Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till, du har en förmåga att sväva på målet i dina inlägg och jag förstår inte alltid vad det är du vill säga.

Menar du att vår kyrklighet är inte religion, utan kultur? Eh? Hur tänkte du nu?

Men skitsamma, den diskussionen leder bort från den egentliga diskussionen och är tämligen ointressant. Vi döps in i kyrkan, och måste göra ett aktivt val för att gå ur - vilket jag anser vara lika illa som att födas in i en religion.

Fortfarande är islam en fredlig religion, som beskylls för annat på grund av hur vissa grupper tolkar islam. Är vi överens så långt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hotar?? Vem har sagt att jag tycker det hotar mej? :confused:

Eftersom du med ditt nej till moskéer inte ger muslimer möjlgiheten att utöva sin religion här i sverige, antar jag att du ser just detta som ett hot. Men förklara gärna varför inte våra svenskar med muslimsk tro ska få utöva sin religion här?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur menar du nu?

I Koranen så står det tydligt att andra religioner skall respekteras.

Annat är det med Bibeln....

Precis, i Iran till exempel är andra religioner fullt accepterade och det finns kristna kyrkor. Hur ofta hör man inte att vi minsann inte skulle få ha våra kyrkor i muslimska länder som argument mot byggande av moskéer? Det enda som inte är accepterat är faktiskt att inte ha någon religion alls - ateism är ett brott i Iran. Däremot förekommer tyvärr diskriminering av kristna i vissa muslimska länder men det kan man nog lugnt säga är fallet omvänt också...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Här i Sverige får vi välja, vi "icke religiösa" och vill därmed inte ha böneutrop påtvingat oss (eller gäller ödmjukheten bara åt ena hållet ? )

Men för i helvete, lite perspektiv nu va!! Och det är inte bara riktat till dig Corzette.

Om nu ett böneutrop i veckan, eller hur myckat det nu var, kan ge människor trygghet, gemenskap och en känsla av tillhörighet, kan vi inte bjuda på det då? Hur ont gör det? Och det gäller kyrkklockor, guldmålade buddhistgrindar eller vad det nu mer är som stör också.

Har all humanitet försvunnit från senior?:mad:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*
En sak som slog mig, när jag kom till sidan 11 (har alltså inte läst igenom hela diskussionen).
Men va fan, om all religion ska bort ska väl våra högtider bort oxå!? Ingen mer jul, påsk, pingst, midsommar eller Kristi flygare..... ( jag har kanske missat någon)

Helvete!, där rök varenda ledighet...... Dom är det ingen som klagar på!

LOL, jag gjorde ett arbete for en 15 - 20 ar seda om Svensk kultur. Nar jag da tittade narmare pa Svenska hogtids dagar, 'roda dagar', sa visade det sig att Sverige firade fler Katolska hogtider an Italien.:grin:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till, du har en förmåga att sväva på målet i dina inlägg och jag förstår inte alltid vad det är du vill säga.

Menar du att vår kyrklighet är inte religion, utan kultur? Eh? Hur tänkte du nu?

Men skitsamma, den diskussionen leder bort från den egentliga diskussionen och är tämligen ointressant. Vi döps in i kyrkan, och måste göra ett aktivt val för att gå ur - vilket jag anser vara lika illa som att födas in i en religion.

Fortfarande är islam en fredlig religion, som beskylls för annat på grund av hur vissa grupper tolkar islam. Är vi överens så långt?

Ok ska försöka förklara tydligare.
Jag menar att barn i Sverige ofta döps av mer traditionella skäl än av religiösa skäl.
Jag har inte på något ställe skrivit att alla muslimer hotar de som inte längre bekänner sig till islam. Dock är det ett problem när det sker ett problem som inte kan bortförklaras med att alla muslimer är inte sådana. Det vet jag mycket väl att de inte är. Har aldrig påstått något annat Dock ser jag en stor skillnad mellan religiös påtryckning och barndop.
För att återgå till ämnet så är jag för att det byggs moskeèr jag är för religionsfrihet men mot böneutrop, jag ser helt enkelt inte vitsen med det.
Läs inlägg 406 som för övrigt var det jag svarade på så kanske du förstår bättre vart jag vill komma.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Helt rätt. Men jag uppfattar det inte alls som samma problematik att gå ur kyrkan som många andra religioner. Känner dock att det där med dopet är mer en tradition än en religiös handling, och många väljer bort att döpa idag.

Ja, att gå ur Svenska Kyrkan är väl ganska plättlätt? Jämfört med andra religioner där utträdandet handlar om så mycket mer än en formalitet, att ta sig ur vissa kyrkor/sekter är ju som att fly ur fångenskap. Och lämna sin familj kvar i fängelset...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det är ju irrelevant för jämförelsen. Saken är ju att i de flesta fall är det odramatiskt att sluta bekänna sig till såväl kristendom som till islam.

Däremot kan det vara problem för de som tillhör de extrema förgreningarna av såväl kristendom som islam.

Och om vi ska förbjuda moskéer från att byggas för att det finns extrema grenar av islam så varför ska då kyrkor få stå kvar när det finns extrema grupperingar av kristendomen också?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det enda som inte är accepterat är faktiskt att inte ha någon religion alls - ateism är ett brott i Iran. .

Ja och det är nog ett verkligt problem i Sverige då här finns många Ateister och Agnostiker.
De ses inte på med så blida ögon.

Jag är Agnostiker och accepteras faktiskt väl hos de flesta religioner.
De ser mig antagligen som möjlig att "frälsa" eller något.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det kan vara svårare än bara "att gå ur" för vissa? Det beror ju helt på hurdan omgivningen till personen ser ut?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag har aldrig påstått att jag tycker vi ska förbjuda moskeèr?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tråden sväller som en amöba.
Så jag väljer att svara på första inlägget.

Jag tycker att tystnaden är underskattad och borde värnas mera.
Att det rent allmänt borde vara mindre oljud i vår omgivning.
Jag tror nämligen att alla dessa ljud gör oss stressade och nöter på vår hälsa.

Så därför måste man noga överväga om man skall tillåta ytterigare oljud och kanske snarare fundera på att förbjuda Hemglassbilen att låta och dra ner på ringandet i kyrkklockor, sätta bättre ljuddämpare på alla möjliga fordon, arbeta mera aktivt för elbilar och jaga det olagliga crossåkandet i skogen.

Minska bullret helt enkelt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej, men det var ju i den diskussionen, att en ville förbjuda moskéer, som jämförelsen kom upp.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För att återgå till ämnet så är jag för att det byggs moskeèr jag är för religionsfrihet men mot böneutrop, jag ser helt enkelt inte vitsen med det.
.

Om du är för religionsfrihet, varför tillåter du inte människor att utöva sin religion, i detta fall medelst böneutrop? Om någon säger att de vill förbjuda svensk kyrkan att ringa i kyrk-klockorna skulle du då acceptera det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ja och det är nog ett verkligt problem i Sverige då här finns många Ateister och Agnostiker.
De ses inte på med så blida ögon.

Tycker du? Jag tycker snarast att det är kristna som mer och mer kritiseras, jag får hela tiden läsa att man inte kan vara intelligent om man tror på Gud, att vi tror på en gubbe i molnen och blint styrs av en bok(vilket blir lite komiskt när många som kritiserar en hämtat alla sina argument från just en bok).

Själv har jag vänner och närstående av alla de slag, variation berikar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För att jag helt enkelt inte ser vitsen med det, framför allt inte i ett mångkulturellt samhälle.
Måste vara jättejobbigt att bo nära kyrkklockor som ringer helatiden förstår mycket väl om någon vill lyfta frågan.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

För att jag helt enkelt inte ser vitsen med det, framför allt inte i ett mångkulturellt samhälle.
Måste vara jättejobbigt att bo nära kyrkklockor som ringer helatiden förstår mycket väl om någon vill lyfta frågan.

Du svarar inte riktigt på frågan jag ställde - så jag omformulerar efter ditt svar på annat: Vill du begränsa möjligheten för människor att utöva sin religion här i sverige?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast det kan vara svårare än bara "att gå ur" för vissa? Det beror ju helt på hurdan omgivningen till personen ser ut?

Ja absolut, men där tror jag att just den vanliga, ibland lite ljumma, Svenska Kyrkan, är en av de lättare att lämna. Många är medlemmar av vana, tradition etc och inte pga att religionen som sådan anses livsavgörande. Men visst finns det sådana situationer även inom Svenska Kyrkan, knappast lika många som inom t.ex. Jehovas Vittnen och Mormonkyrkan (där det faktum att hela familjerna ofta är medlemmar, gör det ännu svårare, det är inte helt ovanligt att man som avfälling "mister" hela sin släkt i processen...)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag anser inte att utövandet av en religion ska gå ut över människor som inte utövar den. Jag ser inget problem med att utöva Islam utan böneutrop. En lösning kan vara radiosända böneutrop vilket jag förmodar redan finns. Då kan de som vill höra utropet lyssna på det och de som inte vill höra det kan slippa.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp