Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur tycker du de muslimer som är svenskar och födda i Sverige ska göra?

Är man allför religiös kanske man inte ska bo i ett sekulariserat land som Sverige. Vi har skilt stat från kyrka så kyrkan måste rätta sig efter lagen. Jag kan tänka mig att man kan ha böneutrop tex en gång i veckan, men om de blir 5 ggr per dag tror jag nog det skulle klassificeras som sanitär olägenhet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej tack! Inga böne utrop här.
Man anpassa sig till landet man kommer till och bor i.

Mvh
från en osivilicerad vilde


Det blir bara värre och värre. Jag tror jag tar time-out från det just nu regerande vansinnet på Buke.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja, att gå ur Svenska Kyrkan är väl ganska plättlätt? Jämfört med andra religioner där utträdandet handlar om så mycket mer än en formalitet, att ta sig ur vissa kyrkor/sekter är ju som att fly ur fångenskap. Och lämna sin familj kvar i fängelset...

Precis. Dessa religioner innebär så mycket hot och bakbundna händer att det är nästan omänskligt att gå ur. Vilket gör att många stannar mot deras vilja.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men du ger ju svar emot dig själv - det är människor som gör egna tolkningar och förvrider i någots namn saker blir farligt. Du är lika farlig som vilken islamist med felaktiga tolkningar av islam som helst. Du gör en egen tolkning som inte är hälsosam för någon.

Ja man kan vända och vrida som man vill..

Och jag anser att dina tankar är farliga när man tycker att religion är något man skall pådyvla folk

Joråsåatte, bara för att du bytt nick är jag inte omedveten om vem du är och att du återigen är ute på den fula rasistiska sidan av en sån här diskussion.

Okej..

Och hur kan det bli rasistiskt att anse att religion inte är av godo??

Tror du är ute och snurrar faktiskt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Precis, i Iran till exempel är andra religioner fullt accepterade och det finns kristna kyrkor. Hur ofta hör man inte att vi minsann inte skulle få ha våra kyrkor i muslimska länder som argument mot byggande av moskéer? Det enda som inte är accepterat är faktiskt att inte ha någon religion alls - ateism är ett brott i Iran. Däremot förekommer tyvärr diskriminering av kristna i vissa muslimska länder men det kan man nog lugnt säga är fallet omvänt också...

Fast just Iran var väl ett väldigt dåligt valt exempel. Ett land där det är dödsstraff på att konvertera bort från islam och där alla kvinnor måste ha slöja ute.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast just Iran var väl ett väldigt dåligt valt exempel. Ett land där det är dödsstraff på att konvertera bort från islam och där alla kvinnor måste ha slöja ute.

Men på vilket sätt motsäger det vad Dentaku just skrev? :confused: Hon skrev just att andra religioner är tillåtna, men ateism är förbjudet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Kan du utveckla det? Så värst tillförande till diskussionen är du inte med ett sånt svar.
Vad innebär religionsfrihet för dig? Och vad innebär det att neka muslimer att utöva sin religion på samma sätt som protestanter gör det?

Haha nu får du väl ge dej. Att jag inte tillför diskussionen något för att jag inte håller med dej eller svarar på de sätt du önskar är ju rent löjeväckande.
Jag ser inte varför det skall finnas religion öht, JAG tror det är påhittade historier för att kuva folk. Men varsågod, man får lov att tro på vad man vill så länge man inte prackar på andra det.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja absolut, men där tror jag att just den vanliga, ibland lite ljumma, Svenska Kyrkan, är en av de lättare att lämna.

Som någon annan redan har försökt förklara för dig: det beror på vilka människor man har omkring sig. Jag känner människor som har fått stora problem med sina familjer då de har lämnat Svenska Kyrkan. Alltså i Sverige i nutid.

Vad gäller kristendomen överlag, så finns det en massa sammanhang där det är oerhört svårt att lämna sin församling (och/eller tro).

Det var en Imam som i TV förklarade att många muslimer tyckte att många svenskar var ociviliserade som inte hade någon gudstro alls.
Och att det var ett problem för dem i anpassningen till sitt nya hemland.

Det där är ingen helt ovanlig uppfattning bland religiösa, så säger en hel del personer från olika religioner. Jag har träffat åtskilliga kristna som har menat att man inte kan ha moraliska uppfattningar om man inte är kristen, tex.

Precis. Dessa religioner innebär så mycket hot och bakbundna händer att det är nästan omänskligt att gå ur. Vilket gör att många stannar mot deras vilja.

Nej, man kan nog inte säga att det finns "religioner" som funkar så, däremot finns det sådana grupperingar i alla eller de flesta religionerna.

Vilka religioner tänkte du på?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Det finns ingenting i världshistorien som orsakat så mycket elände som religion...

Folk får tycka och tro precis vad som helst hemma i den egna kammaren eller i samfundets samlingslokal, men de som inte är involverade ska inte behöva vara tvungna att lyssna på offentliga utrop.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

kl

Det finns ingenting i världshistorien som orsakat så mycket elände som religion...

Folk får tycka och tro precis vad som helst hemma i den egna kammaren eller i samfundets samlingslokal, men de som inte är involverade ska inte behöva vara tvungna att lyssna på offentliga utrop.

Men böneutrop ingår i den muslimska religionen som en viktig del. Liksom det är viktigt för de allra flesta i Svenska Kyrkan att höra kyrkklockorna. Liksom du har rätt att uttrycka ditt avstånd från religion borde ju troende ha rätt att uttrycka sin tro på det sätt de dömer är det rätta?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men på vilket sätt motsäger det vad Dentaku just skrev? :confused: Hon skrev just att andra religioner är tillåtna, men ateism är förbjudet.

Man respekterar väl inte religioner där folk inte använder slöja genom att tvinga även de som inte är muslimer att bära just slöja?

Man respekterar väl inte andra religioner om man inte tillåter muslimer att konvertera till de andra religionerna?

Alltså är "toleransen" inget som praktiseras utan är bara något som låter fint på pappret.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Haha nä nu får du fan ge dej. Du är ju tydligen helt okapabel till att föra civiliserade diskussioner utan att förstärka dina egna åsikter o växa med rena personangrepp. Jag är varesej okunnig eller fördomsfull bara för att jag inte tycker som du. Helt enkelt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Man respekterar väl inte religioner där folk inte använder slöja genom att tvinga även de som inte är muslimer att bära just slöja?

Man respekterar väl inte andra religioner om man inte tillåter muslimer att konvertera till de andra religionerna?

Alltså är "toleransen" inget som praktiseras utan är bara något som låter fint på pappret.

Att bära huvudbonad är en tradition som även är vanlig (och har varit vanlig) i exempelvis kristendomen. Det skulle jag inte vilja kalla ett förtryck av andra religioner.

Enligt mig är det självklart att en regim kan acceptera andra religioner (dvs tillåta att de finns) men att samtidigt förbjuda konvertiter. Jag ser ingen motsägelse där.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur kan du tycka att man accepterar och respekterar andra religioner när man samtidigt förbjuder människor att konvertera?

Just Iran förstår jag inte hur man på något vis kan försöka försvara. Anser man att regimen i Iran gör något annat än att förtrycka så bör man kanske ta en vända dit eller tala med någon av alla de människor som flytt därifrån.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur kan du tycka att man accepterar och respekterar andra religioner när man samtidigt förbjuder människor att konvertera?

Just Iran förstår jag inte hur man på något vis kan försöka försvara. Anser man att regimen i Iran gör något annat än att förtrycka så bör man kanske ta en vända dit eller tala med någon av alla de människor som flytt därifrån.

Jag tycker helt enkelt att det delvis är två skilda saker.

Jag försvarar på inget vis Iran som regim, utan diskuterar bara det faktum att det i Iran är tillåtet att vara exempelvis kristen (eftersom ämnet var att islam som religion fördömer alla andra religioner). Det Iran i övrigt gör går att fördöma på många många olika plan.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp