Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur tänkte du nu, kära medmänniska? Har jag slagit dig för att du uttryckt en annan åsikt än min? Är det inte bara så att jag debatterat i ett debattforum och vi har uttryckt olika åsikter?

Jag har den största tolerans för olika åsikter. Det betyder inte att jag tycker om alla slags åsikter. När man hör åsikter som baseras på ignorans, eller för den delen egoism och ondska - bemöter jag dem mer än gärna. Jag står upp för mina egna åsikter och jag uttrycker mina tydliga åsikter om andras när jag anser att de går på tvärs mot det samhälle jag vill bygga.

Yttrandefrihet och demokrati innebär inte att dumheter får stå oemotsagda. Som tur är.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag håller absolut inte med om att judar genom historien har förföljt icke-judar (termen är goyim eller gojim) i judendomens namn.
Och vi är absolut inte missionerande.

Där tycker vi olika. Jag tycker det är exakt vad som pågår i Mellanöstern, just idag. Jag tycker det är exakt så man kan beskriva behandlingen av vissa avvikande grupper inom judendomen i historien.

På den andra punkten ber jag om ursäkt för att jag använde för generella termer i mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Nej jag vill inte ha varesej moskéer eller böneutrop. Har absolut inget med rädsla eller främlingsfientlighet, utan helt enkelt bara mitt ställningstagande.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och då river vi kyrkorna också?

Hur kan man komma fram till, i religionsfrihetens Sverige, att en grupp människor inte skulle få bygga en byggnad som de kallar för moske, och där de umgås i sin religions namn?

Eller är du emot individuell frihet att välja livsåskådning, dvs religionsfriheten?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nope, inte alls. Däremot är det inte alla som får möjlighet att just välja.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Vem har pratat om terrordåd??

Det är väl ingen som gjort, det som tagits upp är jämställdhet mellan könen och att kvinnor får en bättre livsmiljö.

Hm, då ska vi se.

Så du menar att regeringar är ensamma galningar?? Breivik var en massmördare enligt mig. Och även om han kallas terrorist så har han inte en regering i ryggen som stöttar honom.

Finns många galningar och skall vi ta upp de så finns det många åt båda hållen, men inte var det extremister typ al-Qaida som diskuterades utan jag menar de länder som idag har islamskt styre.

Du kanske ska försöka hålla reda på vad du skriver, annars blir det väldigt svårt att föra en diskussion. Alltså: påstår du att regeringar i muslimska länder kan likställas med terrorister, och att islamistiska terrorister har stöd från sina regeringar?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tja, det är en konstitutionell rättighet för en svensk medborgare. Den kan ingen annan ta ifrån någon.

Då förstår jag inte varför moskeer inte skulle få byggas?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du blandar konsekvent ihop religionen islam med de handlingar som utförs av personer och regeringar. Islam som religion baseras på kärlek till medmänniskan, respekt och ödmjukhet, och är mycket lik kristendomen. De kulturella sedvänjor som finns i en del muslimska länder, och de handlingar som muslimska terrorister utför, måste skiljas från religionen. Det är inte islams fel att det sker hemska saker i islams namn - likadant är det med i stort sett alla andra religioner utom möjligen buddhismen. Islam är inte problemet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jo det är ju just det att den i många fall blir ifråntagen. Alla människor FÅR inte rätt att välja religion. Så är det. Och nej, jag vill fortfarande inte ha moskéer. Oavsett. Så tycker jag. Och vi har ju åsiktsfrihet här i Sverige, det är ju en rättighet för alla medborgare :D
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

I praktiken finns det problem vi alla måste hjälpa till att motarbeta. Juridiskt blir aldrig någon fråntagen rätten. Exempelvis borde det vara en självklarhet att konfessionella friskolor inte skulle få existera i vårt samhälle.

Åsikten har du självklart rätt till. Jag blev bara intresserad av hur man resonerar för att komma till en sådan åsikt om man ändå står bakom religionsfriheten. Och antingen stillar du mitt intresse, eller så låter du bli. Även det är alldeles frivilligt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nope, inte alls. Däremot är det inte alla som får möjlighet att just välja.

Just för att ödmjukhet saknas då man inte låter andra människor få möjligheten att ens välja. Som ju synd tydligt här i tråden.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag ser inte särskilt mycket kärlek i dina påhopp på invandrare och flyktingar och bestämda åsikt att deras vård är mindre viktig än den vård du och dina barn får heller. Inte alls, faktiskt.

Och hur i sjutton kom detta med i tråden??? INGENSTANS i denna tråd har jag skrivit om något annat än islam!

Och att jag anser att Svenskar med svenskt medborgarskap skall få den vård de behöver är väl knappast något som borde uppröra någon.

Och nej, det är inte extremister överallt. Det vore ju att ta udden av termen. Att basera en stat på en specifik livsåskådning är att inte vilja vara en demokrati. En sekulär stat är enda tänkbara i vår värld. Därför är det ett bekymmer att så många i världen försöker koppla samman stat och religion alltmer. Det sker i Mellanöstern, det sker i USA och det sker på ett mer blygsamt sätt här i Sverige. Fast det har inte så mycket med huvudfrågan att göra.

Så du menar att islamistiska partier inte styr vare sig Egypten eller Saudiarabien??
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Just för att ödmjukhet saknas då man inte låter andra människor få möjligheten att ens välja. Som ju synd tydligt här i tråden.

Nej. Just för att många många föds in i en religion som är i stort sett omöjlig att ta sej ur.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Just för att ödmjukhet saknas då man inte låter andra människor få möjligheten att ens välja. Som ju synd tydligt här i tråden.

Det var dit ann80 ville komma ... De som föds in i ISLAM får inte välja religion.
Här i Sverige får vi välja, vi "icke religiösa" och vill därmed inte ha böneutrop påtvingat oss (eller gäller ödmjukheten bara åt ena hållet ? )

Tänk att allt är så "vitt" åt det ena hållet men svart åt andra =) Tänk många av de saker ni säger som argument funkar lixom åt BÅDA hållen =)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du har fortfarande inte förstått att det inte är islam du är rädd för, utan vissa gruppers tolkningar av islam. Du tror uppenbarligen att Islam är en politisk organisation. Du är lika vilse som de är som brukar våld i vilken religions namn som helst är. Det är människor som gör exakt det du gör här, vi ska vara rädda för. Människor som bär rädsla och okunnighet som med kraft och förbannad okuvlighet för fram sina egna tolkningar av något som i grunden är det motsatta mot vad som påstås.

Jo när man använder religioner för att styra länder eller göra terrordåd så borde alla vara rädda för det.

Om du kallar mig en människa att vara rädd för så är du rätt vilse själv.

Du anser på fullt allvar att religioner är något gott och borde både uppmuntras och utökas?

Nej vi är alldeles för långt ifrån varandra i detta och jag anser att alla religioner som tar över är av ondo, de gör människor till trälar.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Tack Corzette. Precis dit ville jag komma. Skönt att någon förstod :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nej. Just för att många många föds in i en religion som är i stort sett omöjlig att ta sej ur.

Japp, men det handlar inte enkom om islam och moskeer. Inte ens i särskilt stor utsträckning. Det är för jävligt. Men inte ett argument för att just moskeer inte ska få byggas.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hm, då ska vi se.



Du kanske ska försöka hålla reda på vad du skriver, annars blir det väldigt svårt att föra en diskussion. Alltså: påstår du att regeringar i muslimska länder kan likställas med terrorister, och att islamistiska terrorister har stöd från sina regeringar?

Tror inte du förstår vad jag menar.

Jag håller isär terrorister och länder som styrs av islamistiska regeringar. Jag ställde en fråga om det var så att man ansåg att dessa länder är extremister?

Jag har INTE skrivit någonstans att det är samma som terrorister.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast böneutrop och att kalla en byggnad for moske är två helt skilda saker.

Det är för jävligt att det finns konfessionella skolor, kristna såväl som muslimska.

Är man emot byggandet av moskeer, bör man vara emot även kyrkor. Annars blir det en direkt konflikt mot religionsfriheten. Jag har inte fått några argument för att det är rimligt att resonera på något sätt till den ståndpunkten.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp