Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men varför skulle jag sitta och skriva en massa saker om jag inte anser att det är ett förnuftigt sätt att uppfatta världen på? Däremot är jag öppen för att det finns en annan uppfattning som är ännu mer förnuftig, som jag inte upptäckt ännu. Det okloka är att fastna i ett tankesätt, att anse att jag har rätt nu och för alltid, vad som än händer.

Vad som är "objektivt" rätt och fel känns ganska meningslöst att diskutera när det handlar om människosyn och värderingsfrågor. Det säger sig självt. Det som gör mig ont att se är dock att människor av kött och blod med känslor och drömmar - precis som du och jag - mår dåligt och t o m behöver dö pga att en del personer är naiva, fördomsfulla och mest tänker på sin egen navels välbehag. Och sedan hänvisar till yttrandefriheten när det blir lite jobbigt i en diskussion. Jag vill verkligen inte att dessa personers världsbild ska få styra hur Sverige formas. De får göra och tycka vad de vill för egen del, men när deras åsikter gör att andra människor far illa så måste jag faktiskt protestera.

Intressant att du säger det, min åsikt har ändrats ett flertal gånger genom åren och jag är den första att ändra min åsikt om jag bevisas om motsatsen. I de frågor jag faktiskt inte bevisas av motsatsen håller jag fast vid min ståndpunkt.
Ni tror verkligen att jag är emot invandring, flyktinghjälp och att vi ska ha flera olika nationaliteter i vårt land, men se, där är NI som urbota korkade (ja, det står jag för) att ni får den fördomen för att jag uttalade min negativitet när det gällde böneutropan.
Se, jag tycker vi är ett rikt land som ska hjälpa de som behöver det, både på plats och i ett nytt land (ex vårt)
Men det kunde ni inte se bortom för att jag sa nej till böneutropan pga att jag inte gillas muslimer/islam.
Snacka om fördomar.
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag förstår inte alls dina invändningar faktiskt.

Usa avsatte inte diktatorn för att de skulle leva amerikanskt?
vad vad då anledningen?

Att köra böneutrop till troende är alltså mer påprackande än att uttalat missionera FÖR sin religion till ICKEtroende?

Asså allvarligt?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag säger definitivt NEJ, det ska byggas en moské 100 meter från min lägenhet, och jag orolig som sjutton att dom ska få godkänt med böneutrop, fy sjutton att bli väckt på morgonen!

Är det värre att bli väckt av ett böneutrop än en kyrkklocka eller byggarbetsplats?

Jag är inte rasist, men jag tycker faktiskt att man får anpassa sig lite till det land man bor i. Böneutrop där går liksom gränsen. Jag gillar inte det faktum att religioner med kvinnoförtryck och liknande får uttövas här i för stor utsträckning. Jag vill att Sverige ska få vara sverige.

Och alla kristna människor i Sverige utövar aldrig något kvinnoförtryck...? :angel:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag säger definitivt NEJ, det ska byggas en moské 100 meter från min lägenhet, och jag orolig som sjutton att dom ska få godkänt med böneutrop, fy sjutton att bli väckt på morgonen!

Jag är inte rasist, men jag tycker faktiskt att man får anpassa sig lite till det land man bor i. Böneutrop där går liksom gränsen. Jag gillar inte det faktum att religioner med kvinnoförtryck och liknande får uttövas här i för stor utsträckning. Jag vill att Sverige ska få vara sverige.

För att kvinnoförtryck har aldrig funnits i Sverige, eller vad menar du?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Citera gärna mitt inlägg där jag har sagt det du säger ovan, jag kan inte hitta det.

Förlåt, du använde inte ordet knäppa men det var i min mening, ett snällare ord än vad du använde i beskrivningen om muslimer.

Ok med omskärelse av kvinnor? Stena kvinnor till döds om de är otrogna? Hugga av händerna på tjuvar? Ok, over the line there men ni fattar vad jag menar.
Tyvärr får vi inte välja ut de "gottaste" delarna av islam, allt eller inget.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Du skriver att du gärna är inskränkt och trångsynt.
Varför? varför inte välja att se utanför din box?


Jag hittar inte påståenden om att din syn på flyktingar men en slutsats
säger mig att du inte vill ha muslimer i sverige eftersom du inte tycker om dem.
Stämmer inte det?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jaha, nu är mina åsikter naiva också. Vem bestämde det? Har jag nånstans sagt att era åsiker är naiva? Det är ju det ni inte fattar, MINA åsiker är inte de rätta, ERA åsikter är inte de rätta, det här är ingen tävling.
Det BLIR ingen diskussionen om flertalet hävdar att DE har rätt och de andra fel, förstår ni inte det? Så fort man går in i argumenteringen med att "du tycker inte som vi, då har du fel" är det kört.

Enligt MIN mening hör mångkulturellt och utveckling inte ihop, men det beror ju på inom vilket område du menar med utveckling? Hela sverige? Allt som sker inom våra gränser??? Eller vad?
Menar ni att sverige inte skulle förts framåt ALLS utan inslag av det mångkulturella inslaget? Usch, det betyder ju att alla svenskar är helt inkompetenta, det vill jag inte tro.
Självklart ahr vissa delar av mångkulturelltheten (heter det så?) gjort att vi utvecklats inom vissa områden, t.ex. inom industrin där arbetskraften kom på 60 talet i stor del utifrån (tror jag! Inte påstår/hävdar/insinuerar!!) men att vi skulle vara beroende av det för att utvecklas, nej där håller jag inte med.

Jag diskuterar här som individ, och jag diskuterar konstruktivt. Du bygger upp en mur runt dina åsikter och vill inte ta emot påverkan. Vem är det då som bromsar? Vem säger i tråden att just dennes åsikter är de rätta? Vem är det som inte kan ta in påverkan från andra i diskussionen? Känns det som det börjar brännas lite? Antagligen känner du det inte, eftersom du inte tar in något av de motargument till dina åsikter du får.

Grunden i all utveckling är att nya saker & händelser tillförs och bearbetas efter de förutsättningar som finns. Ett land som inte interagerar med andra kulturer är inte ett land jag skulle vilja leva i, då tackar jag för mig och flyttar hellre till annat land. Då kan du få mitt pass och flagga. Det vore det värsta tänkbara scenario, att begränsa oss så som du vill ha det. Det är just såna länder som gör så, som stagnerar i utveckling.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Inte? Menar du allvar? Hur benämns det då? Att Sverige ska anpassa sig efter deras religion? Vad är skillnaden?

Fast på vilket sätt är böneutrop en anpassning av sverige till isalm som religion?

Det är ju inte så att böneutrop kommer att ske på bekostnad av julafton eller midsommar eller vad som nu anses vara svenskt, utan det kommer garanterat finns rum för båda uttrycken...

Sen är det ju enligt mig så att de muslimer som bor i sverige också är att betrakta som svenska, varför svenska muslimers tolkningar av vad som är viktigt i ett samhälle också bör beaktas.

Kan verkligen inte förstå den här rädslan för att det som är "svenskt" (du får gärna klargöra VAD exaskt det är) ska försvinna för att det också finns andra kulturyttringar och religioner...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

"Oväsen som oväsen" tycker jag...böneutrop ska bedömas som vilket ljud som helst med avseende på hur högt det är och hur ofta det görs.

Ingen skillnad tycker jag på tex höga ljud från trafik/tåg/ nöjesställen/ religiösabyggnader/festivaler/sportarrangemang etc, det ska bedömas opartiskt av berörd myndighet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Ryckte en knapp:

Saken måste väl antagligen stå eller falla med huruvida det väcker känsliga personer på morgonen, eller när det nu är.

Själv har jag aldrig störts ett dugg av kyrkoklockorna som ekade över hemmet när jag var liten så jag kan rimligen inte ha något emot böneutrop heller. Det lilla jag hört (på säg radio) låter helt ok dessutom.

Så egentligen borde kanske samma regler gälla som för kyrkklockor. Samtidigt är det möjligt att det inte går. Jag vet inte om man får etablera nya kyrkor med klockringning i städer. Samtidigt finns redan kyrkor så ev borde böneutrop få det lite lättare att etablera sig än en ny kyrkklocka, mer rättvist.

Jo jag är ateist (eller agnostiker aldrig funderat närmre över vilket) måste kanske erkännas :D
 
Senast ändrad:
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

"Oväsen som oväsen" tycker jag...böneutrop ska bedömas som vilket ljud som helst med avseende på hur högt det är och hur ofta det görs.

Ingen skillnad tycker jag på tex höga ljud från trafik/tåg/ nöjesställen/ religiösabyggnader/festivaler/sportarrangemang etc, det ska bedömas opartiskt av berörd myndighet.

Ja, och då gäller frågan alltså böneutrop en gång i veckan, inför fredagsbönen, ganska tidigt på eftermiddagen. I det här fallet i en minaret som är belägen flera hundra meter från närmaste bostadsområde.

Att jämföra med de två kyrkor som finns inom synhåll från mina fönster, som slår lördag kväll kl 18, söndag fm kl 11 plus vid ytterligare ett antal tillfällen, dock ej en gång i timmen dygnet runt.

Eller musikklubben i huset där jag bor. Oväsen av musikalisk art till kl 2 på natten ca, flera gånger i veckan.

Jag har inga problem med någon av ovanstående, att leva i ett samhälle är att lämna utrymme för varandra och att lära sig att leva tillsammans.

Däremot, de förbannade billarmen som går igång helt omotiverat och när som helst. Hur kan de vara tillåtna??

Alla de ovan nämnda möjliga störningarna bedöms av myndigheter, utom just de förbannade billarmen. De får gå igång en gång i kvarten dygnet runt om så är. Liksom motorcyklar utan ljuddämpare. Man tycker att de borde vara lätta att spåra för polisen, men det tycks vara mycket lågt prioriterat.

Om myndigheter inte hade blivit inblandade, skulle väl moskén i Fittja ha infört böneutrop utan att fråga. Det har de inte gjort.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det låter som en självklarhet. Kan omöjligt vara värre än tex glassbilen. :laugh: Att det ens diskuteras. 6 på lördag morgon hade kanske varit rimligt att ta upp till diskussion (skulle inte haft ngt emot det heller, jag sover genom det mesta).
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Och alla kristna människor i Sverige utövar aldrig något kvinnoförtryck...? :angel:

Finns inte så många Kristna människor här, iaf inte som utövar religionen
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

ok. Så det är icketroende och muslimer som har taskig kvinnosyn?

Om du inte är rasist kommer du inte framföra rasistiska åsikter och då behöver du inte
oroa dig för att bli kallad rasist.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

men det är väl inte tack vare kristendomen?
så alltså bör vi sky religioner och inte just islam?
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp