Medryttare

Menar du på allvar att du varit mindre rädd om din häst om den kostat 100.000 eller 50.000?
Vad tror du själv? 🙄 alltså ärlig talat. Bara för vissa personer läser det andra skriver här på buke som satan läser biblen så gör det inte till en sanning. Skall man behöva skriva ut allt i minsta detalj som det absolut inte kan missförstås? Alltså förlåt men det orkar jag verkligen inte. Det är väl inte någon normalt funtad människa som tänker så. Jag snackade om utrustning i inlägget innan.

Vad tror du själv? 🙄 alltså ärlig talat. Bara för vissa personer läser det andra skriver här på buke som satan läser biblen så gör det inte till en sanning. Skall man behöva skriva ut allt i minsta detalj som det absolut inte kan missförstås? Alltså förlåt men det orkar jag verkligen inte. Det är väl inte någon normalt funtad människa som tänker så. Jag snackade om utrustning i inlägget innan.
Du har gång på gång poängterat att din häst minnsann kostar mycket och då är den värld mer. Jag är ledsen att jag missuppfatat dig men min åsikt är exakt den samma när det gäller utrustningen.

Menar du då att du tar hand om 40.000 kr sadeln bättre än 20.000 eller 10.000 kr sadeln? Tar man inte väl hand om utrustningen man får låna utan att ens tänka på värdet?

Om man står på en dyrare anläggning som ger mer roliga träningsmöjligheter för eventuella medryttare så tycker jag det är helt rimligt att ta betalt. Även att man använder medryttaren för att "ha råd". Dvs då ser jag medryttarens betalning mer som att dom betalar för tillgången till anläggningen än till hästen.

Bor hästen i mer primitiva stall så är det ju betydligt billigare hyra, och mer sällan som hästägaren tar betalt.

Det är väl både en hjälp man får som hästägare men även en möjlighet som medryttare?

Det är billigare än ridskola men ändå lär du dig saker? Billigare än att äga häst och slippa ansvaret.

Såklart avgör man själv om de är värt att betala eller inte men att påstå att de är fel att betala för de känns konstigt 🙂
Är det bara en tjänst man gör utan egen vinning skulle ju medryttaren vilja HA betalt.

Jag personligen har aldrig tagit betalt av medryttare eftersom det inte varit pengar jag varit ute efter men skulle kunnat tänka mig att hyra ut min häst om jag var i behov av ekonomisk hjälp.
Nu stod mina hästar förvisso på lösdrift med helservice men hade de stått på box och jag behövt någon som kom och mockade hade det känts lite fel attt ta betalt med tanke på vad det kostar att få boxen mockad av stallpersonal på många stall, var ju verkligen inte billigt.. de utför arbete som kanske är värt 100 kr gången minst i så fall och i så fall är det billigare att låta de rida som betalning för mockningen.
Ville jag ha både hjälp med avlastning samt ekonomisktt hade jag tagit en mindre summa betalt.
Sett annonser idag där de tar rikligt betalt utan att erbjuda någon ridning men arbete för hand, klickträning, frihetsdressyr eller vad de nu håller på med och det kostar ju lika mycket att ha häst utan att rida så med det argumentet kanske det håller att ta betalt på samma vis.
Tycker de flesta idag tar ungefär lika mycket betalt per gång vad ridskolorna och andra verksamheter gör för att hyra häst så personligen vänder jag mig hellre till dessa verksamheter av flera anledningar.

Man får självklart ta betalt vad man vill och klart man kan förvänta sig att de som kommer och provrider är ärliga från början.
Vill jag inte betala x kr gången för att rida ut på någons outbildade gamla travare (älskar travare är inte det) när jag kan rida på utbildade halvblod på bana för samma pris samt tävla så svarar jag inte på den annonsen helt enkelt. Beklagar att du råkat ut för spån som inte begriper så pass.
Men rider gärna ut på någons gamla outbildade travare eller vad som erbjuds om jag får göra det gratis, eventuellt i utbyte mot stallarbete eller en mindre peng, hade varit jättekul!
Har man mycket perngar skaffar man nog en egen häst så kanske är därför det är svårt att få bealande medryttare bland annat.

Läste artiklarna nu och inser att jag måste haft väldigt tur med mina medryttare. Inget strul alls med något!

Jag har varit med om att både betala och att inte betala för medryttarhästar. De som jag inte betalade för var i en del av landet där många har egna hästar och medryttare kan vara kräsna. De hästarna stod ute på landet där man behövde bil för att ens kunna ta sig ut och var därmed inte särskilt attraktiva om man jämförde med andra stall som hade en egen busshållplats. Handlar kanske mer om vad som är normen där man bor och hur konkurrensen ser ut.

Jag har i perioder sökt medryttarhäst och det är ofta som själva kostnaden är ”hemlig” eller nämns först när man har provridit hästen. För min del är det svårt att veta om jag är seriöst intresserad innan jag vet vad ägaren ska ha per månad. Ungefär samma fenomen som när en del utannonserar en ledig stallplats. Kostnaden för stallplatser ska tas i PM eller när man ses :banghead:

Jag har även sett de som söker medryttare med rejäla krav. Några exempel: följa med ägaren på tävlingar som hästskötare, ha specifika dagar så att ägaren slipper sina stallpass, medryttare som ska ha ansvar för att mocka hagen så att ägaren slipper, betala en rejäl månadskostnad, man får enbart rida i skogen och andra tveksamma krav i samma stil. Jag har själv inget problem med att ta ett stallpass om ägaren byter med någon annan i stallet, det är väl snarare att man alltid ska ha stallpass varje gång man är i stallet som är mitt problem. Man får såklart avtala om vad man vill, men personligen håller jag mig borta från människor som anser att medryttaren ska ta ansvar för sysslor som inte enbart innefattar hästen.

Jag tror att det finns problem åt båda håll och man får se till vad som erbjuds från fall till fall. Personligen kan jag inte tänka mig att betala för att få lov att skritta ut någons häst två gånger i veckan. Det handlar helt enkelt om vad man själv anser vara rimligt och vad man själv har för krav.
Klockrent, brukarinte heller svara om priset är hemligt, brukar som regel kosta mer än vad det smakar då.
Låt mig gissa.. dessa skulle ha ryttare som red på minst Grand Prix nivå med till attt göra detta?

Det måste väl vara få hästägare som söker medryttare om de inte är i behov av det? Jag har svårt att se varför man skulle vilja ha någon annan som rider och sköter hästen om man inte är i behov av varken avlastning, pengarna eller någon specifik ridhjälp?
Medryttare generellt hjälper hästägarna att fylla ett behov. Sen tänker jag absolut att det är en win-win situation, men behovet finns ju ändå.

Jag lägger också jättemycket pengar på min häst men har svårt att se hur det är relevant. Det är ju högst frivilligt. Man kan ha häst på ett betydligt billigare sätt, även om inte det passar mig.
Jag hade medryttare på en utav mina hästar för att hon älskade uppmärksamhet, ju mer ju bättre så jag såg till att hon fick mer helt enkelt.

Tycker ni detta är rimligt av en betalande medryttare? Givetvis att fixa en vält hink, men att sopa extra och smörja andras träns?
IMG_0531.webp

Tycker ni detta är rimligt av en betalande medryttare? Givetvis att fixa en vält hink, men att sopa extra och smörja andras träns?
Visa bifogad fil 147994
Jag lät aldrig någon annan än mej själv röra min hästs utrustning, hade inte blivit glad om någon gick förbi och bestämde sig för att smörja utrustningen bara sådär. Att hålla rent utrustningen som precis använts ser jag dock som självklart att man gör om ägaren vill det.

Visa bifogad fil 147994
Hink - ja. Resten - nej. Man fixar det man använt. Har man strött spån i hela sadelkammaren är det såklart man sopar där, men annars nej. Man torkar av utrustningen man använt om det blivit smutsigt, men inte mer. Precis som @Grazing skriver vill jag inte att någon annan än jag själv putsar min hästs utrustning.

Visa bifogad fil 147994
Jag skulle inte röra någon annans saker eller häst, utan att fått okej från personen i fråga.

Vet tex att många inte skulle uppskatta att jag mockade deras box, även om jag skulle upp att någon mockade min box för att vara snäll. Därför skulle jag aldrig mocka någon annans box om denne inte bet om hjälp

Visa bifogad fil 147994
Det är naturligt för mig att göra vad man kommer överens och och städar upp efter mig. Givetvis åtgärda saker som välta spannar om man får syn på det.

Att ha fixa lite i allmänhet utan att det är uttalat och överenskommet riskerar det bara att bli dålig stämning kring med "varför gjorde du inte X och varför gjorde du Y" så nej tack till det.

Jag skulle inte röra någon annans saker eller häst, utan att fått okej från personen i fråga.

Vet tex att många inte skulle uppskatta att jag mockade deras box, även om jag skulle upp att någon mockade min box för att vara snäll. Därför skulle jag aldrig mocka någon annans box om denne inte bet om hjälp
Jag uppfattar det inte som om det handlar om någon annans grejer? Utan att man hjälper till med hästägarens saker, kanske även något man inte precis har använt. Om det är rätt eller fel kan förstås diskuteras utifrån upplägg, men i ett litet stall med en ägare till kanske 2-3 hästar är det rätt naturligt att se en helhet.

Jag uppfattar det inte som om det handlar om någon annans grejer? Utan att man hjälper till med hästägarens saker, kanske även något man inte precis har använt. Om det är rätt eller fel kan förstås diskuteras utifrån upplägg, men i ett litet stall med en ägare till kanske 2-3 hästar är det rätt naturligt att se en helhet.

Det kan jag köpa om man fick vara medryttare gratis. Men inte om man betalar.

Det framgår inte vems grejer så svårt att uppfatta det som något alls. Där gissar alla friskt antar jag.

Jag ser problemet som att man ska göra odefnierade saker och det ska vara självklart att man ser dem (och rätt grejer). Det som är naturligt att se i helheten för en, missar en annan. Förväntas man mata katten, städa toaletten som man aldrig använder och byta ett smutsigt täcke och mocka, putsa alla all utrustning + sopa hela stall med biutrymmen som andra lämnar för att man vet att medryttaren kommer. Eller förväntas det att man torkar av lite lerstänk på ett träns som någon missat och fylla på vatten till boxgrannen som vält ut det någon enstaka gång förutom sitt. Det är en ordentligt skillnad och båda kan förmodligen förekomma om man inte specificerar.

Det är det där odefinierade som är problemet, bättre att aldrig bli medryttare då om det bli en massa extra jobb och missämja för att man inte insåg att det var en obetald hästskötare de sökte.

Det framgår inte vems grejer så svårt att uppfatta det som något alls. Där gissar alla friskt antar jag.

Jag ser problemet som att man ska göra odefnierade saker och det ska vara självklart att man ser dem (och rätt grejer). Det som är naturligt att se i helheten för en, missar en annan. Förväntas man mata katten, städa toaletten som man aldrig använder och byta ett smutsigt täcke och mocka, putsa alla all utrustning + sopa hela stall med biutrymmen som andra lämnar för att man vet att medryttaren kommer. Eller förväntas det att man torkar av lite lerstänk på ett träns som någon missat och fylla på vatten till boxgrannen som vält ut det någon enstaka gång förutom sitt. Det är en ordentligt skillnad och båda kan förmodligen förekomma om man inte specificerar.

Det är det där odefinierade som är problemet, bättre att aldrig bli medryttare då om det bli en massa extra jobb och missämja för att man inte insåg att det var en obetald hästskötare de sökte.
Precis det upplever jag! Det jag tycker är okej städat, upplever en annan person som skitigt.

Det gäller stallägarens andra träns i detta fall
Det är så märkligt sådant tycker jag när ägaren begär mer av medryttare en vad den gör av sej själv, behöver medryttaren sköta övrig utrustning på det sättet så är uppenbarligen inte ägaren särskilt noga själv med den. Nej, medryttare ska ta hand om utrustning den har använt, inte vara allmänna städare och ha ansvar för ägarens övriga utrustning.

Det är så märkligt sådant tycker jag när ägaren begär mer av medryttare en vad den gör av sej själv, behöver medryttaren sköta övrig utrustning på det sättet så är uppenbarligen inte ägaren särskilt noga själv med den. Nej, medryttare ska ta hand om utrustning den har använt, inte vara allmänna städare och ha ansvar för ägarens övriga utrustning.
Men hur vanligt är det att en medryttare gör mer än hästägaren? Det är ju massor med sysslor som måste göras när man har hästar som medryttaren inte alls gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 137
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar