orden muslim och islamist används i olika betydelse, så kan det ju tyda på att du har ett lite dåligt öra för språkliga nyanser.

Självklart böjs inte heller islam i plural. Precis som man inte säger en kristendom, flera kristendomar. Eller en judendom, flera judendomar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Är det BARA jag som hört att vissa svenska kyrkor inte ljuder över området utan som sagt bara inne i kyrkan ?

Ingen av de kyrkor i min närhet får ljuda utåt eftersom att det är samhällsstörande om klockorna ska ringa i tid och otid..det blir mycket i så fall;
varje gudstjänst, begravning, dop, bröllpop etc..Klockorna spelas upp inne i kyrkan på ett band förmodligen, så slipper utomstående höra.

Jag vet av en enda kyrka som ringer ca 1 min kl 18 på lördagar från en gammal sed, på en gammal plats som är ute på en ö. Dock har den ingen kyrklig betydelse ens utan en helgringning som funnits längre än själva kyrkan där.
Typ ett "firande" att familjen var åter samlade och tillsammans efter veckas tufft arbete på olika håll.

Kl

Jag ställer mig faktiskt lite i ledet av att tycka att man får acceptera de seder som finns här och att andra inte ska störas av det man nu utövar, vilket jag anser att en massa larm hit och dit gör.
Jag skulle omöjligt kunna sticka till ett annat land och kräva att jag ska ha det ena och det andra. Det känns löjligt iom att inget förhindrar deras tro i övrigt och man kan faktiskt ha ljudet inspelat på band i stället tex..som allt annat i vår moderna värld. Måste vi backa bakåt i tiden?

Har dessa byggnader (kyrkor även) verkligen en samhällsviktig funktion för mänsklighetens överlevnad??..lägg pengarna på viktigare saker som vård och skola hellre.

I min värld dessutom, gör religion mer skada än nytta..
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

En muslim - Flera muslimer
En islamist - Flera islamister

Islam är islam, det finns bara en religion. Men sen finns det varianter, och utövare av dessa varianter kan kallas t ex shiamuslim eller sunnimuslim. Islam böjs dock inte till flertal.


Muslimer är troende inom religionen islam.
Islamister är extrema muslimer som anser att islam ska knytas till staten, eller snarare att staten ska underordna sig islam.

Islamister är det vettigt att vara mycket skeptisk mot.
Muslimer finns det ingen anledning att tycka illa om.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ ullo

Fast så böjde alltid mina gamla föreläsare orden, när jag googlade hittade jag även det här på Jan Hjärpes blogg (professor emeritus i islamologi): "Vi religionshistoriker brukar använda pluralisform: kristendomar, islamer, buddhismer."
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ingen av de kyrkor i min närhet får ljuda utåt eftersom att det är samhällsstörande om klockorna ska ringa i tid och otid..det blir mycket i så fall;
varje gudstjänst, begravning, dop, bröllpop etc..Klockorna spelas upp inne i kyrkan på ett band förmodligen, så slipper utomstående höra.

Jag vet av en enda kyrka som ringer ca 1 min kl 18 på lördagar från en gammal sed, på en gammal plats som är ute på en ö. Dock har den ingen kyrklig betydelse ens utan en helgringning som funnits längre än själva kyrkan där.
Typ ett "firande" att familjen var åter samlade och tillsammans efter veckas tufft arbete på olika håll.

Jag bor centralt i Stockholm och här är det bara den "vanliga" kyrkan som stör/låter (dvs klockringningar). Av de andra religiösa samfunden som finns i närheten så har jag märkt att den katolska kyrkan orsakar trafikstörningar ibland när de firar nåt, men det beror mest på kyrkans placering nära en stor väg. Varken moskén eller synagogan märks av alls.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

+ ullo

Fast så böjde alltid mina gamla föreläsare orden, när jag googlade hittade jag även det här på Jan Hjärpes blogg (professor emeritus i islamologi): "Vi religionshistoriker brukar använda pluralisform: kristendomar, islamer, buddhismer."

Alltså i betydelsen att om du förstår kristendomen på ett vis och jag förstår den på ett annat vis (fast kanske snarare olika kulturer än olika individer egentligen?), så skulle man kunna prata om våra olika kristendomar? Jag tänkte på den möjligheten, men det kändes lite - ja, kanske som att man måste vara professor för att komma på det. :D

Och frågan är väl hur mycket ljus det kastar över Corzettes envisa sätt att skriva islamister då hon med all rimlighet borde mena muslimer. Islamer och islamister är ju inte heller alls samma ord.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

<snip>De är dessutom tillåtna till och med för Amish, så ingen kan känna sig utanför!

En sanning med viss modification ... i vissa Amish 'communities' anvands cellphones men manga stravar fortfarande emot och har forbjudit det enligt deras "ordnung".
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du tycker inte själv att du säger emot dej där ?

Nej, det gör jag inte - förklara gärna hur du menar att jag säger emot mig själv.

INGEN hindrar islamister att utöva sin tro... Vi hindrar dem ENDAST att ljuda över hela området när de har bön..

Att hindra en grupp att "ljuda över hela området" som du så dramatiskt uttrycker det, är att inskränka på muslimers (inte islamisters!) religionsfrihet, när andra religioner får ljuda som de vill.

Är det BARA jag som hört att vissa svenska kyrkor inte ljuder över området utan som sagt bara inne i kyrkan ?

Det kan säkert vara en del kyrkor som har valt det. Men så länge vi inte tvingar alla kyrkor att lägga av med klockringningen så är det två helt olika saker.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Problemet är att om man nu godkänner böneutrop öht så blir godkännandet ett prejudikat och man kommer således ha väldigt svårt att i framtiden neka när det kommer ansökan om att få införa det fler ggr/dag.

Vad har du för belägg för att det skulle bli så?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vad har du för belägg för att det skulle bli så?

Det behövs inga belägg för det, i det här fjollsamhället där politiker och andra är som vindflöjlar och ingen törs stå för sina åsikter med risk för att inte vara tillräckligt PK så kan precis vad som helst hända precis när som helst.


McG - varken kappvändare eller PK
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kan dom inte använda sina smartphones som moderna människor?
Med tanke på tongångarna i tråden så skulle jag bli förvånad om detta förslag mottages ens som ett alternativ...eftersom kyrkklockor får klämta på oantastat (även om fler och fler kyrkor väljer att bara låta inomhus för att inte störa omgivningen) så ska alla tycka att böneutrop är ett trevligt inslag i vardagen. Annars är man lågutbildad och/ eller fördomsfull.
gulan
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det behövs inga belägg för det, i det här fjollsamhället där politiker och andra är som vindflöjlar och ingen törs stå för sina åsikter med risk för att inte vara tillräckligt PK så kan precis vad som helst hända precis när som helst.

Det behövs definitivt belägg, annars är det bara lösa antaganden baserade på rädsla och fördomar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det behövs definitivt belägg, annars är det bara lösa antaganden baserade på rädsla och fördomar.

Alltså, det börjar faktiskt bli lite tjatigt att kalla folk som inte håller med en för rädda och fördomsfulla *gäsp* . Har du verkligen inget annat att komma med?

http://www.dagen.se/nyheter/nu-kan-boneutrop-snart-bli-verklighet-i-botkyrka/

Sen kan du ju googla ordet prejudikat om du inte vet vad det betyder.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp