Jag har varit med om att både betala och att inte betala för medryttarhästar. De som jag inte betalade för var i en del av landet där många har egna hästar och medryttare kan vara kräsna. De hästarna stod ute på landet där man behövde bil för att ens kunna ta sig ut och var därmed inte särskilt attraktiva om man jämförde med andra stall som hade en egen busshållplats. Handlar kanske mer om vad som är normen där man bor och hur konkurrensen ser ut.
Jag har i perioder sökt medryttarhäst och det är ofta som själva kostnaden är ”hemlig” eller nämns först när man har provridit hästen. För min del är det svårt att veta om jag är seriöst intresserad innan jag vet vad ägaren ska ha per månad. Ungefär samma fenomen som när en del utannonserar en ledig stallplats. Kostnaden för stallplatser ska tas i PM eller när man ses
Jag har även sett de som söker medryttare med rejäla krav. Några exempel: följa med ägaren på tävlingar som hästskötare, ha specifika dagar så att ägaren slipper sina stallpass, medryttare som ska ha ansvar för att mocka hagen så att ägaren slipper, betala en rejäl månadskostnad, man får enbart rida i skogen och andra tveksamma krav i samma stil. Jag har själv inget problem med att ta ett stallpass om ägaren byter med någon annan i stallet, det är väl snarare att man alltid ska ha stallpass varje gång man är i stallet som är mitt problem. Man får såklart avtala om vad man vill, men personligen håller jag mig borta från människor som anser att medryttaren ska ta ansvar för sysslor som inte enbart innefattar hästen.
Jag tror att det finns problem åt båda håll och man får se till vad som erbjuds från fall till fall. Personligen kan jag inte tänka mig att betala för att få lov att skritta ut någons häst två gånger i veckan. Det handlar helt enkelt om vad man själv anser vara rimligt och vad man själv har för krav.