Medryttare

Men hur vanligt är det att en medryttare gör mer än hästägaren? Det är ju massor med sysslor som måste göras när man har hästar som medryttaren inte alls gör.
Jag svarar på det som stod och så som jag tolkar det. Medryttare har aldrig ansvaret för ägarens andra utrustning som inte rör hästen medryttaren rider. Tycker ägaren att det är fuskigt att medryttaren gör mindre sysslor så kanske den inte ska vara hästägare alls. Klart att hästägaren har ett ansvar för sina grejer.

Jag personligen tyckte inte det var jobbigt övht att sköta om min hästs utrustning eller göra alla andra sysslor. Jag skulle aldrig vilja ens lägga det på en medryttare om jag hade haft någon. Jag tyckte till och med att det var roligt att sköta om min hästs utrustning..och det mesta annat.
 
Tycker ni detta är rimligt av en betalande medryttare? Givetvis att fixa en vält hink, men att sopa extra och smörja andras träns?
Visa bifogad fil 147994
Beror väl på hur mycket man betalar, hur mycket man behöver jobba och vad man får.. jag personligen tackade nej när jag insåg att jag kommer få mocka ett helt stall samt betala en del förvisso ett rimligt pris aningen under genomsnittet för vad man normalt betalar här men skulle inte funka med småbarn att ägna timmar extra i stallet. Passar någon med sämre ekonomiska förutsättningar och mer tid som uppskattar mer tid i stallet, hade passat mig när jag var tonåring tex men dess vill de ju sällan ha. Att ett extra träns låter inte så mycket men sen beror det väl på om det är bara det eller mycket mer egentligen. Devill väl ha ennogrann hjälpsam person, är de gratis arbetskraft blir de dock annorlunda.
 
Ett annat eksempel är en ridskolaryttare som jag lärt känna ytligt genom en bekant. Denna letade medryttarehäst men fick inga napp då denna saknar erfarenhet så folk hade tackat nej tack. Denna frågade då mig ok jag kände någon men det gjorde jag inte. Några månader gick och jag lärde känna personen lite bättre och tyckte Denna red hyffsat för en ridskola. Kunna sitta bra i sadlen och inte dra hästen i munnen, dock saknades mycket kunskap och ridkompetens. Jag gav då Denna personen en chans och fick prova att rida på min häst, vart jag gav några gratis lektioner- personen tyckte det va kul men svårt då min häst inte går runt på en volt men man måste ha kontroll på vikt sits etc. Men det gick hyffsat och blev bättre för varje gång. Denna skulle då bli medryttare och från början tydlig med att det kostar pengar. Detta tyckte inte personen är några konstigheter. Kostar med per månad att rida på ridskolan 1 gång i veckan och Denna förstod att det kostar att ha häst. Personen åker då på semester och jag hör inget. Frågor då i sms efter några veckor när jag inte hört något hur personen tänker, eftersom innan semester sa personen takt av "detta är sån otrolig möjlighet och din häst är super fin och rolig att rida" till jag får ett sms retur att Denna "tyvärr inte har tiden och måste sätta sin dotters hästintresse förre sitt eget" - vilket jag då 1)kunna tycka skulle vara med i övervägelserna när man letar medryttarehäst i 6 månader och ingen vill göra detta. 2) kanske inte gå och säga alla dessa saker och sen plötsligt ändra sig från dag till dag.

Så nej jag har totalt ledsnat på folk gällande detta rakt av.
"Red hyfsat för en ridskola..."? Varför skulle en ridskoleelev rida sämre än någon annan? 🤔
 
"Red hyfsat för en ridskola..."? Varför skulle en ridskoleelev rida sämre än någon annan? 🤔
Jag tänker att en ridskoleryttare vanligtvis rider en gång i veckan och en privatryttare ofta nästan varje dag och på så vis får mer erfarenhet. Dock en dryg onödig kommentar om ridskoleryttare. De är också bra ryttare.
 
"Red hyfsat för en ridskola..."? Varför skulle en ridskoleelev rida sämre än någon annan? 🤔
men alltså, har du tråkigt eller? vet inte alls om jag ens orkar förklara hur jag menade, för du läser oftast kommentarer här på buke som satan läser bibeln och skall dra saker ut i absurdum. Ja där finns skillnad mot när man rider 1 gång per vecka mot folk som rider varje dag i hur duktig man blir som ryttare, det är ju rätt självklart att desto mer man rider desto duktigare blir man. Därav min kommentar. Sen på just denna ridskolan är väl kvaliteten på lektionerna inte så mycket mer än att åka häst. Det betyder ju inte det är så på alla ridskolor eller att folk som rider där inte kan bli duktiga ryttare med tiden, men personen i fråga i min kommentar är dessutom rätt grön. Jag har i alla fall kunnat se tydlig skillnad på kvalitén på lektionerna på ridskolorna runt här i kommunen och lektionerna för privata tränare. Hur det ser ut i resten av Sverige har jag inte den blekaste om, detta är endast en snabb kommentar som byggs på mina observationer och inte så mycket mer än det.

Tråden i fråga är 1 år gammal, så jag kommer inte kommentera mer på detta för tycker det är en löjlig sak att bli upprörd över.
 
men alltså, har du tråkigt eller? vet inte alls om jag ens orkar förklara hur jag menade, för du läser oftast kommentarer här på buke som satan läser bibeln och skall dra saker ut i absurdum. Ja där finns skillnad mot när man rider 1 gång per vecka mot folk som rider varje dag i hur duktig man blir som ryttare, det är ju rätt självklart att desto mer man rider desto duktigare blir man. Därav min kommentar. Sen på just denna ridskolan är väl kvaliteten på lektionerna inte så mycket mer än att åka häst. Det betyder ju inte det är så på alla ridskolor eller att folk som rider där inte kan bli duktiga ryttare med tiden, men personen i fråga i min kommentar är dessutom rätt grön. Jag har i alla fall kunnat se tydlig skillnad på kvalitén på lektionerna på ridskolorna runt här i kommunen och lektionerna för privata tränare. Hur det ser ut i resten av Sverige har jag inte den blekaste om, detta är endast en snabb kommentar som byggs på mina observationer och inte så mycket mer än det.

Tråden i fråga är 1 år gammal, så jag kommer inte kommentera mer på detta för tycker det är en löjlig sak att bli upprörd över.
Tycker med vi borde snälltolka mer här på Buke..
 
men alltså, har du tråkigt eller? vet inte alls om jag ens orkar förklara hur jag menade, för du läser oftast kommentarer här på buke som satan läser bibeln och skall dra saker ut i absurdum. Ja där finns skillnad mot när man rider 1 gång per vecka mot folk som rider varje dag i hur duktig man blir som ryttare, det är ju rätt självklart att desto mer man rider desto duktigare blir man. Därav min kommentar. Sen på just denna ridskolan är väl kvaliteten på lektionerna inte så mycket mer än att åka häst. Det betyder ju inte det är så på alla ridskolor eller att folk som rider där inte kan bli duktiga ryttare med tiden, men personen i fråga i min kommentar är dessutom rätt grön. Jag har i alla fall kunnat se tydlig skillnad på kvalitén på lektionerna på ridskolorna runt här i kommunen och lektionerna för privata tränare. Hur det ser ut i resten av Sverige har jag inte den blekaste om, detta är endast en snabb kommentar som byggs på mina observationer och inte så mycket mer än det.

Tråden i fråga är 1 år gammal, så jag kommer inte kommentera mer på detta för tycker det är en löjlig sak att bli upprörd över.
Upprörd är jag inte och tråkigt har jag inte heller. Mycket oförskämt svar på en enkel fråga.
 
Upprörd är jag inte och tråkigt har jag inte heller. Mycket oförskämt svar på en enkel fråga.
Tycker det var oförskämt att fråga faktiskt.. verkar något märkligt elller för dumt sitter det oftast bara i ens eget huvud och då är det läge att tänka till så brukar det gå att förstå hur någon menar, speciellt om man försöker tänka bra om andra och här var det väldigt enkelt. Jag var slarvig och missade kontexten först och tänkte det var något som slängts i ansiktet på någon när jag såg din första kommentar.. se så lätt det kan spåra ur när man antar saker. Kanske rent ut av hade gått att sätta igång en mobb om vi varit fler.
 
Jag tänker att en ridskoleryttare vanligtvis rider en gång i veckan och en privatryttare ofta nästan varje dag och på så vis får mer erfarenhet. Dock en dryg onödig kommentar om ridskoleryttare. De är också bra ryttare.

Å andra sidan kan man ju säga så här att ridskoleryttaren som rider en gång i veckan (ett tiotal häst olika hästar per år) för utbildad ridlärare får mer ridundervisning än privatryttaren som rider ut i skogen 6 dagar per vecka på samma häst varje gång. Så även om privatryttaren har fler timmar i sadeln så kan ju ridskoleryttaren ha fler undervisningstimmar och dessutom på en större variation av hästar. Jag tycker att det är onödigt att klanka ner på ridskoleryttare bara för att de är just ridskoleryttare.
 
Å andra sidan kan man ju säga så här att ridskoleryttaren som rider en gång i veckan (ett tiotal häst olika hästar per år) för utbildad ridlärare får mer ridundervisning än privatryttaren som rider ut i skogen 6 dagar per vecka på samma häst varje gång. Så även om privatryttaren har fler timmar i sadeln så kan ju ridskoleryttaren ha fler undervisningstimmar och dessutom på en större variation av hästar. Jag tycker att det är onödigt att klanka ner på ridskoleryttare bara för att de är just ridskoleryttare.
Fast det är väl ingen som klankar ner? Det är reellt för de allra flesta att ridskoleryttare inte rider lika balanserat som hästägare. Sen självklart, finns de som befinner sig utanför normalfördelningskurvan.

Märks väldigt tydligt när man söker medryttare.
 
Fast det är väl ingen som klankar ner? Det är reellt för de allra flesta att ridskoleryttare inte rider lika balanserat som hästägare. Sen självklart, finns de som befinner sig utanför normalfördelningskurvan.

Märks väldigt tydligt när man söker medryttare.

Precis som man inte kan säga att en hästägare är på ett visst sätt så kan man inte säga att en ridskoleryttare är på ett visst sätt. Jag vet ridskoleryttare som rider 2 gånger i veckan i specialgrupper (hopp/dressyr) och ibland privatlektion utöver det på många olika hästar och som är jätteduktiga och jag vet hästägare som de senaste 15 åren bara ridit en enda häst (sin egen mycket snälla) och 90% av tiden har de varit skogsmullar.
 
Fast det är väl ingen som klankar ner? Det är reellt för de allra flesta att ridskoleryttare inte rider lika balanserat som hästägare. Sen självklart, finns de som befinner sig utanför normalfördelningskurvan.

Märks väldigt tydligt när man söker medryttare.
Är det?

Jag tror du lite jämför äpplen och päron. Det är inte rimligt att säga att ridskoleryttare inte rider lika balanserat som privatryttare om man inte jämför exempelvis ridskoleryttare som ridit på riskola 5 år med hästägare som ridit 5 år. Självklart rider den genomsnittliga hästägaren bättre än den genomsnittliga ridskoleryttaren - denne har sannolikt ridiet betydligt fler år (förutom fler gånger i veckan), men det är ungefär som att säga att den som ridit 10 år sannolikt rider bättre än den som ridit 2 år.

Det är ganska svårt att göra en rättvis jämförelse.
 
Jag tänker att det beror väll på av vilken anlednings man har medryttare? Tycker jag det är för dyrt att hålla häst så letar jag såklart en betalande medryttare som kan hjälpa mig med kostnaderna, mot att den då får rida och träna för att själv få något bra i utbyte.

Men som i mitt fall, jag är gravid, hästen är skogsmulle (dock välriden och högt utbildad) och dessutom just nu under igångsättning efter en senskada så har enbart varit skritt, men nu lite trav, och jag är väldigt tacksam att jag får hjälp att motionera hästen öht eftersom hon behöver mer motion än vad höggravida jag kan erbjuda för att senan behöver belastningen för att läkas. Jag kommer ju aldrig sätta någon satsande ryttare på henne eftersom hon bara ska lufsa i skogen i fortsättningen. Jag har en tjej som är superduktig, pålitlig, och som tycker om min häst, och jag ser det mer som att hon gör oss en tjänst än tvärt om, därför så ska hon inte betala en enda krona till mig. Även när bebis är ute och jag kan börja rida själv så är jag jättetacksam att jag kan få 1-2 stallfria dagar i veckan där jag helt kan släppa det ansvaret, tack vare min medryttare.

Vill hon köpa något till hästen får hon absolut göra det, men jag vill inte ha några pengar alls. Jag är bara glad varje dag hon kommer och rider!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 644
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
921
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 899
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp