Stora shoppingtråden III

Skillnad på så sätt att det var bättre att få större del dagtid? Det som oroar mig med det är att om man tittar på hur boxen ser ut, så trampar hon runt väldigt mycket på nätterna.
Ja exakt. Mina står på halm och det upplever jag som det bästa att få en lugn box. De går och pillar hela natten. Ger hälften av höet nattetid nu mot när de stod på spån.

Det fanns någon studie från 2009 som pekade på att halm kunde kopplas till magsår, men sen finns det senare studier som inte hittat samma koppling. Blev dock lite osäker på det hela, men en 2 kg halm till 10 kg hösilage borde ju vara en okej balans.
Jag hade inte oroat mig. Bättre hon får mer tuggtid👍
Jag brukar alltid ge lite hösilage från middagen innan jag rider, men jag vet inte hur mycket som behövs och hur lång tid det behöver gå mellan fodring och ridning. Finns det nån info om det?
Jag brukar tänka minst en timmas ättid om det var flera timmar sedan den åt upp föregående mål. Det är väl dock en egen riktlinje baserat på annat jag läst, tex att hästar bör få så pass stora mål att de får iaf en timmas ättid per måltid.

Ska jag rida mitt på dagen (dvs innan insläpp) låter jag henne alltid äta en timma innan. Tar in från hagen och låter henne äta i boxen. På kvällarna är jag inte så orolig då hon sällan har helt slut på ätbart i boxen.

Saracen la ut en video i sina händelser om det här med "svält" på natten vs dagen. Enligt dom var det väldigt stor skillnad på magsårshästar om de fick 80% av sitt hö dagtid och 20% nattetid.
Den studien har dock kritiserats från andra. Vore fint om de åtminstone kunde enas

Det har ju även visats att ge små mål 6 ggr per dygn är sämre än samma mängd med större mål men mer sällan

Det är banne mig inte lätt att göra rätt

Var inne på Hööks men hittade inte det jag egentligen skulle ha, fick med mig en grimma istället.

410585-30_1.webp

Den studien har dock kritiserats från andra. Vore fint om de åtminstone kunde enas

Det har ju även visats att ge små mål 6 ggr per dygn är sämre än samma mängd med större mål men mer sällan

Det är banne mig inte lätt att göra rätt
Det är verkligen omöjligt att göra rätt🙄. Upplever att större mål mer sällan ger lugnare och mer mätta hästar. Så ger större mål ute nu och så lite mindre än förr på kvällen. Verkar fungera väldigt bra tack vare halmen.

Jag brukar tänka minst en timmas ättid om det var flera timmar sedan den åt upp föregående mål. Det är väl dock en egen riktlinje baserat på annat jag läst, tex att hästar bör få så pass stora mål att de får iaf en timmas ättid per måltid.

Så länge har jag inte väntat, så då ska jag absolut se om det gör skillnad. När hon var i gång i höstas och magen krånglade så kunde det ju vara jättetydligt när jag red runt 12.30 (då hade hon ätit 2 kg vid 9) men sedan så kunde hon gå lektion vid 20 på kvällen och inte vara påverkad fastän middagen på 4 kg serverats vid 14. Så det skulle ju kunna ha med storleken på målet att göra, att 2 kg inte riktigt har räckt till efter natten. Kanske borde ta 3 - 3 - 4 istället, plus 2 kg halm på kvällen.

Så länge har jag inte väntat, så då ska jag absolut se om det gör skillnad. När hon var i gång i höstas och magen krånglade så kunde det ju vara jättetydligt när jag red runt 12.30 (då hade hon ätit 2 kg vid 9) men sedan så kunde hon gå lektion vid 20 på kvällen och inte vara påverkad fastän middagen på 4 kg serverats vid 14. Så det skulle ju kunna ha med storleken på målet att göra, att 2 kg inte riktigt har räckt till efter natten. Kanske borde ta 3 - 3 - 4 istället, plus 2 kg halm på kvällen.
Ja det är väl bra att fördela om, men se också till att hon får äta ordentligt innan om du ska rida så nära inpå hennes lunchtid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 734
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 021
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka