Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag blandade ihop det, såg jag nu! Sorry, sorry, sorry. Ber om ursäkt :bow: :)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men det var väl inte Islam som gjorde nåt mot dig?
det var en person, troligen en man? varför hatar du inte män istället?
De har sjukt brottsliga om man ser statistiskt. Ingen annan folkgrupp är i närheten av gruppen "män".

Jag bor inte så nära nu men har växt upp i sthlms södra förorter.
Gjorde du det?

Om man känner att kristendomens skrifter är behagliga är ett tips att se
Magnus Betners standup från just en kyrka. Där tar han upp det där med att man får ta sin grannes dotter om han snor ens ko ( i grova drag).
Rätt hardcore i mitt tycke.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag är väl egentligen lite emot allt sånt religiöst ink kyrkklockor men ska kyrkan plinga kan han stå och ropa i moskén.

Instämmer.
/icke-religiös
---------------------------------------------------------------
*kl*
När min mormor levde så bodde hon i en lägenhet i ett hus vars baksida vette mot en tunnelbanestation i Stockholmsförort. Ljudet av tågen och utropen från konduktörerna hördes var 10:e minut när man var där. När man skulle sova (i ett rum som låg mot baksidan) vaknade man första kvällen- kvällarna ett antal gånger av detta. Efter att ha sovit där några kvällar så vande man sig och sov vidare utan avbrott.

Och då handlade det som sagt om ljud och utrop ca var 10:e minut hela dagarna till framåt 21tiden, sen med längre intervall. Tågtrafiken gick nästan hela dygnet.

Diskussioner på FB om minaretutrop där folk tycker det ena och det andra som inte ens bor i närheten av en moské känns bara som ren "muslimskräck". Gissningsvis har de allra flesta som är emot detta på grund av "störning" aldrig fört upp debatten om tågtrafiken, motorvägar genom städerna, stationsutrop i tunnelbanan, kyrkklockor som stör osv.

Jag tror (liksom flera) att "störningen" handlar mer om att man stör sig på muslimer (och förmodligen antar man att nästan alla invandrare är muslimer och att ingen svensk muslim finns) och inte att man själv skulle bli så där väldans störd rent "fysiskt" av några böneutrop då och då.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Jag antar att du menar Eid al-Fitr, slutet på Ramadan. Och det var ett mindre helvete när jag bodde nära moskén också kan jag säga. Trummor kom jag inte över, men folk körde runt i bilar och tutade non-stop hela nätterna.

Det var ungefär som när Arsenal vann trippeln, vägarna var helt blockerade och det tog mig över två timmar att komma till jobbet - en resa som normalt tog sisådär arton minuter.

Ja, det blir ju som att bo nära ett diskotek, en pub eller liknande. J-ligt störande när det tutas, skriks, spelas hög musik när man ska sova.

Eller som vi hade; grannar som har fyllefester varje helg, skriker i trappen osv.

Ur störningssynpunkt bor jag hellre nära en moské med böneutrop en gång i veckan och "jippo" med tutande bilar i några dygn vid Eid Al-Fitr än att bo ovanpå ett diskotek med verksamhet varje helg. Eller festande grannar som har partaj i trappen varje helg.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

KL
Nej. Jag vill inte att det ska tillåtas med böneutrop.
Jag tycker det är självklart att det ska finnas moskéer, men religionen ska utövas därinne.
Jag tycker inte att man kan jämföra med kyrkklockor fullt ut. Visserligen ringer man i dom vid gudstjänst, men det är ju bara klockor som klingar, det är ordlöst och för mig är det skillnad. Här ringer man fortfarande i klockorna också för att markera arbetsdagens början och slut, så klockorna har en del i vår kultur som inte är enbart religiös (även om den egentligen är onödig nu för tiden).
Om man i moskén istället valde att använda något slags "larm" när det är bönedags skulle det vara ok för mig.

jag vet inte hur aktiva Livets Ord är numera, men när jag pluggade i Uppsala förekom det OFTA möten på torg ledda av dem. De stod där och predikade/talade och bjöd in människor på gatan att lyssna/vara med.

Har de bara tillstånd för att ha sitt möte på torget så är det klart att de får ha det. Sen behöver man ju varken lyssna på eller instämma i budskapet. Och man är fri att gå förbi.

Likadant bör man väl se på de ord som ropas ut från en minaret tänker jag?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

*KL*

Man kan bli störd av det mesta om man vill. I ett närliggande samhälle finns det ett buddisttempel. Mitt i ett bostadsområde. Det är en ständigt klagan på hur de stör. Buddister tänker ni kanske? Tysta, vänliga buddistmunkar? Stör? Jodå. Det senaste i en rad gnäll är att de intillboende blev så störda av solreflexerna från templets guldmålade grindstolpar att de krävde att de skulle målas om.

Toleransen är verkligen på topp.

Hahaha, jag blir fnissig, men skrattet fastnar i halsen.

Störda av solreflexer i grindstolpar?! Jösses...

:crazy:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Lite demografi.

det bor över 100 miljoner muslimer i Indonesien, Indien, Pakistan och Bangladesh.
"Större muslimska grupper finns även i Kina (20-30 miljoner[5]), på Balkanhalvön (45 procent av Bosnien och Hercegovinas befolkning är muslimer[6]) och i Ryssland (23 miljoner människor med muslimsk bakgrund."

Så nja.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Det här med kvinnomisshandel är inget Sverige kan slå sig för bröstet över och hävda att vi är duktiga på.
Vi har uppenbarligen ett kulturellt problem med det, eller är det pga kristendomen? Jag är ateist och blir inte slagen liksom.

Om du går till män i motsvarande positioner så tror jag tyvärr du får samma svar.
Det finns en anledning till att det kallas "familjetragedier" när det rör sig om kallblodiga mord.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Nix, inte alls. Men tar Islam avstånd från det? Nej. Räcker för mig. Himla lätt att skylla på minoriteterna och kulturella avarter.......

Det finns många troende muslimer som tar avstånd från det.

Senast för några år sedan hörde jag en Imam inför en grupp människor tala om att han t ex ogillar att vissa muslimska män vill/kräver att deras HUSTRU ska följa de "klädregler" som finns, men att de själva vill gå "obemärkta" i "vanliga" kläder. Han menade att det är fel av dem att kräva att hustrun ska bära "en skylt i pannan som säger att de är muslimer" när de själva inte är beredda att bära samma "skylt".

Själv bär både han och hans hustru kläder enligt "reglerna"; han bar någon form av "fotsid" kaftan och sa att han aldrig bär shorts offentligt eller skulle gå i badkläder på en offentlig strand.

(Generellt tyckte han dock att man inte MÅSTE följa klädreglerna för att kunna vara en god muslim.)
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många här har besökt fittja och sett hur störande det skulle vara?

I hallunda, inte långt bort, ligger kyrkan där väääldigt många syrianska bröllop sker.
Pratar man rent störande och decibel ligger de nog hästlängder framför moskén.
Där är det inte 1 som skriker utan snarare flera hundra.

Är det ok för att de är kristna?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

98%* av somaliska kvinnor är könsstympade så uppenbarligen är det iaf en väldigt stor del av världens muslimer som inte tar avstånd från just könsstympning. *Källa: Amnesty.

Vad jag kan minnas så sker ju könsstympning i vissa länder/kulturer även bland dem som INTE är just muslimer....

Vid en snabb googling hittar jag bland annat detta på en hemsida för Somaliska kvinnoföreningen i Västerås:

Den 5 Mars 2008 föreläste Sara Johnsdotter och Birgitta Essén om bakgrunden till kvinnlig könsstympning och synen bland somalierna i Sverige. De menar att den nya kunskap om att könsstympning inte är påskrivet i koranen får många somalier reda på när de kommer till Sverige, där de möter anra muslimer som inte är könsstympade och upptäcker att det är traditionen och inte islam som kräver. Detta möte med andra muslimer i Sverige blir också en process som sätts igång, där frågan om könsstympning börjar ses med andra ögon blandsomalier i Sverige.

Vad är könsstympning

Könsstympning är en sedvänja som fanns före kristendomen och före islam dock inte knuten till någon religion. Inom islam är det bland vissa grupper en utbredd uppfattning att kvinnlig könsstympning skulle vara föreskrivet.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Menar du att islam skall bli mer vardag för oss Svenskar :eek:

Jisses..

Jag är Svensk och är stolt över det, jag vill inte att Sverige skall ändras till ngåot annat än vad det är idag dvs Svenskt!!

Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.

Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.

Mitt sverige är mitt. Inte ditt.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fan, då ryker Norge från ok-listan. Där skjuter de ju politiskt aktiva ungdomar.

:bow::bow::rofl:

USA går bort. Tortyr i fängelser och dödstraff.
Ryssland ryker.
Kina ryker
Indien med sitt kastsystem är tveksamt?
Spanien är ju terrorister hela bunten.
Italien är maffiosos.

Nä fan. jag stannar hemma i sverige.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.

Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.

Mitt sverige är mitt. Inte ditt.

:bow::bow:
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hur många här har besökt fittja och sett hur störande det skulle vara?

I hallunda, inte långt bort, ligger kyrkan där väääldigt många syrianska bröllop sker.
Pratar man rent störande och decibel ligger de nog hästlängder framför moskén.
Där är det inte 1 som skriker utan snarare flera hundra.

Är det ok för att de är kristna?

Aha så de e en syriansk kyrka inte en moske... Oki ...
Och jo de för ett himlans liv vid sina tillställningar (jobbat i Södertälje, "granne" med en syriansk kyrka)

Men vidhåller ändå.. Att bara för att allt annat låter kan vi lika gärna slänga på mer "oljud"...

I såna fall så om man nu bor inne i stan och har ett disko under sej så gör det ju inget om grannan ÅXÅ har fyllefest varje gång diskot är öppet... Det är ju ändå oljud så lite mer spelar väl ingen roll ?

Bara för att det går en väl trafikerad väg genom bostadsområden så kan man ju tuta hela tiden för det låter ju redan om bilarna så lite mer oljud är ju inget...

Vad hade ni mer för exempel... Javisstja tunnelbanan... Den lät ju varenda gång med så då kan man ju lika gärna ha stereon på hela tiden med för det är ju bara "mer oljud" inget som stör mer...

Eller inte...
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Men det var väl inte Islam som gjorde nåt mot dig?
det var en person, troligen en man? varför hatar du inte män istället?
De har sjukt brottsliga om man ser statistiskt. Ingen annan folkgrupp är i närheten av gruppen "män".

Jag bor inte så nära nu men har växt upp i sthlms södra förorter.
Gjorde du det?

Om man känner att kristendomens skrifter är behagliga är ett tips att se
Magnus Betners standup från just en kyrka. Där tar han upp det där med att man får ta sin grannes dotter om han snor ens ko ( i grova drag).
Rätt hardcore i mitt tycke.

Japp, växte oxå upp i en förort.
Just därför hävdar jag att mina åsikter grundar sig på SJÄLVUPPLEVDA saker, inte på fördomar som cirkulerar eller medias presentation.

Självklart förstår jag att alla MUSLIMER inte utövar det på samma sätt men tyvärr, så ´tror jag också att mörkertalet är enormt stort.

Jämförelsen för vad kristendomen utövade för hundratals år sedan tycker jag är fel att jämföra med vad muslimer utövar idag (vissa/några/en del av etc etc...)
Sen att vissa länder idag utöver saker som går emot mänskliga rättigheter...gör det de i Guds namn?
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.

Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.

Mitt sverige är mitt. Inte ditt.

Jag gick också i en grundskola samt gymnasium med ca 80% invandrarbakgrund. För mig var det också vanligare att ha muslimer runt mig än kristna.

Betyder det att jag vill ha det så? Nej.
Är jag rasist då? Enligt många.
Vill jag inte ha ett mångkulturellt samhälle? Jo, men inte där det svenska försvinner mer och mer. Då skulle jag väl bosätta mig i ett annat land?

Mitt Sverige...bättre är väl att säga att "min bild av Sverige" är min, inte din.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

eller jo?
så funkar det i min vardag.
I stan är det livligt från många källor.
Då gnäller jag heller inte på grannen.

Annars får jag flytta till landet. Det finns val.
 
Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?

Hahaha, jag blir fnissig, men skrattet fastnar i halsen.

Störda av solreflexer i grindstolpar?! Jösses...

:crazy:

Japp. Sen bråkades det om att munkarna målat järnstaketet ljusblått (det var svart tidigare). Det störde också.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 554
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Nu i semestertider har jag grubblat mycket på det här att jämföra sig med andra. Jag kan tycka att min egen semester är blek i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 821
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 773
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp