Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på våra dressyrhästar, del V

Haha fluff är rätta ordet! Hon är en mardröm (eller hon har blivit mycket bättre nu med mer rutin) att hantera på tävling med bara träns så vi får därför alltid ha grimma över. Hon är nämligen expert på snabba kast och om man då bara håller i tygeln kommer ytterligare ett ryck när hon blir hysterisk av att bettet tog emot. Jag har av den anledningen tappat henne en gång på tävling och då tog hon ett varv på terrängbanan.. lite lagom kul. Så nu kör vi med fluff så att det blir ett "mjukt ryck" om hon reagerar på något plötsligt ljud eller nåt. Känslig är bara förnamnet.. :angel:

Han är en 08:a, e: First Wish ue: Amiral :)

Fast jag tycker, om jag nu uppfattat dig rätt, att du har rätt tänk. Alla hästar kan skada sig eller bli, sånt händer och står de på box en period i sitt liv (hellre för länge är för lite tycker jag också) - fine, det dör dom inte av, de blir uttråkade men sen har de i stort sett glömt bort det när livet blir normalt.
Men att göra samma sak gång på gång på gång på gång, det känns inte rättvist mot varken en själv eller hästen. Vi måste kunna erbjuda dom livskvalité och kan vi inte det så börjar man undra för vems skull man faktiskt har hästen.
Jag håller tummarna för dig och är övertygad om att du och dina veterinärer kommer fram till vad som blir bäst för er.

Det har visat sig som stelhet i ena sidan eller stått emot lite vid hoppning (aldrig vid uteritt eller terränghoppning), alltså helt "normala" saker när man har med levande djur att göra. Jag har aldrig trott att det var något fel, då hade jag så klart kollat upp henne tidigare!! Hon har som sagt aldrig visat någon hälta utan bara gått lite sämre ett par dagar, sådant som är helt naturligt.
Även om -den här- skadan läker ut är ju senan redan försvagad av sina ärr så risken att nya skador uppstår är STOR. Jag har inte samvete att sitta och fresta på min hästs välbefinnande för mitt eget höga nöjes skull.

Jag menar inte att låta negativ eller otrevlig, och det är jättegulligt att så många kommer med pepp. Men prognosen är dyster av en anledning, veterinärerna säger som de gör av en anledning. Jag hoppas inte på mirakel, jag lever situationen som den är nu, och framför allt gör jag det som är bäst för min häst.

Tack.
Det här är ju första gången i hennes liv som hon står på boxvila, och än så länge tar hon det väldigt bra vilket är otroligt skönt.
Men jo, det är lite så jag känner. Det är hästen som får gå och ha ont om jag orsakar en ny senskada genom att rida henne, det har jag svårt att leva med. Det är tillräckligt tufft att veta att hon haft ont till och från så länge, även om vet säger att hon inte kan ha känt av det speciellt mycket eftersom hon inte varit halt och ändå plockat en del rosetter varje år.
Jag vill att hon har god livskvalité, inte gå och ha småont då och då.

Är det inte en ganska fin häst med bra stam du har? Varför inte avla? Senskador är ju yttre våld, inget som nedärvs.

Jag tycker hon är fin iaf :D Jag har ju en 3-årig avkomma efter henne, och planen är att betäcka igen till våren. Jag har redan börjat kika på kandidater :angel:
Hela benen röntgades när vi var inne, och hon är verkligen helt ren!

Lite nya bilder på min tjej från i helgen :)

Prinsessan_idag_3.jpg

fs_497395681_13552_1318705322.jpg

fs_497395696_37374_1318705337.jpg

fs_497395710_60954_1318705352.jpg

KL.
Vet inte om jag någonsin lagt upp bilder på "min" (mammas) unghäst .. Påbörjade inridningen själv i vintras men p.g.a. mitt sviktande intresse så skickades hon istället iväg på träning i 3 månader. Var och hälsade på innan hon fick gå på sommarvila och nu är hon precis igångsatt igen och ska töltsättas.
Nu ska hon tränas ytterligare 3 mån och sen blir det vila igen.
Hoppas på att allt ska vara såpass löst här hemma till nästa höst att jag kan ta hem henne och ha henne här då.
Bilderna är från när mamma hälsade på henne första gången, efter ca 1.5 mån hos tränaren.
32471151.jpg

32471154.jpg

32471157.jpg

Hon ska ta mig till final på SM om ett par år ;)

SV:

Tackar!!
Det är från Anna Scarpati. Beställde det i Falsterbo i somras, blev super nöjd :)

När jag säger att jag brukar ha orange till min häst rynkar folk ofta pannan, samma när de ser schabraket under sadeln, men när de väl ser det på hästen, gärna då med lindor till, så brukar de ändra uppfattning! :) Det är sjuuukt läckert med orange!

KL.
Vet inte om jag någonsin lagt upp bilder på "min" (mammas) unghäst .. Påbörjade inridningen själv i vintras men p.g.a. mitt sviktande intresse så skickades hon istället iväg på träning i 3 månader. Var och hälsade på innan hon fick gå på sommarvila och nu är hon precis igångsatt igen och ska töltsättas.
Nu ska hon tränas ytterligare 3 mån och sen blir det vila igen.
Hoppas på att allt ska vara såpass löst här hemma till nästa höst att jag kan ta hem henne och ha henne här då.
Bilderna är från när mamma hälsade på henne första gången, efter ca 1.5 mån hos tränaren.
32471151.jpg

32471154.jpg

32471157.jpg

Hon ska ta mig till final på SM om ett par år ;)

Det tror vi bestämt på! :)

Det ser riktigt bra ut (iallafall i mina ickeislandshästiga ögon) Kul ! :D

Jag med, orange är ju jättesnyggt på häst! har också köpt orangekit till hästen för ngn månads sen. Lite orginellt för det är inte så många som har det...ännu :laugh:

knapplån
måste visa min andra häst, som hade sadel för första gången idag.
Kanske en blivande liten dressyrkille. Vi får se...
1_171106891.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I en annan tråd fick jag förslaget (av @Cattis_E), att jag skulle skapa en särskild bildtråd för rosa kläder, så då gör jag det. Här är... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 495
Senast: Lyan
·
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV 63 64 65
Svar
1 282
· Visningar
88 864
Senast: Nikan
·
Utrustning Startar ny tråd igen då andra är över 100 sidor nu. Köpte teddy fodrade från Zaczess till slut, hade beställd från Alequi men fick dom... 18 19 20
Svar
396
· Visningar
21 123
Senast: Fiorano
·
R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
3 821
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka